Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämää teinin kanssa

Vierailija
21.08.2013 |

14-vuotiaasta on kehkeytynyt varsinainen valtakunnan marttyyri. Eilen tulimme töistä kotiin n. 18 maissa. Eteinen oli kuin pommin jäljiltä. Kengät hujan hajan, vaatteita, mainoksia ym lojui pitkin poikin. Keittiössä pöydät pyyhkimättä, tavaroita levällään. Siis koti näytti erittäin epäsiistiltä. Lisäksi neiti oli laittanut pieniä vaatteitaan muovikassiin ja vienyt sen keskelle olkkaria. Tytöllä oli uusi kaveri käymässä.

Kylpyhuone/kodinhoitohuoneen ovi auki, pyykkikori puoliksi ulkona, pyykit hujan hajan lattialla. (Oli hakenut sieltä shortsit tms, jolloin veti muut vaatteet lattialle).

Käyttäydyin huonosti, korotin ääntäni ja sorruin jäkättämään siivosta. Kaverin kuullen. Sanoin myös että paikat pitää siivota eikä voi olettaa että minä ja isänsä tehdään kaikki.

Painuivat pihalle. Vähän alle tunnin päästä laitoin viestiä että syömään. Tyttö tuli, kaverinsa ei. Tytöllä oli sinä päivänä alkanut koulu 10:00 ja loppunut jo 13:15 (siis vain 3h!)

Illalla 22:30 neiti vielä sängyssä chattaili puhelimellaan, vaikka on sovittu että yölliset chattailut eivät ole koulupäivinä hyväksyttäviä.

Keskustelimme hänen kanssaan (ääntä korottamatta) ja sanoimme että kaverit ovat tervetulleita, kunhan paikat ovat kunnossa. Nytkin hänellä oli päivällä aikaa siivota/siistiä paikkoja ennen kaverin tuloa. Sanoin myös että hän käyttäytyy kuin prinsessa jolla on oikeuksia mutta ei velvollisuuksia. Että odottaa muiden tekevän kaikki hommat. Eikä arvosta meitä muita. Tämän jälkeen tyttö sanoi että haluaisi ennemmin lastenkotiin kuin asua meidän kanssa, vihaa kotiaan ja pelkää siellä, kun olen tukistanut häntä 2 vuotta sitten.

Olen tehnyt väärin. Olen pyytänyt anteeksi. Sillä ei ole mitään merkitystä. Nyt minusta tuntuu että en jaksa enää. Mitään kotitöitä ei tee ilman erillistä pyyntöä. Esim. sovittu että joka perjantai hänen tulisi vaihtaa käsiipyyhkeet. Varmaan kerran tai kahdesti tehnyt niin, ilman että minun on tarvinnut huomauttaa. Huoneessaan oli tunkenut sängyn alle mäkkärin hampurilaispapereita, suklaapapereita, siteitten kääreitä (toki ei sentään siteitä!)  ym. Vessaan ei viitsinyt vaihtaa roskapussia, joten käytetyt vanulaput ja kynsilakanputsauslaput oli tungettu vessan kaappiin!

En tiedä miksi hänestä on tullut tuollainen epäsiisti yksilö. Mitä minun pitäisi tehdä? Onko kotitöiden teettäminen teini-ikäisellä liikaa vaadittu? Tai edes normaalin siisteystason ylläpito liikaa? Onko tämä normaalia vai pitääkö luovuttaa ja hyväksyä että se koulukoti/lastenkoti on hänelle parempi vaihtoehto?

Tänä aamuna pisti todella lyhyet shortsit jalkaan ja meinasi lähteä ne jalassa kouluun. Sanoimme, että kouluun ei mennä sellaisissa kamppeissa, vaan asiallisissa. Toki oli vaihtanut farkut jalkaan ennen kouluun menoa, mutta ehkä vain siitä syystä että isänsä ei lähtenyt töihin ennen kuin neiti lähti kouluun.

Huudan helposti mutta en suinkaan aina. Nyt vain tuntuu että alan olla niin väsynyt etten jaksa enää. Jos jostain asiasta sanoo, niin tyttö kääntää asian ana niin että se on minun vikani. Taannoin hän oli hölmöillyt netissä, jolloin keskustelimme asiasta ja netiketistä. En korottanut ääntäni silloinkaan. Tämä päättyi siihen, että hän väitti olevansa vahinkolapsi ja minä dissaan häntä ja olen aina haukun häntä. Jos kehun häntä, se kuulemma on vain v*ttuilua.

Olemmeko koko perhe avun tarpeessa? Vai onko teinin kanssa eläminen tämmöistä? Mieheni mielestä tämä on normaalia ja teini vain hölmöiltyään hyökkää "puolustautuakseen".

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elämä oikeasti tällaista teinin kanssa? Apua.

Meillä vaaditaan jo pieniltä koululaisilta sitä, että esim. pyyhkeet ripustetaan käytön jälkeen kuivumaan itse ja voipaketti nostetaan käytön jälkeen takaisin jääkaappiin. Mutta ilmeisesti murrosiässä tällaisia juttuja ei saa vaatia tai teinin herkkä kehitys menee raiteiltaan? Olen valmis kuuntelemaan ja katsomaan läpi sormien ja siistimään jälkiä, mutta ei kai murrosikä oikeuta ihmistä unohtamaan kaikkia käytöstapoja toisia ihmisiä kohtaan? Eikö teinin tarvitse ikinä pyytää anteeksi, vaan huono käytös menee kaikkinensa "tunnekuohujen" piikkiin?

Vierailija
42/48 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:31"]

Meillä vaaditaan jo pieniltä koululaisilta sitä, että esim. pyyhkeet ripustetaan käytön jälkeen kuivumaan itse ja voipaketti nostetaan käytön jälkeen takaisin jääkaappiin. Mutta ilmeisesti murrosiässä tällaisia juttuja ei saa vaatia tai teinin herkkä kehitys menee raiteiltaan?

[/quote]

Älä viitsi olla typerä. Tuollainen muka-sarkasmi ei ole fiksua. Missään kohtaa ei sanottu etteikö teiniltä saa odottaa käytöstapoja tai siisteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaaditaan jo pieniltä koululaisilta sitä, että esim. pyyhkeet ripustetaan käytön jälkeen kuivumaan itse ja voipaketti nostetaan käytön jälkeen takaisin jääkaappiin. Mutta ilmeisesti murrosiässä tällaisia juttuja ei saa vaatia tai teinin herkkä kehitys menee raiteiltaan? Olen valmis kuuntelemaan ja katsomaan läpi sormien ja siistimään jälkiä, mutta ei kai murrosikä oikeuta ihmistä unohtamaan kaikkia käytöstapoja toisia ihmisiä kohtaan? Eikö teinin tarvitse ikinä pyytää anteeksi, vaan huono käytös menee kaikkinensa "tunnekuohujen" piikkiin?

[/quote]

Samaa mieltä. Ylläkuvailtujen rasittavien teinien käytöksen syytä voi jokainen äiti katsoa peilistä. Mitkään hormonit ei tee lapsesta hirviökäyttäytyjää jos lasta on kasvatettu oikein pienestä pitäen. 

Terv.lastentarhanopettaja-äiti

Vierailija
44/48 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:37"]

Meillä vaaditaan jo pieniltä koululaisilta sitä, että esim. pyyhkeet ripustetaan käytön jälkeen kuivumaan itse ja voipaketti nostetaan käytön jälkeen takaisin jääkaappiin. Mutta ilmeisesti murrosiässä tällaisia juttuja ei saa vaatia tai teinin herkkä kehitys menee raiteiltaan?

[/quote]

Älä viitsi olla typerä. Tuollainen muka-sarkasmi ei ole fiksua. Missään kohtaa ei sanottu etteikö teiniltä saa odottaa käytöstapoja tai siisteyttä.

[/quote]

Mutta sitähän suurin osa vastaajista juuri sanoo, että ap:n teinin käytös on täysin normaalia ja ap:n pitäisi vaan löysätä pipoa ja olla iloinen ja hyväntuulinen?

Vierailija
45/48 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:54"]

Samanikäinen tyttäreni saa 50€/kk käyttörahaa (matkakortin lataukseen, leffoihin, karkkeihin jne.) mutta vain, jos tyhjentää astianpesukoneen aina, vie roskat aina ja hoitaa koiran ulkoilutukset aina, siivoaa huoneensa kerran viikossa. Selvät pelisäännöt, osallistuu kotitöihin ja oppii rahankäyttöä samalla. Olen ehkä tiukkis, mutta tyttäreni kunnioittaa minua eikä ns.hypi silmille.

[/quote]

eipä tuosta paljon jää matkakortin latauksen jälkeen. Oletettavasti kulkee siis kouluun sillä? Miksi joutuu maksamaan sen itse? 

Kävelee kouluun, joten matkakorttia käyttää satunnaisesti mm.leffaan mennessä. kts.yllä:oppii käyttämään rahaa kun maksaa itse. Ei ole käsi ojossa pyytelemässä bussirahaa kuukausirahan lisäksi.

[/quote]

[/quote]

no eipä ole meidänkään teinit (käsi ojossa) vaikka maksankin heille matkakortit ja muitakin matkoja esim. toiseen kaupunkiin kavereiden luo. Päinvastoin: osaavat itse käydä kaupassa (enkä tarkoita ostamassa karkkia vaan ruokaa, wc-paperia ja kissanruokaa, lamppuja, kaikkea mitä elämässä tarvitaan), budjetoida, ostavat tarjouksesta/halvinta, laittavat ruokaakin itse, siivoavat, osaavat käyttää verkkopankkia, suunnittelevat elämäänsä, kesätöitä, eivät vingu iPhonea, iPadia, älypuhelinta tm vaan toteavat että peruspuhelin riittää, eivät halua muotivaatteita vaan käyvät kirpparilta hakemassa mitä tarvitsevat. Ikää 17 ja 14, poikia. 

En ymmärrä miten 50 euroa opettaa rahankäyttöä jos sillä saa juuri sen matkakortin, leffan ja karkit. Eihän tosielämä ole sitä että maksetaan vaan matkakortti, leffa ja karkit. 

Meidän perheessäämme jokainen tietää paljonko maksaa maitolitra, uusi lamppu vessan peilikaappiin - ja millainen sen pitää olla - ja myös sen mistä mitäkin kannattaa ostaa. Vastaavasti lapset pääsevät matkoille (myös ulkomaille), tapahtumiin ja saavat rahaa kun haluavat kavereiden kanssa istua iltaa ja tilata pizzat. 

Vierailija
46/48 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että maksavatko pojat omistaan ruokaostokset vai oliko pointtina, että oppivat käyttämään äidin rahoja? Salli mun nauraa! :D

ja p.s. Tyttäreni myös ostaa vaatteita kirppikseltä ihan omilla rahoillaan. Tietenkään ei kaikkea, vanhempien kuuluu kustantaa perusvaatetus yms. Osti puhelimen kytkypakettina (5€/kk) joten sitoutuu siihenkin seuraavat 2 vuotta. Se, jos joku opettaa oikeaan elämään. Niin ja pizzareisut kaverien kanssa maksaa omistaan. Olenko hirviö, koska en kasvata pullamössö-mullekaikkihetinyt-lasta vaan opetan hänelle rahan fiksua käyttöä ja säästöä jne? 

Vierailija
47/48 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin minä tuossa iässä :D

Nyt, parikymppisenä yksiössä asuvana, olen viettänyt koko vapaapäiväni kämppäni kuuramiseen. Nautin siisteydestä.

Tuolloin se ei vain kiinnostanut, ei ollut omaa ihanaa huonetta (oli oma, mutta vanhempien makuun sisustettu) ja kotia, jota jaksaisi siivota. Se nalkutus teki siitä vielä kamalampaa. Eikä se valittaminenkaan vain, vaan nimenomaan huutaminen. Vihasin sitä! Edelleen äitini huutaa minulle. 

Tekisi mieli katkaista välit.

Vierailija
48/48 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) hengitä syvään

2) osta tytölle vain sellaisia vaatteita, jotka ovat mielestäsi riittävän säädyllisiä koulukäyttöönkin. Suosittelen myös satunnaishemmotteluna sponssaamaan kalliita hienoja ihqumeikkejä, siis jotain äidin hyväksymää siistiä ripsiväriä ja huulikiiltoa. ;)

3) maksa viikkorahaa, ei kuukausirahaa. Viikkorahan saamisen ehtona on se, että sovitut viikkosiivoustehtävät on tehty. Maksa sen verran isoa viikkorahaa, että se myös motivoi siivoamaan. (Kaksi euroa koko kodin viikkosiivouksesta taas ei motivoi.)

4) anna teinin pitää viikkosiivousten välissä huoneensa siinä kunnossa kun haluaa. 

5) jos oman huoneen siivous ei innosta, voit jotenkin sivulauseessa vihjata siitä, miten et yhtään haluaisi mennä tonkimaan teinin yksityisiä tavaroita, mutta kai se kohta on pakko. 

6) 14-vuotias on oikein hyvässä iässä pesemään omat pyykkiinsä. Mahtuisiko hänen huoneeseensa oma pyykkikori? Muista opastaa kivassa hengessä pyykkikoneen käytössä.

7) joka teinin vanhemmat ovat teinin mielestä maailman paskimmat. kuuluu asiaan. Tytöllä on siinä kohdin paha olla ja sen toteaminen ääneen voisi siinä kohdin olla paikallaan.

ja viimeisenä muttei vähäisempänä:

8) muista olla kiitollinen kiltistä tyttärestäsi. Te riitelette likapyykkikorin sisällöstä.  Te voisitte riidellä myös siitä, suostuuko tyttäresi aborttiin tai vähentämään liiman haistelua ja itsensä viiltelyä.