6. luokan tyttöni ei suostu käyttämään takkia. Käyttääkö teidän?
Eli ongelma on se, että tyttäreni ei kehtaa enää käyttää ollenkaan takkia, vaikka sää sitä vaatisi. Sateellakin pitää mennä pyörällä kouluun hupparissa vaan. Vedenpitävää ja hengittävää takkia ei suostu laittamaan päälleen, kun muutkaan eivät kuulemma käytä takkia. Olisi kuulemma noloa.
Välillä on ollut myös niin kylmiä päiviä, että pyöräillessä takki olisi jo ollut tarpeen, muttei suostu laittamaan. Ei kehtaa.
Liikkatunnit ovat oma shownsa. Ei uutta verryttelypukua tietenkään kehtaa mukaan ottaa. Siinä hupparissa ja tavallisissa housuissa sielläkin ollaan. Lenkkarit on suuren taistelun jälkeen sentään suostunut liikkatunnille laittamaan.
Sisäkenkiä ei kehtaa käyttää koulussa, vaikka koulun tiedotelehtisessä niiden käyttöä joka vuosi suositellaan. Joutuvat kävelemään päivän aikana käytävissä, missä kävellään myös ulkojalkineilla. Siinäkin tyttäreni haluaa mennä vaan sukkasillaan, kuten kuulemma muutkin.
Onko teidän lapsillanne vastaavia varomisia vaatteidensa kanssa. Eli ei laiteta asiallisia vaatteita, vaan lähinnä mietitään, mitä muut vaatteista ajattelevat.
Kommentit (45)
Onko tästä pakko tehdä ongelmaa? Jos tyttö ei pukeudu siveettömästi ja koulusta ei ole huomautettu asiattomasta pukeutumisesta (esim. farkut liikkatunnilla, ei sisäkenkiä, vaikka se olisi pakko jne.), niin miksi sinä teet siitä ongelman? Pukeutuminen on tuon ikäiselle jo tosi tärkeä juttu, joten miksei se saa olla hänen oma juttunsa. Jos hän viihtyy läpimärässä hupparissa koko päivän, niin eikö hän voi sitä pitää? (ei ne taudit kylmästä tule vaan bakteereista/viruksista) Sinuna antaisin olla.
Flunssat tulevat vilustumisesta, sillä ihmisen limakalvoilla on jatkuvasti viruksia tyrkyllä ja kylmettyminen saa ihmisen elimistön sellaiseen tilaan, että sillä on heikompi puolustus. Tällöin siis vilustumisesta tulee herkemmin flunssa kuin jos ei olisi vilustunut. (ohis)
Collarit ja huppari 5lk pojalla päällä säässä kuin säässä.
Tokaluokkalainen etsii farkkusortsit päälle joka aamu..
En ole kotona aamuisin katsomassa heidän kouluunlähtöä, joten ihan oma vika jos sattuu palelemaan. Vaihtoehdot on olemassa jos niitä haluaa käyttää,
Jotkut ovat oman tiensä kulkijoita ja jotkut laumasieluja. Itse en ole koskaan ymmärtänyt "ku kaikki muutkii" ihmisiä. Tai trendejä. Mutta olenkin mies.
Pakottamisen sijaan tuossa voisi tepsiä hienovarainen vihjailu sen oman tyylinsä ja oman aidon itsensä löytämisestä.
Yhdessä voi muiden kanssa vaikka olisikin oma persoonallisuutensa.
Jotenkin vähän veikkaan että tuollaiset muiden mukana menijät kuuntelevat just typerimpiä listahittejä ja katsovat tosi-tv:tä...
Juu, tyttäreni on juuri sellainen, että samanlaiset housut ja huppari on päällä säällä kuin säällä. Ehkä asun muuttaminen sään mukaan olisi jotenkin pelottavaa. Hyväksytäänko tämä erilainen asuni. Tähän vanhaan pukeutumistapaanhan he ovat jo tottuneet. Jokainen erilainen asu siis on tietynlainen riski.
Totta on, että tyttäreni on erittäin laumasielu. Haluaisin, että olisi järkevä ja säänmukainen pukeutuminen. Kaverien hyväksyntä tuntuu olevan tärkeintä.
ap
Te täällä lasten pukeutumisesta valittavat äidit olette kontrollifriikkejä. Ette ole vain osanneet hyväksyä faktaa että lapsi kasvaa ja osaa nyt tehdä valintoja itsekin.
Sitä paitsi lasten / teinien hormonitoiminta voi olla aktiivisempi kuin teillä, aiheuttaen tarpeen liikkua viileämmissä vaatteissa...
Huhuh! Täältäkö ne holhousyhteiskunnan ideanikkarit ja veturit löytyvätkin?
Kaikenlaisia sääntöjä on tässä maassa niin paljon että se on jo tukahduttavaa. Sääntöjä sääntöjä sääntöjä sääntöjä... Mitään ei voi tehdä ilman jatkuvia rajoituksia ja tiukkaa kontrollia.
Suomen talouskaan ei toimi kunnolla enää koska yrittäminen on tehty niin vaikeaksi. Baarissa ei voi juuri silloin kun hauskinta, muiden päihteiden käytöstä puhumattakaan.
Te varmaan haluaisitte nopeusrajoituksiakin tiukemmaksi vaikka autot ovat koko ajan turvallisempia.
Ai että pitäisi ihan pakottaa lapset käyttämään tiettyjä vaatteita? Mitä jos lapsien annettaisi saada päättää TEIDÄN vaatteistanne? Olisi tasan yhtä viisasta.
Ei koulupukuja suomeen. Sehän se olisi seuraava etappi...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 16:22"]
Kiitos hyvistä vastauksista taas.
Sateenvarjoa suostuisi käyttämään, mutta kun menee pyörällä, se on mahdotonta. Taas tulisi uusi riita: menet sitten kävellen ja käytät sateenvarjoa, jos et suostu käyttämään sateenpitävää ja hengittävää takkiasi.
Vaatekaupassa annan hänen valita vaatteet itse, mutta siitä kategoriasta, minkä olen ensin itse valinnut. Esim: sai valita itse verryttelypukunsa vapaasti verryttelypukujen joukosta. Ei silti suostu käyttämään sitä, vaan olisi tavallisilla kouluvaatteilla myös liikassa ulkona.
ap
[/quote]
tarkoitatko siis verryttelypuvulla sellaisia kamalia keinokuituisia suoria pökiä, joissa on sivussa raita...? En suostu itsekään sellaisia päälleni pukemaan.
Kysy nyt vaan siltä tytöltä, mikä on sellainen urheiluun tarkoitettu vaate, jota suostuu pitämään. Farkut eivät ole urheiluvaate...
Koulupuvut olisivat todella hyvä juttu. Ei tulisi paineita pukeutumisesta ja rahaa säästyisi. (Tosin edelleen olisi riitaa siitä, että kuka on jo laittanut koulupukuun kuuluvan takin päälle ja kuka ei.)
Osta joku kivan näköinen takki, jota lapsi kehtaa käyttää! Nahkatakista voi olla iloa useammaksi vuodeksi.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 16:40"]
Juu, tyttäreni on juuri sellainen, että samanlaiset housut ja huppari on päällä säällä kuin säällä. Ehkä asun muuttaminen sään mukaan olisi jotenkin pelottavaa. Hyväksytäänko tämä erilainen asuni. Tähän vanhaan pukeutumistapaanhan he ovat jo tottuneet. Jokainen erilainen asu siis on tietynlainen riski.
Totta on, että tyttäreni on erittäin laumasielu. Haluaisin, että olisi järkevä ja säänmukainen pukeutuminen. Kaverien hyväksyntä tuntuu olevan tärkeintä.
ap
[/quote]
Eipä tuossa kai muuta voi tehdä kuin antaa tilaa? Jos laittaa liikaa rajoituksia niin voi tulla vastareaktio ja lapsi tekee väen vängällä päinvastoin.
Kyllä se siitä. Järki voittaa lopulta kuitenkin. Lykkyä. :)
Jos koulu määräisi pukeutumisen sään mukaan tarkemmin, niin se olisi varmaan lapsillekin vapauttavaa. Ihan samoin kuin koulu (ja laki) määrää pyöräilykypärän pakolliseksi. Ei sitä muuten kukaan kuudesluokkalainen kehtaisi käyttää!
Verryttelypuvussa on juurikin raidat sivuilla. Mikäs siinä sitten on vikana?
En suosi ollenkaan keinokuitua missään muussa vaatteessa kuin urheilussa.
ap
Nahkatakki tosiaan pitäisi vähän vettä ja tuulta. En tiedä ,suostuisko sellaisen pitämään päällään ja mistähän niitä saisi.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 16:53"]
Koulupuvut olisivat todella hyvä juttu. Ei tulisi paineita pukeutumisesta ja rahaa säästyisi. (Tosin edelleen olisi riitaa siitä, että kuka on jo laittanut koulupukuun kuuluvan takin päälle ja kuka ei.)
[/quote]
Itse asiassa, tuo olisi sittenkin hyvä liike. (Se ensimmäinen viittaus koulupukuun oli just mun kommentti.)
Yhtenäinen koulupuku vähentäisi epätasa-arvoa rikkaiden ja normaalien välillä. Erityisesti siitä hyötyisivät köyhät ja heidän lapsensa. Saisivat samat olosuhteet ja syrjintä vähenisi.
Ja se iän ikuinen "mulle sitä ja tätä siks ku muillaki o" mantra vaimenisi edes hieman.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 16:57"]
Jos koulu määräisi pukeutumisen sään mukaan tarkemmin, niin se olisi varmaan lapsillekin vapauttavaa. Ihan samoin kuin koulu (ja laki) määrää pyöräilykypärän pakolliseksi. Ei sitä muuten kukaan kuudesluokkalainen kehtaisi käyttää!
Verryttelypuvussa on juurikin raidat sivuilla. Mikäs siinä sitten on vikana?
En suosi ollenkaan keinokuitua missään muussa vaatteessa kuin urheilussa.
ap
[/quote]
No ne on typerän näköiset, that's what. Eikä pelkästään minun, vaan mitä ilmeisimmin tyttäresikin mielestä. Anna ostaa college-housut, ne on ihan yhtä hyvät urheillessa - JOS lapsesi niitä pitää mieluummin.
Verryttelypuku lienee tyttäreni mielestä typerän näköinen lähinnä siksi, että hän arvelee muiden pitävän sitä typerän näköisenä. Ongelmana on se, että lapseni on niin riippuvainen siitä, mitä muut mahdollisesti hänen vaatetuksestaan ajattelevat. (Tietty kuuluu ikäänkin.)
Koulupuku olisi hyvä, muttei koskaan toteutuisi tässä yksilöllisyyttä arvostavassa Suomessa. (Mutta lasten mielestä se varmaan olisi perimmiltään hyvä juttu, vaikka sitä tietty murrosiän kapinassaan vastustaisivat. Sittenhän ainakaan ei erottuisi porukasta.)
ap
Joo, ei suostuisi meidänkään tyttö pukemaan verkkaripukua, pitää niitä juntin ja lapsellisen näköisinä. Kannattaa kuunnella lasta, kuudesluokkalasilla tytöillä on tosi vahva mielipide jo vaatteistaan. Urheiluliikkeissä on tarjolla mm. tosiaan collareita ja niihin sopivia huppareita, meidän likalle ostin just Puman versiot. On vissiin hänen luokallaan ja koulussaan in tyttöjen kesken.
Eikös college-puku ulkoliikassa oli kovin kylmä, kun syksy tästä etenee? Se ei pidä lainkaan tuulta nimittäin.
ap
Ap, voit toki hakata päätäsi seinään ja unelmoida koulupuvusta, mutta ehkä kannattaa nyt ottaa järki käteen ja vähän joustaa? Totta kai lapsesi käsityksiin muodista ja sopivasta vaatteesta vaikuttaa muiden kavereiden käsitykset, niin ne vaikuttavat myös sinun käsityksiisi ja joka ikisen ihmisen! ÄLÄ OSTA varhaisteinille vaatteita oman makusi, vaan hänen makunsa mukaan, koska hän niitä käyttääkin.
Sitä kutsutaan kasvuksi ja itsenäistymiseksi, että lapselle kehittyy äidin tahdosta riippumaton maku. Oishan se helppoa ja kivaa, kun lapsi pukisi mukisematta mitä äiti keksii alesta ostaa, mutta teini-ikä nyt teettää kaikenlaista.
Kiitos hyvistä vastauksista taas.
Sateenvarjoa suostuisi käyttämään, mutta kun menee pyörällä, se on mahdotonta. Taas tulisi uusi riita: menet sitten kävellen ja käytät sateenvarjoa, jos et suostu käyttämään sateenpitävää ja hengittävää takkiasi.
Vaatekaupassa annan hänen valita vaatteet itse, mutta siitä kategoriasta, minkä olen ensin itse valinnut. Esim: sai valita itse verryttelypukunsa vapaasti verryttelypukujen joukosta. Ei silti suostu käyttämään sitä, vaan olisi tavallisilla kouluvaatteilla myös liikassa ulkona.
ap