Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saada teini järkiinsä?? Hermot menee!

Vierailija
20.08.2013 |

Meillä tilanne seuraavanlainen:

Tyttö 8 luokalla ja seurustellut huimat 3kk samanikäisen pojan kanssa, mikä on tähän asti ollut aivan ok. On vähän välimatkaa joten näkevät vain vkl pääsääntöisesti.

Nyt ovat sitten saaneet päähänsä, että ysin jälkeen muuttavat yhteen. No ei, meidän tyttö ei muuta 100km päähän käymään lukiota, koska ainoa syy siihen on vain päästä lähemmäs poikaystävää.

Toinen idea oli, että poika muuttaisi meille ja aloittaisi täällä opiskelun NO EI MUUTEN MUUTA!

Kysyin teiniltä, että ymmärtääkö kuinka paljon yksi teini nostaa ruoka yms menoja, puhumattakaan muiden perheenjäsenten omasta rauhasta kotona. Ei oikein ymmärtänyt.

No eilen sitten tuli kertomaan uusimman suunnitelman: Muuttavat poikaystävänsä kanssa heidän 2 kaverilleen jotka juuri muuttavat yhteen (18V). Kyselin siinä sitten milläs ajattelit maksaa kulut yms? No kaverikin saa tukia 700e/kk niin hänkin hakee. Voi taivas. a) hän on alaikäinen b) ei tosiaan mitään tukia saa, opintolaina ensisijainen ja lisäksi jos asuu samassa kaupungissa kuin vanhemmat niin vielä vähemmän saa mitään ja ME EMME MAKSA tuollaista humputtelua. Kotona saa asua tasan niin kauan kun opiskelee (lukio, jatkokoulutut) asuminen ja ruoka maksetaan luonnollisesti.

Lisäksi olemme aina painottaneet, että tukien varaan ei lasketa vaan töitä tehdään esisijaisesti.

Ei järki enää riitä päivittäin puimaan tätä samaa asiaa! Mitkään meidän perustelut ei saa järkeä päähän.

Kämppä kuulema helpppo hankkia ja 4 kun maksaa niin käytännössä ilmaista, ostetaan halvinta jnejnejne.

Mitä hiivattia tuolle pitäisi tehdä??????

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein noin. Nykyään olen naimisissa saman miehen kanssa. Mies ja minä kumpikin ollaan jo valmistuttu hyvistä yliopistoista ja aikoinaan opiskelimme järkeviä aloja. Muutaman vuoden myös asuimme erillään ja oleskelimme eri maissa, mutta tuossa iässä muutimme yhteen ensi kertaa.

Ei siinä välttämättä huonosti käy ja 18-vuotias on tosiaan jo virallisesti aikuinen. Tosin en mitään lasten hankintaa tuossa iässä suosittele. Riippuu niin paljon millainen teini on kyseessä.

Vierailija
2/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele tytärtäsi ja anna tämän esittää mielipiteensä. Voisitte keskustella raha-asioista, katsoa kelan sivuilta mitä tukia tyttäresi saisi ja mitä ei. Sitten katsotte millaisia vuokra-asuntoja on tarjolla ja millaisella hinnalla, eli puolet hinnasta olisi sitten tyttäresi maksettava.

Sen jälkeen käytte kaikki muutkin kulut läpi, verratkaa niitä vaikka niin, että tyttäresi asuisi kahdestaan poikaystävänsä kanssa.

Eli ihan oikeaa reaalitettia kehiin, ei vain pelkkiä sepustuksia vaan lukuja paperille.

Sen jälkeen voitte sopia, että tyttäresi hoitaa kuukauden ajan mm. kaikki omat pyykkinsä, siivoaa huoneensa, laittaa silloin tällöin ruokaa koko muulle perheelle ja hoitaa tiskit yms. Ja kaiken näiden lisäksi ne koulutyötkin pitää hoitaa kunnolla. Samoin se kuukausiraha, ette anna yhtään enempää rahaa vaikka olisi mitä menoja.

Yksi rahankäytön opetus olisi mm. se, että lapsi maksaa itse kaikki menonsa, eli vaatteet, kännykkälaskut, ihan kaikki menot, kouluun liittyvät menot ja annatte siis koko summan kerran kuussa. Saa sitten ihan itse päättää miten rahat käyttää, mutta jos rahat ei riitä, niin enempää ei tipu.

Meillä ja muutamalla kaverillani toimittiin joskus näin. Opetti rahankäyttöä ja sitä, että se vaan hupeni, vaikka tuntui ettei mitään ostanut. Opetti myös säästämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittakaa tilanne, ei tuosta nyt päivittäin kannata puhua... Siitäkää keskustelut suosiolla jouluun, katsotte, miten tämä syksy sujuu kaiken kaikkiaan.

Täytyy muistaa, että varmasti sillä poikakaverilla on vanhemmat, jotka myös osannevat jutella poikansa kanssa.

Vierailija
4/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Tuskin ovat enää yhdessä kahden vuoden päästä. Ja aina vanhempana pystyt kieltämään muuttamisen.

Vierailija
5/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tyttö nyt kasilla niin eihän noita päätöksiä tarvitse miettiä kuin vasta yli vuoden päästä, siinä vaiheessa ysiä kun pyritään lukioon.

Anna nuorten suunnitella, ota se asenne "jutellaan asiasta sitten kun se on ajankohtaista" - noin nuorilla ne tilanteet ja ajatukset muuttuvat paljon vuoden aikana..

ja sitten kun on ajankohtaista: laita lapselle paperi ja kynä eteen, käske tehdä laskelma mitä kaikki maksaa siellä kimppakämpässä ja mitä saa tukia. Jaa paperi kahtia, ylhäältä alas, toiselle puolelle laskelma "asun kodin ulkopuolella" ja toiselle puolelle "asun kotona".. Lukiokirjoista ym. tulee jo niin iso summa, että realiteetit iskevät vastaan. Mutta tämä vasta sitten vuoden päästä jos edelleen asia ajankohtainen.

Vierailija
6/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö juuri nyt aloitti kasin, niin lukion aloittamiseen on aikaa vielä kaksi vuotta. Siinä ajassa ehtii todennäköisesti poikakaverikin vaihtua. Anna tytön haaveilla, se ei ole mistään pois. Mutta totea, että sinä et vielä tässä vaiheessa lupaa mitään ja seuraavan kerran keskustelet asiasta sitten, kun 9. luokka alkaa. Asiasta on täysin turha riidellä nyt, kun muuto ei ole vielä pitkään aikaan ajankohtainen.

Terv. kolmen teinin äiti

Vierailija
7/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä harvinaisen typerä teinin äidiksi.

Vierailija
8/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna haaveilla siitä, että muuttavat ysin jälkeen yhteen, älä puutu asiaan sen enempää, korkeintaan sano että katsotaan sitten. Teinit elää tässä päivässä, tulevaisuuden suunnitelmat saattavat muuttua yhdessä päivässä ihan erilaiksi kuin mitä ne ovat.

Ja siihen, jos sanoo aikovansa nyt muuttaa, voit vastata ihan vaan että te ette anna lupaa, olette hänen holhoojiaan ja tahdotte hänen asuvan vielä kotona. Tätä tyttö itsekin odottaa, ei se oikeasti usko että antaisitte hänen muuttaa, kunhan testaa.

Hänellä on nyt irtaantumisvaihe ja hän haaveilee omastsa kodista, se on ihan luonnollista ja kuuluu ikään, ei se tarkoita että hän oikeasti edes tahtoisi muuttaa. Sen sijaan voisit jossain välissä kysyä, tahtoisiko hän ehkä sisustaa huonettaan uusiksi, sehän on usein vanhempien sisustama, ja moni teinityttö nauttii kun saa itse valita jotain huonekaluja/tekstiilejä tms. omaan huoneeseen. Jaksaa sitten vähän siistimpänäkin sitä ehkä pitää, tosin meillä sekään ei kauheasti auttanut, vähän kuitenkin..

Jaksamista teinin kanssa! Lohdutan sillä, että se teini-ikä menee jossain vaiheessa ohi, usein ihan yhtä yllättäen ja nopeasti kuin se alkoikin.

Vierailija
9/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä todellakaan puhuisi vaan teini joka armoton päivä tulee kertomaan uuden suunnitelman, jonka minä sitten faktoilla romutan!

Ja kuulema pojan äiti on antanut luvan muuttaa. Sitä en tosin ihmettele, koska heillä ei ole paikkakunnalla kuin yksi lukio. On kuitenkin aivan eriasia muuttaa pois paremman opiskelupaikan takia kuin HALUTAAN asua yhdessä.

Ja todellakin kiellämme täysin nämä ideat! Ei vaan jaksaisi jankata samasta asiasta tuhanteen kertaan, kun ei tunnu menevän jakeluun ettei asuntoa noin vain hankita, varsinkaan alaikäisenä, saatika vain marssita töihin ja koulukin pitäisi hoitaa. Ja ei, me emme suostu maksamaan mitään moisesta! Kotona saa ilmaiseksi asua!

ap

Vierailija
10/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tuosta nyt vielä mitään stressiä nosta. Lapsi aloitti vasta 8. luokan, joten yläasteen loppumiseen on vielä niiiiiin paljon aikaa, että varmasti eroavat ennen sitä.

Meidän teinillä on kans yhtä idioottimaisia ajatuksia kotoa pois muuttamisesta, mutta eihän noilla reppanoilla ole vielä minkäänlaista realiteettiä tosielämästä kun pitäisi itse maksaa vuokra/ruoka/laskut. En itse jaksa moisista kotkotuksista itse hermostua. Kuuntelen vain tyynesti...

Vierailija
11/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tavoitteena taitaa olla vieraannuttaa oma lapsesi sinusta?

Olet lapsellisen nolo...

Vierailija
12/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ap oikein ajatuksissaan sekoilee :) Tyttö aloitti siis nyt ysiluokan! Ei kasia vaan ysin. Ajatukset aivan jossain muualla nähtävästi.

Teinkin hänelle eilen listan missä oli mm seuraavaa:

vuokra

sähkö

netti

puhelin

huonekalut

keittiötarvikkeet

ruoka ja muut päivittäistavarat

koiransa eläinlääkärit ja ruoka

yms yms

Tähän harhkuvitelmaan vastaus: ostetaan halvinta ja kun 4 on maksamassa iin ei hätää. Ei vain ymmärrä millään, että kun on alaikäinen niin tukia ei tipu eikä niiden varaan todellakaan elämäänsä rakenneta, koulu ja työ on rankka yhdistelmä ja työtäkään ei noinvain saa

ap

Vierailija
13/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita nyt vaan olla iloinen toisen puolesta ja nauti kun lapsesi jakaa asioitaan sinun kanssasi. Tulevina vuosina tulee vielä paljon suurempia ongelmia ja torpeedoit kaiken tuolla asenteella. terveisin 4 teinin äiti

Vierailija
14/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tyttö on aivan itse saanut sisustaa huoneensa.

Kun tähän muutettiin sanottiin summa millä hankkii haluamansa tavarat. Eli on saanut ihan oman huoneensakkin sisustaa.

ap

Vierailija
15/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkää kelan sivuille ja laskurilla näytät mitä tukia saisi (ei saa).

Vierailija
16/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano teinille, että on hyvä suunnitella ja ottaa selvää. Kerro myös, että sinä et äitinä halua joka viikko kuulla siitä miten lapsi muuttaa pois kotoa.

Pyydä palaamaan asiaan uudelleen ysin kevällä hyvän suunnitelman kera.

Tekee ihan hyvää teinille opetella mistä asuntoja vuokrataan, mistä tukia haetaan, mitä ruoka maksaa jne.

JOS TENI tulee uudelleen ysin keväällä puhumaan asiasta, laita hänet harjoittelemaan.

Laita teini kuukaudeksi vastaamaan talouden tuloiusta ja menoista (ei tietenkään omilla rahoillaan), jotta hän huomaa mihin rahat menevät.

Sitten voi vielä uudelleen miettiä sitä yhteenmuuttoa

Onnentyttö

Vierailija
17/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyttö ajatteli tehdä vuokrasopimuksen, kun alaikäisenä siihen tarvitsee huoltajan allekirjoituksen. Tyttö ei pysty muuttamaan yhtään mihinkään ilman vanhempien suostumusta, joten pallo on teillä. Tuon ikäisten paikka on kotona vanhempien kanssa.

Vierailija
18/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos lopettaisit sen teinin kanssa tappelun ja vaan sanoisit sille, että saa muuttaa, mutta huolehtii itse kaikesta?

Anna sen suunnitella. Luultavasti ei edes muuta, kun sen aika on ja jos se on lähteäkseen, niin lähtee kuitenkin, sillä erolla, että voi lähteä siten, että kun routa ajaa porsaan kotiin, niin se porsas oikeasti tulee kotiin eikä jää väkisin jonnekin haahuilemaan, koska kotia ei enää ole.

Lisäksi on meitä muitakin, jotka ollaan lähdetty peruskoulun jälkeen muualle kouluun ja saatu tukia ja niillä eletty. Mä olen valmistunut ammattiini vasta 24-vuotiaana, siihenkö asti olisi pitänyt kotona asua :-o Ei sitten ikinä.

Ja välit on hyvät vanhempiin, mutta ei sitä lapsen ja vanhemman suhdetta hyvänä väkisin pidetä.

Niin ja mä muuten olin muuttamassa kotoa ensimmäisen kerran 13-vuotiaana. Oma äitini ilmoitti juurikin noin, että sen kun muutat, mutta itse huolehdit ja maksat. Ja kun sitten otin asioista selvää, olinkin kovin iloinen, että mulla oli äiti ja koti xD

Vierailija
19/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 11:49"]

Mitähän ap oikein ajatuksissaan sekoilee :) Tyttö aloitti siis nyt ysiluokan! Ei kasia vaan ysin. Ajatukset aivan jossain muualla nähtävästi.

Teinkin hänelle eilen listan missä oli mm seuraavaa:

vuokra

sähkö

netti

puhelin

huonekalut

keittiötarvikkeet

ruoka ja muut päivittäistavarat

koiransa eläinlääkärit ja ruoka

yms yms

Tähän harhkuvitelmaan vastaus: ostetaan halvinta ja kun 4 on maksamassa iin ei hätää. Ei vain ymmärrä millään, että kun on alaikäinen niin tukia ei tipu eikä niiden varaan todellakaan elämäänsä rakenneta, koulu ja työ on rankka yhdistelmä ja työtäkään ei noinvain saa

ap

[/quote]

Ne 3 muuta tuskin haluaisivat osallistua tyttäresi kuluihin.

Vierailija
20/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta en tajua, että miksi se teini pitää pakottaa asumaan kotona, jos se on on kamala asia hänelle? Mitä pahaa, jos muuttaa omilleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän