Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saada teini järkiinsä?? Hermot menee!

Vierailija
20.08.2013 |

Meillä tilanne seuraavanlainen:

Tyttö 8 luokalla ja seurustellut huimat 3kk samanikäisen pojan kanssa, mikä on tähän asti ollut aivan ok. On vähän välimatkaa joten näkevät vain vkl pääsääntöisesti.

Nyt ovat sitten saaneet päähänsä, että ysin jälkeen muuttavat yhteen. No ei, meidän tyttö ei muuta 100km päähän käymään lukiota, koska ainoa syy siihen on vain päästä lähemmäs poikaystävää.

Toinen idea oli, että poika muuttaisi meille ja aloittaisi täällä opiskelun NO EI MUUTEN MUUTA!

Kysyin teiniltä, että ymmärtääkö kuinka paljon yksi teini nostaa ruoka yms menoja, puhumattakaan muiden perheenjäsenten omasta rauhasta kotona. Ei oikein ymmärtänyt.

No eilen sitten tuli kertomaan uusimman suunnitelman: Muuttavat poikaystävänsä kanssa heidän 2 kaverilleen jotka juuri muuttavat yhteen (18V). Kyselin siinä sitten milläs ajattelit maksaa kulut yms? No kaverikin saa tukia 700e/kk niin hänkin hakee. Voi taivas. a) hän on alaikäinen b) ei tosiaan mitään tukia saa, opintolaina ensisijainen ja lisäksi jos asuu samassa kaupungissa kuin vanhemmat niin vielä vähemmän saa mitään ja ME EMME MAKSA tuollaista humputtelua. Kotona saa asua tasan niin kauan kun opiskelee (lukio, jatkokoulutut) asuminen ja ruoka maksetaan luonnollisesti.

Lisäksi olemme aina painottaneet, että tukien varaan ei lasketa vaan töitä tehdään esisijaisesti.

Ei järki enää riitä päivittäin puimaan tätä samaa asiaa! Mitkään meidän perustelut ei saa järkeä päähän.

Kämppä kuulema helpppo hankkia ja 4 kun maksaa niin käytännössä ilmaista, ostetaan halvinta jnejnejne.

Mitä hiivattia tuolle pitäisi tehdä??????

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan stressaat. Ei se alaikäinen minnekään muuttele ilman vanhempiensa allekirjoituksia, ja ilman takuuvuokria. Ota vähän selvää, mitä tarkoittaa vajaavaltainen ja oikeustoimikelpoisuus.

Vierailija
22/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen suunnitella. Sano että okei, suunnittele ja ota selvää. Tee kirjallinen laskelma missä on kaikki mahdolliset tulot ja menot, kaikkien neljän osalta, kuka maksaa mitäkin, mitä tehdään jos joku muuttaa pois tai ei maksa osuuttaan jne. Jos kaikki näyttää hyvältä ja toimivalta, voit antaa muuttaa. Voit olla varma ettei tuollaista kattavaa suunnitelmaa pysty tuonikäinen tekemään. Kokeile.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 12:07"]

Turhaan stressaat. Ei se alaikäinen minnekään muuttele ilman vanhempiensa allekirjoituksia, ja ilman takuuvuokria. Ota vähän selvää, mitä tarkoittaa vajaavaltainen ja oikeustoimikelpoisuus.

[/quote]

Se teini voi mennä sossuun ja kertoa minkälaisen nyyhkytarinan tahansa.

Oikeasti, ne teinit on ihmisiä, eivät mitään omistettavia esineitä. Jos teini on lähteäkseen, niin se lähtee, tuossa kohtaa vaaditaan aikuiselta sitä aikuisuutta eikä tuollaista samanlaista kiristämistä ja tappelua "et voi muuttaa, koska tarvitset minun allekirjoitukseni", mun luonteella tuo lause olisi ollut sellainen, että olisin lähtenyt vaikken edes pohjimmiltani olisi halunnut ja ollut valmis.

Teinille on tärkeää saada kokea, että saa jo päättää omasta elämästään. Jos se on hyvin kasvatettu ja fiksu, niin se tajuaa kyllä ihan itse, mikä hänelle on parasta ja mikä on fiksuin tapa hoitaa asiat. Jos sen sijaan tossa vaiheessa lähdetään sanelemaan ja vaan väittämään "koska minä sanon niin", niin peli alkaa olemaan pahasti menetetty ja teiniä ajetaan vaan kohti "huonoja teitä".

Vierailija
24/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikään kuuluu tuollainen, kutsutaan itsenäistymiseksi.

Täällä on noita puheita kuunneltu muutaman viime vuoden aikana. Kesällä tyttö täytti 18 ja näkyy asuvan täällä edelleen. Käy lukiota.

Uusi suunnitelma on muuttaa kirjoitusten jälkeen kihlatun kanssa yhteen ja se on ok. Nyt kun ikää on tullut lisää on tullut järkeäkin päähän ja tajuaa elämän realiteetteja.

Et tietenkään ota poikaa teille asumaan jos paikkakunnallenne muuttaa. Vanhemiensa kuuluu vastata teinistään. Nyt kun yhteishaku on sähköisesti teinit tekee haut itse ja vanhemmilla ei ole siihen sanomista. 

Koeta olla neutraali ja älä mene tunteella mukaan. Pelkät faktat esität. Älä lähde liikaa noihin keskusteluihin. Suunnitelmat ehtii muuttua moneen kertaan, kenties suhdekin loppuu ennen hakuaikaa jatko-opintoihin.

Vierailija
25/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisen omille muutossa on se ongelma, että vanhemmat ovat elatusvelvollisia.

Jos teini muuttaa pois eikä mene (saa) töihin opiskelun lisäksi niin raha ei riitä ja vanhempien on lain mukaan pakko maksaa.

Vierailija
26/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän kertoo jo asian "juurettomuudesta", kun suunnitelma vaihtuu tiheään. Jospa nyt vaan relaisit ja kuuntelisit lasta tyynenä ja lopettaisit sen unelmien romuttamisen tässä vaiheessa. Anna tytön haaveilla. Realiteetit iskee sitten myöhemmin. 

Seurustelusuhdekin on vielä tuore, että pojan ns. huonot puolet jää vielä ruusunpunan alle. 

pojan vanhempien lupa saattaa olla sitä, että joojoo, toki te muutatte yhteen.. kun sisimmässä tiedetään, ettei niin tule tapahtumaan ja tässä on vielä runsaasti aikaa huomata asioiden järkipuoli ihan itse, ilman jatkuvaa negatiivista ilmapiiriä.

Vierailija
27/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinillä ei tosiaa ole mitään syytä muuttaa pois kotona, muu kuin se, että haluaa asua poikaystävänsä kanssa yhdessä.

En ole lähtenyt tappelemaan hänen kanssaan, vaan kertonut faktat mitä voi saada mistä, mitä tapahtuu, miten asuntoa haetaan, mitä kuluja tulee olemaan jnejne

Silti ei ole pystynyt kertomaan MITEN meinaavat kaiken hoitaa, vain tämä: hankkivat töitä, käyvät lukion ja hankkivat asunoon.

ap

Vierailija
28/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsen kannattaa nyt heti aloittaa töiden hakeminen niin huomaa, ettei niitä saa (ellei sitten suhteilla).

Vierailija
29/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 12:03"]

Toisaalta en tajua, että miksi se teini pitää pakottaa asumaan kotona, jos se on on kamala asia hänelle? Mitä pahaa, jos muuttaa omilleen?

[/quote]

Huoh...

Alaikäinen mistään ymmärtämätön kakara -se riittää selitykseksi.

Vierailija
30/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alaikäisen vanhemmat päättävät siitä missä lapsi asuu. Vanhemmat ovat tietysti elatusvelvollisia, mutta heillä on myös oikeus holhota alaikäistä. Riittää kun ilmoitatte että lapsi ei muuta pois kotoa alaikäisenä.

MUTTA kuten täällä on kerrottukin, niin nuo huimat kolme kuukautta seurustelleet teinit eivät tule olemaan yhdessä enää siinä vaiheessa kun lukioon meno on ajankohtainen. Välimatkaa on noin paljon, ja kun alkuhuumasta on selvitty löytyy uusi ihastus lähempää. Siinä vaiheessa kun asia on ajankohtainen, siitä ei tarvitse enää keskustella, joten miksi keskustelisitte asiasta nyt. Sanot vain että mietitään niitä kuvioita sitten kun asia on ajankohtainen (mitä se ei koskaan tule olemaan, mutta jätä tämä suluissa oleva osuus pois teinin kanssa keskustellessa).

Vierailija
31/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mielestämme meillä vanhemmilla on täysi oikeus KIELTÄÄ alaikäistä lasta muuttamasta jo ihan lukion opintojen huolehtimisen vuoksi kuin myös siksi, että meillä ei todellakaan ole varaa maksaa ylimääräistä asuntoa teinille. Koska mehän sitä joutuisimme elatusvelvollisina maksamaan.

Meillä kun ei lapset voi huonosti yms niin kotoa muuttoon tuossa iässä ei ole järkeä!

Ehkä täytyy TAAS ilmoittaa teinille, että tästä ei enää keskustella ennenkuin on ysi saatu päätökseen. Vaikka joka päivä tuolla tuntuu olevan uusi idea esittää.

huoh

ap

Vierailija
32/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäitä hattuun kaikille. Palaatte asiaan kun se on ajankohtainen.

Meilläkin nämä haaveet ovat olleet viimeiset kaksi vuotta puheena ja toistaiseksi ovat puheita. Ei ole rahaa hankkia asuntoa ja maksaa elämistään.

Vierailija
33/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 12:32"]

Ehkä täytyy TAAS ilmoittaa teinille, että tästä ei enää keskustella ennenkuin on ysi saatu päätökseen. Vaikka joka päivä tuolla tuntuu olevan uusi idea esittää.

huoh

ap

[/quote]

Anna sen teinin kuitenkin puhua asiasta. Hyvähän se on, että hän kertoo sinulle haaveistaan ja suunnitelmistaan. Sano kuitenkin, että otat suunnitelmiin kantaa vasta myöhemmin, kun asia on ajankohtainen.

Minusta sinun ongelmasi on on se, että yrität väkisin kääntää teinin pään tässä vaiheessa.

Kolmen teinin äiti

Vierailija
34/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna haaveilla ja höpöttää nyt. Nyökyttelet vaan ja toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos

Vierailija
35/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ehtii eroamaan vielä monta kertaa ennen kun pääsevät ysiltä. Joten ei kannata huolestua.

Vierailija
36/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna teinin puhua, älä ota kantaa sen enempää, koska olet jo kertonut hänelle tarvittavat faktat. Kuuntele, sano vaikka että jaa, ai sellaista ajattelet, tai että joo, ymmärrän että se olisi sinusta kivaa jne. Ja sitten jätät asia siihen. Kyllä teinikin jossain vaiheessa kyllästyy aiheeseen, kun on saanut siitä tarpeeksi puhua.

Minulla on oman teinin kanssa ihan samanlaisia  kokemuksia, se on todella turhauttavaa ja ärsyttävää. Mutta sitten mietin asiaa siltä kannalta, että mikä tarve minulla on aina sanoa se viimeinen, viisas sana asiaan, miksi en voisi vaan KUUNNEELLA, mitä teini puhuu. Enhän häntä ole päästämässä muuttamaan pois (tai muutakaan, mitä hän vänkää ja minä järkisyistä vastustan), mutta kun olen yhden kerran sen tehnyt teinille selväksi ja kertonut syyt, niin ei niitä tarvitse joka kerta toistaa.

Huomasin, että kuuntelu on yllättävän vaikeaa, minulla onkin ollut sellainen tapa (jota en aiemmin tajunnut), että tahdon aina väkisin saada sen viimeisen sanan (koska olen oikeasa ja teinikin olisi syytä se ymmärtää). Toisaalta teini on tullut minuun, ja hänen näkökulmastaan minä olen väärässä, ja hänen on pakko jankuttaa, jotta hän saisi sen viimeisen sanan.

Päätin, että koska minä ole vanhempi ja viisaampi, ja koska minulla aikuisena on kuitenkin päätösvalta, niin yritän jättää teinille sen viimeisen sanan sanomisen. Se on hänelle varmasti tärkeää, että hän on saanut sanoa, mitä mieltä hän on asiasta, ja minä ole kunnellut ja  ymmärtänyt, että hän on sitä mieltä. Se, mitä ko. asian kanssa tehdään on sitten ihan eri asia, eikä asiasta välttämättä edes ole tullut mitään riitaa, teini kylllä on ymmärtänyt itsekin ettei asia nyt tällä hetkellä taida onnistua.

Vierailija
37/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän sitä rentoja vanhempia on. Olen ap:n kanssa täsmälleen samaa m ieltä, että alaikäinen pysyy kotona ja sillä siisti. Ihan riittävästi on noita teinivanhempia, jotka elävät veronmaksajien rahoilla eikä oma elämä urkene koskaan mihinkään muuhun kuin Kelapaperien täyttämiseen.

Joskus on oltava kova kovaa vastaan. Lössövanhemmuus kostautuu.

Vierailija
38/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyttärellesi ei käy se, että tämä poika muuttaa asumaan sinne teidän lähelle ja menee samaan lukioon kuin tyttäresi. Lapsesi voisi sitten vierailla pojan luona ja vaikka sitten muuttaa sinne asumaan kun täyttää 18 ja on saanut työpaikan (as if).

Ei suhde kestä kuitenkaan... mutta saapahan leikkiä kotia eikä tytön tarvitse vastata mistään kustannuksista kun se olisi pojan kämppä.

Vierailija
39/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyttärellesi ei käy se, että tämä poika muuttaa asumaan sinne teidän lähelle ja menee samaan lukioon kuin tyttäresi. Lapsesi voisi sitten vierailla pojan luona ja vaikka sitten muuttaa sinne asumaan kun täyttää 18 ja on saanut työpaikan (as if).

Ei suhde kestä kuitenkaan... mutta saapahan leikkiä kotia eikä tytön tarvitse vastata mistään kustannuksista kun se olisi pojan kämppä.

Vierailija
40/50 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:25"]

[/quote]

En ole ap, mutta tällaisesta asiasta on ihan turha vängätä tytön kanssa, että mikä hänelle käy ja mikä ei. Tärkeintä on kuunnella tyttöä, sanoa että ymmärtää hänen tahtovan muuttaa pois kotoa ja yhteen poikaystävän kanssa. Ja että varmasti niin tulee tapahtumaan, mutta ei nyt ihan vielä. Tyttöhän on vasta aloittanut yhdeksännen luokan, hänellä on vielä paljon aikaa siihen kun menee lukioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi