Yle: Yrittäjien työttömyyskorvaus yllätti pienuudellaan. Verojen jälkeen käteen jää reilut 500 euroa kuussa.
Monet ovat joutuneet turvautumaan korvauksen lisäksi tt-tukeen. Törkeää miten epäoikeudenmukaisesti valtio kohtelee näitä yrittäjiä.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisella elä!
500 e on normaali työmarkkinatuen määrä.
Ja kyllä, se on aivan liian vähän.
En olis varmaan ikinä mennyt töihin, jos olisin saanut ilmaisen asumisen ja 500e discorahaa 18 vuotiaana räpylään. Sillon se olis meinaan tuntunut isolta rahalta, kun oli täysin pa.
Zinc
Mikä sua estää jäämästä työttömäksi? Sitten voit elää kadehtimaasi työttömän elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisella elä!
En olis varmaan ikinä mennyt töihin, jos olisin saanut ilmaisen asumisen ja 500e discorahaa 18 vuotiaana räpylään. Sillon se olis meinaan tuntunut isolta rahalta, kun oli täysin pa.
Zinc
Mutta sinähän menit vaikka olisit saanut nuo tuet ollessasi 18 v. Suurin osa tietää ihan jo lapsena että 500 e kuussa on pieni määrä rahaa, kaikki ei ole yhtä tyhmiä kuin sinä.
Olin opiskelija, enkä saanut edes asuntoa. Opintotukea mulle maksettiin 10e kuussa. Koska asuin "kotona".
Se oli siis vähän noidankehä.
Zinc
99,9 % ihmisistä yrittää saada töitä. On ihan turha tehdä yleistyksiä ja olkiukkoja parin tuhannen ihmisen tekemisistä vedetyillä johtopäätöksillä.
Kato kun voidaan puhua sitä sun tätä liirumia, mutta kun asiat ei noin olleet. Mitään asuntoa sulle ei maksettu, jos ei ollut asuntoa. Rahattomana taas ei asuntoja hommailla.
Zinc
Pazkaa sä voit jauhaa, mutta vastaus kysymykseesi: EI OLLUT mahdollista
Jos olisi ollut perheetön, niin varmaan olisi joku asunto annettukin ..
Mutta tämä nyt on turhaa spekulointia. Menin röihin, kun rupesi vtuttamaan rahattomuus.
Case Closed ..
Itsekin yrittäjänä hieman ihmettelen näitä uutisia - ei päivärahan pienuus ainakaan yllätyksenä pitäisi tulla. Korvaukset määräytyy pääsääntöisesti YEL maksujen mukaan, joka usein on hyvin pieni. Joko sitä ei ole vara maksaa tai sitten se on tietoinen valinta. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että varsinkin mikroyrittäjän arkeen kuuluvaa riskiä yhteiskunta ei huomio kummoisesti.
Vierailija kirjoitti:
On liian vähän, samoin kuin monet muut tuet jotka on myös noin vähäisiä kuten työmarkkinatuki.
Vai tuet vähäisiä? No laitetaan sitten työvelvoite, niin nousevat vai eikö se käy?
Italiassa jokainen saa vähintään 780 euroa kansalaispalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisella elä!
Zinc
Mutta sinähän menit vaikka olisit saanut nuo tuet ollessasi 18 v. Suurin osa tietää ihan jo lapsena että 500 e kuussa on pieni määrä rahaa, kaikki ei ole yhtä tyhmiä kuin sinä.
Olin opiskelija, enkä saanut edes asuntoa. Opintotukea mulle maksettiin 10e kuussa. Koska asuin "kotona".
Zinc
Miten tämä sinun avautumisesi liittyy mihinkään? Yrittäjät noin pääsääntöisesti tuskin asuvat enää isin ja äidin huomassa ja kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisella elä!
Zinc
Zinc
Mikset saanut asuntoa? Kevättalvella on yleensä soluasuntoja vapaana, joten olisit hakenut silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisella elä!
Zinc
Mikä sua estää jäämästä työttömäksi? Sitten voit elää kadehtimaasi työttömän elämää.
Missä ihmeessä mä olen sitä kadehtinut ?
Ainoa mitä olen kadehtinut on se, että kun toiset lähtee 06 röihin, niin toiset vetää puoleen päivään perze homeessa sängyssä, ja sitten kehtaavat vielä valittaa, että ei tuu tarpeeksi rahaa nukkumisesta.
Zinc
En minä niitä muuten kadehdi. Vain menetettyä vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisella elä!
Zinc
Zinc
Mikset saanut asuntoa? Kevättalvella on yleensä soluasuntoja vapaana, joten olisit hakenut silloin.
Mikset kertonut silloin, että niitä on vapaana. Niin mikset ?
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liian vähän, samoin kuin monet muut tuet jotka on myös noin vähäisiä kuten työmarkkinatuki.
Vai tuet vähäisiä? No laitetaan sitten työvelvoite, niin nousevat vai eikö se käy?
Laitetaan sullekin sitten palkan sijaan työvelvoite 500 e / kk vastaan. Tietenkin kaikki tekee töitä samoin ehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun työpaikalla voidaan irtisanoa kaikki ja laittaa heille työvelvoite työttömyyspäivärahaa vastaan. Eikö olekin kiva juttu? EK:ssa tätä kannatetaan täysillä.
Näissä unohdetaan aina se, että valtiovalta sääti ja kela toteutti aikamoisen nopealla aikataululla tämän poikkeus-etuuden
Kukaan ei ole kiittänyt että saatiin tällaisellä aikataululla edes tällainen tuki yrittäjille
No voi surku sentään, tuliko yrittäjästä se halveksimansa köyhä työtön, eikö olekkaan kiva vaan istua perseellään ja nauttia ilmaisesta rahasta?
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu yrittäjä on aina jaksanut kritisoida työttömiä työhaluttomuudesta ja siitä, miten tuet ovat niin isoja. Nyt hän sai korona-ajalta työttömyyskorvausta ja hän valittaa, miten korvaus on niin pieni, että se on pelkkä vitsi, kun siitä ei ole mitään hyötyä. No hupsis, miten se nyt silleen. Ihan saman verran kumpikin saa sillä kaupasta ruokaa.
Asiasta kukkaruukkuun, mutta miten työhalukkuus nyt liittyy asiaan mitenkään? Porukka kyllä onnistuu täällä aina eksymään aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa jokainen saa vähintään 780 euroa kansalaispalkkaa.
Niin mutta kun meillä saa tonnin, kun lasketaan vuokrat mukaan.
Zinc
Työttömät aina "unohtavat" sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisella elä!
Zinc
Zinc
Mikset kertonut silloin, että niitä on vapaana. Niin mikset ?
Zinc
Sinulle ei tullut mieleen edes kysäistä asiaa oman paikkakunnan opiskelija-asuntosäätiöstä, miksi? Ei sinulla oikeasti tainnut olla muuttohaluja, kun mamma teki ruuat ja pyykkäsi ja pappa antoi taskurahaa ja auton lainaksi.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä on syytön omaan tilanteeseensa. On epäoikeudenmukaista rankaista häntä työttömyydestä liian pienellä tuella.
Ihan yhtä lailla se työtönkin on syytön omaan tilanteeseen. Työttömiä on 600000, ja avoimia työpaikkoja alle 20000, joten on selvää että kaikille ei riitä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu yrittäjä on aina jaksanut kritisoida työttömiä työhaluttomuudesta ja siitä, miten tuet ovat niin isoja. Nyt hän sai korona-ajalta työttömyyskorvausta ja hän valittaa, miten korvaus on niin pieni, että se on pelkkä vitsi, kun siitä ei ole mitään hyötyä. No hupsis, miten se nyt silleen. Ihan saman verran kumpikin saa sillä kaupasta ruokaa.
Asiasta kukkaruukkuun, mutta miten työhalukkuus nyt liittyy asiaan mitenkään? Porukka kyllä onnistuu täällä aina eksymään aiheesta.
Liittyy siksi, kun tuo yrittäjä sanoi moitti työttömiä kummastakin asiasta aina samaan hengenvetoon.
Zinc