Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako entisestä työnantajasta kertoa pahaa jos se on totta?

Vierailija
20.08.2013 |

Sairastuin mm. työolojen vuoksi ja lähdin kun asialle ei edes yritetty tehdä mitään. Muitakin ongelmia on, työnantaja toimii lainvastaisesti monessa asiassa. Nyt näyttävät etsivän uutta työntekijää. Onko minulla velvollisuus pitää suuni kiinni noista puutteista?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään laki ei kiellä juoruamista. Lain rikkojat pitäisikin saada kiinni.

Työnhakutilanteessa ei tee hyvää vaikutusta jos halukkuu muita.

Jos levittelet juoruja, niin sinun on tarvittaessa pystyttävä myös todistamaan että ne ovat totta, sillä muuten voi olla äkkiä itse syytteessä herjaamisesta.

Vierailija
2/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herjata et saa ja todista väitteesi

työnantajan ei ole pakko olla kiva

ehkä olisit sairastunut joka tapauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin pitänyt suuni kiinni tähän asti. Tekisi mieleni kertoa kavereilleni kuitenkin esim. tuosta sairaudesta / työnantajan välinpitämättömyydestä kun kerroin että se oli syntymässä. Kaverini ovat kuitenkin saman alan ihmisiä ja jutut leviää nopeasti sitten varmaan sinne potentiaalisille uusille työnhakijoillekin :/

Tuntuu vain että ihan oman jaksamiseni vuoksi pitäisi päästä puhumaan jonkun kanssa siitä millaista tuolla oli.

Vierailija
4/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ei tarvitse kiva olla, mutta lakeja pitäisi noudattaa.

Ehkä olisin sairastunut, todennäköisesti en. Sairautta ja syntytapaa en tässä kerro, mutta oikeassa elämässä haluaisin asiasta puhua.

Vierailija
5/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 07:43"]

Tuntuu vain että ihan oman jaksamiseni vuoksi pitäisi päästä puhumaan jonkun kanssa siitä millaista tuolla oli.

[/quote]

Tuossa tapauksessa oikea kuuntelija olisi terapeutti.

Vierailija
6/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 07:43"]

[/quote]

Tuossa tapauksessa oikea kuuntelija olisi terapeutti.

[/quote]

Ehkä tosiaan. Sairaus ei siis kylläkään ole psyykkinen. 

Omasta jaksamisesta puhun siksi koska tämä työttömäksi "joutuminen" (itse irtisanouduin) hämmästyttää, nolottaa ja pelottaa.

Vierailija
7/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen sairauden tarvitse olla psyykkinen, mutta ihan selvästi sinulle on jäänyt niin paljon hampaankoloon, että terapeutin kanssa keskusteleminen voisi auttaa.

Minä kävin jonkin aikaa terapeutilla juttelemassa työpaikasta, josta olin jo itse irtisanoutunut. Joillekin entisille työkavereille sanoin, että lähden pois, koska en viihdy, mutta en suoraan haukkunut ketään. En halunnut jättää muille tunnetta, että he olisivat olleet jotenkin tyhmiä, koska pysyivät kyseisessä työpaikassa.

Mielestäni ei kannata haukkua työpaikkaa ainakaan entisille työkavereille. Mieti miltä sinusta tuntuisi, jos itse olisit samassa tilanteessa, ja joku haukkuisi (vaikka aiheesta) työpaikkaa, jossa itse viihdyt edes jollain tasolla. Kyllä ne muut varmaan tietävät epäkohdista, mutta eivät ehkä voi/halua vaihtaa työtä.

Vierailija
8/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoruaminen ei ole oikein. Jos pystyt todistamaan, että työnantaja toimii lainvastaisesti, niin tee asiasta rikosilmoitus tai ilmoita terveystarkastajalle tms mikäli asia on jonkun muun viranomaisen vastuulla kuin poliisin. Eli en lähtisi kovin paljon huutelemaan asioista, joita en pysty todistamaan, mutta selkeistä rikkomuksista pitää ilmoittaa. Tämän jälkeen voit kertoa tuttaville, että olet tehnyt ilmoituksen entisestä työnantajastasi xx ja siitä on seurannut yy. Jos vain huutelet ymäriinsä, että xx on ihan pas*a, niin siitä voi olla enemmän haittaa sinulle itsellesi juoruajan maineen vuoksi.  

Vierailija
9/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla on samankaltaisia ongelmia kuin tässä ketjussa:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3851001/ketju/kyllapa_nuoria_vedatetaan_kesatoissa

Jätänkö nämäkin asiat omaan tietooni? (Nämä ovat ne, jotka ovat tällä hetkellä eniten hampaankolossa). Tuossa ketjussa aloittaja aikoo viedä asian mediaan nimien kera.

Vierailija
10/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako entinen työnantaja puhua sinusta pahaa, vaikka se olisikin totta?

Vierailija
11/14 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan ihmisille olisin asiasta hipihiljaa. Kertoisin vain heille, joihin oikeasti luotan, etteivät juoruile eteenpäin. Sellaisiakin ihmisiä onneksi tunnen.

Työhaastattelutilanteessa ei kannata haukkua edellistä työnantajaa. Mieheni firmasta lähti vapaaehtoisesti eräs työntekijä erään selkkauksen jälkeen - oli itse tehnyt isoja mokia. Meni sitten työhaastatteluun johonkin toiseen firmaan ja oli siellä haukkunut mieheni firman pataluhaksi ja mieheni myös, että konkurssiin se  kohta menee.

Sen firman pomot tunsivat mieheni ja soittivat seuraavana päivänä, että mikäs juttu tämä on, entinen työntekijäsi täällä kertoo, että aiot konkurssin tehdä, hehheh. Arvatkaa, palkkasivatko sitä tyyppiä.

Hyvin erilaisten alojenkin firmojen omistajat samassa kaupungissa (ei tarvi olla edes pieni kaupunki) usein tuntevat toisensa. Joten työhaastattelussa kannattaa olla haukkumatta ketään.

Vierailija
12/14 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistelemista voi yrittää, jos huonosta työpaikasta on poistunut paljon väkeä ajan saatossa. Itselläni on kokemus yrityksestä jonka entisiä työntekijöitä on helposti löydettävissä LinkedInistä uskomattoman paljon yrityksen kokoon nähden. Useimmilla työsuhde on jäänyt 0,3-2 vuoden mittaiseksi. Tällaisella yrityksellä on usein taustalla paljon oikeusjuttuja ja viranomaisetkin ovat jatkuvasta kiusaamisesta kuulleet. Tällainen yritys saattaa olla perustajan yksin johtama. Toisen polven yrittäjät toimivat usein viisaammin, jos he ovat kouluttautuneet.

Kannattaa kokeilla joidenkin tuttujen headhunttereiden kanssa, sillä absoluuttisesti katsottuna rikollinen tai haitallinen toiminta pitää paljastaa, vaikkei viranomaisten puheille menisi.

Vierailija
13/14 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Työnantaja on ihmisiä hyväksikäyttävä riistäjä, joten sitä pitääkin vastustaa.

Vierailija
14/14 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikalla hoidetaan asia tavalla x ja sen moni tietää, niin sen saa sanoa julkisesti. Kunhan se on totta. On niitä sellaisiakin yrittäjiä, joita toiset yrittäjät halveksuu juuri toimintatapojen vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme