Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitimaahan kadonneet

Vierailija
06.08.2013 |

Haluaisin herättää keskustelua ns. äitimaahan katoamisesta.

Joihinkin naisiin se iskee vauvan syntymän jälkeen, joihinkin odotusaikana, joihinkin jo siinä vaiheessa, kun lapsenteosta aletaan vasta haaveilla. Useimpiin äiteihin se iskee hetkellisesti, ja se on ihan luonnollista ja osa vanhemmaksi kasvamisen prosessia. Tässä puhun kuitenkin niistä, jotka katoavat äitimaahan pidemmäksi aikaa, osa vuosiksi, osa jopa pysyvästi.

Äitimaahan kadonnut uppoutuu äidin rooliinsa ja lapsiinsa niin, että unohtaa elämässä mitään muuta olevankaan. Hän unohtaa olla ystävä niille ystävilleen, jotka eivät elä samaa elämänvaihetta. Hän valitettavan usein unohtaa olla myös nainen. Hän saattaa unohtaa seksuaalisuutensa ja halunsa kokea ja oppia uutta milään muulla elämän saralla äitiyden lisäksi.

Hän hahmottaa koko elämän ja ympäröivän maailman vain lastensa ja äitiytensä kautta. Hänen puheenaiheensa ja kiinnostuksen kohteensa rajoittuvat lasten kasvatuksen, perushoidon, vaatetuksen, ruokkimisen, harrastusten ja muun hyvin- tai pahoinvoinnin ympärille. Mikäli hänella on facebook-tili, hänen profiilikuvanaan on usein kuva lapsesta tai ainakin hänestä itsestään lapsensa kanssa. Valtaosa hänen julkaisemistaan kuvista ja tilapäivityksistä koskee lapsia, tavalla tai toisella.

Äitimaahan kadonneen arki on pelottavan usein elämän suorittamista lasten kautta. Tuon suorittamisen keskellä omaa äiti-egoa pönkitetään tuntemalla ylemmyyttä niihin äiteihin, jotka ostavat lapselleen talvihaalariksi jonkun halpiksen jonka rinnuksissa ei lue "-tec", ja osallistumalla kiivaisiin väittelyihin ja suoranaiseen loan heittoon aiheesta "Onko Reimatec parempi kuin Lassietec, vaiko kentien sittenkin Rasavil tai Jonathan?"  Vaihtoehtoisesti äitiyttä ja sen ideologiaa voidaan suorittaa myös valmistamalla kaikki lapsille ja raskaana oleville äideille tarjoiltava ruoka ketsuppia myöden omin käsin, luonnollisestikin omassa pihassa luonnonmukaisesti viljellyistä raaka-aineista. Myös pesuaineet keitetään mieluusti itse kasvatetusta suopayrtistä.

Mitä siitä sitten seuraa, kun äiti paneutuu kaikella tarmollaan vain yhteen rooliin ja unohtaa naiseutensa? Ei liene yllätys kenellekään, että äitiyttä suorittavan naisen mies ennen pitkää alkaa ihmetellä, mihin katosi se nainen, jonka hän aikoinaan rinnalleen valitsi. Tilalle hän sai ihmisen, joka on ensisijaisesti vain äiti. Kahdenkeskistä aikaa ei ole, koska lapsi voi saada trauman, jos sen vie yöksi hoitoon. Lapsi saattaa myös traumatisoitua joutuessaan nukkumaan yönsä jossain muualla kuin äitikullan kainalossa perhepedissä. Mitäpä kuihtuvasta seksielämästä tai yhteisen ajan puutteesta tai henkisestä toisistaan erkanemisesta, sillä onhan meillä nämä sormukset ja valat, ja sitäpaitsi lasen etu menee kaiken edelle. Ja johan me ehdimme ennen lapsia viettää aikaa kahdestaan ihan riittävästi. Nyt eletään lasten ehdoilla. Ikävä kyllä useimmat miehet eivät koe asiaa ihan samoin. Ei tarvinne vääntää rautalangasta enempää mallia, mihin tällainen elämä pitkään jatkuessaan monet parisuhteet ajaa.

Ja kun näin käy, ihmetellään tosissaan, miksi miehelle ei kelvannutkaan se huolella rakennettu täydellinen perhe-elämä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katosin äitimaahan siinä kohtaa, kun lapseni sairastui pahasti ja kamppaili henkensä puolesta teholla kaksi viikkoa. Lääkärit eivät paljon antaneet toivoa, mutta lapsi kuitenkin pelastui. Tajusin täydellisesti, että mikään ei voi olla elämässä tärkeämpää kuin pienen lapsen elämä. Mieheni on samaa mieltä kanssani. Tuli siinä lähetettyä rukous jos toinenkin ylöspäin.

Vierailija
2/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on fb-tili, mun profiilikuvana on ollut viimeiset 4 vuotta minä ja lapsi. Suurin osa päivityksistä on jotain "hauskoja" mitä lapsi on tehnyt tai sanonut, joskus myös kuvia lapsesta mutta harvemmin. En silti mielestäni ole kadonnut äitimaahan, päinvastoin, enemmänkin voisi panostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten? Jos se äitimaahan hävinnyt kaiffari on niin tylsä niin anna sen elää elämäänsä rauhassa! Äidit tietää kyllä, miksi ja millä tavalla on mielekkäämpää elää lasten vuoksi kuin itsenä vuoksi. Se on yksi kypsymisen akseli tässä elämässä. Oma-napa-maahan hukkuneet lapsettomat ne vasta tympeitä onkin.

Vierailija
4/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti luulet keksineesi uuden puheenaiheen ja olevasi ensimmäinen, joka "herättää keskustelua" siitä? Tämä on jo niin kulunut aihe kuin olla voi. Lue alkajaisiksi vaikka kirja nimeltä Äitikortti (kirj. Anu Silvferberg).

Vierailija
5/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ap käy alapeukuttamassa kaikki häntä vastaan argumentoivat viestit. :D

Vierailija
6/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen 23 pian 24 Äiti, kaksi lasta, toinen niistä vauva, aviomies eikä juuri muuta elämää. Jos joku kysyy mitä kuuluu niin kaikki liittyy lapsiin tai mieheeni. Facessa lisäilen lapsista kuvia itseäni pidän lähinnä ällöttävänä mahakin on löysä. Vähät rahat käytän lapsiin, itselleni vain superalesta huonolla omallatunnolla. Kaverit kaikki opiskelee ja ovat muuttaneet kauemmas. Äitikavereita ei ole, syksyllä aloitetaan kerho jospa sieltä sitten... Yks lapsi vielä ja sitten olis tarkoitus opiskella ja hankkia töitä... Ja sitten kaikki kaverit saavat lapsia....

Vierailija
7/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla puhutaan ainakin siitä, että jos baarissa käynti ja muut lapsettoman elämän jutut eivät ole raskautta harkittaessa taaksejäänyttä elämää, ei ole kypsä äidiksi. Se on tulkittavissa myös niin että äitimaailmaan katoaminen on se, mitä äideiltä odotetaan. 

Itse olen varmaankin huono äiti kun lapsista huolimatta käyn joskus lasillisella tai muutamalla ystävien kanssa. Käytämme mieheni kanssa isovanhempien lastenhoitoapua aina silloin tällöin, jos tulee kutsu vaikka kolmekymppisiin tai haluamme mennä keskenämme kylpylään. Lopun aikaa elämme ihan tavallista lapsiperheen elämää, emmekä koe millään lailla laiminlyövämme lapsiamme. Yritän muutenkin elää myös omaa elämääni vaikka olenkin äiti ja lapseni ovat minulle kaikista tärkeintä. 

Tuntuu siltä, että monien mielessä on olemassa vain kaksi ääripäätä. Se, jossa vauva laitetaan jo pariviikkoisena hoitoon, biletetään ankarasti harva se viikonloppu ja lapset ovat vanhemmilleen vain riesa, tai se, jossa koko elämä pyörii lasten ympärillä ja kaikki omat mielenkiinnon kohteet ovat vain osa entistä elämää. Ei sopisi minulle.

Vierailija
8/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa blaa blaa ja jankuti jankuti. 

Tiesitkö ap, että on normaalia ja jopa välttämätöntä "kadota äitimaahan" ainakin joksikin aikaa sen jälkeen, kun saa lapsen? Jos kukaan ei pidä lasta siinä vaiheessa ykkösasiana, lapsi jää vaille asianmukaista hoitoa ja kiintymyssuhde jää heikolle tolalle.

Kuule kyllä sieltä "äitimaasta" ehtii tulla poiskin, ja kyllä se mieskin  - jos normaali ihminen on - sietää elämäntilanteen, ohimenevän sellaisen, jossa lapsen etu ja perheen pyöritys on elämässä ensisijalla, eikä äidille ole ykkösasia tälläytyminen ja miehen miellytys. Seksittömyyttäkin voi joskus olla, jos empatiaa on, ei siihen kuole. Se ehtii kukoistaa uudelleen lasten kasvettua isommiksi. 

Puhalletaan mieluummin naiset yhteen hiileen, ei lapsille omistautuminen ja se, ettei kykene olemaan äiti, vaimo, rakastaja, työntekijä ja kodinhoitaja samaan aikaan, ole suuri synti. Oltaisiin vähän armollisempia toisillemme, niin ehkä ainakaan ulkopuolelta tulevat paineet eivät lannistaisi ja masentaisi niin paljon. 

Vierailija
9/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äidillä ei lapsen ensimmäisinä kuukausina tai vuosina riitä voimavaroja kuin siihen tärkeimpään eli lapsenhoitoon, niin se pitäisi uskaltaa sanoa ääneen. Sen sijaan monet äidit keskittyvät kritisoimaan ja panettelemaan niitä, joilla energiaa riittää muuhunkin kuin äitimaailmaan. Onko siinä mitään järkeä?

Vierailija
10/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa kyllä pointtia sinäänsä ap:n tekstissä. Näitä kun ihan oikeasti on kellä ei ole elämässä mitään muuta kuin äitiys. Onko se enää lapsen edun mukaistakaan jos äiti elää lapsen kautta. Siinä käy helposti niin, että äiti lataa liian suuret odotukset äitiyteen, perhe-elämään ja lapsiinsa. Pahimmassa tapauksessa äiti koittaa jopa pakkomielteisesti ohjata lastaan haluaanmaansa suuntaan, eikä osaa antaa lapselle vapauksia päättää itse asioista. Nämä kuitenkin ovat aivan ääritapauksia. Kuten myös nekin äidit jotka elävät täysin itseään varten ja unohtavat lapsensa tarpeet. Jos elämä pyörii oman navan ympärillä, vaikka on lapsia, niin on asiat menneet jossain kohtaa vinoon ja pahasti.

Mielestäni on täysin itsestään selvyys, että eletään lapsen ehdoilla. Niin sen vain täytyy mennä. Lapsella on tarpeita ja jos aikuiset kerran on päättäneet hankkia lapsen, niin silloin on yksinkertaisesti pakko elää lapsen ehdoilla ja ajatella aina ensin lasta. Tämä ei tietenkään tarkoita että vanhempien pitäisi olla läsnä joka hetki, tai että vanhemmilla ei saa olla omia harrastuksia/menoja. Onnellinen vanhempi on aina lapsen etu, eli on löydettävä sopiva tasapaino vanhempien ja lasten tarpeiden välille. En kyllä itsekään jaksa ymmärtään näitä täysin äitimaahan eksyneitä, koska loppupeleissä he tukahduttavat omat tarpeensä täysin lapsen tarpeiden alle ja tästä seuraa oravanpyörä, jossa unohdetaan ,että vanhempien hyvä parisuhde ja vanhempien onnelisuus, vaikuttavat suoraan lapsen onnelisuuteen. 

Nyt äitinä se vaan on niin, että ennen minä olin elämäni tärkein ihminen, nyt se on minun lapseni. Niin sen minusta kuuluu mennä. Tekisin mitä vain, että lapseni on onnellinen. Jos se tarkoittaisi sitä, että olen lapseni kanssa joka sekunti, ja hoidan lapsen tarpeet aina heti ja omat saavat aina odottaa, tekisin kyllä niin, vaikka olisin onneton. Onneksi minun kuitenkaan ei tarvitse, sillä se ei ole loppupeleissä lapsen etu.

Itse olen nyt puolivuotiaan äiti ja kyllä sitä esimmäiset kuukaudet on todella syvällä siellä äitimaassa. On pakko, että saa vauvan terpeet täytettyä. Nyt vauva ei ole enää minussa niin kiinni, kun on oopinut syömään muutakin ruokaa kuin äidinmaitoa, ja olenkin saanut vähän jo jalkaa ovenväliin täältä äitimaasta sinne normielämänmaahan. Syvällä ollaan kuitenkin vielä äitimaassa ja niin sen kuuluukin olla. Niin kauan kun on kotona vauvan/taaperon kanssa, elämä pyörii aika pitkältä lasten ympärillä. Sille ei vain voi mitään. Tärkeää onkin että äiti tästä huolimatta muistaa vaatia hetkiä, jolloin voi elää täysin itselleen ja omille tunteilleen. Esim. jokin harrastus, shoppailureissu tai jopa rentouttava parisuhdeviikonloppu. 

Vierailija
11/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:21"]

Jos äidillä ei lapsen ensimmäisinä kuukausina tai vuosina riitä voimavaroja kuin siihen tärkeimpään eli lapsenhoitoon, niin se pitäisi uskaltaa sanoa ääneen. Sen sijaan monet äidit keskittyvät kritisoimaan ja panettelemaan niitä, joilla energiaa riittää muuhunkin kuin äitimaailmaan. Onko siinä mitään järkeä?

[/quote]

Tässä on kysymys ennen kaikkea siitä millainen vauva on, millainen äiti on ja millaiset muut olosuhteet ovat. Ja ennenkaikkea siitä, että MOLEMMAT VAIHTOEHDOT OVAT NORMAALEJA. Se sen sijaan ei ole normaalia, että äidillä ei tahdo riittää mielenkiintoa viettää vauvan kanssa aikaa riittävästi, ja että hän ei kykene kiintymään tai tuntemaan riittävästi suojelu- ja hoivaamistarvetta vauvaa kohtaan, ja että haluaa vain antaa vauvan muiden hoitoon. Sekin on kyllä ihan yleistä, mutta tietenkin täysin ei-toivottu tilanne, joka aiheuttaa vauvan minän kehitykselle ongelmia.

Ap:n aloitus on typerä. Se on osoitus tietämättömyydestä, ymmärtämättömyydestä ja luonnosta erkaantumisesta. Se on osoitus siitä, että länsimainen kulttuuri pakottaa naisen lukemattoman moneen rooliin, ja siitä, että nainen on naiselle usein pahin ilkeilijä. Osoitus siitä, että liian monet elävät viihdeteollisuuden ja keltaisen lehdistön luomassa pinnallisessa ja itsekeskeisyyteen pohjautuvassa hedonistisessa todellisuudessa, jossa lapsensaanti on ikävä pikku häiriö täydellisessä parisuhteessa, jossa tärkeintä on aikuisten jatkuva tarpeiden tyydytys ja muu kiva. Mistään kivasta ei pitäisi joutua hetkeksikään luopumaan, ja jos sellaisesta luopuu, on vähintään lauma lapsettomia ja muita oman navan ympärillä pyöriviä valittamassa ympärillä. Kasvakaa aikuisiksi!

Vierailija
12/12 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Now, I also know that most people will have a pretty visceral reaction to this idea muttering an "Eww" or two. But is it really? Or is it a byproduct of the centuries of indoctrination we have had about the impurity of menstruation and women's bodies?

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 20:11"]

Mielestäni on täysin itsestään selvyys, että eletään lapsen ehdoilla. Niin sen vain täytyy mennä. Lapsella on tarpeita ja jos aikuiset kerran on päättäneet hankkia lapsen, niin silloin on yksinkertaisesti pakko elää lapsen ehdoilla ja ajatella aina ensin lasta. Tämä ei tietenkään tarkoita että vanhempien pitäisi olla läsnä joka hetki, tai että vanhemmilla ei saa olla omia harrastuksia/menoja. Onnellinen vanhempi on aina lapsen etu, eli on löydettävä sopiva tasapaino vanhempien ja lasten tarpeiden välille. En kyllä itsekään jaksa ymmärtään näitä täysin äitimaahan eksyneitä, koska loppupeleissä he tukahduttavat omat tarpeensä täysin lapsen tarpeiden alle ja tästä seuraa oravanpyörä, jossa unohdetaan ,että vanhempien hyvä parisuhde ja vanhempien onnelisuus, vaikuttavat suoraan lapsen onnelisuuteen. 

Nyt äitinä se vaan on niin, että ennen minä olin elämäni tärkein ihminen, nyt se on minun lapseni. Niin sen minusta kuuluu mennä. Tekisin mitä vain, että lapseni on onnellinen. Jos se tarkoittaisi sitä, että olen lapseni kanssa joka sekunti, ja hoidan lapsen tarpeet aina heti ja omat saavat aina odottaa, tekisin kyllä niin, vaikka olisin onneton. Onneksi minun kuitenkaan ei tarvitse, sillä se ei ole loppupeleissä lapsen etu.

[/quote]

Hyvin sanottu. Jos lapsen etu vaatisi sitä, etten jättäisi häntä hetkeksikään näkyvistä ennen päiväkotia tai koulua, tekisin varmasti niin. Onneksi tiedän ettei pienikään lapsi ole symbioosivaiheen jälkeen riippuvainen vain äidistään vaikka häntä tarvitseekin eniten. 

Omilla lapsillani on vanhempien lisäksi kahdet rakastavat isovanhemmat, kummit ja paljon tuttuja aikuisia, enkä tunne yhtään syyllisyyttä siitä, että lapset ovat joskus isovanhempien hoidossa. Isovanhemmat kertovat yökyläilyn jälkeen naureskellen olevansa puhkiväsyneitä kaiken leikittämisen ja hemmottelun jälkeen, mutta tiedän etteivät he vaihtaisi niitä päiviä mihinkään. Tiedän myös, että isovanhempien luona lapset saavat sellaista huomiota, johon omat vanhemmat eivät kotitöiltä ja muilta arjen askareilta aina pysty, sekä vähän liikaa herkkuja, myöhään valvottuja iltoja ja muita erikoisuuksia, jotka tekevät satunnaisesti vain hyvää.

Samalla minä ja mieheni pääsemme viettämään aikaa yhdessä tai erikseen, leffassa, konserteissa tai vaikka siellä baarissa. Eikä baarissa käynti tarkoita kohdallamme änkyräkänniä, itkemistä, oksentelua tai tappelua, vaan iloista iltaa ja ehkä pientä hiprakkaa muiden aikuisten seurassa. Ja vapaaillan jälkeen on ihanaa keskittyä taas omaan perheeseen.

Mitä sitten kun lapset tulevat kouluikään ja lopulta muuttavat pois kotoa? Muistavatko vanhat ystävät äitimaailmasta palaavan ihmisen vielä?