Huh! Perintövero maksuun
Perin osan isosta maatilasta, joka on myynnissä, mutta ei ole kiinnostanut ketään. Nyt tuli verot maksettavaksi ja näin matalapalkkatyöläiselle se on järkyttävän iso summa, lähes kymppitonni!! Mitään rahaa en ole saanut enkä saa jos tuo torppa ei ketään kiinnosta. Säästöjä ei ole, olen kahden teinin yh. Ei ole varaa lunastaa torppaa myöskään itselle muilta perillisiltä. Otanko nyt lainaa vai miten kannattaa toimia?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuosta perinnöstä kieltäytymisestä. Koska ap:llä on alaikäisiä lapsia, niin kieltäytyminen vain lykkäisi asian näiden ongelmaksi. Tosin siinä säästäisi hieman verossa koska perintö jakaantuu kadelle. Sitä paitsi se on jo myöhäistä.
Tämä olisi ollut hyvä ratkaisu, mutta tosiaan myöhäistä nyt toteuttaa. Jos lapset ovat alaikäisiä, alaikäisyysvähennys olisi pienentänyt veron nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki"kateus erosta" itkijät. Perinnön saaja perii omaisuutta, jonka rahoitukseen ei ole itse osallistunut. Useimmiten vanhemmilta saadaan perintönä huoneisto, kiinteistö tms. Perintövero on todella pieni hinta, jos ajattelee että sen ostaisi itse. Jos on hankala realisoida kuten tässä apn tapauksessa, niin hintaa alaspäin vaan. Ymmärtääkseni sitä perukurja-arvoakin voi vaatia alennettavaksi perustellusti. En ymmärrä miksi kukaan valittaa kun saa lähes puoli-ilmaiseksi.
Näin kirjoittaa ainoastaan joku kuka ei ole perimässä mitään. Jos tässä moneen kertaan verotetussa maassa jotain sattuu jäämään niin täysin sikamaista sakottaa siitä! Omat rahat/tavarat on omia ei verottajan.
Ap tässä. Juu näin olen ymmärtänyt, että kieltäytyminen ei tässä auta, kun menisi lapsille ja heille en halua velkaa heti aikuistumisen kynnyksellä kun opintovelkaa joutunevat kuitenkin muutaman vuoden päästä ottamaan :(.
Eli lainan hakuun siis, ei auta muu ja toivoa, että joku kaupunkilainen haluaa hyggeillä perheineen ja muuttaa maalle. Toivottavasti saan lainan. Yritetään välittäjän ohjeesta myydä ensin kokonaisuutena, myöhemmin sitten peltoa/metsää, jos ei saada muuten pois käsistä. Mielummin olisin ollut kokonaan ilman. En ymmärrä miksei vero tule vasta kun on jotain tuloakin saatu. Sittenhän tuo ei tuntuisi missään.
Näitä varmaan nyt ihmisille paljon tulee torppia maalta, kun suuret ikäluokat pikku hiljaa kuolevat. Harvalla mummolla/papalla on sijoituskämppää Helsingissä, maalla ne on ja jo sen ikäisiä ettei niitä kukaan kehä 3 ulkopuolelta halua.
Sen tästä opin, että itse vanhana täytyy tajuta siirtyä omistusasunnosta vuokralle (tai ei kannata vanhana hankkia enää omistusasuntoa kun vuokralla nytkin) ja kaikki vähä omaisuus rahaksi ennen kun oma sydän pettää. Jos vaan ennättää.