Miten hampurilaisesta on tullut näin suosittu ruoka?
Siis miettikää: se on jauhelihapihvi. Sämpylän välissä. Sopii ehkä kädestä syötäväksi pikaruuaksi. Kuiteniin näitä myydään myös "paremmissa" ravintoloissa, jolloin sillä sämpylällä ei olekaan mitään virkaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Jopa kulinaristi kaverini valitsi hamburilaisaterian hinta 18 euroa kun minä valitsin pippuripihvin valkosipuliperunoilla jotka maksoi 23 euroa ja.minä maksoin kummatkin. Tämä ei ollut mitään kursailua.
Hän pitää kummastakin annoksista, mutta hamburilainen on varma valinta hän totesi.
Mikä v...u on hamburilainen 😂😂
Mitä sitten haluaisitte syödä? Jotain yliarvostettua simpukkaa ja hummeria? Tärkeintä on se ruuan maku ja että lähtee nälkä. Jos ette tykkää hampurilaisista ette tilaa niitä sitten.
Mä syön ihan sitä mihin mulla on varaa. Pääasia että nälkä lähtee. Ei ole varaa valita ja valittaa.
Kyllä tämän iltainen snooker ottelu on parempi. Sitten vaikka liptonin teetä matsia katsellessa ja ottelun jälkeen hampparille tai kebabille ja jos ei jaksa niin sitten syödään hapankorppua vatsaan että uni tulee.
Tälläisistä pirkko päivistä tykkään.
Samaa olen ihmetellyt, melkein jokaisen ravintolan listalta löytyy se burgeri, jopa Hgin keskustasta mukamas ns. paremmista paikoistakin. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syönyt hampurilaisen viimeksi joskus 2007, muistaakseni.
Entä sitten?
Hampurilainen on ruokaa siinä missä mikä muu tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkkäreiden ja hesejen ynnämuiden hmapurilaiset on mautonta mössöä. En ymmräärä niiden suosiota.
Älä muuta sano.
Vaikka hampurilaisen tekijä olisi ulkomailta, niin ei maku parane. Itse pitää hampurilaisensa tehdä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2438429/soin_iranilaisen_tekeman_hampur…
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämän iltainen snooker ottelu on parempi. Sitten vaikka liptonin teetä matsia katsellessa ja ottelun jälkeen hampparille tai kebabille ja jos ei jaksa niin sitten syödään hapankorppua vatsaan että uni tulee.
Tälläisistä pirkko päivistä tykkään.
Söin äsken itse tekemääni suklaata jonka tein itse kaakaovoista ja kaakaojauheesta, molemmat olivat 100% puhtaita. Oli kyllä liian vahvaa. En tee uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkkäreiden ja hesejen ynnämuiden hmapurilaiset on mautonta mössöä. En ymmräärä niiden suosiota.
Älä muuta sano.
Vaikka hampurilaisen tekijä olisi ulkomailta, niin ei maku parane. Itse pitää hampurilaisensa tehdä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2438429/soin_iranilaisen_tekeman_hampur…
En ole ikinä onnekseeni syönyt kebab ravintolan hampurilaista. Kebab kebabbina ja hampurilainen hampurilaisena.
Parhaat hampparit tekee paikkakunnan "Sepon grilli", hakkaa ketjut 6-0 😛
Vierailija kirjoitti:
Missä tällainen sijaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tällainen sijaitsee?
Veikkaan että "makkispekkiksessä".
Big Mac on ainoa kunnon hampurilainen. Vähän ketsuppia kostukkeeksi.
Käyn pari kertaa viikossa ostamassa aina pelkän Big Macin ilman juomaa tai ranuja.
Nykyiset 20 euron design-burgerit naurattavat. Ylihintaisia leipäkakkuja.
Ei mua haittaa vaikka joka paikassa myytäisiin burgereita, mutta joku 18 egee? LOL.
Kymppi on jo todella kova hinta hampurilaisesta.
Jostakinhan hampurilainen on kehitetty. Mulle tulee mieleen, että onko se joskus parisen sataa vuotta sitten ollut kätevä eväsruoka, johon täyslihaa tungetaan parin leivänkäntyn väliin? Vähän samalla tavalla kuin Suomessa kalat leivotaan leipätaikinaan sisään ja jota me sanotaan kalakukoksi? Ja se pikaruoka, jossa jäteliha jauhetaan hienoksi ja tungetaan pullapalan väliin ja jota me sitten hullun lailla odotellaan valmistuvaksi "pikaruokapaikoissa" hirveällä kilohinnalla on sitten se nykypäivän esimerkki "hampurilaisesta".
Luulisi, että täysliha olisi se oikein liha ja että leipä olisi tuhdimpaa? Sellaisia kuin ravintolat yrittävät nykyään myydä? Mutta sitä salaattia seassa en ymmärrä. Salaatti salaattina ja lihat lihana. Kumpaakin syön, mutta haluan salaatin ihan ilman lihaisaa makua.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Jopa kulinaristi kaverini valitsi hamburilaisaterian hinta 18 euroa kun minä valitsin pippuripihvin valkosipuliperunoilla jotka maksoi 23 euroa ja.minä maksoin kummatkin. Tämä ei ollut mitään kursailua.
Hän pitää kummastakin annoksista, mutta hamburilainen on varma valinta hän totesi.
Kuka tampio maksaa hampurilaisateriasta 18e tai pihvistä perunoilla 23e :DDDDDDDDDDDDD
Ihmiset tykkää lämpimistä leivistä. Pizza, kebab, hotdog yms.
Mitenkä tullut suosituksi? Hyvää, helppoa ja nopeaa ruokaa. Yleensä ottaen melko edullistakin. Siinä avaimet menestyskonseptiin. Jurppiiko avaajaa tässä jokin?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä tullut suosituksi? Hyvää, helppoa ja nopeaa ruokaa. Yleensä ottaen melko edullistakin. Siinä avaimet menestyskonseptiin. Jurppiiko avaajaa tässä jokin?
Jurppii se että kaikki pikaruuat on parempia, makkarat, lihapiiraktat, kebabit, varsinkin pizza ja sushi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jurppii se että kaikki pikaruuat on parempia, makkarat, lihapiiraktat, kebabit, varsinkin pizza ja sushi.
Makuasioita. Myös nuo luettelemasi ovat suosittuja. No lihapiirakka ainoastaan Suomessa, mutta joo. Hyvähän se on että on jokaiselle jotain, eikä pakoteta syömään samaa.
Hampurilainen on hyvä ruoka, jossa vain mielikuvitus on rajana. Voi tehdä ns. perinteisen, vegaanisen, tulisen, jne.
Voi olla katuruokaa tai hienompi versio, voi syödä puistonpenkillä istuen tai paremmassa ravintolassa.
Jos ajatellaan muita ruokia, niin monesti sitä ruokaa ei paljoa voi "tuunata" (lisukkeita toki voi usein räätälöidä)
Mutta hampurilaisen voi tehdä eri päivinä vaikka kalasta, kanasta, lihattoman, perinteisen jne. laittaa väliin eri kastikkeita, raakaa tai pikkelöityä sipulia, cheddaria tai aurajuustoa jne. eli vaikka syö "samaa" ruokaa, niin käytännössä ruoka voi olla ihan "eri" ruokaa.
Ehkä voisi puhua "hampurilaisen" olevan jo enemmän ns. "ruokaryhmä" (samaan tapaan mitä vaikka "kasvisruuat", "keitot" tmv.) eikä niinkään yksittäinen ruokalaji (kuten vaikka "kaalilaatikko").