Antaisinko vuokralaisen vaihtaa tapetit?
Vuorkalainen kysyi mahdollisuutta vaihtaa olohuoneen tapetit. Nykyiset ovat suoraan 79-luvulta joten ymmärrän pyynnön. Tarjoutui tekemään työn itse ja sanoi maksavansa tapetit + tarvikkeet.
Antaisinko luvan vai en? Miten sinä tekisit?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on oikeus vähentää kulut verotuksessa, eli et joudu itse niistä maksamaan kun hiluja. Ostaisin materiaalit ja vuokralainen sais vaihtaa tapetit. Mikä tahansa tapetti on parempi kun ne seiskytlukulaiset...
No nyt muakin alko kiinnostaa. Miten tuo verotuksessa onnistuu? Mä olen aina joutunut ihan itse maksamaan kaikki remonttimareriaalin, eikä niitä kyllä ole verotuksessa saanut takaisin.
Jaa. No kannattaa jatkossa laittaa ne sinne vähennyksiin.
Koskee vain, jos sinulla on asunto vuokrattuna jollekin. Oman asunnon remppatarvikkeita ei voi vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisin luvan, mutta vain silloin, kun tapetoinnin tekee alan ammattilainen ja olen hyväksynyt tapetin. Lisäksi vuokralainen maksaa kaiken ja vakuuttaa kirjallisesti, että ei halua korvausta muuttaessaan pois.
Miksi et valitse tekijää ja maksa hommaa ja laita kuluja verovähennyksiin? En kyllä kehtaisi maksattaa vuokralaisella omia tekemättömiä remontteja.
Tässähän se vuokralainen haluaa ne tapetit vaihtaa. En keksi yhtäkään syytä sille, miksi minun pitää maksaa vuokralaisen sisustussilmää viehättävät seinämateriaalit. Vuokralainen on nähnyt ne seinät jo ennen muuttoa, ei sinne ole pakko muuttaa, jos tapetti ei kelpaa.
Ääliö. Todellinen ääliö.
Perustele, miksi minun pitäisi maksaa se, että vuokralainen haluaa sisustaa asunnon haluamallaan tavalla? Minä voin antaa luvan, hyväksyä tapetin ja vuokralainen saa teettää työn ammattilaisella, joten ei hän jäisi ilman haluamaansa. Turha sanoa, että saan vähentää verotuksessa kulut, koska samalla myös saamani vuokratuotto pienenee (esimerkinomaisesti: vuokra 500 e/kk eli 6000 e/v, siitä vähennetään vastike 1200 e/v, verojen (30%) jälkeen jää 3360 e. Asukas haluaa tehdä remontin, josta maksan 500 e, verojen jälkeen minulle ei jääkään 3360 e vaan yllättäen vain 3010 e).
En minä perustele sellaiselle ääliölle joka ei ymmärrä 50 vuotta vanhan tapetin olevan vaihdon tarpeessa yhtään mitään.
Koska et kykene kertomaan, miksi vuokranantajan pitää maksaa asia, jonka toki voi verotuksessa vähentää, mutta joka kuitenkin merkitsee vuokratuoton pienenemistä. Ymmärrän sen, että hajonnut tai käyttökelvoton uusitaan, mutta miksi ihmeessä kukaan vuokraa asunnon, jossa on itselle kelpaamattomat materiaalit? Ja sitten alkaa vaatimaan, että nämä pitää vaihtaa.
Toki seinän voi tapetoida vuokranantajan piikkiin, mutta silloin vuokra nousee 500 e/v eli 42 e/kk. Ap voi ehdottaa tätä eli vuokralainen maksaa hänen sisustustoiveistaan johtuvat kulut vuokrassa.
Koska jokainen järkevä vuokranantaja ymmärtää pitää omaisuudestaan huolta, että se tuottaa jatkossakin eikä kerätä korjausvelkaa ja säilyttää kilpailukyky vuokramarkkinoilla. Lisäksi hän tietää, että jos on hyvä vuokralainen, siitä kannattaa pitää kiinni hyvällä palvelulla, ettei vaan joudu etsimään uutta vuokralaista, joka voi osoittautua ihan pskaksi ja sinne menee monen vuoden vuokratuotot ja joutuu tekemään sen rempan joka tapauksessa. Vuokranantajana toimiminenhan on asiakaspalvelua.
Mutta tätä se on kun jokaikinen tallaaja on alkanut oman elämänsä asuntosijoittajaksi, oli siihen kykyä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisin luvan, mutta vain silloin, kun tapetoinnin tekee alan ammattilainen ja olen hyväksynyt tapetin. Lisäksi vuokralainen maksaa kaiken ja vakuuttaa kirjallisesti, että ei halua korvausta muuttaessaan pois.
Miksi et valitse tekijää ja maksa hommaa ja laita kuluja verovähennyksiin? En kyllä kehtaisi maksattaa vuokralaisella omia tekemättömiä remontteja.
Tässähän se vuokralainen haluaa ne tapetit vaihtaa. En keksi yhtäkään syytä sille, miksi minun pitää maksaa vuokralaisen sisustussilmää viehättävät seinämateriaalit. Vuokralainen on nähnyt ne seinät jo ennen muuttoa, ei sinne ole pakko muuttaa, jos tapetti ei kelpaa.
Ääliö. Todellinen ääliö.
Perustele, miksi minun pitäisi maksaa se, että vuokralainen haluaa sisustaa asunnon haluamallaan tavalla? Minä voin antaa luvan, hyväksyä tapetin ja vuokralainen saa teettää työn ammattilaisella, joten ei hän jäisi ilman haluamaansa. Turha sanoa, että saan vähentää verotuksessa kulut, koska samalla myös saamani vuokratuotto pienenee (esimerkinomaisesti: vuokra 500 e/kk eli 6000 e/v, siitä vähennetään vastike 1200 e/v, verojen (30%) jälkeen jää 3360 e. Asukas haluaa tehdä remontin, josta maksan 500 e, verojen jälkeen minulle ei jääkään 3360 e vaan yllättäen vain 3010 e).
Tämä esimerkki on täyttä faktaa, 500 e remontin saa verovähennyksiin, mutta siitä joutuu todellisuudessa maksamaan 350 e, ei verottaja sitä 100% hyvitä. Kätevämpi nostaa vuokraa ja laittaa vuokralainen siten maksajaksi.
Todella hienoja vinkkejä. Jännästi vaan esim. Hypoteekkiyhdistyksen ohje tällä hetkellä yksityisille vuokranantajille on pidättäytyä vuokrankorotuksista, jos asunnossa on hyvä vuokralainen sillä vuokramarkkinoilla on hyvin pitkälti vuokralaisen markkinat. Täällä asiantuntijat sitten kehottavat siirtämään tekemättömien remonttien kustannukset vuokralaisen maksettavaksi, ei tarvi sitten ihmetellä että vuokralainen vaihtaa maisemaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on oikeus vähentää kulut verotuksessa, eli et joudu itse niistä maksamaan kun hiluja. Ostaisin materiaalit ja vuokralainen sais vaihtaa tapetit. Mikä tahansa tapetti on parempi kun ne seiskytlukulaiset...
No nyt muakin alko kiinnostaa. Miten tuo verotuksessa onnistuu? Mä olen aina joutunut ihan itse maksamaan kaikki remonttimareriaalin, eikä niitä kyllä ole verotuksessa saanut takaisin.
Ei kai materiaaleja saa vähennyksiin? Työn kylläkin.
Kyllä ne materiaalitkin sinne laitetaan, mutta ei sitä rahaa saa sieltä takaisin, vaan se materiaalihinta vähennetään tuotosta ja siitä puhtaasta tuotosta otetaan vero.
Pidätkö oikeesti jotain niin tyhmänä, että hän kuvittelee saavansa ostokset täysimääräisesti takaisin rahana verottajalta?
En tyhminä, mutta kyllä täällä niin tietämättömiä tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai materiaaleja saa vähennyksiin? Työn kylläkin.
Kyllä ne materiaalitkin sinne laitetaan, mutta ei sitä rahaa saa sieltä takaisin, vaan se materiaalihinta vähennetään tuotosta ja siitä puhtaasta tuotosta otetaan vero.
Pidätkö oikeesti jotain niin tyhmänä, että hän kuvittelee saavansa ostokset täysimääräisesti takaisin rahana verottajalta?
Ei sitten viitsinyt lukea noita aikaisempia postauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin tapetointi olisi jotain rakettitiedettä, kun moni vaatii ammattilaisella teettämään! Väitän, että itselleen tekevä voi tehdä jopa parempaa jälkeä kuin joku remonttireiska.
Tuskinpa nyt sentään parempaa jälkeä kuin sitä työkseen tekevältä
No todellakin. Joku kerrostalokämpän tapiseeraus on niin pieni paskaduuni että yksikään firma ei sitä ota muuta kuin joksikin lounastaukona tehtäväksi lisätyöksi jolloin siihen hommaan käytetään minimaalinen määrä aikaa ja vaivaa. Ammattitermi tällaiselle työlle on ”juosten kustu.”
Vaikka se olisi lounastauon iloksi lyöty homma niin silti se on ammattitaitoisemmin tehty kuin tyypeiltä jotka sitä eivät työkseen tee. Sitä kutsutaan ammattitermillä ”ammattitaito”
Kuvitteletko tosiaan että kaikki ovat työssään hyviä? Eivät todellakaan ole! Meillä halusi yksityinen vuokranantaja ehdottomasti teetättää tapetoinnin jollakin tuttunsa firmalla. Tapetit oli eri mittaisiksi leikatut ja seinän yläosassa 1-10 cm aukkoja, lisäksi osa aivan vinossa. Kaupungin vuokrakämpissä kun on saatu itse laittaa niin lopputulos ihan eri maata, ei aukkoja eikä muutakaan moitittavaa vaikkei tuollaista hommaa muuten tehdä. Tapetointi ei vaadi ammattitaitoa vaan sitä että viitsii keskittyä tekemään homman hyvin.
Tottakai sä kehut omaa jälkeäs 😂 ammattilainen tuskin on kanssasi samaa mieltä
No jos ei ole mitään aukkoja, tapetit on suorassa, kuviot kohdistettu, ei ilmakuplia eikä kohtia jossa tapetti ei ole kiinni niin mistä se ammattilainen olisi eri mieltä?
Miksi sinä kuvittelet jokaisen työtekijän olevan rautainen ammattilainen?
Miksi sinä kuvittelet, että jokainen, joka haluaa itse laittaa tapetin viitsii keskittyä tekemään sen kunnolla? Ei välttämättä viitsi. Voi tulla yllätyksenä, että tapetin laittaminen ei ollutkaan nii helppoa kuin luuli: paperi repeilee, tulee kupruja, ilmakuplia ynnä muuta. Ei vuokralainen välttämättä ota pois lattialistoja yhtään sen enempää kuin nämä edellä mainitut huonot työmiehetkään.
Niillä työmiehillä on kuitenkin kokemusta asiasta ja osaavat nopeammin ja tehokkaammin korjata virheet kuin ensikertalainen, joka tuskailee liisterin tai kuvion kohdistuksen kanssa. Heillä on todennäköisesti kunnon tikkaat, kun taas jollain vuokralaisella vain tuoli tai keittiöjakkara, jolta hän vaarallisesti kurkottelee ylöspäin.
Eli väitän, että huonollakin työmiehellä on huomattavasti parempi tapetoimistekniikka kuin aloittelijoilla.
Ennen kun näin vanhan vuokra-asuntomme seinät olisin sanonut että mikä ettei. Mutta en enää. Täällä on niin paljon täystoheloita sählääjiä että vaikea tietää kuuluuko vuokralainen siihen ryhmään vai ei. Ne sen kämpän seinät oli niin uskomaton vitsi etten voi käsittää miten se oli mahdollista: ei mitään suojauksia tehty, pienellä sudilla lähmitty ympäriinsä ja sitten vielä kesken seinän keksitty että en mä taida jaksaakaan enää, jääkööt noin. Tapeteilla luulisi saavan vähemmän vahinkoa aikaan mutta ehkei minulla vaan mielikuvitus riitä. No, me saatiin halvalla asunto.