Jos koronavirus kuolee pinnoilta 2 vkossa (?), niin kertakäyttömaskithan voi kierrättää uudestaan 2 vkon välein
Miksi tätä ei neuvota tekemään? Pannaan ne maskit odottamaan jonnekkin sen 2 vkon ajaksi, ja sit voi käyttää taas uudelleen koska virus on jo kuollut.
Kommentit (28)
Mietin itse juuri, että suihkuttaisin maskin desinfiointiaineella ja sitten silittäisin sen? Toimisikohan tuo, todennäköisesti ja ymmärtääkseni kyllä - mielipiteitä?
Vierailija kirjoitti:
Siis, jälleen kerran kysymys. Koska viruksen sanotaan häviävän pinnoilta määrätyssä ajassa, niin vastatkaa joku arvon virusasiantuntija, miksi se ei sitten häviä samassa ajassa esimerkiksi kirurgin maskin pinnoilta. Niitä minulla on ja voisin yhtä käyttää vaikka viikon välein.
Vastausta ,kiitos.
Katoaahan virus toki. Ongelma on, että hengitysilman mukana siihen päätyy myös mm. bakteereita ja likaa. Virus ei kasva pinnoilla, mutta bakteerit voivat. Eli jos haluaa käyttää uudestaan, täytyy ainakin säilyttää kuivassa paikassa (bakteerit tarvitsevat kosteutta) ja suojattuna, jotta eivät pölyynny. Joku pahvilaatikko tai kangaspussi voisivat olla hyviä.
Ja sitten kun on riittävän pitkään käytetty, maski suosiolla roskiin. Mutta jos maskia käyttää vartin bussissa tai kaupassa, ei siihen niin paljon pitäisi kertyä yhdellä käytöllä mitään, etteikö sitä voisi käyttää uudestaan koronan kuoltua.
Näin itse tein keväällä, kun maskien saatavuus oli huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, jälleen kerran kysymys. Koska viruksen sanotaan häviävän pinnoilta määrätyssä ajassa, niin vastatkaa joku arvon virusasiantuntija, miksi se ei sitten häviä samassa ajassa esimerkiksi kirurgin maskin pinnoilta. Niitä minulla on ja voisin yhtä käyttää vaikka viikon välein.
Vastausta ,kiitos.
USAlainen tarttuvien tautien tutkija oli sita mielta etta nopein ja helpoin kangasmaskin puhdistus kay samoin kin kasien pesu. Saippuaa ja vetta ja kunnon huuhtelu.
Mina olen kayttanyt samaa kirurgin maskia kuukausikaupalla. Kayn kaupassa vain kerran viikossa ja sen ajan maski on posliinikipossa. Jos virus kuolee pinnoilta viimeistaan 72 tunnin kuluttua niin kylla se siina maskissakin kuolee. Elaakseen ja lisaantyakseen viruksen pitaa paasta ihmisen limakalvoille ja niista koko kehoon.
Ylänuoli saippualle ja vedelle, alanuoli tuolle kuukausikaupalla käytetylle paperimaskille. Yök. Siihen maskiin jää ihosta ja hengitysilmasta eloperäistä ainetta, joka toimii maskin käytön aikana kostuessa kasvualustana mikrobeille. Kangasmaskit uusiokäytössä jees, paperimaskit roskiin.
Minä ostin 60% vodkaa ja suihkutan sitä maskin pinnalle. Laitan sen paperipussiin ja päivämäärän pussiin. Näin kun tekee ja odottaa sen 2 viikkoa, voi aloittaa alusta. Eri pussi joka päivän maskeille. Jos on aurinkoa, voi pitää parvekkeella ennen pussiinlaittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt toimisiko mikrottaminen ? Viruksen sisällä lienee vettä, osaako joku virusasianuntija sanoa?
Silloinhan se kiehuisi ja ulkokuori hajoaisi, koska mikroaallot kiehauttaisivat veden.
Toinen mitä olen miettinyt, voisikohan toimia, jos käytetyn kirurgin maskin suikuttaisi 60-80% alkoholilla , esim. Neo-Amiseptilla tms ja antaisi kuivua. Luulisi että muutaman kerran kestäisi ainakin?
En todellakaan tiedä, voiko näin toimia. Olisi kiva jos joku tekisi tutkimusta asiasta.
Ei tarvitse olla asiantuntija. Virus on liian pieni näkyvälle valolle ja niinpä se on sitä myös mikroaalloille.
Tutkimuksen mukaan 30 min auri gonvalo tappaa viruksen elottomalta pinnalta varmasti.
EDIT: vi**uko tähän paskaan on mennyt kun quotet ei enää toimi?
Jos viittaa tutkimukseen, olisi hyvä linkata tutkimus. Tässä yksi tutkimus aiheesta joka ei anna ihan yhtä optimistista kuvaa. Ei ainakaan tänne pohjolaan. Esimerkiksi Moskovassa, joka on koko Suomea paljon etelämpänä, menisi kesäpäivän seisauksen aikana 34 minuuttia hävittämään 90% koronaviruksista pinnoilta. Meksikossa vastaava aika on 11 minuuttia. Muina vuodenaikoina teho heikkenee merkittävästi. Valitettavasti tutkimuksessa ei ole testattu yhtä pohjoista paikkaa kuin Suomi. Parhaaseenkin vuoden aikaan aurinkoisella menee yli puoli tuntia eteläisimmässäkin osassa Suomea. Pohjoisempana kauemmin... ja kesä on lyhyt.
USAlainen tarttuvien tautien tutkija oli sita mielta etta nopein ja helpoin kangasmaskin puhdistus kay samoin kin kasien pesu. Saippuaa ja vetta ja kunnon huuhtelu.
Mina olen kayttanyt samaa kirurgin maskia kuukausikaupalla. Kayn kaupassa vain kerran viikossa ja sen ajan maski on posliinikipossa. Jos virus kuolee pinnoilta viimeistaan 72 tunnin kuluttua niin kylla se siina maskissakin kuolee. Elaakseen ja lisaantyakseen viruksen pitaa paasta ihmisen limakalvoille ja niista koko kehoon.