Sukuriita häistä koronan takia
Lähisukulaiseni häät ovat tulossa syyskuun alkupuolella. Asumme koko suku Helsingissä, jossa myös häät järjestetään. Kuulun itse riskiryhmään, samoin vanhempani. Moni muu sukulainen ei vaan muuten halua tulla ja ottaa mitään riskejä tällaisena aikana. Kukaan meistä ei siis halua mennä häihin ja itse ilmoitin juuri morsiusparille ettemme valitettavasti voi osallistua pahentuneen koronatilanteen vuoksi. Nyt sitten morsiuspari on todella loukkaantunut ettemme tule häihin. Vanhempani peruivat myös osallistumisensa ja muilta sukulaisilta kuulemma myös on tullut ilmoituksia etteivät ole tulossa.
Asiasta on kehittynyt todella ikävä juttu ja pelkään pahoin, että tästä kehittyy vielä vuosien kaunakierre ja riitojen aihe niin morsiusparin kuin heidän vanhempiensakin kanssa.
Huoh. Itse en ymmärrä ollenkaan mikä pakko ne häät on järjestää tällaisena aikana... Ainakaan ei saisi syyllistää ja suuttua, jos vieraat eivät koronan pelossa halua osallistua. Ihan rehellisesti sanottuna olen sitä mieltä, että juhliin osallistuminen olisi nyt vastuutonta. Häiden järjestäjät tuntuvat järjellä ymmärtävän tämän, mutta tunteella eivät, kun kuitenkin ovat nyt tosi loukkaantuneita tyyliin "joo, no, onhan tää paha tilanne, mutta eikö nyt yhden kerran voisi tehdä poikkeuksen, kun kyseessä on NIIN erityislaatuinen päivä meille". Mutta kun mielestäni ei voi. En lähde ottamaan riskiä olipa kyse kuinka tärkeästä tilaisuudesta hyvänsä.
Kommentit (46)
Minun ystävä ei tullut polttareihin samasta tekosyystä. Tämä muistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi tämän syksyn morsian. Tuntuu tosi kurjalta peruuttaa häät, koska ne peruuntuivat jo kesältä. Näin jälkiviisaana olisi kannattanut pitää ne silloin. Mutta ei tässä muu auta. En antaisi ikinä itselleni anteeksi, jos läheiseni sairastuisivat juhliemme takia. Mennään nyt sitten naimisiin maistraatissa ja haaveillaan siitä, että voisimme pitää juhlat läheisten kanssa ensi kesänä.
Sulla on oikea asenne.
Kyllä voi kieltäytyä menemästä juhliin koronan takia ja jos joku loukkaantuu, niin siinähän loukkaantuu.
Kyseessä kuitenkin once in lifetime juttu ja ei se korona ole paha kuin vuodepotilaille että kyllä on taustalla muut syyt jos odotetuista juhlista moukkamaisesti kieltäydytään mutta eipä siinä mitään tulee niitä juhlia vastapuolellekin ei sitten auta loukkaantuminen.
Ei voi mitään, aina joku loukkaantuu.
Itse stressasin jo talvella, että keitä kaikkia on "pakko" kutsua lapsen rippijuhliin. Nyt olen helpottunut, kun voidaan juhlia pelkästään kummien ja isovanhempien kanssa, eikä tarvitse selitellä muille ärsyttäville sukulaisille, miksi heitä ei kutsuta. Syvä huokaus
Tuttavani häät olivat ne häät, jotka pidettiin alkuvuodesta ja joissa yksi henkilö tartutti jotian yli 30 vierasta, myös sulhasen. Kivat muistot jäivät häistä. En tiedä moniko vieraista on kuollut, mutta veikkaisin että ainakin muutama koska mukana oli myös ikääntyneitä ja riskiryhmiin kuuluvia. En ainakaan itse ikimaailmassa haluaisi organisoida häitä nyt, kuka tässä tilanteessa pystyy rentoutumaan ja nauttimaan juhlista? Ei kukaan. Paitsi ehkä ne, jotka eivät ymmärrä tilanteen vakavuutta. Kolmasosalle on jäänyt pysyviä neurologisia ja psyykkisiä vaivoja, jotka aiheuttaneet työkyvyttömyyttä. Yksien juhlien takia en sellaista riskiä ikinä ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi tulossa yhdet suvun juhlat syyskuun lopussa ja en todellakaan ole menossa. Ihan hirveää vastuuttomuutta järjestää juhlat nyt! Suosiolla vaan ensi kesään uudet suunnitelmat.
Ensi kesään? Ei tämä ole menossa ohi, uskokaa jo!
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi tulossa yhdet suvun juhlat syyskuun lopussa ja en todellakaan ole menossa. Ihan hirveää vastuuttomuutta järjestää juhlat nyt! Suosiolla vaan ensi kesään uudet suunnitelmat.
Ensi kesään? Ei tämä ole menossa ohi, uskokaa jo!
Pahentuneen koronatilanteen takia?! Mitä ihmettä. Suomessahan on hyvin rauhallinen tilanne koronan suhteen, eikä todellakaan mikään paha tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi tämän syksyn morsian. Tuntuu tosi kurjalta peruuttaa häät, koska ne peruuntuivat jo kesältä. Näin jälkiviisaana olisi kannattanut pitää ne silloin. Mutta ei tässä muu auta. En antaisi ikinä itselleni anteeksi, jos läheiseni sairastuisivat juhliemme takia. Mennään nyt sitten naimisiin maistraatissa ja haaveillaan siitä, että voisimme pitää juhlat läheisten kanssa ensi kesänä.
Onpas harvinaisen viksu hääpari. Nostaisin hattua jos olis päässä.
Joka tapauksessa, onnea Teille.
Vierailija kirjoitti:
Nooh, mun appivanhemmat suuttuivat mulle kun en suostunut viettämään heidän ja perheemme kanssa yhteistä mökkilomaa. Ilmoitin että saman katon alle ei mennä. Siitä on nyt kohta 2 kk eivätkä vieläkään puhu mulle mitään.
No ei ihme että suuttuivat. Onhan tuo selkeä viesti että et tykkää heidän seurastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyyttään ihmiset järjestävät häitään nyt.
Vielä tyhmemmät osallistuvat niihin.
Ja kaikkein tyhmimmät ovat täällä paheksumassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä kuitenkin once in lifetime juttu ja ei se korona ole paha kuin vuodepotilaille että kyllä on taustalla muut syyt jos odotetuista juhlista moukkamaisesti kieltäydytään mutta eipä siinä mitään tulee niitä juhlia vastapuolellekin ei sitten auta loukkaantuminen.
No provohan sun viesti on, mutta etkö tosiaan tiedä, että tauti voi olla kuolettava perusterveelle nuorellekin ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Nooh, mun appivanhemmat suuttuivat mulle kun en suostunut viettämään heidän ja perheemme kanssa yhteistä mökkilomaa. Ilmoitin että saman katon alle ei mennä. Siitä on nyt kohta 2 kk eivätkä vieläkään puhu mulle mitään.
Miten näin pöljiä ihmisiä on edes olemassa? Suuttuivat siis siitä, että suojelit omaasi ja heidän henkeä.
Täällä myös kunnon perheriidat menossa. Ei edes minkään juhlien takia vaan ihan vain siksi, että vanhempani suostuvat näkemään minua ja miestäni mutta eivät veljeni perhettä. Syy on siinä, että minä ja mieheni elämme tosi eristäytyneesti ja varovaisesti tällä hetkellä, veljeni perhe taas viis veisaa koko koronasta ja käyvät ihan missä tahansa. Veli on nyt vetänyt herneet nenää kuinka heidän perhettä sorsitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata vaihtaa maistraattiin, jos kirkosta olette haaveilleet. Kirkossa voi järjestää häät myös pienesti.
Sukulainen meni naimisiin keväällä, kun kokoontumisrajoitus oli 10 henkeä. Oli todella kaunis tilaisuus ja olivat itsekin hyvin tyytyväisiä ja tilaisuus tuntui kauniilta ja tunnelmalliselta, vaikka vieraita ei paikalla ollutkaan kuin muutama. Me muut seurasimme vihkimistä kotoa netin kautta ja tunnelmaan pääsi mukaan siitä huolimatta.
Eli ei kannata hylätä ajatusta kirkkohäistä. Juhlat sitten erikseen parempana aikana.
Onneks erakkona ei ole näitä draamoja.
Me ratkaistiin asia perumalla kaikki häähulinat, mentiin maistraatissa vaan kaksin naimisiin. Juhlia ehtii sitten joskus jos niikseen tulee. Tärkeintähän oli että saimme toisemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata vaihtaa maistraattiin, jos kirkosta olette haaveilleet. Kirkossa voi järjestää häät myös pienesti.
Sukulainen meni naimisiin keväällä, kun kokoontumisrajoitus oli 10 henkeä. Oli todella kaunis tilaisuus ja olivat itsekin hyvin tyytyväisiä ja tilaisuus tuntui kauniilta ja tunnelmalliselta, vaikka vieraita ei paikalla ollutkaan kuin muutama. Me muut seurasimme vihkimistä kotoa netin kautta ja tunnelmaan pääsi mukaan siitä huolimatta.
Eli ei kannata hylätä ajatusta kirkkohäistä. Juhlat sitten erikseen parempana aikana.
Joo, ja toimistovihkimisen kahdella todistajalla saa myös kirkkoherranvirastosta siinä missä maistraatistakin. Jos haluaa mennä naimisiin kirkollisella kaavalla, ei siinä vaadita yhtään minkäänlaisia juhlia edes muutamalle. Ihan siksi nostan tätä esiin, että tuntuu että monet eivät sitä tiedä.