Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos "Hengenvaarallisesti lihavasta" tehtäisin suomiversio niin löytyisiköhän tarpeeksi isoja osallistuja?

Vierailija
15.08.2020 |

Kun luulen että lihavimmat suomessa ovat sen 150 kg. Roskaruoka on täällä niiin kallista, ettei kellään ole varaa syödä hampurilaisia joka päivä.

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarissa just yks, pian sopiva. puhuu ylensyönti livestreemeistä, huh.

Vierailija
122/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan se on ateriavälit jotka ratkaisevat. Japanissa syödään 1-3 kertaa päivässä, suomessa 5-7 ja jenkeissä 7-10. Se on se insuliinitaso mikä ratkaisee. Japanilainen äiti sanoo lapselleen, ettei dyödä mitään ennen illallista, koska se vie ruokahalun illalliseen. Ei välipaloja siis. Suomiäiti taas laittaa kotiruokaa mutta tunkee lapsilleen välipaloja, että ”jaksavat” koulupäivän. Jenkkiäiti taas ei edes tiedä milloin on ruoka-aika, koska syö kokoajan.

Joo, hedelmä välipalana lihottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan se on ateriavälit jotka ratkaisevat. Japanissa syödään 1-3 kertaa päivässä, suomessa 5-7 ja jenkeissä 7-10. Se on se insuliinitaso mikä ratkaisee. Japanilainen äiti sanoo lapselleen, ettei dyödä mitään ennen illallista, koska se vie ruokahalun illalliseen. Ei välipaloja siis. Suomiäiti taas laittaa kotiruokaa mutta tunkee lapsilleen välipaloja, että ”jaksavat” koulupäivän. Jenkkiäiti taas ei edes tiedä milloin on ruoka-aika, koska syö kokoajan.

Joo, hedelmä välipalana lihottaa.

Välipala lihottaa. Hedelmissä on paljon sokeria. Pähkinät ovat parempi vaihtoehto.

Vierailija
124/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät, pätkät, liianlaihat, ja sitten lihavat. Miksi tv-ohjelmia? Miksi?

Ollaan kuin ennenvanhaan sirkuksessa outoja kiusaamassa.

Hävetkää vähän.

Jos apu olisi ilmaista, kuntoutus, terapiat, leikkaukset,  salikortit ja luomuruokasetelit jne. Olisikohan ns. tavalliset veronmaksajat samalla kiihkolla sormella osoittelemassa, kun joutuisivat konkretisoimaan "huolensa"?

Kysynpähän vaan?

Vierailija
125/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikrohampurilaiset maksaa euron, samoin pussi ranskalaisia. Suklaavanukkaita saa parilla eurolla vinon pinon.  Halvempaa tuommoinen moska on kuin terveellinen ruoka!  

Heh, moniviljapuuro on terveellisempää kuin nuo ja maksaa 1,59€-3,00€ per kilo. Porkkanoiden yms kilohinnat alle 2€ joten keksi uusia tekosyitä moskan syömiselle.

Jos haluaa syödä epäterveellisesti niin miksi pitää yleensyödä? Eikä voi syödä vain puolikasta lihapiirakkaa tai vähemmän sitä huonoa valkoista leipää? Silloinkaan ei liho.

Ei aivan noin yksinkertaista kuitenkaan. Sama kalorimäärä oliiviöljyä vs sokeria saa aikaan aivan erilaisen reaktion kehossa. Ei voi vain syödä donitsia tietyn kalorimäärän verran ruuan sijasta aterialla ja tuudittautua siihen, että ei liho, ihmiskeho ei toimi niin. Donitsit nostavat välittömästi insuliinitasoa ja energia varastoituu, samalla kun peruskulutus pienenee. Jos syöt esimerkiksi lohta saman kalorimäärän verran, insuliinitaso ei nouse, ja energiankulutuksesi pysyy samana, keholla on pääsy aiemmin tallettamiin rasvasoluihin jotka se voi nyt leptiinin ansiosta käyttää energiana. Mikäli insuliini on korkealla, keholla ei ole pääsyä omiin läskeihin, eikä leptiini pysty aktivoitumaan. Oikeasti kyse on melko monimutkaisesta ilmiöstä, hormoneista. Hormonit säätelevät kaikkea kehomme toimintaa ja itse voimme vaikuttaa näihin hormoneihin esimerkiksi ruokavaliolla. Jos keho saa -500 kilokaloria vuorokaudessa pääsääntöisesti hiilihydraateista, se säätää termostaattinsa siten, että keho kuluttaa -500 kaloria vähemmän vuorokaudessa kuin ennen, koska se ei insuliinin vuoksi pysty polttamaan kehossa olevaa vararasvaa. Mutta jos syömme -500 kaloria siten, että emme nosta insuliinia ( jatkuvat hiilaripitoiset välipalat), keho käyttää -500 vajaakalorit omista rasvavarastoista, eikä peruskulutus laske, jolloin ihminen laihtuu ja voi hyvin.

Kiitos, tämänkaltaiset kommentit voivat joitain auttaa, kun eivät kaikki tajua miten juurikin insuliini jne toimii.

Pelkkä moite  ja halveksunta ei tue ketään.

Vierailija
126/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikrohampurilaiset maksaa euron, samoin pussi ranskalaisia. Suklaavanukkaita saa parilla eurolla vinon pinon.  Halvempaa tuommoinen moska on kuin terveellinen ruoka!  

Heh, moniviljapuuro on terveellisempää kuin nuo ja maksaa 1,59€-3,00€ per kilo. Porkkanoiden yms kilohinnat alle 2€ joten keksi uusia tekosyitä moskan syömiselle.

Jos haluaa syödä epäterveellisesti niin miksi pitää yleensyödä? Eikä voi syödä vain puolikasta lihapiirakkaa tai vähemmän sitä huonoa valkoista leipää? Silloinkaan ei liho.

Ei aivan noin yksinkertaista kuitenkaan. Sama kalorimäärä oliiviöljyä vs sokeria saa aikaan aivan erilaisen reaktion kehossa. Ei voi vain syödä donitsia tietyn kalorimäärän verran ruuan sijasta aterialla ja tuudittautua siihen, että ei liho, ihmiskeho ei toimi niin. Donitsit nostavat välittömästi insuliinitasoa ja energia varastoituu, samalla kun peruskulutus pienenee. Jos syöt esimerkiksi lohta saman kalorimäärän verran, insuliinitaso ei nouse, ja energiankulutuksesi pysyy samana, keholla on pääsy aiemmin tallettamiin rasvasoluihin jotka se voi nyt leptiinin ansiosta käyttää energiana. Mikäli insuliini on korkealla, keholla ei ole pääsyä omiin läskeihin, eikä leptiini pysty aktivoitumaan. Oikeasti kyse on melko monimutkaisesta ilmiöstä, hormoneista. Hormonit säätelevät kaikkea kehomme toimintaa ja itse voimme vaikuttaa näihin hormoneihin esimerkiksi ruokavaliolla. Jos keho saa -500 kilokaloria vuorokaudessa pääsääntöisesti hiilihydraateista, se säätää termostaattinsa siten, että keho kuluttaa -500 kaloria vähemmän vuorokaudessa kuin ennen, koska se ei insuliinin vuoksi pysty polttamaan kehossa olevaa vararasvaa. Mutta jos syömme -500 kaloria siten, että emme nosta insuliinia ( jatkuvat hiilaripitoiset välipalat), keho käyttää -500 vajaakalorit omista rasvavarastoista, eikä peruskulutus laske, jolloin ihminen laihtuu ja voi hyvin.

Donitsi on aika huono esimerkki, koska donitseissa on paljon hiilareita ja RASVAA. Ihmiset pysyvät laihoina myös syömällä paljon hiilareita ja vähän rasvaa. Se on se hiilareiden ja rasvan ylenpalttinen yhdistäminen, joka aiheuttaa lihomisen.

Rasvaa voi syödä melko paljon lihomatta, kun siihen ei yhdistä hiilihydraattia. Hiilareita taas ei voi syödä kovinkaan paljon, vaikka niissä ei olisi mukana yhtään rasvaa. Miksikö? No koska hiilihydraatit nostavat veren insuliinitasoa, joka on siis varastointihormoni. Rasva ei nosta insuliinia, jolloin keho ei varastoi, vaan polttaa rasvaa.

Tarkoitatko, ettei hiilareita voi juurikaan syödä lihomatta? Eli jos söisin 1800 kaloria, jotka koostuvat vaikka 5 prossaa rasvasta, 15 prossaa proteiinista ja 80 prosenttia hiilareista, niin lihoisin automaattisesti, vaikka toi 1800 kaloria olisi vähemmän kuin kulutan päivässä. 

En välttämättä syö noilla kaloreilla tai prosenteilla, koska en ole koskaan laskenut kaloreita, mutta syön runsaasti hiilareita ja vain vähän rasvaa. Painoindeksini on noin 20, joten en korista Suomen ikäviä ylipainotilastoja.

Vierailija
127/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt tätä! Se määrä mitä lihomiseen vaaditaan tuota moskaa per päivä tulee kyllä varmasti kalliimmaksi, kuin vaikka itse tehdyt keitot. Onhan se helpompaa tyrkätä joka aterialla hampurilainen mikroon, kuin vaikka pilkkoa kaali, paistaa jauheliha ja maustaa ja odottaa, että kypsyy?

Vierailija
128/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä täälläkin, mutta ei niin paljon kuin jenkeissä. Eivät näy katukuvassa juurikaan kun eivät poistu kotoaan.

Vierailija
129/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita on hullun lihavia suomessakin, muutamia olen itsekin nähnyt. Painoa en osaa arvata yhtään. Ei kuitenkaan tietysti samassa määrin kuin amerikassa, mutta ei kauaa enää mene kun täälläkin alkaa olla laardikasoja, jotka ei pysty enää liikkumaan. Huutelevat sitten vaan netissä, että läski on terveellistä ja mitää en syö. :D

Se on sitä kehopositiivisuutta! Ja naurattaa kyllä nämä "mitään en syö ylimääräistä, huonot yöunet lihottaa, kilpirauhanen lihottaa, työstressi lihottaa, ilmapiiri lihottaa. Faktahan on se että läski on kaloria, kalorit eivät tule tyhjästä eikä ihmiskeho tuota kaloreita tyhjästä. Ja harvalla se kilpirauhanen on lihomisen syy, joillain harvoilla. Mutta ihminen ei liho olemalla olemassa, jostain ne kalorit päätyvät kehoon. Ja nehän tulevat oman käden kautta.

Myös syömishäiriö lihottaa. Jos on bulimia tai anoreksia ja keho menee säästöliekille kun syö liian vähän ja väärin. Sitten kun alkaa syömään, niin keho varastoi kaiken. Aineenvaihdunta on sekaisin.

Itse painoin pahimmilöaan 83 kg ja kahdessa vuodessa lihoin vain olemalla onnellinen ja syömällä normaalilla ruokahalulla. Olin aiemmin melko masentunut ja elin lähinnä nuudeleita ja ruisleipää syömällä. Liikuin ja jumppasin satunnaisesti jaksamisen mukaan, enkä laihtunut kuin ehkä 4 kiloa pahimmillaan. Enkä myöskään lihonnut.

Kun toivuin masennuksesta ja normaali ruokahalu palasi, rupesin lihomaan. Havahduin tähän ja kokeilin jonkinlaista "sinnepäin" ketodieettiä, niin sain aineenvaihdunnan käyntiin ja laihduin monta kiloa. Vielä on matkaa lähtöpainoon ja nykyään syön ihan normaalisti tavallista ruokaa lihomatta.

Vierailija
130/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita on hullun lihavia suomessakin, muutamia olen itsekin nähnyt. Painoa en osaa arvata yhtään. Ei kuitenkaan tietysti samassa määrin kuin amerikassa, mutta ei kauaa enää mene kun täälläkin alkaa olla laardikasoja, jotka ei pysty enää liikkumaan. Huutelevat sitten vaan netissä, että läski on terveellistä ja mitää en syö. :D

Se on sitä kehopositiivisuutta! Ja naurattaa kyllä nämä "mitään en syö ylimääräistä, huonot yöunet lihottaa, kilpirauhanen lihottaa, työstressi lihottaa, ilmapiiri lihottaa. Faktahan on se että läski on kaloria, kalorit eivät tule tyhjästä eikä ihmiskeho tuota kaloreita tyhjästä. Ja harvalla se kilpirauhanen on lihomisen syy, joillain harvoilla. Mutta ihminen ei liho olemalla olemassa, jostain ne kalorit päätyvät kehoon. Ja nehän tulevat oman käden kautta.

Myös syömishäiriö lihottaa. Jos on bulimia tai anoreksia ja keho menee säästöliekille kun syö liian vähän ja väärin. Sitten kun alkaa syömään, niin keho varastoi kaiken. Aineenvaihdunta on sekaisin.

Ei varastoi, ellei nosta insuliineja syömällä liikaa hiilareita. Melko pieni määrä voi olla toki liikaa. Parasta on jättää pastat, perunat ja viljat kokonaan pois ja keskittyä kasviksiin, hyviin rasvoihin, lihaan ja välttää kaikkea yliprosessoitua ruokaa.

Vierailija
131/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varastoi, ellei nosta insuliineja syömällä liikaa hiilareita. Melko pieni määrä voi olla toki liikaa. Parasta on jättää pastat, perunat ja viljat kokonaan pois ja keskittyä kasviksiin, hyviin rasvoihin, lihaan ja välttää kaikkea yliprosessoitua ruokaa.

Joku pelle tätäkin kävi alapeukuttamassa. Uskomatonta.

Vierailija
132/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen tuttuni painoi enimmillään jotain 250 kg. Pystyi tekemään paljon enemmän kuin tässä monet kuvittelevat, ei siis todellakaan ollut liikuntakyvytön kotinsa vanki. Joskus pyöräiltiin ja käytiin uimassa yhdessä. Ei sairastanutkaan mitään. 

Vierailija
133/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten noissa ohjelmissa ihmetyttää että nämä henkilöt ovat niin lihavia ja liikuntakyvyttömiä että eivät edes itse selviä kauppaan tai ravintolaan ja silti heidän perheenjäsenensä käyvät hakemassa heille lähes 10 000 kalorin edestä pikaruokaa ja herkkuja joka päivälle. Luulisi että läheiset välittäisivät sen verran että eivät suostuisi näitä kaikkia tuomaan ihmiselle joka on juuri tästä syystä hengenvaarallisessa tilassa.

Vierailija
134/146 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukkakaali maksaa noin 2,80 e. Täysjyväpasta noin  2 e/pussi kun tavallinen pasta 40c.  Kunnon ruisleipä KauppaHallista  4e ja  Prisman ranskaleipä 99c.

Kyllä köyhän on vaikeaa syödä terveellisesti.

Sitä ruisleipää ei kuulu syödä yhtä päivässä. Vaan yksi pala. Joten jos laitat sen viiteen osaan sen on 40 senttiä päivässä. Pasta annos on noin 80g kuivaa pastaa. Siitä sinun 2€ pussista saat 4-5 annosta. Eli 50senttiä.Entä porkkanat tai perunat? Yksi porkkana ja peruna päivässä. Ehkä 1€ Yksi tomaatti, yksi omena? 1€ Puuroa? Paljonko on annos? Lasi maitoa?30 senttiä Vähän rasvaa? Oliiviöljyä 30 senttillä.

Kyllä ihminen saa kalorit kasaan terveellisesti ja halvalla, jos halua on.

Paljonko maksaa nuo ylimääräiset suuhun tungetut kalorit? Ne jotka lihottavat?

Puolustan tässä myös ihan vähän valkoista pastaa ja riisiä. Ne eivät ole yhtä ravintopitoisia kuin täysjyvävastineet, mutta kyllä niitäkin voi aivan hyvin syödä lihomatta. Käsittääkseni japanilaiset syövät nimenomaan valkoista riisiä ja he ovat yksi hoikimmista kansoista. Se on se kokonaisuus, joka ratkaisee.

Mulla oli kerran burmalainen työkaveri, joka kertoi että kotimaassaan ollessaan he söivät pelkkää riisiä aamupalaksi ja tekivät 12 tunnin työpäivän pellolla ilman ruokataukoa. Suomen ruokatunnit olivat hänelle ihmeellistä, eikä hän kyllä ruokatunnilla mitään syönytkään. Teetä joi ja rupatteli minun kanssa.

Ja minulle oli ihmeellistä, että miten jaksaa helteessä paiskia töitä kellon ympäri syömättä.

Vierailija
135/146 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohan meitä ehdokkaita ohjelmaan, minä mukaan lukien. kokoluokkakin on sama

Vierailija
136/146 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei löydy noissa mitoissa olevia. Ihmisparat! Mutta jotain 130-160 kilosia alkaa jo löytyäkin. Tuokin on jo merkittävä ylipaino josta voi osalla olla jopa puolet pudotettavaa.

Itse olen sitä mieltä että ongelmaan olisi hyvä tarjota apua ennen kuin ollaan tilanteessa ettei ihmiset pääse sängystä enää ylös. Terveydenhuollon kuormittaminen entisestään esimerkiksi lisääntyvillä lääkekuluilla, sairaalajaksoilla tai  lihavuusleikkauksilla on aivan tarpeeton lisäys julkisen terveydenhuollon kuluihin. Pienemmällä rahallisella panostuksella päästään kun tarjotaan apua riittävän ajoissa.

Jos tarkoitat jotain Ozempicia avulla niin olen samaa mieltä. Jos tarkoitat terveysvalistusta niin mitä se auttaa? Kyllähän jokainen tietää miten terveellisesti syödään. Voimat ja halu ja motivaatio vaan puuttuu.

Vierailija
137/146 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukkakaali maksaa noin 2,80 e. Täysjyväpasta noin  2 e/pussi kun tavallinen pasta 40c.  Kunnon ruisleipä KauppaHallista  4e ja  Prisman ranskaleipä 99c.

Kyllä köyhän on vaikeaa syödä terveellisesti.

Sitä ruisleipää ei kuulu syö

Keho varmaan tottuu erilaisiin rytmeihin etenkin jos niin on ollut pikkulapsesta alkaen.

Minulle ei tuo sopisi.

Vierailija
138/146 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy ja paljonkin. Esimerkiksi minä olen lääkärin sanojen mukaan hengenvaarallisesti lihava, kun painan 80 kg ja pituuteni on 165 cm.

Vierailija
139/146 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siihen verraten mitä itse painan, niin varmasti noin 200-kiloisia liikkuu ihan tuolla kaupungilla.

Luulen, että Suomesta on vaikeampi löytää noin laitostuneita lihavia. Täällä siis USAan verrattuna on lihavilla ainakin hieman parempi kunto. En ole Suomessa nähnyt niitä lihavien skoottereita (mitä lie ovatkaan). Vaikka nykyisin on woltit ja muut, niin kyllä täysin liikkumatta on Suomessa vaikea elää.

Vierailija
140/146 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy ja paljonkin. Esimerkiksi minä olen lääkärin sanojen mukaan hengenvaarallisesti lihava, kun painan 80 kg ja pituuteni on 165 cm.

Minulla on painoa enemmän ja pituutta vähemmän, eikä kukaan ole tuollaista ilmaisua käyttänyt. Toki lihavuus riski terveydelle.