Paksusuolen uumenissa on mikrobihautomo, joka voi vuotaa väärään paikkaan – Laaja tiedeartikkeli kertoo, miten syöt suolistobakteerisi kuntoon
Voisiko joku kopsata artikkelin tänne? Minä kun en tilaa koska en halua että hs puhelinmyyjät soittaa mulle seuraavat 10v.
Kommentit (46)
Terveellinen ruokavalio kuulostaa kamalan pierettävältä. Kaalia, papuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan suuri vaikutus ihmisen terveyteen olisi paksusuolen poistamisella?
Oikeastaan täysin turha elin.
T. 11 vuotta jo ilman paksusuolta.https://www.avainapteekit.fi/terveys/terveysfaktat/paksusuolessa-viihty…
Tosi turha elin.
Näinpä. Miksi ihmisellä ylipäätänsä olisi paksusuoli alun perin, jos se olisi turha?
Onhan meillä häntäluukin. Ja miehillä nännit.
Luulosairaiden kokoontumisajot taas käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Juttu tiivistetysti: syö artisokkaa, fermentoituja tuotteita, mustikoita, mansikoita, papuja ja linssejä, kaalia, täysjyväviljaa. Vaikka söisit paljon kasviksia määrällisesti, ei niistä ole hyötyä, jos syöt aina lähinnä samoja aineita (kurkku, banaani yms.), vaan pitää olla vaihtelua.
Punaisen lihan hemirauta on yhdistetty tulehdusreaktioon, hemirautaa on huomattavasti vähäisemmin kanassa ja kalassa. Kala muutenkin yhdistetty terveempään suolistomikrobistoon.
Mikäli suolisto on jo sairas, on lisättyjen probioottien käyttö kaksipiippuinen asia, koska pahimmillaan myös ns. "hyvikset" saattavat vuotaa suolesta läpi ja aiheuttaa sepsiksen. Kuitenkin erittäin epätodennäköistä, ei tarvitse normi-ihmisen miettiä arjessaan.
Runsasproteiininen ruokavalio lisää huonoja ja vähentää hyviä suolistobakteereita. Pikaruoka ja sokeri myös haitallisia suolistobakteereille.
Fytokemikaalit mm. viljoista, kasviksista, marjoista, kahvista, teestä ja suklaasta suolistolle hyödyksi.
Kiitos kun tiivistit jutun :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 11 vuotta jo ilman paksusuolta.Ei tuon artikkelin mukaan ollenkaan.
No minun väittämäni perustuu kokemukseen ja siihen, mitä leikanneet lääkärini (yli 40 vuotta alalla toimineet kirurgit) ovat minulle kertoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 11 vuotta jo ilman paksusuolta.https://www.avainapteekit.fi/terveys/terveysfaktat/paksusuolessa-viihty…
Tosi turha elin.
Näinpä. Miksi ihmisellä ylipäätänsä olisi paksusuoli alun perin, jos se olisi turha?
Onhan meillä häntäluukin. Ja miehillä nännit.
Arvasin, että joku älypää vastaa näin. Eivät ole ollenkaan verrattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun väittämäni perustuu kokemukseen ja siihen, mitä leikanneet lääkärini (yli 40 vuotta alalla toimineet kirurgit) ovat minulle kertoneet.
Ilman pakausuolta pystyy elämään, mutta kyllä siitä on keholle huomattavia terveyshyötyjä.
Jos ihmiseltä poistetaan paksusuoli, niin tarvitseeko hän enää kuitua?
Vierailija kirjoitti:
Luulosairaiden kokoontumisajot taas käynnissä.
Kuka täällä on jostain sairauksista puhunut? Raidat itse olla luulosairas.
Suolistovaivoista parantuu syömällä ainoastaa punaista lihaa (ei öljyjä paistamiseen) ja juomalla vain vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman pakausuolta pystyy elämään, mutta kyllä siitä on keholle huomattavia terveyshyötyjä.
Puhutte nyt eri lähtökohdista. Paksusuolta ei poisteta keneltäkään ilman että siitä on yksilön terveydelle selkeä hyöty.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eläminen on paljon mukavamapaa, kun uloste ei viivy suolistossa useita päiviä kerääntyen isoksi pötkäleeksi, vaan tulee maltillisina annoksina löysempänä.
Vierailija kirjoitti:
Vuotavasta suolistosta on paljon näkemyksiä youtubessa vaikkapa Dr Eric Bergin kanavalla. Käytä hakusanana leaky gut/ leaking gut.
Sain omani kuntoon ruokavaliolla ja lisäravinteilla.
Suositteleeko Berg jotain lisäravinteita? Yleensä puhuu niitä kaikkia vastaan. Eikä ole oikea tohtori, ei ainakaan lääketieteen. Asiaa toki puhuu niillä videoilla, mitä olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eläminen on paljon mukavamapaa, kun uloste ei viivy suolistossa useita päiviä kerääntyen isoksi pötkäleeksi, vaan tulee maltillisina annoksina löysempänä.
Sulla on ollutkin suolistossa vikaa. Normaali-ihmisellä uloste ei viivy suolistossa päiväkausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että vatsan lääkkeeksi papuja ja kaalia? Taas jotain lihavihaajien propagandaa jossa ei ajatella yhtään IBS taipumuksellisia. Onneksi en maksa tuosta.
No eikös tässä juuri puhuttu, että suoliston voi saada kuntoon oikealla ruokavaliolla. Jatka vaan samaan tapaan kuin olet nytkin syönyt ja kärsi niistä oireista.
Luuletko, että IBS johtuu siitä kun on syönyt pelkkää mäkkisafkaa? Kiistätkö tutkimukset FODMAP hiilihydraateista, vai tiedätkö ylipäätään, mitä ne ovat?
Mielestäni ei olisi lainkaan pahitteeksi mainita tällaisissa kaikkitietävissä artikkeleissa, että "pavut ovat terveellisiä, mutta joillekin fodmap hiilihydraatit aiheuttavat oireita". Ettei tarvi suht yleisestä vaivasta kärsivien miettiä, miksi "terveellinen" aiheuttaakin suolisto-ongelmia. T. Alkup
Miksi tekstissä mainituista ruoka-aineista seuraa mulla aina ripuli? Onko tämä väliaikainen toipumisen oire? Haluaisin saada suolistoni kuntoon
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruokavalio kuulostaa kamalan pierettävältä. Kaalia, papuja...
Se on se kun motivaattorina on vain saada eläinperäinen proteiini pois, mutta tilalle tarjotaankin vain helppoa ratkaisua, syö paljon papuja.
Ja jos ei kelpaa, niin "et oo vaan koskaan ennen papua syönyt, kannattaisi syödä vaan lisää papua niin suolisto parantuu".
Kuinka pihalla voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vuotavasta suolistosta on paljon näkemyksiä youtubessa vaikkapa Dr Eric Bergin kanavalla. Käytä hakusanana leaky gut/ leaking gut.
Sain omani kuntoon ruokavaliolla ja lisäravinteilla.
Eric Berg ei sitten ole lääketieteellinen lääkäri, vaan hän on kiropraktikko. Kiropraktiikan keksijälläkään ei ollut lääketieteellistä koulutusta ja hän tutki jotain magneetilla parantamista. Eli ei kannata pitää Eric Bergiä minään ravintoasioiden asiantuntijana.
Vierailija kirjoitti:
Suolistovaivoista parantuu syömällä ainoastaa punaista lihaa (ei öljyjä paistamiseen) ja juomalla vain vettä.
LOL. Noi "menestystarinat" on olleet tolla dieetillä joku max pari vuotta. Katsotaan miltä ne näyttää ja mikä terveydentila on kymmenen vuoden kuluttua. Jordan Petersonin perhe noudattaa tuota ja Jordan on hoidossa pääongelmien takia, sen vaimolla on joku syöpä eikä se tytärkään ihan tervejärkinen ole, vaan on sekin joutunut jotain ahdistuslääkkeitä syömään.