Kieltäisitko tamponien käytön tyttäreltäsi?
Ystäväni siis ihan oikeasti kielsi 13v tyttöään käyttämästä tamponeita. Jotenkin ei mene mun tajuntaan! Haluaa siis mieluummin että tyttö kärsii märkä rätti haarovälissä joka kuukausi, ihan järkky meno!
Kommentit (31)
en kieltäisi. minusta on ihan henk kohta valinta mitä suojaa käyttää. itse tosin pidän tamponia epäluonnollisena mutta antaisin tyttären päättää itse. hänen kuukautisensa.
En kieltäisi, tytön oma valinta mikä on itselle sopivin, eikä sitä opi kuin käytännön kautta. Sen sijaan kannattaa käydä läpi eri vaihtoehtojen hyviä/huonoja puolia. Toki tytön on hyvä tietää tamponeihin liittyvästä riskistä toksiseen sokkioireyhtymään. Harvinainen se on, mutta eivät kaikki ole siitä kuulleet koskaan sillä eivät ole lukeneet tamponipakkauksen tietoja ikinä.
Muistan kun mun äiti kielsi ja se ärsytti etenkin kun urheilin kilpaa ja ratsastin. Mutta käytin salaa. Eli ei todellakaan pidä kieltää vaan opastaa.
En kieltäisi, mutta kertoisin paljon paremmasta vaihtoehdosta, eli kuukupista :)
12-vuotiaalle opetin kesällä tamponien käytön kun oltiin lähdössä ulkomaille ja menkat sattui tietenkin reissun ajalle. Ny se ei muuta käytäkään. 16-vuotiaalle tilasin oman kuukupin. Meillä ei tarvi rättejä hautoa haaruksissa jos ei välttämättä halua.
No mutta jos tyttö käyttää tamponeja voi neitsyys mennä, eikä sitten poikaystävä tule tykkäämään kun ei pääse "korkkaamaan"...
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 22:01"]
No mutta jos tyttö käyttää tamponeja voi neitsyys mennä, eikä sitten poikaystävä tule tykkäämään kun ei pääse "korkkaamaan"...
[/quote]
Just siks kannattaa käyttää, ettei eka kerta olisi niin suuri järkytys. Siis jos tyttö ei oo koskaan laittanu mitään sisäänsä.
[/quote]
kuka välittää jonkun poikaystävän mielipiteestä? mä ainakin dildotin itteäni ihan surutta ennen ekaa oikeaa seksikertaa. eka seksikerta olikin sitten oikeasti nautinnollinen kun ei sattunut.. :)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 21:41"]
Ystäväni siis ihan oikeasti kielsi 13v tyttöään käyttämästä tamponeita. Jotenkin ei mene mun tajuntaan! Haluaa siis mieluummin että tyttö kärsii märkä rätti haarovälissä joka kuukausi, ihan järkky meno!
[/quote]
Niin kiellän minäkin. Tottukoon ensin vähän aikaa ja kasvakoon. Ei ole tyttö itsekään kovin innokas itseensä mitään tunkemaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 22:08"]
[/quote]
kuka välittää jonkun poikaystävän mielipiteestä? mä ainakin dildotin itteäni ihan surutta ennen ekaa oikeaa seksikertaa. eka seksikerta olikin sitten oikeasti nautinnollinen kun ei sattunut.. :)
[/quote]
Ööh, muslimit varmaan välittää??
Aika hassua nykyään kuvitella, että joku immenkalvo siellä odottelisi, kun neitsyytensä menettää. Menkat kun alkaa nykyään niin nuorena, että en kyllä toivoisi, että mahdollinen tyttäreni samaan syssyyn aloittaisi yhdynnät. Kyllä tamponi tai kuppi menee siis sinne ennen mitään penistä.
Minunkaan siskoni ei osta tyttärilleen vielä tampooneja,ei kuulemma halua että "tunkevat sisäänsä mitään".
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 22:14"]
Minunkaan siskoni ei osta tyttärilleen vielä tampooneja,ei kuulemma halua että "tunkevat sisäänsä mitään".
[/quote]
entäs masturbointi?
En suorastaan kieltäisi, mutta en myöskään suosittelisi. Ja samoin tekisin myös kertakäyttösiteiden suhteen. Ohjaisin käyttämään kuukuppia, ja kestositeitä. Kertakäyttöiset pikkuhousunsuojat kieltäisin, tai en niitä ainakaan hänelle ostaisi.
En kieltäisi mitään, opastaisin ja kertoisin vaihtoehdoista. Nuoren oma päätös sitten mitä käyttää. Oma äiti toimi samoin ja olen kiitollinen - varsinkin uimareissut olis jäänyt totaalisesti väliin eikä ala-asteikäisenä olisi kehdannut jättäytyä liikkatunneilla pois kun olisi pitänyt selitellä.
Masturbointiin / itsensä tutkiskeluun ehdottomasti kannustaisin myös tytärtäni jos sellainen olisi. Tärkeitä asioita ovat seksuaalisuuden rakentumisessakin.
Ymmärrän täysin ystävääsi. Käytän itse, mutta olen sitä mieltä että niitä ei ihan vielä 13-vuotiaan kannata kokeilla. Itsellänikin oli ahdas käytävä ja kerran jäi ob jumiin. En saanut mitenkään pois, jotenkin oli sellaisessa onkalossa, että sille ei vaan ollut reittiä. Lopulta gyne joutui poistamaan sen leikkaamalla pienen palan pois ja arvatkaas sattuiko. En saanut edes puudutetta, mitä olen jälkikäteen ihmetellyt.
Mitenköhän sitä konkreettisesti estää toisen ihmisen tamponien käytön, edes oman tyttären. No joo, tuolle linjalle en silti oman tyttäreni kanssa ikinä lähtisi.
No en kieltäisi vaan just toisin päin. Paljon mukavampi olo tamponin kanssa, olipa ikää mitä hyvänsä.