Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei noita maskeja pidä Helsingissä julkisissa juuri kukaan

Vierailija
15.08.2020 |

Ihan turha "suositus". Eilen tein kolme bussimatkaa jan otannan perusteella max 20 prosentilla oli maski. Olisi pitänyt olla määräys, jota myös valvotaan. Kuten esim että bussiin ei saa tulla ilman maskia, ja lipuntarkastajat + vartijat sitä vahtimaan. Nyt tuo on ihan hyödytöntä, kun suurin osa viittaa kintaalla koko hommalle.

Kommentit (247)

Vierailija
101/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskien käyttäjiä voitaisiin jollain kamppanjalla tai vastaavalla kiittää ja kannustaa jatkossakin maskien käyttöön. Esimerkiksi "kiitos kun käytät maskia", "kiitos että välität" ja maskiostoista voitaisiin jakaa jotain bonuksia tai vastaavaa.

Vierailija
102/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei maski ole niitä kaikista tehokkaimpia, itä ei edes peruskaupasta saa, suojaa se muita, ei maskin käyttäjää sinällään. Siksi tuntuu oudolta pitää sitä itse suojaten muita kun muut eivät suojaa minua. Tarvittaisiin siis yhtenäisempi linja, harva jaksaa loputtomiin maksella uusia maskeja ja tunnollisesti niitä vaihtaa, jos junassa vieressä aina joku köhii menemään ilman maskia

Hyvä esimerkki siitä, että ihminen toimii harvoin muiden hyväksi ilman omaa suoraa etua.

Niin, en koe että minun pitää yksin olla kaikista vastuussa. Kun ei kukaan muukaan toimi niin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa ns fiksujen käyttää se sopii minulle

Mä en kun niitä ei saa ilmaiseksi

Jätätkö myös matkalipun ostamatta, kun se ei ole ilmainen?

Vierailija
104/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen kävellen töihin ja huomasin eilen kyllä pysäkeillä ja ohi ajavissa busseissa paljon enemmän maskinkäyttäjiä kuin ennen. Uskon, että käyttö myös lisääntyy, kun yhä useampi nyt käyttää maskia. Eli ei ole niin kummajainen olo maskin kanssa.

Toki näin kahvilassa myös vanhemman miehen, joka oli kahvittelun ajaksi vetänyt maskin leualle, mitä taas ei pitäisi tehdä.

Vierailija
105/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen illalla joku mummo alkoi raivoamaan maskittomalle tytölle lähijunassa, kauheaa huutoa kovaan ääneen ja tuli vielä niin lähelle, että siinä on kyllä levinnyt koronapöpö jos toinenkin, vaikka maski olisikin. Tuntuu että ihmiset ovat ihan sekaisin. Silloin kun ne tarrat tuli kauppoihin, oli lähikaupassamme ollut ihan käsirysy kun joku oli tullut "liian lähelle".

Jotenkin tuntuu että osa toimista on ihan silmänlumetta muutenkin. Esim. kassojen pleksilevyt hyviä, mutta ainakin meillä ne jonotarrat tekivät jonoista niin pitkiä että ne ulottuivat keskikäytävälle asti, jossa sitten kumminkin jouduttiin tungeksimaan väleistä ja edes metrin välimatka ei pysynyt, kun sen keskiväylän leveys on ehkä max. 2,5m. Ei niissä hyllyväleissäkään ihmiset jää tuntikausiksi odottamaan että saavat itselleen sen välin vapaaksi, vaan menevät vaan. Vähän sama maskeissa: moni etenkin köyhempi varmasti käyttää samaa maskia pidemmän aikaa kun saisi, jos ei ole varaa ostaa paljon niitä kertismaskeja.

Tönimistä ja koronaraivareita on ollut täällä idässäkin. Eikö ne tajua, että lähemmäs mennessä riski saada korona kasvaa?

Vierailija
106/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku tehdä coverin?

The Knack - My Corona

Ooh my little pretty one, pretty one.

When you gonna give me some time, corona?

Ooh you make my motor run, my motor run.

Gun it comin' off the line corona

Never gonna stop, give it up.

Such a dirty mind. Always get it up for the touch

of the younger kind. My my my i yi woo.

M M M My corona

Come a little closer huh, ah will ya huh.

Close enough to look in my eyes, corona.

Keeping it a mystery gets to me

Running down the length of my thighs, corona

Never gonna stop, give it up. Such a dirty mind.

Always get it up for the touch

M M M My corona

M M M My corona

When you gonna give it to me, give it to me.

It is just a matter of time corona

Is it just destiny, destiny?

Or is it just a game in my mind, corona?

Never gonna stop, give it up.

Such a dirty mind. Always get it up for the touch

M M M My corona

M M M My corona

M M M My corona

M M M My corona

Vierailija
107/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuhka-aikaan oli yli puolella maskit. Itse pidän silloin kun on ahdasta. Jos voin pitää penkin väliä ja on väljää, en laita maskia.

Te ette voi vaatia sellaista, joka voi vaarantaa henkilön. Maski voi lisätä taudin riskiä. Se voi myös vähentää sitä. Siksi on paras kun annatte ihmisten itse päättää ovatko he valmiita maskiin vai ei.

Itse olen lastani opastanut käytössä ja seurannut sitä. Ei hän käytä sitä oikein. Hän on koko ajan korjaamassa maskin asentoa.

Vierailija
108/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei maski ole niitä kaikista tehokkaimpia, itä ei edes peruskaupasta saa, suojaa se muita, ei maskin käyttäjää sinällään.

Tässä olet väärässä. Vaikka maski suojaisi käyttäjää vaikkapa vain 50-prosenttisesti, se on paljon parempi kuin ei mitään. Virustaudeissa taudin vakavuuteen vaikuttaa hyvin paljon saatu viruskuorma. Mitä vähemmän virusta tartunnassa saa, sen paremmin kehon puolustusjärjestelmät ehtivät siihen reagoimaan. Hyvin vähän virusta saadessa voi olla, ettei koko tautia edes tule. Tai tauti on ainakin lievä. Jättikuorman virusta saadessaan elimistön omat puolustusmekanismit eivät ehdi toimimaan kunnolla, tai ne lyövät yli ja aiheuttavat omat vaaransa.

Mikään maski ei ole sataprosenttinen suoja.

Aivan helvetillinen määrä maskeja tulee käytettyä ympäri maailmaa joka päivä, jos suurin osa käyttäisi niitä. Ihan jäätävä määrä roskaa. Lisäksi voihan olla, että moni lääppii niitä maskeja väärin ja lopulta tuloskin on minimaalinen. Eli hukumme roskaan, mutta emme hyödy paljoakaan. Lopulta se rokote joskus vasta ratkaisee tilanteen.

Vierailija
109/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusitteko, että voitte haalia sen taudin itselleni sillä maskilla?

Vierailija
110/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei maski ole niitä kaikista tehokkaimpia, itä ei edes peruskaupasta saa, suojaa se muita, ei maskin käyttäjää sinällään. Siksi tuntuu oudolta pitää sitä itse suojaten muita kun muut eivät suojaa minua. Tarvittaisiin siis yhtenäisempi linja, harva jaksaa loputtomiin maksella uusia maskeja ja tunnollisesti niitä vaihtaa, jos junassa vieressä aina joku köhii menemään ilman maskia

Tämä! V*tuttaa nähdä vaivaa sen eteen että suojaa muita, kun ne muut eivät laita tikkua ristiin. Eivät peitä kasvoja, eivät ota käsidesiä vaikka ilmaiseksi saisi, änkeävät iholle silloinkin kun olisi tilaa pitää turvaväliä ja typerimmät menevät koko perheella kauppaan köhivien lastensa kanssa.

On se kumma kun aikuiset ihmiset eivät viitsi kantaa minkäänlaista vastuuta muista kuin itsestään.

Vierailija
111/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei maski ole niitä kaikista tehokkaimpia, itä ei edes peruskaupasta saa, suojaa se muita, ei maskin käyttäjää sinällään.

Tässä olet väärässä. Vaikka maski suojaisi käyttäjää vaikkapa vain 50-prosenttisesti, se on paljon parempi kuin ei mitään. Virustaudeissa taudin vakavuuteen vaikuttaa hyvin paljon saatu viruskuorma. Mitä vähemmän virusta tartunnassa saa, sen paremmin kehon puolustusjärjestelmät ehtivät siihen reagoimaan. Hyvin vähän virusta saadessa voi olla, ettei koko tautia edes tule. Tai tauti on ainakin lievä. Jättikuorman virusta saadessaan elimistön omat puolustusmekanismit eivät ehdi toimimaan kunnolla, tai ne lyövät yli ja aiheuttavat omat vaaransa.

Aivan helvetillinen määrä maskeja tulee käytettyä ympäri maailmaa joka päivä, jos suurin osa käyttäisi niitä. Ihan jäätävä määrä roskaa. Lisäksi voihan olla, että moni lääppii niitä maskeja väärin ja lopulta tuloskin on minimaalinen. Eli hukumme roskaan, mutta emme hyödy paljoakaan. Lopulta se rokote joskus vasta ratkaisee tilanteen.

Siksi kangasmaskit ovat paras vaihtoehto.

Vierailija
112/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä joidenkin hirveää maskihysteriaa. Taudin ehkäisyyn on parempiakin keinoja ja ne tuntuu unohtuvan kaikilta maskillisilta. Juuri naapuri sanoi, että lähtee maskin kanssa kauppaa, koska on flunssassa. Hän jäisi kotiin sairastamaan, jos hänellä ei olisi maskia. Tässä ainakin maski lisää riskiä.

Vierailija
113/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kangasmaskit ovat paras vaihtoehto.

Kangasmaski on myös suurempi riski väärinkäytöllä haalia se virus itselleen.

Vierailija
114/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oottelen maskinjakoilmoitusta niin haen sitten perheelle

Minäkin odotan ilmoitusta käsisaippuajakelun alkamisesta, niin saamme alkaa pestä käsiä.

Vierailija
115/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio lähteä kauppaan erikseen maskeja etsimään ja ostamaan, kun muuten olen kotona ja tilaan ruoat kotiin. Netistä tilatessakin kestää. Ostan sitten kun niitä on sopivassa paikassa tarjolla. Työmatkaliikenteessä pidän turvavälejä minkä pystyn. Itselläni tuo maskisuositus ainakin aiheuttaa sen, että mieluummin olen kotona kuin lähden hengitysvajeessa kaupungille ja hankin itselleni migreenin. Kun tilanne on kerran niin vakava, niin sittenhän pitää välttää kaikkia kontakteja. 

Mietin, montako sairauskohtausta tulee lisää kun ihmisten hengitystä blokataan tällä tavalla muutaman tartunnan takia. Vastuullinen voi olla muillakin tavoin. Olen ollut vastuullinen koko tämän koronakevään, pessyt käsiä jatkuvasti, pysytellyt kotona, pitänyt turvavälejä, mutta nyt olenkin sitten itsekäs kusipää, kun en maskien autuutta aio ylistää. Eivät ne mitään taikamaskeja ole. 

Vierailija
116/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä joidenkin hirveää maskihysteriaa. Taudin ehkäisyyn on parempiakin keinoja ja ne tuntuu unohtuvan kaikilta maskillisilta. Juuri naapuri sanoi, että lähtee maskin kanssa kauppaa, koska on flunssassa. Hän jäisi kotiin sairastamaan, jos hänellä ei olisi maskia. Tässä ainakin maski lisää riskiä.

Eihän se maski sitä riskiä lisää, vaan naapurisi vastuuton käytös. Jos maskeja ei olisi, hän todennäköisesti perustelisi kauppareissuaan käsidesin käyttämisellä tai turvavälillä.

Vierailija
117/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se maski sitä riskiä lisää, vaan naapurisi vastuuton käytös. Jos maskeja ei olisi, hän todennäköisesti perustelisi kauppareissuaan käsidesin käyttämisellä tai turvavälillä.

Ei kun nimenomaan maskin tuomalla suojalla. Maski estää hänen flunssan leviämisen.

Vierailija
118/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! V*tuttaa nähdä vaivaa sen eteen että suojaa muita, kun ne muut eivät laita tikkua ristiin. Eivät peitä kasvoja, eivät ota käsidesiä vaikka ilmaiseksi saisi, änkeävät iholle silloinkin kun olisi tilaa pitää turvaväliä ja typerimmät menevät koko perheella kauppaan köhivien lastensa kanssa.

On se kumma kun aikuiset ihmiset eivät viitsi kantaa minkäänlaista vastuuta muista kuin itsestään.

Teen saman minkä teen vaikka kolera-alueilla tai influenssa aikaan. En ala hyppimään sinun mukaan, koska sinä et tähän asti ole influessa-aikaan hyppinyt minun mukaan. Kukaan joka ei esim.ota influenssa rokotetta, ei ole oikeutettu kritisoimaan kenenkään muun toimia. Miksi et itse siirry pois nopeammin, jos alkaa olla ahdasta?

Vierailija
119/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla nainen tuli lapsensa kanssa kassajonossa ihan iholle. Lapsi törmäsi minuun ja valitti äidilleen ettei mahdu meidän väliin. Äiti vastasi, että jos seisot paikallasi niin mahdut kyllä. Ei tietoakaan siitä että pitäisikö vaikka pakittaa metri tai kaksi, etenkin kun jonossa ei ollut ketään muuta!

En jaksanut sanoa kun olin juuri asioinut valmiiksi, joten pääsin livahtamaan paikalta.

Vierailija
120/247 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen saman minkä teen vaikka kolera-alueilla tai influenssa aikaan. En ala hyppimään sinun mukaan, koska sinä et tähän asti ole influessa-aikaan hyppinyt minun mukaan. Kukaan joka ei esim.ota influenssa rokotetta, ei ole oikeutettu kritisoimaan kenenkään muun toimia. Miksi et itse siirry pois nopeammin, jos alkaa olla ahdasta?

No tässä nyt ei ollu mitään järkeä. Influenssarokotteesta puhut itsekin, jos sen otat onko muiden rokotuksilla väliä? Koronaan taas ei ole rokotetta