Ei noita maskeja pidä Helsingissä julkisissa juuri kukaan
Ihan turha "suositus". Eilen tein kolme bussimatkaa jan otannan perusteella max 20 prosentilla oli maski. Olisi pitänyt olla määräys, jota myös valvotaan. Kuten esim että bussiin ei saa tulla ilman maskia, ja lipuntarkastajat + vartijat sitä vahtimaan. Nyt tuo on ihan hyödytöntä, kun suurin osa viittaa kintaalla koko hommalle.
Kommentit (247)
Turhaa vouhotusta. Suurin osa pelkää kuten on tarkoituskin jotta rokote saadaan kaupaksi.
Lampaat tottelee.
Uhrilampaat.
En käytä maskia paitsi jos oikeasti joutuu olemaan lähekkäin. Lupaan kuitenkin ottaa ensimmäisten joukossa rokotteen.
Espoosa Haukilahdessa en eilen nähnyt kellään maskia. Parkkipaikalla aasialaisen näköinen neitonen piti maskia ja puhui euroopan ulkopuolista kieltä toisen mustatukkaisen kanssa Kun en koskaan käytä julkisia en vaivaa päätäni koko asialla. Etäisyys ja hygienia riittää. Aivan järjetöntä jahtaamista ja toisten syyllistämistä. Kaikki synttärit pidetään eikä lymyillä sisällä takuulla.
Vierailija kirjoitti:
Maskien pitämättömyyteen voi olla monia syitä. Esimerkiksi astmapotilaalle ne ovat vaarallisia. Samoin sudäntautisille. Alle 15 vuotiaille ei myöskään suositella maskia.
Astmaatikot voi käyttää maskia kun hoitotasapaino on kunnossa. Minä, astmaatikko, käytin eilen maskia ratikassa Pasilasta Kaisaniemeen, kävin Tokmannilla, ratikalla Hakaniemeen, kävin ympyrätalon Ässässä ja Alkossa ja ratikalla takaisin Pasilaan. Ihan hyvin sujui. On se epämukava, mutta mulle ei tullut mitään pahoja oloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en toistaiseksi käytä maskia, sen sijaan....
1. Huolehdin todella tarkkaan käsihygieniasta
2. Pidän turvavälin muihin, pidän sen ihan ilman koronaakin, en halua olla tuntemattomien ihmisten lähellä oli korona tai ei.
3. En todellakaan aivastele muita päin, eikai semmoista tehdä ilman koronaakaan?Nämä koronan tärkeimmät ehkäisykeinot eli hyvä käsihygienia, turvaväli ja aivastaminen hihaan pitäisi olla ihan perusasioita ilman koronaakin!! Uskomatonta, että ihmisiä joudutaan muistuttamaan noin yksinkertaisista asioista kokoajan.
Eilenkin näin miten moni käytti maskia väärin, osalla maski oli aivan liian alhaalla eikä lainkaan muotoiltu, moni näpräsi likaisilla käsillä maskia kun ei siihen saisi koskea.
Rehellisesti sanottuna pelkään myös, että moni käyttää samaa kertakäyttöistä maskia useamman kerran, toivon todella ettei asia näin ole eikä kukaan säilytä niitä likasia maskeja missään vaan heittää roskakoriin...Et varmaan kulje julkisilla. Siellä ei turvavälejä pysty pitämään. En ole itse käynyt missään väentungoksissa missä ei ole pakko. Minä olen käyttänyt maskia keväästä saakka metrossa ja esim terveydenhuollon käynneillä. Ei niitä paljon liikenteessä ole ollut. Nyt en ole viikkoon käynytkään, saa nähdä onko lisääntynyt kun seuraavaksi menen metroon. Ei minua ole kukaan kummastellut tai sitten en ole huomannut. Jätän omaan arvoonsa viranomaisten jahkailut ja käytän niitä jatkossakin. Toivon todella että joku rokote löytyisi että tämä härdelli loppuisi, koko maailmassa.
Minä olen liikuskellut pääkaupunkiseudulla maskin kanssa maaliskuun alusta lähtien. Teen työt etänä, asun yksin ja käyn asioilla ihmisten ilmoilla vain hätätapauksessa. Muutoin ajoitan esim. ruokaostoksen yöhön, joka sopii minulle. Maskeja ei vielä maaliskuussa näkynyt kellään. Huhtikuussa näin muutaman maskin. Maskisuosituksen tultua olen nähnyt huomattavasti enemmän maskeja sekä julkisissa että isoissa marketeissa, mutta suurin osa on edelleen ilman maskia.
Minä olen ihan tyytyväinen maskiin ja aion käyttää jatkossakin. Tämähän on periaatteessa vain kulttuurisidonnaista. Itä-Aasiassa maskit menevät automaattisesti naamalle, myös niille alle 6-vuotiaille, jos on nuhaa, kurkkukipua tai yskittää ihan ilman pandemioita. Täällä taas asia koetaan vaivaannuttavaksi tai ei niin tärkeäksi/hyödyttömäksi, aivan samoin kuin itä-aasialainen ystäväni ollessaan Suomessa totesi, ettei hän tarvitse toppahanskoja -30C pakkasessa, kun ei ne eivät kuulu hänen kotimaansa kulttuuriin. Että ihan pikkusormikkaat riittää, kun riittävät hänen kotimaassaankin eikä kukaan siellä sonnustaudu ikinä toppahanskoihin, eikä niitä edes myydä maassa. Totta kai täälläkin suurimmalla osalla on sisäsyntyisesti opittu HYI EI MASKIA-ajatus, kun niitä ei täällä myydä eikä käytetä normaalisti.
Ihan samoin kuin toppahanskat -30C pakkasessa voivat suojata käsiä, mutta aiheuttaa myös pahoja paleltumia, jos siinä pakkasessa riekkuu hanskat kädessä tarpeeksi pitkään, myös maski voi suojata sekä sinua että muita, vaikka se ei 100% varmuuskeino tautia vastaan olekaan. Kuten ei ole kondomi raskauksia vastaan tai turvavyö kolarikuolemia vastaan. Aina löytyy porukkaa, joka vetelee paljailtaan ja itkee sitten raskauksia tai tauteja, tai tapattaa tai vammauttaa itsensä pahasti kolarissa, koska turvavyö on persiistä ja hankala ja ihan tyhmä.
Meillä lapsi halusi käyttää maskia. Joten käytti karkkiostoksilla.
Joo, heikolta näyttää tuon suosituksen noudattaminen. Saa nähdä miten huomisen aamun liikenteessä.. tuskinpa sen kummemmin. Ei noita suosituksia edes kannata antaa, kun kukaan ei niitä noudata. Itse pidin maskia perjantaina, mutta koska kukaan muu ei tunnu noudattavan suositusta, niin taidanpa jättää itsekin huomenna väliin. Niin se käy. Kannattaisi varmaan antaa joku lakiin perustuva määräys, jos haluaa että tätä noudatettaisiin.
Kyllä maski on aika harvalla vielä. KYllä se tästä - säät vaan kylmemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskien pitämättömyyteen voi olla monia syitä. Esimerkiksi astmapotilaalle ne ovat vaarallisia. Samoin sudäntautisille. Alle 15 vuotiaille ei myöskään suosiitella maskia.
Astmaatikot voi käyttää maskia kun hoitotasapaino on kunnossa. Minä, astmaatikko, käytin eilen maskia ratikassa Pasilasta Kaisaniemeen, kävin Tokmannilla, ratikalla Hakaniemeen, kävin ympyrätalon Ässässä ja Alkossa ja ratikalla takaisin Pasilaan. Ihan hyvin sujui. On se epämukava, mutta mulle ei tullut mitään pahoja oloja.
Itsekkin luulen selviäväni astmaatikkona julkisessa istumiset maski kasvoilla. Fyysisessä työssä voisi olla jo rasite, mutta siellä ei ollakkaan lähikontaktissa, niin ei edes tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
En käytä maskia paitsi jos oikeasti joutuu olemaan lähekkäin. Lupaan kuitenkin ottaa ensimmäisten joukossa rokotteen.
Kerro sitten sivuvaikutuksista.
Tässähän on takana iso bisnes.
Massaihmiset pelkäävät ja ottavat rokotteen ja lääkeyhtiöt keräävät rahat, samalla porukka vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missäpäin liikuit mutta kyllä ne ainakin idässä on lisääntynyt heti torstaina. Paljon näkyi varsinkin nuorilla ja kaupoissa oli myös lisääntynyt käyttö
Bussi numero 550 välillä Itis-Pitsku ei ollut juuri kellään kumpaankaan suuntaan ja vielä ruuhka-aikoina.
Kiitos tiedosta. Jatkan siis oman auton käyttöä, sillä tuohon viruslinkoon en astu. Helmikuun lopun jälkeen en ole julkisia Helsingissä käyttänyt. Harmi sinänsä, kun ajattelen että ilmastosyistä se olisi hyvä juttu, mutta oma terveys menee edelle. Aiemmin käytin ainoastaan julkisia pk-seudulla.
Maski on harvalla, mutta kyllä ne selvästi lisääntyi suosituksen myötä. Esim. minä käytän nyt maskia julkisilla liikkuessa. Ihan vain sen vuoksi, että se on virallinen suositus. Luulen jaksavani tätä muutaman viikon ja jos toiset eivät niitä käytä, lopetan minäkin. Miksi suojella muita, jotka eivät välitä?
Vierailija kirjoitti:
Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskien pitämättömyyteen voi olla monia syitä. Esimerkiksi astmapotilaalle ne ovat vaarallisia. Samoin sudäntautisille. Alle 15 vuotiaille ei myöskään suosiitella maskia.
Itsekkin luulen selviäväni astmaatikkona julkisessa istumiset maski kasvoilla. Fyysisessä työssä voisi olla jo rasite, mutta siellä ei ollakkaan lähikontaktissa, niin ei edes tarpeen.
Kyllä, tämä on totta. Tai jos kävelee pidempiä matkoja. Mutta just ratikassa istuminen sujuu ihan ok.
Rokote on haitallinen. Sillä eliminoidaan ihmisiä.
Vain tyhmät lampaat uskovat tähän hössötykseen.
Mulla on yks kertakäyttösuojain jonka sain joskus sairaalasta. Käytön sitä samaa aina kun meen julkisiin tai isompaan kauppaan. Luulen, että näin tekee moni muukin. Sitten ei pääse kukaan moralisoimaan, ettei ole maskia.
Ei voida kieltää mitään koska pohjoiskorea ja niin edelleen...