Olenko minä persjalkainen?
Olen 165 cm pitkä, haaroista kantapäihin jalat on 77 cm, selän pituun on noin 51 cm. Olen hoikka, 46 kg.
Eli siis onko määritelmä persjalkaiselle se, että jalat on alle puolet kehosta vai se, että selkä on pidempi kuin jalat?
Kommentit (32)
Ainakin minulla kotonan olevan tyylikirjan mukaan tasapainoisessa kehossa matka maasta jalkoväliin pitäisi olla sama kuin jalkovälistä päälaelle. Tuon mukaan olisit vähän persjalkainen. Itse olen paljon pahempi tapaus, minulla sama pituus mutta haaroista maahan 65 cm :(
Käy hakemassa 12-senttiset korkkarit ja unohda asia. :)
No voi ei :( Oonkin miettiny miks en näytä yhtä hyvälle kuin muut vaikka miten pukeutuisin. Mutta ehkä se ei nyt ole mikään absoluuttinen totuus mikä on kaunista ja mikä ei.
Tässä on kuva, anteeksi mun onnistunut kuvanmuokkaus :) Otettu vähän tosin yläviistosta niin en tiedä kuinka paljon vääristää. En löytänyt parempaakaan kuvaa.
Persjalkainen ei putoa yhtä korkealta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 15:24"]
Tässä on kuva, anteeksi mun onnistunut kuvanmuokkaus :) Otettu vähän tosin yläviistosta niin en tiedä kuinka paljon vääristää. En löytänyt parempaakaan kuvaa.
[/quote]
Rehellinen näkemys: kyllä näytät minusta hieman lyhytjalkaiselta. Näyttää että sinulla jalat olisi suunnilleen saman mittaiset kuin matka haarovälistä hartioihin.
Mutta tuon verran lyhytjalkaisuus on ihan peitettävissä käyttämällä korkokenkiä, ja lisäksi välttämällä jalkojen visuaalista lyhentämistä ja keskivartalon pidentämistä käyttämällä pitkiä tunikoita tai paitoja.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 15:29"]
Mutta tuon verran lyhytjalkaisuus on ihan peitettävissä käyttämällä korkokenkiä, ja lisäksi välttämällä jalkojen visuaalista lyhentämistä ja keskivartalon pidentämistä käyttämällä pitkiä tunikoita tai paitoja.
[/quote]
Tuli kirjoitettua epäselvästi, siis ne tunikat ja muut pitkät on se huono juttu lyhytjalkaiselle, koska ne peittävät sen mihin jalat oikeasti loppuu, katkaisevat muutenkin lyhyet jalat keskeltä.
No, eikun sitten vaan korkkareita ostamaan ja harjoittelemaan niillä kävelyä :/ Olen alkanut käyttämään korkeavyötäröisiä housuja ja lyhythelmaisia paitoja kun olen tiennyt, ettei ne jalat mitkään gasellinsääret ole mutta tämä kyllä tuntuu jotenkin kauhealta :(
Mutta sopii nyt toivoa, ettei ne muut sitä kauhistele. Minulle tää termi on ihan uusi, ja sitä ennen kiinnitin huomiota vain huomattavan pitkäsäärisiin ihmisiin.
Kuvan perusteella näyttää siltä, että jalkasi ovat hiukan lyhyet, mutta toisaalta tuo antamasi mitta on ihan ok.
Persjalkaisen on helpompi löytää vaatteita kun paidat eivät jää pussille selkään. Myös korkkarit ym. jalkoja pidentävät on helppoja ratkaisuja. Paljon huonompi tilanne on itselläni, kun on ylipitkät jalat eli ns. selätön. Riittävän lyhyitä yläosia on mahdotonta löytää ja korkkarit näyttää todella hassuilta. Löysät paidat, joita kaupat on täynnä, näyttää karseilta kun putoavat väistämättä takapuolen päälle jne. Mielestäni pitkä selkä on kaunis.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 15:36"]
Kuvan perusteella näyttää siltä, että jalkasi ovat hiukan lyhyet, mutta toisaalta tuo antamasi mitta on ihan ok.
[/quote]Kuva on otettu vähän yläviistosta, en tiedä vääristääkö se selkää pidemmäksi vai ei, en osaa itse arvioida. Mutta mitäpä tuosta, en minä jaloillani ennenkään ylpeillyt... :D
Ei paino liity persjalkaisuuteen.
Ja aloittaja on persjalkainen, sopusuhtainen on kun mitta haaroista maahan on sama kuin haaroista päälaelle, pitkäjalkainen kun haaroista maahan-mitta on pitempi ja lyhytjalkainen kun haaroista maahan mitta on lyhyempi.
82cm jaloilla aloittaja olisi sopusuhtainen, sitä pitemmillä pitkäjalkainen.
Ihmettelen miksi Suomessa persjalkaisuutta niin kauhistellaan, vaikka monet maailman kaunottarista ovat persjalkaisia. Erityisesti latinonaisista useimmat on TODELLA persjalkaisia. Persjalkaisia kaunottarina pidettyjä esim. Jennifer Lopez, Kim Kardashian, Hayden Panettiere...
Mun mielestä olet melko sopusuhtainen, ehkä aavistuksen lyhytjalkainen. Koska olet hoikka ja hoikkasäärinen etkä mikään super lyhyt, pystyt pukeutumisella häivyttämään tuon efektin täysin.
Pitkistä paidoista olen hieman eri mieltä kuin aiempi kirjoittaja. Esim. just ja just haarat peittävä paita ja tiukat pillihousut -yhdistelmä on sun vartalollesi ok; häivyttää sitä kohtaa mistä jalat alkavat.
LOL melkoiset tikkujalat.
Miten jollaine voi olla lyhyet jalat ja samalla riu'ut ?
Ei ole geenilotossa osunut täysriviä tällekään pimatsulle :/
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 15:44"]
[/quote] Mutta voi se kai tasapainottaa tilannetta? Tai ainakin niin, ettei kukaan tule tänne netin kolkkaan haukkumaan "rumasta suomalaisesta ylipainoisesta persjalkaisesta naisesta" (niin kuultu), voivoi missä on virolaiset rotunaiset kun heitä eniten kaivataan! :)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 15:44"]
Ja aloittaja on persjalkainen, sopusuhtainen on kun mitta haaroista maahan on sama kuin haaroista päälaelle, pitkäjalkainen kun haaroista maahan-mitta on pitempi ja lyhytjalkainen kun haaroista maahan mitta on lyhyempi.
82cm jaloilla aloittaja olisi sopusuhtainen, sitä pitemmillä pitkäjalkainen.
[/quote]Ei se nyt ihan näinkään mene, sillä kaulan pituus ei kaikilla saman pituisilla ihmisillä ole sama.
Ap:lla on kauniit jalat ja korkokengillä saa ihmeitä aikaan :) Minusta persjalkaisuus ei korostu mitenkään negatiivisesti ainakaan hoikilla ihmisillä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 15:38"]
Persjalkaisen on helpompi löytää vaatteita kun paidat eivät jää pussille selkään.
[/quote]Tämä pätee vain yli 170 cm pitkiin persjalkoihin, kun puhutaan persjalkaisuuden suht lievästä muodosta. Lyhyelle mutta persjalkaiselle on yläosien pussittaminen samanlainen ongelma kuin pitemmälle lyhytselkäiselle.
Laita kuva ;)