Sairaanhoitajan (AMK) kirjahankinnat?
Ensimmäisenä vuonna. Pärjääkö kirjastolla, opiston omilla kirjoilla, monisteilla ynnä muulla vai joutuuko kirjoja ostamaan ja paljonko?
Jos joutuu ostamaan, osaatteko suositella esim.käytettyjä kirjoja myyvää kauppaa?
Kommentit (9)
... Kannattaa...
Ja vielä noista käytettyjen kirjojen ostopaikoista. Netistä löytyy muutamia hyviä paikkoja, kirjan nimen googlaamalla varmasti tulee useampikin osuma. Huutiksesta ja tori.fi:sta löytyy myös kirjoja.
Ja jatkan vieläkin... :D
Lääkehoito-kirja tai joku vastaava hyvä teos on sellainen minkä ajattelin hankkia.
Kirjaston kirjoihin jos päättää tukeutua niin kannattaa muistaa, että suosituimmat kirjat (ainakin ne mitä edellä luettelin) ovat jatkuvasti varattuina. Toivottavasti koulultasi löytyy sitten ainakin käsikirjatosta kyseisiä opuksia.
Oppilaitoksen kirjastossa on usein tarjolla kurssikirjoja, mutta yleensä vähemmän kuin halukkaita lainaajia ja laina-aika on lyhyempi kuin kurssin kesto. Opettajilla on varmasti powerpoint-kalvot, joita voit tulostella itse kurssin (esim.) Moodle-alueelta. Kurssikirjoista voidaan myös järkätä ryhmätilauksia, jolloin pääsee vähän halvemmalla.
Itse testattuja kirjakauppoja netissä on Adlibris, Booky ja Amazon. Itse en ole kokeillu, mutta olen kuullut paljon hyvää Suomalaisen Kirjakaupan nettiputiikki.
Olen pärjännyt hyvin lainaamalla kirjastoista (sekä koulun että kaupungin), lukemalla opettajien powerpointteja ja etsimällä netistä tietoa.En ole ostanut yhtään kirjaa, eikä harmita! Tieto muuttuu kuitenkin suht nopeasti! Ja jos haluu jonku kirjan pidemmäks aikaa lainaan, niin lainaa just ennen kesälomaa koulun kirjastosta, jolloin kirjaa saa pitää koko pitkän kesän! Tälläkin hetkellä monta kirjaa lainassa opparia varten, kun oon kesällä lukenu aineistoa.
Minä ostin muutaman kirjan jotka ovat perusteoksia jotka ovat hyödyllisiä vielä kurssin jälkeenkin: Anatomia, lääkelaskut, sisätaudit ja kirurginen hoitotyö, kliininen hoitotyö.
Muut saa lainaamalla kirjastossa, netistäkin löytyy hyvin luettavaa. Mulla on nyt teho- ja valvontapotilaan hoitotyö ja iso kirja lääkkeistä mitkä olen ostanut valmistuttuani. Työskentelen teholla ja nämä ovat riittäneet hyvin.
En ostanut kuin muutaman kirjan, ja kaikki olivat täysin turhia. Koulun kirjastosta sai kirjoja aika huonosti, mutta oman kunnan kirjastosta ja kaukolainaamalla sain kaikki tarvitsemani. No enkkua on kaksi kurssia ja siinä kirja on ihan kätevä, koska sitä tarvitsee läpi koko kurssin. Sama muuten ruotsin kanssa, mutta sitä on vain yksi kurssi.
Onneksi sain kaikki turhana ostamani kirjat myytyä uusille opiskelijoille. Mm. Hoida ja kirjaa, Fysiologia ja anatomia ja Sis-kir hoitotyö.
Ostin myös muutaman kirjan, osa oli turhia. Anatomia ja fysiologia oli hyödyllinen koska sitä pänttäsin kovastikin, nyt se lojuu turhana tuolla laatikon pohjalla... Lisäksi ostin sisätaudit sekä kliininen hoitotyö - kirjat, ajattelin niistä olevan hyötyä jatkossa. Lääkehoidon paksun hyvän kirjan sain työkaverilta ilmaiseksi, ei ole tosin ihan uusinta uutta.
Mutta siis täytyy sanoa, että mikään noista ei ole pakollinen! Hoida ja kirjaa on ainakin ihan pahin virheostos, perusasiaa mitä voi lukea monesta muustakin kirjasta paljon paremmin kirjoitettuna. Mulla tosin pohjakoulutuksena lähihoitaja eli ei ihan kaikkea ole tarvinut alusta asti opiskella.
Mä hommasin anatomian, lääkehoidon ja hoida ja kirjaa -kirjat, muuten menin lainakirjoilla. Ai niin, mikrobiologian kirjan ostin myös. Anatomia ja mikrobiologia käytettynä.
Kirjastolla pärjää ihan hyvin eikä kirjoja tarvitse ostaa ensimmäistäkään jos ei halua. Kärkkäästi opettajat kyllä suosittelevat kirjoja ostamaan opettamaltaan alueelta. Monisteita ei kai suuremmin enää missään jaella, säästetään katsos...
Itse olen ostanut Hoida ja kirjaa, Kliininen hoitotyö sekä Ihminen fysiologia ja anatomia. Sellaiset kirjat mistä siis ihan todella saa rahoilleen vastinetta ja joissa on paljon tärkeää opittavaa. Lisäksi ne saa myytyä helposti jos en niitä enää haluakaan ja toisaalta niiden tieto ei ihan heti vanhene.
Netissä on todella paljon hyviä lähteitä ja opiskelijana todennäköisesti saat käyttöoikeuden moniin tietokantoihin joihin ei muuten pääse.
Kanattaa rauhassa tutustua niihin kirjoihin mitä teidän koulussanne käytetään ja päättää ostamisesta vasta sitten.