Lapsi saa liikaa läksyjä
Olen ekaluokkalaisen äiti, koulumaailmasta ei ole kokemusta oman kouluni jälkeen. Meidän tyttö on nyt viikon ollut koulussa ja olen huolissani. Hänellä menee ihan liian paljon aikaa läksyjen tekemiseen.
Otin jo yhteyttä opettajaan, opettaja kyllä onneksi vastasi todella pian ja lupasi muuttaa tapojaan. Eikai se nyt voi olla normaalia, että heti ensimmäisellä kouluviikolla tulee läksyjä? Ja niin, että niitä joutuu tekemään tunninkin.
Kommentit (71)
Täällä Ap taas.
Laitoin eilen aika kitkerän viestin tytön opettajalle. Koulun alun jälkeen on ihan jokaisena päivänä tullut iso määrä läksyjä. Kirjoitin opettajalle, että joku raja näihin pitää laitta.
Onko läksyt olleet kaikille pakollisia?
Muutamana ensimmäisenä päivänä oli ollut vapaa ehtoisia. Nyt ne ovat pakollisia.
Mitä väliä onko eka viikolla tehtäviä jos toisella tulee kumminkin? Miksi lapsesi tekee läksyjä illalla, varmasti menee tunnin kun väsyneenä yrittää tehdä ja itkee välillä. Onko mahdollista että lapsesi on hitaampi kuin toverinsa?
No ei nyt kovin myöhään illalla tee, mutta illansuussa.
Ap.
Tyttö on kovin tarkaa ja tekee erittäin huolellista jälkeä. Mitään muuta en tietenkään häneltä odotakaan. Kyllä opettajan pitää huolehtia siitä, että läksyihin ei mene kohtuutonta aikaa. Kirjoitin viestiin, että seuraavalla kerralla olen yhteydessä rehtoriin.
Ap.
Lapsesi taitaa olla ylitunnollinen. Tuntia läksyihin ei mene edes lukiossa.
Eikö se ole hyvä, että on tunnollinen. Sen sijaan että hutiloi.
Ap.
Oletko jutellut muiden vanhempien kanssa, onko sama ongelma jollain toisella lapsella?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 20:49"]
Tyttö on kovin tarkaa ja tekee erittäin huolellista jälkeä. Mitään muuta en tietenkään häneltä odotakaan. Kyllä opettajan pitää huolehtia siitä, että läksyihin ei mene kohtuutonta aikaa. Kirjoitin viestiin, että seuraavalla kerralla olen yhteydessä rehtoriin.
Ap.
[/quote]
Harvassa työtehtävässä tuollaisesta perfektionismista on hyötyä. Yleensä kannattaa tehdä hieman hatarampaa jälkeä, jos sitten saa tehdyksi useamman asian samassa ajassa.
Eli kannattaa todella miettiä, että missä ajassa saa tehdyksi homman josta antaisi koulunumeron yhdeksän verrattuna siihen, että pakertaa pitkään, jotta saa sen koulunumeron 10. Monesti tuon kympin saavuttamiseen menee sama aika kuin mitä menee kolmen homman suorittamiselta saadakseen sen numeron yhdeksän...
Ja mielestäni tämä on kodin tehtävä opettaa pois kohtuuttomasta täydellisyyden tavoittelusta, eikä koulun. Koti kun vastaa siitä tune-elämästä.
T: terapiaa monta vuotta käynyt _entinen_ täydellisyyden tavoittelija
Kandeis opettaa tekemään läksyt heti koulun jälkeen. Asiat ovat tuoreessa muistissa, ja 4 tunnin päivän jälkeen on vielä ENERGIAA. Läksyjen jälkeen saa leikkiä ja temmeltää.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 20:54"]
Ap.
[/quote]
Jos ei ole ylitunnollinen, on mielestäsi heti hutiloija? /50
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 20:54"]
Ap.
[/quote]
Molempia tarvitaan. tarvittaessa tulee osata olla tunnollinen, toisaalta joskus täytyy nopeasti tehdä jotain, niin silloin pitää osata jonkin verran "hutiloidakin"
meillä oli lapsi itse merkinnyt läksyjä liikaa...
Kuten edellinen sanoi, että kymppiin vaativa energia on eksponentaalisesti suuri verattuna esimerkiksi ysiin.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 11:53"]
Olen ekaluokkalaisen äiti, koulumaailmasta ei ole kokemusta oman kouluni jälkeen. Meidän tyttö on nyt viikon ollut koulussa ja olen huolissani. Hänellä menee ihan liian paljon aikaa läksyjen tekemiseen.
Otin jo yhteyttä opettajaan, opettaja kyllä onneksi vastasi todella pian ja lupasi muuttaa tapojaan. Eikai se nyt voi olla normaalia, että heti ensimmäisellä kouluviikolla tulee läksyjä? Ja niin, että niitä joutuu tekemään tunninkin.
[/quote]
Tietenkin tulee. Läksyjä PITÄISI tulla joka ikinen päivä. Kohta valitat että koulupäivät ovat liian pitkiä
Oma ekaluokkalainen tyttöni ei saanut menemään läksyihin kuin maksimissaan 15 minuuttia. Neljä kertaa viikossa niitä tuli. Ei perjantaisin. Sama tahti nytkin tokan alussa. Ja omasta puolestani saisi mennäkin enemmän aikaa. Koulua on 19 tuntia viikossa. Siihen tunti päälle läksyjä viikossa on vähän. Meillä tyttö ei säädä käsialan tms kanssa. Vastaus on tärkein esim. matikassa. Ja ei tehnyt lisätehtäviä jos ei huvittanut. Kaikki silti erinomaista todistuksessa. Tuskin nyt ekalla tarvii alkaa niin täydellistä yrittää.
Niin ja tyttöni sai lukematta matikan kokeista täysiä pisteitä jne. Ilman et väkersi mitään lisätehtäviä tms. Ja tosiaan maks. 15 min läksyihin. Ja välillä vain pari minuuttia.
5 tehtävää päivässä, joista osa on vapaaehtoisia on aivan sopiva määrä.