Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömille tulossa kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työnhausta

Vierailija
14.08.2020 |

Nyt alkaa työttömien todellinen hiostaminen. Varmasti hyvä mutta kestääkö jokaisen työttömän kuuppa tällaista.

Kommentit (793)

Vierailija
181/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloitus totta, hyvä. Luuliko oikeasti aivottomat äänestäjät, että jos äänestetään eri ihmiset valtion kirstun ääreen niin kirstun sisältö taianomaisesti satakertaistuu jotenkin? Hahahahahhahaha.

Ei kukaan luullut niin. Luultiin, että aktiivimalli poistetaan ja tilalle tulisi jotain inhimillisempää ja tosiasiat huomioonottavamaa. Mutta tulikin pahempaa. 

Työpaikkoja on huomattavasti vähemmän kuin työttömiä. Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa työttömistä tulee jäämään ilman vakituista työpaikkaa myös tämän mallin aikana. Oikeasti pitäisi vastuuttaa työnantajia, esim. sanktioida tuotannon siirtäminen Intiaan ja vastaavaa, että olisi suomalaisille töitä. Samoin työnantajia pitäisi vastuuttaa ottamaan yli 50-vuotiaita töihin, koska heidän työllistymisensä on kaikkein vaikeinta. Työnantajat saavat kuitenkin valikoida rusinat pullasta, ja suosivat nuoria vasta koulutettuja ihmisiä. Se on heille edullisempaa kuin vähemmän koulutetun keski-ikäisen palkkaaminen. Ei työnantajat istu miettimässä, miten voitaisiin vähentää työttömyyttä Suomessa ja saada kaikille työpaikka. Tämä on se epäkohta, johon ei kapitalistisessa valtiossa haluta puuttua.

No ei se työllisyys kyllä silläkään nouse, että yritystä rankaistaan siitä että joutuu siirtämään tuotannon halpatuotantomaihin jotta pysyy pystyssä. Nythän ehdotat samanlaista kyykytystä yrityksille kuin tehdään työntekijöille. Ei tuo mitä ehdotat ole markkinataloutta, ja siinä valitettavasti eletään.

"Joutuu siirtämään", joopa joo. Samaan aikaan pomoille maksetaan sata tonnia vuodessa palkka ja bonukset päälle. 

Firmoilla on mahdollisuus olla reiluja ja työllistää suomalaisia, mutta kun halutaan valtavat tulot ja pienet menot, niin näin siinä käy. Tuhannet suomalaiset menettävät työpaikkansa ja firma saa rahaa.

Markkinatalous ei toimi, koska se johtaa työttömyyteen ja köyhyyteen. Oikeasti toimiva markkinatalous olisi sellainen, jossa kaikilla olisi työtä jolla elää. Koska näin ei ole, pitäisi kaataa koko järjestelmä alas ja kokeilla jotain muuta. 

Vierailija
182/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri: hei, soitellaan tässä taas, mites se työnhaku? 

työtön: No joo, oon mä hakenut viittä paikkaa, enempää ei ole omalla alalla auki.

Työkkäri: joo mut pitää kuule hakea rohkeasti muitakin, eiks sulla oo se rekkakortti hankittuna vuodelta 1989?

työtön: joo on mut ei se oo pätevä enää.

työkkäri: on mun nyt laitettava sulle silti karenssi kun sä et oo hakenut niitä rekkahommia. Mitäs ne viis paikkaa oli mitä hait, laitatko mulle hakemukset sähköpostilla tai vastaukset ettet saanut paikkaa

työtön: Ei niistä ole tullut vastauksia ja hakemus on sama kuin pari viikkoa sitten teidän kanssa läpi käyty.

työkkäri: no kuule kyllä tästä nyt karenssia tulee, eihän me voida tietää oletko oikeasti hakenut niitä paikkoja.

Tätäkö tässä haetaan vai onko mulla jäänyt jotain välistä kun en ole kuullut 300 000 avoimesta työpaikasta mitä kukaan ei hae.

Siis et onnistu saamaan oman alan töitä, ja se siis oikeuttaa sinut puuduttamaan persettäsi ja saamaan ilmaista rahaa? Kiva maksaa korkeita veroja kaltaistesi itseoikeutettujen loisten vuoksi.

No alappa työttömäksi sitten kun olet noin katellinen. Tiesitkös JOKAISELLA SUOMEN KANSALAISELLA on OIKEUS työttömyyskorvaukseen, joka on siis KORVAUS siitä ettei valtio ole pystynyt tarjoamaan sinulle työtä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö ap. Sehän oli vain elinkeinoihmisten ehdotus, kokkareita ovat varmaan kaikki, häkämies oli heti peesaamassa näitä ja EK. 

Ei hallitus niihin sellasinaan suostu tietenkään.

Ja tollanen piti kokeilla jo perskekohallituksen aikana ja se nähtiin ettei se toimi, joten aika kumma jos joku elinkeinomikälie on sitä samaa ehdotellut. Se nimenomaan kuopattiin sekä aktiivimalli, koska niistä ei ole työttömyyden kannalta mitään hyötyä, ovat vain ihmisen kiusaamista ja auttavat firmoja käyttämään työttömiä hyväksi.

Vierailija
184/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaispalkka ja vapaus pienyrittäjyyteen on ainoa oikea ratkaisu.

Se on ok jos veronmaksajilta kysytään, että haluaako vapaaehtoisesti maksaa kansalaispalkkaa tuntemattomille makoilijoille. Ne jotka haluaa maksaa ja ne jotka ei eivät maksa.

Vierailija
185/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin työnantajille tulee kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työpaikoista? Heistähän kaikki on kiinni.

No pistäpä oma firma pystyyn. Miksi odotat, että joku muu luo sinulle työpaikan? Jotain vastuuta nyt omista tekemisistä.

No sepä onkin kätevä idea, kaikki työttömät vaan yrittäjiksi. Harmi vaan, että suurin osa yrityksistä menee parin eka vuoden aikana konkkaan, ja yrittäjä ei välttämättä saa 3-5 vuoteen mitään tuloja yrityksestään.

Ja nyt korona-aikana varsinkin menee paljon konkkaan yrityksiä, siitä vaan uusia perustamaan tilalle. 

Ei sulla järki paljon päätä pakota. 

Muiden tehtävä ei ole rahoittaa oleskeluasi. Toivottavasti kaikki tuet lopetetaan.

Olipas typerä kommentti. Olen kuule ihan töissäkäyvä ihminen. 

Se on vaan tosiasia, että suurin osa yrityksistä ei menesty. Katso itse tilastot, jos et usko. 

Vierailija
186/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teistä muista, mutta kun olen työttömyydestä ponnistanut paskaduunien kautta semipaskaan duuniin jolla oikeasti edes maksaa perustarpeet, ei todellakaan tee mieli siitä maksetuilla veroilla rahoittaa kotona makoilijoiden elämää. Olenko ainoa vai onko palsta vain näitä toisia täynnä?

Sinäkö et hakenut tukia ollessasi työtön? Jos hait, niin samalla tavalla muutkin saavat hakea. Joku sinunkin sohvamakoilut maksoi, joten suu kiinni. 

En mä kyllä ihan hirveästi hakenut. Tukia hakiessa sanottiin, että entäs se työnhaku, hopi hopi. Joten hain töitä ja sain ihan kuppaisen työn joka ei kellekään palstalla kelpaisi mutta en enää roikkunut tuilla. En tosiaan niitä tukia juurikaan nostanut koska minut on kasvatettu vanhanajan suomalaisittain eikä globaalimössösti kuten ilmeisesti aika moni täällä. Minä tein tosi kovasti töitä. Ne oli ihan hirveitä. Ketään teistä ei kiinnosta että tein niitä. Joku luulee olevansa viisas kun tämän jälkeen pilkkaa minua että "no oletpa sitten parempi ihminen bala bala". Pointtini lähinnä on se, että minulla oli yliopistokoulutus eikä mistään kukaan pystynyt taikomaan sitä vastaavaa työtä, joten menin niihin töihin mitä oli ja jotka ei teille kelvanneet. Tänä päivänä tienaan ehkä 60 prosenttia siitä mitä koulutuksen perusteella pitäisi mutta ainakaan se ei ole mitään tukihumppaa joka katkeroittaa kun ei riitä mihinkään. Minä olen ahkera. Anteeksi että olen.

Että semmoinen sankaritarina tyypiltä joka ei liene hakenut töitä ainakaan 80-luvun jälkeen jos koskaan. Liekö kaveri eläkkeellä oltuaan sitä ennen duunissa yhdessä paikassa koko työuransa.  

Vierailija
187/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa jo nyt ihan tarpeeksi nämä turhat, tyhjät syyllistämis/kyttäyspuhelut 3kk välein, koska sillä työkkärimuijalla ei ole muuta tarjota pitkäaikaistyöttömälle kuin sit 2kuntouttavaa"ilmaistyötä. No, kait mää sit vaan t**an isteni kuten olen ji hyvän tovin meinannutkin. Jos jään vammautuneen vihannekseksi kitumaan, niin siinäpä sit valittajat maksatte verorahoistanne ympärivuorokautisen vuodeosastohoidon (koneissa). Voin kertoa, että tulee kalliimmaksi kuin nykyinen kärpäsenkakan suuruinen työmarkkinatukeni.

Mutta ette jätä enää vaihtoehtoja. Ja toki toivon itseni takia suotuisinta lopputulosta, että pääsisin kokonaan pois täältä psykopaattien keskeltä, ei täällä voi empatiakykyinen ihminen elää ja pärjätä tällaisessa sairaassa raha-raha-kilpailu-verissä-päin-"yhteis"kunnassa! Ihmisen arvo on pelkkä raha ja tuottavuus,vauvasta hautaan asti.

Mutta uusissa puheluissa on erilainen meininki: sinä kerrot kaikki tekemäsi työnhaut, haastattelut jne. eli kerrot omasta työnhakuaktiivisuudestasi.

Onkohan tuossa edes tarkistettu miten laillista on vaatia yksityishenkilöä kertomaan noin tarkasti omista asioistaan? Mitään järkeähän tuossa ei muutenkaan ole. Jos joku ei halua kyseiseen työhön on vikana joko se että työ on perseestä, palkka on perseestä, työ ei vastaa osaamista tai joissain tapauksissa ansiosidonnainen on liian hyvä. Puututaan näihin eikä luoda kyttäysverkostoa.

Kyllä tuo ihan laillista on. Työkkäri ei halua tietää verhojesi väriä, ei puhelimesi merkkiä, ei mitään lastesi sairauksista - riittää, että kerrot, mihin työpaikkoihin ja tehtäviin olet hakenut, miten teit hakemuksen (työnantajan valmis lomake, verkkopalvelu, oma avoin teksti), koska hakemukset olet lähetetty jne. Jos työtön haluaa valita vain kivoja töitä, on se ihan OK. Mutta on yhtä OK, että sitten ei makseta etuuksia.

Vierailija
188/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ihmettelisi jos kiristyksiä tulee. Työttömien kurittaminen ei tosin luo yhtäkään uutta työpaikkaa mutta mitä väliä sillä faktalla, pääasia että uppoaa suureen yleisöön joka voi olla tyytyväinen siitä että "loisijat on nyt laitettu kuriin". Hohhoijaa tätä järjen vähyyttä yhteiskunnassamme.

Niin, tai sitten joku työhaluinen oikeasti löytää töitä tällä tavalla. Voihan olla että työnantajan ja työnhakijan kemiat kohtaakin. Mitä useampia näitä tapaamisia on, sitä todennäköisempää on, että näin voi hyvässä lykyssä käydäkin.

Vierailija
189/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän pystyy vain viher-vasemmistohallitus, että normi-ihminen alkaa kaivata päivä päivältä enemmän oikeistohallitusta..

Se Sipilän aktiivimallihan oli suorastaan nerokas tähän verrattuna vaikka perzeestä sekin oli. Ja se ei kelvannut viher-vasemmistolle vaan u l i n a kuului kuuhun asti..

Tämä on valtiovarainministeriön virkamiesten esitys, ei hallituksen.

Ja hallituksessa ei tule ainakaan tuollaisena menemään läpi.

Vierailija
190/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule onnistumaan, ei ole TE-keskuksessa henkilökuntaa tarpeeksi. Tai no, jos tätä yritetään tosissaan, niin tuleepa lisää työpaikkoja TE-keskukseen, se ovatko nämä työpaikat kansantaloudellisesti kannattavia, on toinen juttu.

Pikainen laskutoimitus osoitti, että tarvitaan n. 1600 henkilöä tekemään haastatteluja. Mikähän on nykyinen virkailijoiden määrä. Veikkaan että noin puolet tuosta.

Nuo 1600 uutta haastattelijaa voi olla työttömiä. Työttömän työkokeilut eivät tule yhteiskunnalle yhtään sen kalliimmaksi kuin maksaa työttömyyskorvausta.

Vierailija
191/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin työnantajille tulee kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työpaikoista? Heistähän kaikki on kiinni.

Työnantaja ei taida saada työttömyysetuutta, joten miksi noin olisi? Eihän työssäkäyvänkään tarvitse tehdä valtiolle tiliä toimistaan. Ja jos työnantajalle maksetaan palkkatukea työnhakijasta, niin silloin raportointivelvollisuus on jo nyt.

Miljoonien yritystukia ja koronatukia jaetaan sinne tänne ja löysemmät raportointivaatimukset kuin 50 euroa toimeentulotukea kuukaudessa saavalla, jonka pitää toimittaa kaikki tiliotteet Kelaan ja jokainen 50 euroa ylittävä tulo syynätään tarkkaan. Tuloksi lasketaan jopa osuus, joka ei varsinaisesti ole tuloa eli esim. jos myy 100 euron tavaran postitse ja postikulut on 20 euroa, tuloksi lasketaan koko 100 euroa, vaikka lopulta saikin itselleen 80 euroa. Aletaan samalla tarkkuudella syynäämään ihan kaikki: yritystuet, bonusten jako, minsterien avustajapalkkaukset, virkamiesten luottokorttien käyttö, eduskunnan kulukorvaukset ym. Tulee työpaikkoja.

Yritysten tiedot on ihan julkisia, tilinpäätöstiedot löytyvät netistä. Lakisääteisesti ne pitää vuosittain antaa, joten mitä ihmettä itket. Tulorekisteriin pitää palkat kertoa kuukausittain jne. eli kyllä raportointivaatimuksia on, vaikka yhteiskunta ei antaisi euroakaan.

Mutta ei yrityksen johtoa tulla HAASTATTELEMAAN kahden viikon välein, eikä tarvitse viikon välein toimittaa tietoja siitä, mitä on tehty. 

Eikä valtio tietääkseni harrasta sanktioita, jos yritys ei ole tehnyt tarpeeksi tulosta. Näitä asioita ei voi verrata toisiinsa ollenkaan.

Vierailija
192/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teistä muista, mutta kun olen työttömyydestä ponnistanut paskaduunien kautta semipaskaan duuniin jolla oikeasti edes maksaa perustarpeet, ei todellakaan tee mieli siitä maksetuilla veroilla rahoittaa kotona makoilijoiden elämää. Olenko ainoa vai onko palsta vain näitä toisia täynnä?

Sinäkö et hakenut tukia ollessasi työtön? Jos hait, niin samalla tavalla muutkin saavat hakea. Joku sinunkin sohvamakoilut maksoi, joten suu kiinni. 

En mä kyllä ihan hirveästi hakenut. Tukia hakiessa sanottiin, että entäs se työnhaku, hopi hopi. Joten hain töitä ja sain ihan kuppaisen työn joka ei kellekään palstalla kelpaisi mutta en enää roikkunut tuilla. En tosiaan niitä tukia juurikaan nostanut koska minut on kasvatettu vanhanajan suomalaisittain eikä globaalimössösti kuten ilmeisesti aika moni täällä. Minä tein tosi kovasti töitä. Ne oli ihan hirveitä. Ketään teistä ei kiinnosta että tein niitä. Joku luulee olevansa viisas kun tämän jälkeen pilkkaa minua että "no oletpa sitten parempi ihminen bala bala". Pointtini lähinnä on se, että minulla oli yliopistokoulutus eikä mistään kukaan pystynyt taikomaan sitä vastaavaa työtä, joten menin niihin töihin mitä oli ja jotka ei teille kelvanneet. Tänä päivänä tienaan ehkä 60 prosenttia siitä mitä koulutuksen perusteella pitäisi mutta ainakaan se ei ole mitään tukihumppaa joka katkeroittaa kun ei riitä mihinkään. Minä olen ahkera. Anteeksi että olen.

Että semmoinen sankaritarina tyypiltä joka ei liene hakenut töitä ainakaan 80-luvun jälkeen jos koskaan. Liekö kaveri eläkkeellä oltuaan sitä ennen duunissa yhdessä paikassa koko työuransa.  

Mikäs sinun sankaritarinasi on? Edelliselle nostan hattua, koska maksaa tosiaankin joidenkin tukirahoja veroina.

Vierailija
193/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jo edellisessä aktiivimallissa työnantajat älähtäneet, että muutenkin vaivalloisen rekryprosessin lisäriesana ovat nyt nämä työkkärin pakottamat työnhakijat? Jos muutenkin paikkaa hakee ilman patistusta tai pakottamista 100 ihmistä, joista useampi olisi koulutuksen ja kokemuksen puolesta pätevä, turhien luettavien hakemusten pinkka kaksin- tai kolminkertaistuu. Simo ja Tero + kumppanit jostain muuttotappiopaikkakunnalta hakevat sekatyömiehen työkokemuksella vuodelta -99 jotain rakennusinsinöörin paikkaa 300 km päästä, että pääsevät runoilemaan työkkärin tädille, miten kovasti on yritetty.

Joku vuokratyöfirma(?) oli tehnyt näille jopa erikseen oman nettikaavakkeen, jonka täyttämällä ”olit hakenut työtä”, mutta hakemus meni suoraan roskapostiin.

Vierailija
194/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä missään uutisissa ole nähnyt tällaista olevan tulossa kuin ap väittää. Mutta jos tuleekin, ei mua haittaa käydä haastatteluissa tai kirjoittaa raportteja. Mä olen tähänkin asti tallentanut itselleni kaikki lähettämäni hakemukset ja tiedot ko.yrityksestä. 

Viimeksi eilen lähetin työhakemuksen. 

Vierailija
195/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Varmasti hyvä". No ei ole.

Yhteiskunnalta menee hirveästi rahaa ja resursseja tähän, ja tuskin tulos on kovinkaan paljon parempi, koska TYÖPAIKKOJA EI OLE RIITTÄVÄSTI TARJOLLA.

Työttömien kyttääminen ja syyllistäminen ei lisää työpaikkojen määrää. 

Työssäkäyvät, miettikää omalle kohdallenne, jos pitäisi viikon välein raportoida mitä työtä olette tehneet ja miten paljon, ja kahden viikon välein käydä "haastattelussa". Tuo kuulostaa stressaavammalta kuin 8 h  päivätyössä käyminen. 

Olen tosi pettynyt vasemmistohallitukseen, ilmeisesti ei voi luottaa mihinkään puolueeseen tässä asiassa. 

Tässä ei ole kyse hallituksesta, vaan VVM:n virkamiehistä Hetemäen (joka on taustaltaan kokoomuslainen) johdolla. Ottakaa nyt selville edes perusasiat.

Vierailija
196/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vissiin hyppäsit pari riviä yli, ainakin sen kohdan jossa sanoin "kuppaisen työn". Jos tämä pitää sinulle suomenkieliselle kääntää: työ josta ei paljon mitään makseta ja joka ei vastaa koulutustani mitenkään. Kyllä, se on sankaritarina. Työkkäri olisi tarjonnut mahdollisuutta ah niin hienon koulutuksen varjolla jäädä roikkumaan listalle ja odottamaan ja odottamaan ja odottamaan. Mutta mitä hienoa siinä on? En minä halua jonkin työttömyystuen kanssa roikkua ajasta toiseen vaan päästä eteenpäin.

Vaikeaahan se on niellä ylpeys ja myöntää että esim. se oma hieno opintolainalla kustannettu sukupuoli-identiteettirauhasen soveltava tutkimus ei nyt sitten avannutkaan tuottoisaa toimintaa omalla kohdalla (ei hätää, ei ollut minun opiskelualani, vain verrattavissa siihen kaikessa humanistisessa turhuudessaan).

Ja mitä paskaa te minua alaklikkaatte? Minä vain totean, että niitä työpaikkoja ei ole. En minä aiheuttanut sitä ettei niitä ole. Sanoin vain ettei ole. Kiva olisi jos olisi mutta ei ole. Haloo. Menkää johonkin työhön josta joku haluaa edes maksaa. Ei kukaan halua maksaa mistään fiilisväripaletintutkimuksesta vaikka tuntuisi itsestä miten hienolta.

Vierailija
197/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänastiset työkkärin soittelut ovat keskittyneet siihen, että on tarkkaan kyselty, olenko tehnyt mitään, minkä perusteella voisi evätä työttömyysturvan. Kun olen kysellyt esim. palkkatukimahdollisuuksista, työkkärin päässä on vain hiljaisuus.  Työkkärin vastaus kaikkeen on: mitä jos opiskelisit lisää. Ei tässä olekaan kuin opintoja ja palkatonta työskentelyä vuoron perään. 

Sen kerran kun sieltä jotain kysyy ei taatusti tule oikeaa vastausta. Palkkatuesta vastattiin väärin, opiskelusta vastattiin väärin 2 x, kassan ja työvoimatoimiston välisestä tehtäväjaosta vastatiin väärin. Työnsaannissa ei yhdestäkään virkailijasta ole apua enkä ole kyllä apua hakenutkaan, miksi pitäisi olla joku virkailija hakijan ja työn välissä? Ne työt mitä olen saanut olen saanut hakemalla avoinna olevaa paikkaa.

Jos tässä koronatilanteessa on vielä töitä joihin ei ole runsaasti hakijoita niin pitäisiköhän miettiä mikä paikassa on vikana jos kukaan ei hae?

Vierailija
198/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa jo nyt ihan tarpeeksi nämä turhat, tyhjät syyllistämis/kyttäyspuhelut 3kk välein, koska sillä työkkärimuijalla ei ole muuta tarjota pitkäaikaistyöttömälle kuin sit 2kuntouttavaa"ilmaistyötä. No, kait mää sit vaan t**an isteni kuten olen ji hyvän tovin meinannutkin. Jos jään vammautuneen vihannekseksi kitumaan, niin siinäpä sit valittajat maksatte verorahoistanne ympärivuorokautisen vuodeosastohoidon (koneissa). Voin kertoa, että tulee kalliimmaksi kuin nykyinen kärpäsenkakan suuruinen työmarkkinatukeni.

Mutta ette jätä enää vaihtoehtoja. Ja toki toivon itseni takia suotuisinta lopputulosta, että pääsisin kokonaan pois täältä psykopaattien keskeltä, ei täällä voi empatiakykyinen ihminen elää ja pärjätä tällaisessa sairaassa raha-raha-kilpailu-verissä-päin-"yhteis"kunnassa! Ihmisen arvo on pelkkä raha ja tuottavuus,vauvasta hautaan asti.

Mutta uusissa puheluissa on erilainen meininki: sinä kerrot kaikki tekemäsi työnhaut, haastattelut jne. eli kerrot omasta työnhakuaktiivisuudestasi.

Onkohan tuossa edes tarkistettu miten laillista on vaatia yksityishenkilöä kertomaan noin tarkasti omista asioistaan? Mitään järkeähän tuossa ei muutenkaan ole. Jos joku ei halua kyseiseen työhön on vikana joko se että työ on perseestä, palkka on perseestä, työ ei vastaa osaamista tai joissain tapauksissa ansiosidonnainen on liian hyvä. Puututaan näihin eikä luoda kyttäysverkostoa.

Kyllä tuo ihan laillista on. Työkkäri ei halua tietää verhojesi väriä, ei puhelimesi merkkiä, ei mitään lastesi sairauksista - riittää, että kerrot, mihin työpaikkoihin ja tehtäviin olet hakenut, miten teit hakemuksen (työnantajan valmis lomake, verkkopalvelu, oma avoin teksti), koska hakemukset olet lähetetty jne. Jos työtön haluaa valita vain kivoja töitä, on se ihan OK. Mutta on yhtä OK, että sitten ei makseta etuuksia.

Töiden hakemisen täytyy perustua realismiin. 30 vuotta postivirkailijana ollut ei voi hakea ylilääkärin tai kirurgin paikkaa. Tehdastyöläisenä ollut ei voi hakea toimitusjohtajaksi. 

Jos ei ole koulutusta/pätevyyttä/kokemusta, niin ei sitä työpaikkaa missään tapauksessa saa. Ja työnantajat ovat jo nyt kyllästyneitä loputtomiin hakemuksiin, joita monet työttömät tekevät ihan vain siksi ettei tulisi karenssia. Moni työnantaja on kokonaan lakannut laittamasta työpaikkojaan MOLiin, koska niistä tulee vain valtava määrä hakemuksia, joilla ei ole mitään arvoa. 

Ei tällä ole mitään tekemistä "kivojen töiden" kanssa. Työpaikkoja löytyy enemmän aloilta, jotka vaativat erityisen koulutuksen tai työhistorian. Sellaisille aloille soveltuvien on helpompi saada töitä, eivätkä he ole työttömänä ainakaan pitkiä aikoja. Tarvittaisiin lisää "duunari"työpaikkoja, mutta kun firmat siirtävät tuotantoa ulkomaille ja hankkivat robotteja, yhä harvemmille ihmisille riittää töitä. 

Vierailija
199/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tapahtuu niille jotka ovat menettäneet työkyvyn?

Annetaan kuolla nälkään

Tai puskemalla äärirajoille toivotaan/odotetaan että tekee im

Vierailija
200/793 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri: hei, soitellaan tässä taas, mites se työnhaku? 

työtön: No joo, oon mä hakenut viittä paikkaa, enempää ei ole omalla alalla auki.

Työkkäri: joo mut pitää kuule hakea rohkeasti muitakin, eiks sulla oo se rekkakortti hankittuna vuodelta 1989?

työtön: joo on mut ei se oo pätevä enää.

työkkäri: on mun nyt laitettava sulle silti karenssi kun sä et oo hakenut niitä rekkahommia. Mitäs ne viis paikkaa oli mitä hait, laitatko mulle hakemukset sähköpostilla tai vastaukset ettet saanut paikkaa

työtön: Ei niistä ole tullut vastauksia ja hakemus on sama kuin pari viikkoa sitten teidän kanssa läpi käyty.

työkkäri: no kuule kyllä tästä nyt karenssia tulee, eihän me voida tietää oletko oikeasti hakenut niitä paikkoja.

Tätäkö tässä haetaan vai onko mulla jäänyt jotain välistä kun en ole kuullut 300 000 avoimesta työpaikasta mitä kukaan ei hae.

Siis et onnistu saamaan oman alan töitä, ja se siis oikeuttaa sinut puuduttamaan persettäsi ja saamaan ilmaista rahaa? Kiva maksaa korkeita veroja kaltaistesi itseoikeutettujen loisten vuoksi.

No alappa työttömäksi sitten kun olet noin katellinen. Tiesitkös JOKAISELLA SUOMEN KANSALAISELLA on OIKEUS työttömyyskorvaukseen, joka on siis KORVAUS siitä ettei valtio ole pystynyt tarjoamaan sinulle työtä. 

Ohis mutta missä maailmassa valtion pitäisi taata kaikille työtä ? Ymmärrän tämän jos haikailet Neuvostoliittoa ja kommunismia. Silloin kaikkilla oli työnsä, ei ehkä miellyttävä tai tuottava mutta puuhaa oli.