Työttömille tulossa kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työnhausta
Nyt alkaa työttömien todellinen hiostaminen. Varmasti hyvä mutta kestääkö jokaisen työttömän kuuppa tällaista.
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Jos aloitus totta, hyvä. Luuliko oikeasti aivottomat äänestäjät, että jos äänestetään eri ihmiset valtion kirstun ääreen niin kirstun sisältö taianomaisesti satakertaistuu jotenkin? Hahahahahhahaha.
Ei kukaan luullut niin. Luultiin, että aktiivimalli poistetaan ja tilalle tulisi jotain inhimillisempää ja tosiasiat huomioonottavamaa. Mutta tulikin pahempaa.
Työpaikkoja on huomattavasti vähemmän kuin työttömiä. Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa työttömistä tulee jäämään ilman vakituista työpaikkaa myös tämän mallin aikana. Oikeasti pitäisi vastuuttaa työnantajia, esim. sanktioida tuotannon siirtäminen Intiaan ja vastaavaa, että olisi suomalaisille töitä. Samoin työnantajia pitäisi vastuuttaa ottamaan yli 50-vuotiaita töihin, koska heidän työllistymisensä on kaikkein vaikeinta. Työnantajat saavat kuitenkin valikoida rusinat pullasta, ja suosivat nuoria vasta koulutettuja ihmisiä. Se on heille edullisempaa kuin vähemmän koulutetun keski-ikäisen palkkaaminen. Ei työnantajat istu miettimässä, miten voitaisiin vähentää työttömyyttä Suomessa ja saada kaikille työpaikka. Tämä on se epäkohta, johon ei kapitalistisessa valtiossa haluta puuttua.
Ap: Saako työtön lomailla ja käydä ulkomailla esim. hieronnassa onnellisella lopulla?
Tämä on sitä intersektioonalista feminismiä. Pistetään köyhät miehet asumaan sillan alle.
Vierailija kirjoitti:
Työllisyyspaketin avulla yhä useampi osatyökykyinen ja pitkäaikaistyötön pääsee osalliseksi yhteiskuntaan työpaikan, koulutuksen tai hänelle räätälöidyn palvelun,
Suomennettuna: pääsee tekemään työtä ilmaiseksi.
Työkkäri: hei, soitellaan tässä taas, mites se työnhaku?
työtön: No joo, oon mä hakenut viittä paikkaa, enempää ei ole omalla alalla auki.
Työkkäri: joo mut pitää kuule hakea rohkeasti muitakin, eiks sulla oo se rekkakortti hankittuna vuodelta 1989?
työtön: joo on mut ei se oo pätevä enää.
työkkäri: on mun nyt laitettava sulle silti karenssi kun sä et oo hakenut niitä rekkahommia. Mitäs ne viis paikkaa oli mitä hait, laitatko mulle hakemukset sähköpostilla tai vastaukset ettet saanut paikkaa
työtön: Ei niistä ole tullut vastauksia ja hakemus on sama kuin pari viikkoa sitten teidän kanssa läpi käyty.
työkkäri: no kuule kyllä tästä nyt karenssia tulee, eihän me voida tietää oletko oikeasti hakenut niitä paikkoja.
Tätäkö tässä haetaan vai onko mulla jäänyt jotain välistä kun en ole kuullut 300 000 avoimesta työpaikasta mitä kukaan ei hae.
Olen kroonisesti sairas ja petipotilaan tasolla. Kun on pakko mennä ulos mulla on pyörätuoli alla ja voimat loppu. Oon kuitenkin nuori ja tämmönen, kuten jossain haastattelussa sanoivat, "ikävä väliinputoaja" eli en saa eläkettä joten oon perustoimeentulotuella työttömänä työnhakijana. En kykene edes tt toimiston kursseille menemään ja sairaana olo on kallista. Oon vasta viimekuukausina saanut työkkärin ja kelan hellittämään niiden niskaanhönkimisellä vuosien taistelun jälkeen. En ymmärrä miksi meitä on pakko kyykyttää. En vaan jaksa. En jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin työnantajille tulee kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työpaikoista? Heistähän kaikki on kiinni.
No pistäpä oma firma pystyyn. Miksi odotat, että joku muu luo sinulle työpaikan? Jotain vastuuta nyt omista tekemisistä.
No sepä onkin kätevä idea, kaikki työttömät vaan yrittäjiksi. Harmi vaan, että suurin osa yrityksistä menee parin eka vuoden aikana konkkaan, ja yrittäjä ei välttämättä saa 3-5 vuoteen mitään tuloja yrityksestään.
Ja nyt korona-aikana varsinkin menee paljon konkkaan yrityksiä, siitä vaan uusia perustamaan tilalle.
Ei sulla järki paljon päätä pakota.
Vierailija kirjoitti:
Täytyypäs vihjata tutulle työttömälle, että nyt vois löytyä työtä itse työkkäristä. Kun on hakenut koko ajan töitä, joka viikko ravaa jossain haastattelussa ja tulee aina nipinnapin toiseksi.
Itsekin pidin yhtenä mahdollisuutena, mutta nyt aion poistaa koko työnhakusuunnitelmasta työvoimatoimistot mahdollisena työpaikkana. En voi toimia työssä, johon en usko ja jota en pidä mielekkäänä. Muutenkin olen nähnyt siellä sellaista toimintaa, että epäilen suuresti millä perusteella sinne palkataan väkeä.
Tähänastiset työkkärin soittelut ovat keskittyneet siihen, että on tarkkaan kyselty, olenko tehnyt mitään, minkä perusteella voisi evätä työttömyysturvan. Kun olen kysellyt esim. palkkatukimahdollisuuksista, työkkärin päässä on vain hiljaisuus. Työkkärin vastaus kaikkeen on: mitä jos opiskelisit lisää. Ei tässä olekaan kuin opintoja ja palkatonta työskentelyä vuoron perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin työnantajille tulee kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työpaikoista? Heistähän kaikki on kiinni.
No pistäpä oma firma pystyyn. Miksi odotat, että joku muu luo sinulle työpaikan? Jotain vastuuta nyt omista tekemisistä.
Tämä. Tämä on se, millä nykyinen Suomi ja ylipäänsä länsimainen hyvä yhteiskunta rakennettiin. Jos palstan uikuttajarassukat olisi rakentamassa yhtään mitään, se romahtaisi meren pohjaan saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä intersektioonalista feminismiä. Pistetään köyhät miehet asumaan sillan alle.
Ai tämä laki koskeekin vain miehiä?
Vierailija kirjoitti:
työtön: No joo, oon mä hakenut viittä paikkaa, enempää ei ole omalla alalla auki.
Työkkäri: joo mut pitää kuule hakea rohkeasti muitakin, eiks sulla oo se rekkakortti hankittuna vuodelta 1989?
työkkäri: on mun nyt laitettava sulle silti karenssi kun sä et oo hakenut niitä rekkahommia. Mitäs ne viis paikkaa oli mitä hait, laitatko mulle hakemukset sähköpostilla tai vastaukset ettet saanut paikkaa
työtön: Ei niistä ole tullut vastauksia ja hakemus on sama kuin pari viikkoa sitten teidän kanssa läpi käyty.
työkkäri: no kuule kyllä tästä nyt karenssia tulee, eihän me voida tietää oletko oikeasti hakenut niitä paikkoja.
Tätäkö tässä haetaan vai onko mulla jäänyt jotain välistä kun en ole kuullut 300 000 avoimesta työpaikasta mitä kukaan ei hae.
Siis et onnistu saamaan oman alan töitä, ja se siis oikeuttaa sinut puuduttamaan persettäsi ja saamaan ilmaista rahaa? Kiva maksaa korkeita veroja kaltaistesi itseoikeutettujen loisten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tämä laki koskeekin vain miehiä?
Hallituksen tuntien kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Moni työpaikka ei reagoi hakemuksiin millään tavalla tai tulee heti hakemuksen perään automaatti-ilmoitus hakemuksen vastaanotosta ja sen jälkeen ei kuulu enää yhtään mitään.
Paljonko gestapohommista saa palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepä onkin kätevä idea, kaikki työttömät vaan yrittäjiksi. Harmi vaan, että suurin osa yrityksistä menee parin eka vuoden aikana konkkaan, ja yrittäjä ei välttämättä saa 3-5 vuoteen mitään tuloja yrityksestään.
Ja nyt korona-aikana varsinkin menee paljon konkkaan yrityksiä, siitä vaan uusia perustamaan tilalle.Ei sulla järki paljon päätä pakota.
No mistä kuvittelit työpaikkoja löytyvän jos ei yrityksistä? Eli kuka sinut palkkaisi, kun lähtökohtaisesti olet ajamassa firmaa konkkaan? Kun yrittäjä ei saa palkkaa, niin arvaa kahdesti, haluaako se maksaa palkkaa työntekijälle, joka on sairas tai lapsi on sairas tai marsu kuoli tai...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloitus totta, hyvä. Luuliko oikeasti aivottomat äänestäjät, että jos äänestetään eri ihmiset valtion kirstun ääreen niin kirstun sisältö taianomaisesti satakertaistuu jotenkin? Hahahahahhahaha.
Ei kukaan luullut niin. Luultiin, että aktiivimalli poistetaan ja tilalle tulisi jotain inhimillisempää ja tosiasiat huomioonottavamaa. Mutta tulikin pahempaa.
Työpaikkoja on huomattavasti vähemmän kuin työttömiä. Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa työttömistä tulee jäämään ilman vakituista työpaikkaa myös tämän mallin aikana. Oikeasti pitäisi vastuuttaa työnantajia, esim. sanktioida tuotannon siirtäminen Intiaan ja vastaavaa, että olisi suomalaisille töitä. Samoin työnantajia pitäisi vastuuttaa ottamaan yli 50-vuotiaita töihin, koska heidän työllistymisensä on kaikkein vaikeinta. Työnantajat saavat kuitenkin valikoida rusinat pullasta, ja suosivat nuoria vasta koulutettuja ihmisiä. Se on heille edullisempaa kuin vähemmän koulutetun keski-ikäisen palkkaaminen. Ei työnantajat istu miettimässä, miten voitaisiin vähentää työttömyyttä Suomessa ja saada kaikille työpaikka. Tämä on se epäkohta, johon ei kapitalistisessa valtiossa haluta puuttua.
No ei se työllisyys kyllä silläkään nouse, että yritystä rankaistaan siitä että joutuu siirtämään tuotannon halpatuotantomaihin jotta pysyy pystyssä. Nythän ehdotat samanlaista kyykytystä yrityksille kuin tehdään työntekijöille. Ei tuo mitä ehdotat ole markkinataloutta, ja siinä valitettavasti eletään.
Ikärasismi pitää saada pois, ja työnantajalla oikeus ja velvollisuus valita työhön pätevin, eikä sen mukaan onko vaikea työllistettävä. Ei se nuori vastavalmistunut ole aina paras.
Eikö sitä pientä pohjarahaa kaikille perustuloksi voisi ottaa käyttöön, ja jakaa töitä?
Vierailija kirjoitti:
DDR:n hengessä saataisiin heti vähennettyä työttömyyttä palkkaamalla 20% työttömistä valvomaan loppuja.
Näinhän ne meinaavatkin tehdä.
"VM:n papereissa 25 000 työpaikkaa löytyisi palveluista ja työttömyysetuuksista."
Systeemi pyörii, vaikka mitään ei tuoteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis et onnistu saamaan oman alan töitä, ja se siis oikeuttaa sinut puuduttamaan persettäsi ja saamaan ilmaista rahaa? Kiva maksaa korkeita veroja kaltaistesi itseoikeutettujen loisten vuoksi.
Mä olen töissä, työttömänä olen ollut viimeksi vuonna 1999. Keskustelu oli ihan päästä keksitty. Mutta tiedän että joskus on hankala löytää oman alan töitä. Ja nykyään ei oikein mihinkään työhän oteta jos ei ole sen alan koulutusta.
Nyt se loppuu jo 2 viikon päästä. Mentiin vielä pahempaan suuntaan.