Työttömille tulossa kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työnhausta
Nyt alkaa työttömien todellinen hiostaminen. Varmasti hyvä mutta kestääkö jokaisen työttömän kuuppa tällaista.
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Näin me asian ainakin koemme. Lähdettähän emme tietenkään laita, kun osaahan nyt jokainen googlata.
Lässynlässyn.
eikö tämä viher vasemmisto vaali puheissaan luvannut ettei suomessa enään kenenkään tarvitse töitä tehdä
Vierailija kirjoitti:
Ette kai te usko tätä provoa? Täyttä valetta. Näin pitkä ketju, hän saa tyydytystä siitä, kun olette menneet hänen provoonsa. Ilmoittakaa ketju asiattomaksi.
Kommenntisi on asiaton. Aloitus on lainattu suoraan VM:n tämän aamuisesta tiedoitustilaisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tapahtuu niille jotka ovat menettäneet työkyvyn?
Annetaan kuolla nälkään
Mitenhän lapset pärjää kun äiti kuolee nälkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmasti hyvä". No ei ole.
Yhteiskunnalta menee hirveästi rahaa ja resursseja tähän, ja tuskin tulos on kovinkaan paljon parempi, koska TYÖPAIKKOJA EI OLE RIITTÄVÄSTI TARJOLLA.
Työttömien kyttääminen ja syyllistäminen ei lisää työpaikkojen määrää.
Työssäkäyvät, miettikää omalle kohdallenne, jos pitäisi viikon välein raportoida mitä työtä olette tehneet ja miten paljon, ja kahden viikon välein käydä "haastattelussa". Tuo kuulostaa stressaavammalta kuin 8 h päivätyössä käyminen.
Olen tosi pettynyt vasemmistohallitukseen, ilmeisesti ei voi luottaa mihinkään puolueeseen tässä asiassa.
Tässä ei ole kyse hallituksesta, vaan VVM:n virkamiehistä Hetemäen (joka on taustaltaan kokoomuslainen) johdolla. Ottakaa nyt selville edes perusasiat.
Mistäs puolueesta Harakka on ?
– Olemme hallituksen budjettiriihessä sopineet merkittävistä panostuksista työllisyyden edistämiseksi. Kokonaisvaltainen työlllisyyspaketti nopeuttaa työllistymistä ja tarjoaa työnhakijoiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaavaa palvelua, työministeri Timo Harakka kertoo.
https://tem.fi/-/tyoministeri-tyollisyyspaketti-nopeuttaa-tyollistymist…
Ei ole kyse Hetemäestä, isänsä oli kokoomuslainen, mutta Hetemäki on sitoutumaton, työskennellyt hyvin molemman laidan kanssa. Hetemäen kanssa samaa mieltä ovat muutkin talousihmiset, mm Vesa Vihriälä ryhmineen. Ovat sit varmaan kaikki perskokkareita.
Hallitus on tehnyt ainoastaan periaatepäätöksiä, että tulevat työllistämään, mutta he eivät pysty osoittamaan esim luottoluokittajille, että mitä ne työpaikat konkreettisesti ovat. Tuo oli Harakalta populistista kakkaa, rakenteet työllistymiselle eivät ole kunnossa, eikä niitä terapialla synny. Yksilöllisiin tarpeisiin ne työpaikat on aina menneet, sekin täysin hölmö heitto.
Kokonaisvaltainen kuulostaa ehkä jonkun korvaan hyvältä, mutta ei tarkoita mitään. Ei niitä työpaikkoja synny terapioinnilla. Eikä siihen taida olla rahaakaan. Kauniita sanoja työministeriltä ilman sisältöä.
Niisä maissa, joissa vaurastutaan, on useimmiten työteliästä ja yritteliästä porukkaa, esimerkkinä Ruotsi ja Viro, jossa työntekoa arvostetaan, sosialisti- ja oikeistohallitukset niissä, joten ei se kokoomuslaisuuskaan oikein selitä, mihin näillä toimilla tähdätään. Ilman niitä Suomi kuitenkin taantuu jonnekin entisten itäblokin maiden tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa jo nyt ihan tarpeeksi nämä turhat, tyhjät syyllistämis/kyttäyspuhelut 3kk välein, koska sillä työkkärimuijalla ei ole muuta tarjota pitkäaikaistyöttömälle kuin sit 2kuntouttavaa"ilmaistyötä. No, kait mää sit vaan t**an isteni kuten olen ji hyvän tovin meinannutkin. Jos jään vammautuneen vihannekseksi kitumaan, niin siinäpä sit valittajat maksatte verorahoistanne ympärivuorokautisen vuodeosastohoidon (koneissa). Voin kertoa, että tulee kalliimmaksi kuin nykyinen kärpäsenkakan suuruinen työmarkkinatukeni.
Mutta ette jätä enää vaihtoehtoja. Ja toki toivon itseni takia suotuisinta lopputulosta, että pääsisin kokonaan pois täältä psykopaattien keskeltä, ei täällä voi empatiakykyinen ihminen elää ja pärjätä tällaisessa sairaassa raha-raha-kilpailu-verissä-päin-"yhteis"kunnassa! Ihmisen arvo on pelkkä raha ja tuottavuus,vauvasta hautaan asti.
Mutta uusissa puheluissa on erilainen meininki: sinä kerrot kaikki tekemäsi työnhaut, haastattelut jne. eli kerrot omasta työnhakuaktiivisuudestasi.
Onkohan tuossa edes tarkistettu miten laillista on vaatia yksityishenkilöä kertomaan noin tarkasti omista asioistaan? Mitään järkeähän tuossa ei muutenkaan ole. Jos joku ei halua kyseiseen työhön on vikana joko se että työ on perseestä, palkka on perseestä, työ ei vastaa osaamista tai joissain tapauksissa ansiosidonnainen on liian hyvä. Puututaan näihin eikä luoda kyttäysverkostoa.
Kyllä tuo ihan laillista on. Työkkäri ei halua tietää verhojesi väriä, ei puhelimesi merkkiä, ei mitään lastesi sairauksista - riittää, että kerrot, mihin työpaikkoihin ja tehtäviin olet hakenut, miten teit hakemuksen (työnantajan valmis lomake, verkkopalvelu, oma avoin teksti), koska hakemukset olet lähetetty jne. Jos työtön haluaa valita vain kivoja töitä, on se ihan OK. Mutta on yhtä OK, että sitten ei makseta etuuksia.
Laillisuudesta tullee varmaan lainoppineiden kanta esiin.
Niin, on luonnollista että hyvään paikkaan on isompi veto kuin huonoon mikäli et sokeana systeemin myötäilijänä ymmärrä. Ja työ jota koulutuksen ja osaamisen puolesta pystyy tekemään ei nyt tarvitse olla kivaa, mutta en minä muita pakottaisi hakemaan aivan utopistisiakaan paikkoja vaikka niiden nimeke sattuu muistuttamaan etäisesti sopivaa. Samoin palkkaa olisi mukava saada. Mutta kun se homma ei muutu tuolla pakolla ja kyykytyksellä, jos systeemiä ei muuteta. Siinä veemäisessä paikassa eivät pysy työntekijät kauaa. Muutenkin tehotonta koska voi hakea huonolla hakemuksella.
Ja olet muuten väärässä, jos etuus evätään saadaan sitten jossain vaiheessa tt-tukea. Ihmistä kun ei katsos voida jättää loputtomiin ilman tuloja. Peiton toisesta päästä otetaan ja toiseen päähän liitetään nyt kuule aplodeita sataa:D!
Ei mene välttämättä noin. Keväällä varoiteltiin jo Vihriälän raportissa, että jos talous pääsee huonoon kuntoon, taantumaan, pitää ottaa kaikki keinot käyttöön. Ensin korotetaan veroja, polttoainevero nousi jo, mutta raportin mukaan on hyvin todennäköistä, että myös sosiaalietuuksia joudutaan leikkaamaan. Pelkkää kurjuuttahan ne jo lupasi silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa myös nämä puhelinmyyntityöt pian kiinnostamaan työttömiä mikä hyvä.
Toivottavasti ei. Tein kuukausi sitten telemarkkinointikiellon ja silti vieläkin ahdistellaan puhelimitse. Puhelinmyynti täytyisi kriminalisoida kokonaan!
Olen ollut 2v puhelinmyyjänä ja täysin samaa mieltä kriminalisoinnista. Mutta ette TODELLAKAAN tiedä, miten hirveää puhelinmyyjänä on olla. Vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole, sillä en saa mitään muutakaan työtä. Palkka on provikkaa, pahimmillaan kuukauden palkka on ollut 32€ (kiitos koronan). Ja 7h työpäiviä tein,
myös viikonloppuna. 2 kerta olen jäänyt sairaslomalle, koska työ ottaa niin paljon psyykeen päälle. Kuinka moni jaksaisi tehdä työtä, jossa ei ole MITÄÄN varmuutta palkasta ja työnkuvaan kuuluu erittäin k*sipäisten ihmisten kanssa ”keskustelu”? Haistattelua ja haukkumista päivittäin. Pelkästään luurin lyöminen ei haittaa, mutta päivittäin kuulen, että ”mene oikeisiin töihin”, ”mitä helvettiä tänne soittelet, tee jotain järkevää äläkä meitä häiriköi” ”pelleiletkö? Vai kuulostaako äänesi normaalistikkin 4 vuotiaan ääneltä”. Ja ei, en myy vitamiineja tai pakota ihmisiä ostamaan mitään. Työ on hyväntekeväisyyttä (ironisesti nuorten päihdeongelmien auttamiseen liittyvää) ja aloitan (vastoin kieltoa. Syy miksi palkka on niin pieni) puhelun: ”hei! Soitan (yhdistyksen nimi). Voinko viedä hetken aikaasi?”. Oikeasti pitäisi väkisin lukea 3min kestävä puhe vaikka asiakas yrittäisi keskeyttää ja puhelun saisi lopettaa vasta, kun on 3 kertaa ”ehdottanut” (sanoisin painostamiseksi ennemmin) ostamista. Vihaan työtäni, olen todella stressaantunut, monesti olen joutunut pitämään tauon kesken päivää, sillä alan itkemään niin paljon, etten yksinkertaisesti pysty puhumaan. Ahdistuslääkkeet olleet päivittäisessä käytössä 1,5v. MT ongelmia oli jo valmiiksi, tämä työ pahentaa niitä huomattavasti. Plussana alaan kuuluva paskamaisuus ja kusettaminen: palkkaa ei saa tai se on pienempi kuin pitäisi. 4 firmassa olen ollut töissä ja vasta tämä viimeisin oikeasti maksaa sen palkan. Eli teet sen 7h/päivä työtä joka rikkoo psyykeen, sinua haukutaan päivittäin aivan järkyttävillä tavoilla vaikka koitat olla ystävällinen ja palkka on 32€. Jos joskus saakin vaikka 700€ niin joko 1. Pomo pitää sen itsellään (tapahtunut kolmesti. Kahdesti menin oikeuteen, mutta rahoja ei tullut. Heti kun puhuin asiasta asianajajan kanssa ja kerroin alan niin vastaus oli ”niinpä tietenkin, ei yllätä.” Toinen on vielä kesken, mutta tuskin saan niitäkään rahoja. Kaupan päälle pomo ahdisteli seksuaalisesti ja kiristi sillä palkanmaksua. Lähdin siksi pois ja karenssi tuli. Ja vaikka ihmeen kaupalla saisin isomman palkan/maksamattomat oikeudesta (eli tutansia euroja), niin kela vie kaiken. 100€ lukuunottamatta. 2. Edelliseen liittyen: Saan pitää vain 100€ siitä mitä tienaa, sillä joudun hakemaan myös toimeentuloa. Jaksaisitko itse tälläistä? Väitän että et. Ja en voi lopettaa, sillä en saa muutakaan työtä ja CV:ssä on valmiiksi liikaa aukkoja. Nyt on edes pieni mahdollisuus saada tulevaisuudessa ihnhimillinen työpaikka. Seuraavaa sairaslomaa odotellessa...
AINIIN! Lisään vielä kaikkein ironisimman asian:
Olin hetken aikaa Thaimaassa töissä ja asiakkaana oli *SUOMEN* *TE-TOIMISTO* !! minulla on perhetuttu Thaimaassa jonka luona asuin ja etenkin Bangkokissa on paljon puh.myyntifirmoja. Thai lakien mukaan niiden on pakko maksaa tuntipalkka. En ole elänyt pitkään aikaan niin leveästi. Sain oikeasti rahaa ja eläminen oli halpaa. Yhdessä firmassa teimme tosiaan kuukauden työtä SUOMEN TE-TOIMISTOLLE 😂😂😂 kesti vaan kuukauden, sillä työ ei kannattanut. Huvittavaa. Pitääkin ottaa yhteyttä ex pomoon ja pyytää dokumentit tästä. Saisi lisärahaa kun myisi tämänkin kusetuksen iltalehdille. Samaan aikaan TE-toimisto syyttää ihmisiä työttömyydestä... no miksiköhän: ostetaan palvelut Thaimaasta ja maksetaan vaan provikkapalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmasti hyvä". No ei ole.
Yhteiskunnalta menee hirveästi rahaa ja resursseja tähän, ja tuskin tulos on kovinkaan paljon parempi, koska TYÖPAIKKOJA EI OLE RIITTÄVÄSTI TARJOLLA.
Työttömien kyttääminen ja syyllistäminen ei lisää työpaikkojen määrää.
Työssäkäyvät, miettikää omalle kohdallenne, jos pitäisi viikon välein raportoida mitä työtä olette tehneet ja miten paljon, ja kahden viikon välein käydä "haastattelussa". Tuo kuulostaa stressaavammalta kuin 8 h päivätyössä käyminen.
Olen tosi pettynyt vasemmistohallitukseen, ilmeisesti ei voi luottaa mihinkään puolueeseen tässä asiassa.
Tässä ei ole kyse hallituksesta, vaan VVM:n virkamiehistä Hetemäen (joka on taustaltaan kokoomuslainen) johdolla. Ottakaa nyt selville edes perusasiat.
Mistäs puolueesta Harakka on ?
– Olemme hallituksen budjettiriihessä sopineet merkittävistä panostuksista työllisyyden edistämiseksi. Kokonaisvaltainen työlllisyyspaketti nopeuttaa työllistymistä ja tarjoaa työnhakijoiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaavaa palvelua, työministeri Timo Harakka kertoo.
https://tem.fi/-/tyoministeri-tyollisyyspaketti-nopeuttaa-tyollistymist…Ei ole kyse Hetemäestä, isänsä oli kokoomuslainen, mutta Hetemäki on sitoutumaton, työskennellyt hyvin molemman laidan kanssa. Hetemäen kanssa samaa mieltä ovat muutkin talousihmiset, mm Vesa Vihriälä ryhmineen. Ovat sit varmaan kaikki perskokkareita.
Hallitus on tehnyt ainoastaan periaatepäätöksiä, että tulevat työllistämään, mutta he eivät pysty osoittamaan esim luottoluokittajille, että mitä ne työpaikat konkreettisesti ovat. Tuo oli Harakalta populistista kakkaa, rakenteet työllistymiselle eivät ole kunnossa, eikä niitä terapialla synny. Yksilöllisiin tarpeisiin ne työpaikat on aina menneet, sekin täysin hölmö heitto.
Kokonaisvaltainen kuulostaa ehkä jonkun korvaan hyvältä, mutta ei tarkoita mitään. Ei niitä työpaikkoja synny terapioinnilla. Eikä siihen taida olla rahaakaan. Kauniita sanoja työministeriltä ilman sisältöä.
Niisä maissa, joissa vaurastutaan, on useimmiten työteliästä ja yritteliästä porukkaa, esimerkkinä Ruotsi ja Viro, jossa työntekoa arvostetaan, sosialisti- ja oikeistohallitukset niissä, joten ei se kokoomuslaisuuskaan oikein selitä, mihin näillä toimilla tähdätään. Ilman niitä Suomi kuitenkin taantuu jonnekin entisten itäblokin maiden tasolle.
Ja mm. Suomalaiset hyväntekeväisyysjärjestöt ja yksityiset ihmiset huolehtivat osittain Viron vanhuksista, köyhistä ja vammaisista kiikuttamalla sinne viikoittain rahaa, ruokaa, vaatteita, leluja jne. Kelkasta pudonneilla on sikamaisen köyhät ja huonot olot, koska Viro ei huolehdi omistan, jotka eivät pärjää yhteiskunnassa.
Miten voi hakea töihin jos tarjolla on vain lääkärin, insinöörin, farmaseutin tms paikkoja auki? Ei tavan duunari voi hakea semmosia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaan kuolla nälkään
eikö ne tunnu ajattelevan että r os ka sa kin kakarat joutaakin mennä
Ei tällä maalla ole varaa ihmisiin, jotka vaan vuodesta toiseen elää toisten maksamilla verorahoilla. Siitä kulttuurista on päästävä eroon. Ja siitä ajatusmallista, että ei mene töihin, koska sama raha tulee sohvalla makaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaan kuolla nälkään
Olenko minä ros ka sak kia kun olen joutunut työttömäksi vakipaikasta sairauden takia?
Asun Ruotsissa ja nyt koronan vuoksi työtön itsekin ekaa kertaa vastavalmistuneena. Sain uuden työn joka alkaa 01.09.
Anyway, täällä työkkäriin ilmoitetaan 2x kuussa ja täytetään aktiviteettiraportti johon merkitään mitä on tehnyt viikkojen aikana. Mun mielestä hyvä systeemi ja toimi mulla hyvin työnhaussa kannustimena.
Lisäksi työttömyyden alussa mulla oli puhelu sekä videotapaaminen työkkärin kanssa.
Viikkoraportointiin kuuluu myös ekojen kuukausien aikana pakollisia tehtäviä jotka täytyy merkata suoritetuksi.
Hyvä malli mielestäni ja sai mut ajattelemaan työnhakua viikkotasolla. Täytyy siis tehdä ja raportoida jotta saa rahaa.
/ Nainen, 28v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tapahtumaan.
Ei meillä ole varaa roikottaa 350 000 kantasuomalaista työttömänä tilanteessa jossa valtio velkaantuu kuin Toni Nieminen konsanaan
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaan kuolla nälkään
Olenko minä ros ka sak kia kun olen joutunut työttömäksi vakipaikasta sairauden takia?
valtaa pitävien mielestä olet, se riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kroonisesti sairas ja petipotilaan tasolla. Kun on pakko mennä ulos mulla on pyörätuoli alla ja voimat loppu. Oon kuitenkin nuori ja tämmönen, kuten jossain haastattelussa sanoivat, "ikävä väliinputoaja" eli en saa eläkettä joten oon perustoimeentulotuella työttömänä työnhakijana. En kykene edes tt toimiston kursseille menemään ja sairaana olo on kallista. Oon vasta viimekuukausina saanut työkkärin ja kelan hellittämään niiden niskaanhönkimisellä vuosien taistelun jälkeen. En ymmärrä miksi meitä on pakko kyykyttää. En vaan jaksa. En jaksa.
Tsemppiä sulle! Ootko hakenut kuntoutustukea? Laitoin itse tänään hakemuksen taas. Hirveintä olisi jäädä roikkumaan kortistoon työkyvyttömänä. Mä en myöskään pystyisi tällä hetkellä edes noihin työkkärin kursseihin, en pysty yhtään mihinkään missä tarvitaan käsiä ja niissä on kaikenmaailman askartelua.
Kiitos. En saa, siitäkin oli kova ja pitkä taistelu ja meni lautakuntaan asti. Kelan mukaan toiseen olemassaolevaan sairauteeni on jotain lääkkeitä joilla oireita voi lieventää tarpeeksi (eivät oke viitsineet kertoa mikä ihmelääke on kyseessä) ja toista sairautta ei voi todistaa esim. verikokeella joten sitä ei oteta huomioon. Suomessa huonostitunnetut sairaudet. On se kumma kun lukuiset lääkärinlausunnot, tukihenkilön kertomukset voinnista ja työkyvystä sekä fysioterapeutin kirjoitelmat jää näiden kelatanttojen "kyllä minä tiedän ku minä päätän" varjoon.
ilmaston hyväksi kirjoitti:
eikö tämä viher vasemmisto vaali puheissaan luvannut ettei suomessa enään kenenkään tarvitse töitä tehdä
Sitähän vasemmisto on vuosikymmeniä luvannut että kenenkään ei tarvitse tehdä töitä kuin korkeintaan vähän kuntoilumielessä.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tämä myös muumeja?
Ei, vain ainoastaan nuuskamuikkusia ja vilijonkkia.
Ette kai te usko tätä provoa? Täyttä valetta. Näin pitkä ketju, hän saa tyydytystä siitä, kun olette menneet hänen provoonsa. Ilmoittakaa ketju asiattomaksi.