Työttömille tulossa kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työnhausta
Nyt alkaa työttömien todellinen hiostaminen. Varmasti hyvä mutta kestääkö jokaisen työttömän kuuppa tällaista.
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Voiko niissä olla kännissä?
Sitten määrätään edunvalvonnan alaiseksi. Sillä perusteella, ettei oma elämä ole hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kroonisesti sairas ja petipotilaan tasolla. Kun on pakko mennä ulos mulla on pyörätuoli alla ja voimat loppu. Oon kuitenkin nuori ja tämmönen, kuten jossain haastattelussa sanoivat, "ikävä väliinputoaja" eli en saa eläkettä joten oon perustoimeentulotuella työttömänä työnhakijana. En kykene edes tt toimiston kursseille menemään ja sairaana olo on kallista. Oon vasta viimekuukausina saanut työkkärin ja kelan hellittämään niiden niskaanhönkimisellä vuosien taistelun jälkeen. En ymmärrä miksi meitä on pakko kyykyttää. En vaan jaksa. En jaksa.
Tsemppiä sulle! Ootko hakenut kuntoutustukea? Laitoin itse tänään hakemuksen taas. Hirveintä olisi jäädä roikkumaan kortistoon työkyvyttömänä. Mä en myöskään pystyisi tällä hetkellä edes noihin työkkärin kursseihin, en pysty yhtään mihinkään missä tarvitaan käsiä ja niissä on kaikenmaailman askartelua.
Kiitos. En saa, siitäkin oli kova ja pitkä taistelu ja meni lautakuntaan asti. Kelan mukaan toiseen olemassaolevaan sairauteeni on jotain lääkkeitä joilla oireita voi lieventää tarpeeksi (eivät oke viitsineet kertoa mikä ihmelääke on kyseessä) ja toista sairautta ei voi todistaa esim. verikokeella joten sitä ei oteta huomioon. Suomessa huonostitunnetut sairaudet. On se kumma kun lukuiset lääkärinlausunnot, tukihenkilön kertomukset voinnista ja työkyvystä sekä fysioterapeutin kirjoitelmat jää näiden kelatanttojen "kyllä minä tiedän ku minä päätän" varjoon.
Olisiko puhelinmyynti sinulle sopivaa työtä jos voisit työskennellä kotoa käsin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaa velvoittaa työnantajia työllistämään työnhakijoita? Nythan on käynnissä massiiviset lomautukset ja yt:t sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Työnantajapuolelle myös ns. kannustinsanktiot eli jos yritys ei palkkaa vähintään viittä uutta työntekijää, seuraa jokaista vastaava suurehko sanktiomaksu valtiolle ja jonkin tietty prosenttiosuus myös työttömäksi jäävälle, johan loppuisi kohtaanto-ongelma ja rakenteellinen, keinotekoisesti aikaansaatu työttömyys hetkessä. Tällä hetkellä työnantajia ei velvoita mikään yhteiskuntaa toiminnassa pitävä menettely!
Heti, kun valtio maksaa työnantajille samalla tavall kuin työttömille. Kai ymmärrät, että suurin osa työntekijöistä ei saa valtiolta euroakaan, mutta työttömistä työnhakijoista iso osa rahaa saa. Kyllä työnantajat ryhtyvät työllistämään, jos valtio antaa joka kuukausi 6000 e/työntekijä tähän tukea.
Eli työntekijästä ei saa tulla yritykselle mitään kustannuksia? Ei varsinkaan palkkakustannuksia, vakuutuskustannuksia, eläkemaksuja tai työntekijän sosiaaliturvamaksuja? Työntekijästä tulee tuottojen ohella ikävä kyllä myös työnantajalle / yritykselle / yrittäjälle kuluja. Osansa lisäävät vielä vanhempainvapaat yms. Pullasta ei voi syödä vain rusinoita.
Itsehän kaivaisin pullasta rusinat ja heittäisin ne tunkiolle. Sitten söisin sen pullan. Mikä ihme on saanut tuon sanonnan keksijän ja sen käyttäjät kuvittelemaan, että rusinat olis se pullan paras osa?
Moni työnantaja sen on keksinyt; Rusinat = kaikki mahdollinen hyöty irti polkuhintaan, pulla = se ikävämpi osa eli palkka ja palkkakulut. Kiva sinäänsä kuulla, että näet asian päinvastoin :). Tämähän on toivon pilkahdus ankeaan talousarkeen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joissain tapauksissa ansiosidonnainen on liian hyvä. Puututaan näihin eikä luoda kyttäysverkostoa.
En usko, että yksikään hyvä paikka jää ilman työtekijää siksi, että muutama tyyppi elelee ansiosidonnaisella.
Sehän tästä vielä puuttuisi, että he tulisivat markkinoille kilpailemaan jo nyt vähistä paikoista. Minä en ansiosidonnaista saa, joten turha tulla nyt jonkun lässyttämään, että siksi heitä puolustan.
Voi hyvänen aika, onko pakko ymmärtää tahallaan väärin?
Selvä, ei puututa kahden tonnin ansiosidonnaisiin jotka rahoitetaan yhteisistä rahoista jotka tulevat olemaan todella tiukalla? Lisätään kaikille vielä saunalisät niin elo on kuin vanhan demarin märästä unesta. Mitäpä mitään uudistamaan. Mieluummin siis karensseja ja kyttäysjärjestelmä.
Joka kerta kun olen viimeisten 16 vuoden aikana nähnyt alani työpaikan, olet sitä hakenut ja sen saanut. Mutta vuoden 2014 jälkeen mun alalla ei enää ole ollut ollenkaan työpaikkoja mitä hakea. Ei siis yhtä ainutta.
Eli oikein naurattaa, että joutuisin käymään joka toinen viikko kertomassa, että "ei ollut paikkoja, en voinut hakea mihinkään, mutta voimme jutella säästä".
Ja sen sijaan että olisin päässyt vuoden sisällä eläkeputkeen, tämä naurettava pelleily nyt sitten jatkuisi vielä 5 vuotta. Ihan sillä idealla, että varmasti löytyisi muka kivenkolosta alasajetulta alalta työpaikka, jonne ehdottomasti haluttaisiin yli 60-vuotias?
Minusta olisi parempi, että antaisivat mun tehdä mitä haluan rauhassa ja saisin eläkkeen jo nyt tai jotain perustuloa. Kalliit toimeenpiteet kannattaisi kohdistaa niihin nuoriin, jotka ovat maamme tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun olen viimeisten 16 vuoden aikana nähnyt alani työpaikan, olet sitä hakenut ja sen saanut. Mutta vuoden 2014 jälkeen mun alalla ei enää ole ollut ollenkaan työpaikkoja mitä hakea. Ei siis yhtä ainutta.
Eli oikein naurattaa, että joutuisin käymään joka toinen viikko kertomassa, että "ei ollut paikkoja, en voinut hakea mihinkään, mutta voimme jutella säästä".
Ja sen sijaan että olisin päässyt vuoden sisällä eläkeputkeen, tämä naurettava pelleily nyt sitten jatkuisi vielä 5 vuotta. Ihan sillä idealla, että varmasti löytyisi muka kivenkolosta alasajetulta alalta työpaikka, jonne ehdottomasti haluttaisiin yli 60-vuotias?
Minusta olisi parempi, että antaisivat mun tehdä mitä haluan rauhassa ja saisin eläkkeen jo nyt tai jotain perustuloa. Kalliit toimeenpiteet kannattaisi kohdistaa niihin nuoriin, jotka ovat maamme tulevaisuus.
Kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen joudut hakemaan mitä tahansa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Se on VM:n Ehdotus, ei päätös. Joku muu tekee päätökset, eikä ole pakko ottaa mitään VM ehdotuksista.
Niin, mutta kannattais ottaa. Hetemäen sanotaan olevan Suomen viisain mies. Luultavasti hänellä on hallussaan ne keinot, jolla Suomi saataisiin nopeammin entiseen kuosiin, ja sit vois osa porukkaa palata sinne sohvallensa. Mut eihän tän porukan äo-taso riitä ajattelemaan niin pitkälle. Te voitte sitten kysyä, jos Marin tai Arhinmäki lainaa.
Oikeasti, sitten kun se todellisuus iskee, Marin ja muut vasemmistolaiset tulevat olemaan historian vihatuin hallitus. Sen takiahan Marin ei halua itse näitä asioita hoitaa, vaan ne hoitaa Vanhanen yksin. Vertaa, miten Sipilä pääministerinä vastasi itse ikävistä päätöksistä. Mutta tyhmä kansa valinnut itselleen näköisensä päättäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kroonisesti sairas ja petipotilaan tasolla. Kun on pakko mennä ulos mulla on pyörätuoli alla ja voimat loppu. Oon kuitenkin nuori ja tämmönen, kuten jossain haastattelussa sanoivat, "ikävä väliinputoaja" eli en saa eläkettä joten oon perustoimeentulotuella työttömänä työnhakijana. En kykene edes tt toimiston kursseille menemään ja sairaana olo on kallista. Oon vasta viimekuukausina saanut työkkärin ja kelan hellittämään niiden niskaanhönkimisellä vuosien taistelun jälkeen. En ymmärrä miksi meitä on pakko kyykyttää. En vaan jaksa. En jaksa.
Tsemppiä sulle! Ootko hakenut kuntoutustukea? Laitoin itse tänään hakemuksen taas. Hirveintä olisi jäädä roikkumaan kortistoon työkyvyttömänä. Mä en myöskään pystyisi tällä hetkellä edes noihin työkkärin kursseihin, en pysty yhtään mihinkään missä tarvitaan käsiä ja niissä on kaikenmaailman askartelua.
Kiitos. En saa, siitäkin oli kova ja pitkä taistelu ja meni lautakuntaan asti. Kelan mukaan toiseen olemassaolevaan sairauteeni on jotain lääkkeitä joilla oireita voi lieventää tarpeeksi (eivät oke viitsineet kertoa mikä ihmelääke on kyseessä) ja toista sairautta ei voi todistaa esim. verikokeella joten sitä ei oteta huomioon. Suomessa huonostitunnetut sairaudet. On se kumma kun lukuiset lääkärinlausunnot, tukihenkilön kertomukset voinnista ja työkyvystä sekä fysioterapeutin kirjoitelmat jää näiden kelatanttojen "kyllä minä tiedän ku minä päätän" varjoon.
Olisiko puhelinmyynti sinulle sopivaa työtä jos voisit työskennellä kotoa käsin?
En ole tuo kenelle vastasit mutta lopettakaa nyt hyvänen aika tuon puhelinmyynnin tuputtaminen! Itse en ainakaan pystyisi sitä tekemään ilman että menettäisin vielä mielenterveytenikin. Se on mielestäni hirveää ihmisten kiusaamista. Ja joo, tiedän että ne poloiset yrittävät vain tienata palkkansa myymällä puhelimitse. Tämän vuoksi koko toiminta täytyisi kriminalisoida.
No perhana missä välissä tässä enää ehtii juuvva kaljaa ja poltella piliveä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joissain tapauksissa ansiosidonnainen on liian hyvä. Puututaan näihin eikä luoda kyttäysverkostoa.
En usko, että yksikään hyvä paikka jää ilman työtekijää siksi, että muutama tyyppi elelee ansiosidonnaisella.
Sehän tästä vielä puuttuisi, että he tulisivat markkinoille kilpailemaan jo nyt vähistä paikoista. Minä en ansiosidonnaista saa, joten turha tulla nyt jonkun lässyttämään, että siksi heitä puolustan.
Voi hyvänen aika, onko pakko ymmärtää tahallaan väärin?
Selvä, ei puututa kahden tonnin ansiosidonnaisiin jotka rahoitetaan yhteisistä rahoista jotka tulevat olemaan todella tiukalla? Lisätään kaikille vielä saunalisät niin elo on kuin vanhan demarin märästä unesta. Mitäpä mitään uudistamaan. Mieluummin siis karensseja ja kyttäysjärjestelmä.
Kerro minulle, kuinka moni saa kahden tonnin ansiosidonnaista ja kuinka moni heistä käyttää koko sen ajan kotonaan. Sitten ehkä on järkevämpää jatkaa keskustelua.
Puhut ihan kuin itse kieltäytyisit siitä rahasta muiden hyväksi. Me kaikki tiedämme, ettei niin kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ihmettelisi jos kiristyksiä tulee. Työttömien kurittaminen ei tosin luo yhtäkään uutta työpaikkaa mutta mitä väliä sillä faktalla, pääasia että uppoaa suureen yleisöön joka voi olla tyytyväinen siitä että "loisijat on nyt laitettu kuriin". Hohhoijaa tätä järjen vähyyttä yhteiskunnassamme.
No tämä!
Ihan meni kylmät väreet kun Valtiovarainministeriön virkamies pokkana puhui siitä, kuinka muka syntyy työpaikkoja kun estetään iäkkäiden työttömien siirtyminen eläkeputkeen ja kun ansiopäivärahaa porrastetaan. Joku IS:n kommenteissa oikein irvaili näistä "päätösperusteisista" työpaikoista. Eli kun pikkasen ruoskitaan työtöntä selkään, sen masusta putoaa uusi työpaikka kuten Meksikon piñatahahmoista kun niitä kepillä hakataan -- Piñataakin hakataan muuten silmät kiinni, ihan kuin virkamiehet tätä työllisyyspolitiikkaakin tekevät.
Ymmärrätkö mitä päätösperusteinen työpaikka tarkoittaa? Hallitus lupaa, että se työllistää niin ja niin monta työtöntä, mutta sillä ei ole tarjota mitään konkreettisia työpaikkoja tai systeemiä, millä niitä työpaikkoja oikeasti syntyy. Eli tousin sanoen, hallitus TOIVOO, että niitä työpaikkoja syntyisi. Kyllä sille sopiikin vähän irvailla uskotte hallituksen satuihin?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että olet ollut 6 vuotta hakematta töitä. Juuri sinunlaisiasi varten tarvitsemme tällaisia kiristyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen joudut hakemaan mitä tahansa työtä.
Vammaisena mulla on sen verran rajoitteita ettei useimmat paskaduunit käy.
Palvelualoille halutaan nuori ja nätti sekä halpa työntekijä.
Lisäksi kun olen toistakymmentä vuotta ollut erikoisalallani, niin tuskinpa edes haastatteluun pääsisin jollekin aivan toiselle alalle saati asiantuntijahommiin.
Eli siinähän saavat yrittää, ei tule onnistumaan.
Onneksi Italiassa madalletaan eläkeikää ja jaetaan ilmasia maskeja. Kyllä Suomella rahaa riittää paita suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaa velvoittaa työnantajia työllistämään työnhakijoita? Nythan on käynnissä massiiviset lomautukset ja yt:t sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Työnantajapuolelle myös ns. kannustinsanktiot eli jos yritys ei palkkaa vähintään viittä uutta työntekijää, seuraa jokaista vastaava suurehko sanktiomaksu valtiolle ja jonkin tietty prosenttiosuus myös työttömäksi jäävälle, johan loppuisi kohtaanto-ongelma ja rakenteellinen, keinotekoisesti aikaansaatu työttömyys hetkessä. Tällä hetkellä työnantajia ei velvoita mikään yhteiskuntaa toiminnassa pitävä menettely!
Heti, kun valtio maksaa työnantajille samalla tavall kuin työttömille. Kai ymmärrät, että suurin osa työntekijöistä ei saa valtiolta euroakaan, mutta työttömistä työnhakijoista iso osa rahaa saa. Kyllä työnantajat ryhtyvät työllistämään, jos valtio antaa joka kuukausi 6000 e/työntekijä tähän tukea.
Eli työntekijästä ei saa tulla yritykselle mitään kustannuksia? Ei varsinkaan palkkakustannuksia, vakuutuskustannuksia, eläkemaksuja tai työntekijän sosiaaliturvamaksuja? Työntekijästä tulee tuottojen ohella ikävä kyllä myös työnantajalle / yritykselle / yrittäjälle kuluja. Osansa lisäävät vielä vanhempainvapaat yms. Pullasta ei voi syödä vain rusinoita.
Itsehän kaivaisin pullasta rusinat ja heittäisin ne tunkiolle. Sitten söisin sen pullan. Mikä ihme on saanut tuon sanonnan keksijän ja sen käyttäjät kuvittelemaan, että rusinat olis se pullan paras osa?
Itsellekin on lapsesta asti ollut vaikeuksia ymmärtää, miksi ei saisi kaivaa pois pahoja rusinoita.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi hakea töihin jos tarjolla on vain lääkärin, insinöörin, farmaseutin tms paikkoja auki? Ei tavan duunari voi hakea semmosia paikkoja.
Tavan duunari voi myös uudelleenkouluttaa ta -kurssittaa itsensä. Sitä se on ollut tuolla business maailmassa jo viimeiset reilu 20 vuotta. Ja niin on moni muukin joutunut tekemään, miksei sitten duunari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että olet ollut 6 vuotta hakematta töitä. Juuri sinunlaisiasi varten tarvitsemme tällaisia kiristyksiä.
No miten haet työpaikkaa, jota ei ole olemassa? Kerropa se.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Italiassa madalletaan eläkeikää ja jaetaan ilmasia maskeja. Kyllä Suomella rahaa riittää paita suomalaisille.
Käykää allekirjoittamassa se kansalaisaloite, jotta saatais kumottua ne Italialle luvatut ilmaiset rahat, ja annetaan ne suomalaisille.
Ja pidetään suomalaiset yritykset pystyssä tuottamaan veroeuroja ja työpaikkoja Suomeen.
Viimeksi jo paloi hihat kun työkkäri halusi aina vastauksen mitä työnantaja vastaa...
pääsinkö vai en...mutta kun nää työnantajat ei vaivaudu edes vastaamaan mitään pääseekö vai ei....
niin miten ne nyt muka kerkee??