Työttömille tulossa kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työnhausta
Nyt alkaa työttömien todellinen hiostaminen. Varmasti hyvä mutta kestääkö jokaisen työttömän kuuppa tällaista.
Kommentit (793)
Aktiivimalli, mutta vain toisella nimellä. Jos aktiivimallin tekee Marin niin se on hyvä asia. Jos sen teki Sipilä, niin se oli huono asia. Miksi? No koska nainen!
Missä ne paljon mainostetut 350t piilotyöpaikkaa on ja miten ihmeessä niihin haetaan?
Koska työkkärin sivuilla on aina se 13-24t avointa työpaikkaa, joista todellisia (jotka ei ole laitettu pakon edestä hakuun, vaikka tekijä on jo, tai joista maksetaan palkka, eli ei siis pelkkää provikkaa, tai ole yrittäjiä, eli esim. ärrä) varmaan 10t, ja koska mun koulutukset ja työkokemukset riittää ehkä tuhanteen jos hakualueena koko Suomi, niin olen mennyt kunnan yrityslistaukseen ja sieltä kaivanut numeroita ja sähköposteja tyyliin yritys kerrallaan, joissa tiedustelen kuka hoitaa rekryn tai pistäny suoraan cv:tä, että yrityksenne kiinnostaa. Silti, vaikka laitan noin 5 kyselyä viikossa aloihinkin joista ei ole mitään tietoa (mutta yrittäen osoittaa, että olen kiinnostunut jatkokouluttamaan itseäni koska ala kiinnostaa tms.), niin kuukauden aikana saatan saada yhden (1) vastauksen, että otamme yhteyttä jos tarvitaan työvoimaa. Ja tähän sitten vielä ne työkkärin avoimet työpaikkahaut ja pakkohaut.
Jahas, kommenttini ei päässyt syystä x seulasta läpi.
Olisin vain kysynyt, että missä ne paljon kehutut 350t piilotyöpaikkaa on, kun en löydä niitä edes kuntien yrityslistauksistakaan - soitellen aakkosjärjestyksessä yksitellen samaan tapaan kuin puhelinluettelosta selattiin numeroita aikanaan.. yhteydenotoissa vaan sanovat, että ei ole nyt tarvetta työvoimalle.
Mitähän kaikkea siinä kahden viikon aikana ehtiikään tapahtua.
Nuohan ovat vain valtionvarain miniseriön virkamiesten näkemyksiä asiaan.
Eivät ne ole mitään vielä tulossa olevia juttuja.
Asiasta ei ole vielä edes keskusteltu hallituksessa, vaan pääasiallinen keskustelu on lykätty myöhempään syksyyn.
Korona vie nyt aikaa ja voimavaroja kaikilta.
Mitään toimenpiteitä tuskin saadaan aikaan ensivuodelle työttömyyden vähentämiseksi, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ihmettelisi jos kiristyksiä tulee. Työttömien kurittaminen ei tosin luo yhtäkään uutta työpaikkaa mutta mitä väliä sillä faktalla, pääasia että uppoaa suureen yleisöön joka voi olla tyytyväinen siitä että "loisijat on nyt laitettu kuriin". Hohhoijaa tätä järjen vähyyttä yhteiskunnassamme.
No tämä!
Ihan meni kylmät väreet kun Valtiovarainministeriön virkamies pokkana puhui siitä, kuinka muka syntyy työpaikkoja kun estetään iäkkäiden työttömien siirtyminen eläkeputkeen ja kun ansiopäivärahaa porrastetaan. Joku IS:n kommenteissa oikein irvaili näistä "päätösperusteisista" työpaikoista. Eli kun pikkasen ruoskitaan työtöntä selkään, sen masusta putoaa uusi työpaikka kuten Meksikon piñatahahmoista kun niitä kepillä hakataan -- Piñataakin hakataan muuten silmät kiinni, ihan kuin virkamiehet tätä työllisyyspolitiikkaakin tekevät.
Puhelut olisi hyvä ajoittaa aikaiseen aamuun. 6.30-8
Vierailija kirjoitti:
joissain tapauksissa ansiosidonnainen on liian hyvä. Puututaan näihin eikä luoda kyttäysverkostoa.
En usko, että yksikään hyvä paikka jää ilman työtekijää siksi, että muutama tyyppi elelee ansiosidonnaisella.
Sehän tästä vielä puuttuisi, että he tulisivat markkinoille kilpailemaan jo nyt vähistä paikoista. Minä en ansiosidonnaista saa, joten turha tulla nyt jonkun lässyttämään, että siksi heitä puolustan.
Sehän on hyvä! Siis olisi hyvä.
Sehän voisi edistää työllistymistä.
Mutta ihan kun tuollaiseen olisi resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Sama porukka kehittelee sitten tällaisen joka u l i s i edellisestä aktiivimallista. Tämä onnistuu kyllä vain demareilta ja vihervassareilta, että normi-ihminen alkaa kaivata päivä päivältä enemmän oikeistohallitutusta..
Ongelma lienee siinä, että näitä ideoita kehitellään Työ- ja elinkeinoministeriössä, jossa taitaa olla melko oikeistolaista ja yrityshenkistä virkamiehistöä. Eivät ymmärrä työntekijän tai työttömän työnhakijan näkökulmasta mitään. Yrityksiä eli työnantajia he eivät velvoita tietenkään yhtään mihinkään. Ikään kuin työpaikat syntyisivät vaan siitä, että työtön "aktivoituu" ilman työnantajan panosta.
Juupa juu.
Tavalliselle duunarille löytyy kyllä työpaikkoja jos talous alkaa nousta ja vienti vetää.
Juuri siellä, vientiteollisuudessa tarvitaan monenlaista työntekijää hitsaajia, levyseppiä, eri alojen asentajia, insinöörejä, suunnitelijoita, koneiden hoitajia jne. jne.
Mitä pahemmin korona koskettaa maatamme ja ennenkaikkea koko maailmaa, sitä vähemmän vientiä on ja sitä vähemmän työpaikkoja syntyy.
Julkisen alan työpaikat eivät tuota, mutta suurin osa niistä on lakisääteisesti pakollisia, kuten sairaan- ja terveydenhoito, pelastulaitos, vanhustenhoito, koulut, päivähoito, julkinen liikenne, kouluterveydenhuolto, kirjastot, ja kaikkien noiden hallinto: palkanlaskijat ja muu toimistohlökunta, ja useat muuta alat.
Laki määrää nuo palvelut pakollisiksi.
Siiinähän se suuri ristiriita onkin. Luonnon kannalta kulutus on kiellettyä, mutta ilman kulutusta ei syntyisi ja olisi työpaikkoja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap: Saako työtön lomailla ja käydä ulkomailla esim. hieronnassa onnellisella lopulla?
Saa toki. Kunhan on tavoitettavissa vaikka videopuhelun välityksellä ja valmis tulemaan Suomeen tarvitessa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta yksi ammatti, mihin jatkuvasti kaivataan lisää työntekijöitä on koodaaminen. Tietoyhteiskunnassa on jatkuva pula koodaajista, joten jos itse olisin työttömänä, ja kun tulee sitten ne pakkotyöllistämiset eteen, tämän ammatin saa melko nopealla koulutuksella ja siitä maksetaan melko hyvää liksaakin. Kursseja järjestetään jopa työväenopistoissa, tai sitten voi kysyä te-toimistosta
No ei taatusti kukaan opi niin hyväksi koodaajaksi työväenopiston kurssilla, että olisi mitään toivoa päästä työhaastatteluun, saati sellaiseen työhön, jossa saa "melko hyvää liksaa". Vähän nyt järkeä näihin höpinöihin. Joku promille voi olla niin lahjakas, että tuollaisen kurssin jälkeen. Se työ, mitä tuollaisen kurssin käynyt voisi tehdä, on niin yksinkertaista, ettei siitä kellekään makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaa velvoittaa työnantajia työllistämään työnhakijoita? Nythan on käynnissä massiiviset lomautukset ja yt:t sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Työnantajapuolelle myös ns. kannustinsanktiot eli jos yritys ei palkkaa vähintään viittä uutta työntekijää, seuraa jokaista vastaava suurehko sanktiomaksu valtiolle ja jonkin tietty prosenttiosuus myös työttömäksi jäävälle, johan loppuisi kohtaanto-ongelma ja rakenteellinen, keinotekoisesti aikaansaatu työttömyys hetkessä. Tällä hetkellä työnantajia ei velvoita mikään yhteiskuntaa toiminnassa pitävä menettely!
Heti, kun valtio maksaa työnantajille samalla tavall kuin työttömille. Kai ymmärrät, että suurin osa työntekijöistä ei saa valtiolta euroakaan, mutta työttömistä työnhakijoista iso osa rahaa saa. Kyllä työnantajat ryhtyvät työllistämään, jos valtio antaa joka kuukausi 6000 e/työntekijä tähän tukea.
Eli työntekijästä ei saa tulla yritykselle mitään kustannuksia? Ei varsinkaan palkkakustannuksia, vakuutuskustannuksia, eläkemaksuja tai työntekijän sosiaaliturvamaksuja? Työntekijästä tulee tuottojen ohella ikävä kyllä myös työnantajalle / yritykselle / yrittäjälle kuluja. Osansa lisäävät vielä vanhempainvapaat yms. Pullasta ei voi syödä vain rusinoita.
Ei minulla riitä äly koodaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tapahtumaan. Kuka noita muka ehtii vahtimaan, että varmasti suoritetaan? Kuka muka ehtii soittelemaan työnhakijoille jatkuvasti?
Palkataan puolet haastattelemaan toista puolta. Kun haastattelijoiden työssäoloehto on täyttynyt, he siirtyvät ansiosidonnaiselle ja vastaavasti työttömänä olleet siirtyvät haastattelijoiksi.
Työttömyys puolittuu ja työttömät saavat parempia tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi hakea töihin jos tarjolla on vain lääkärin, insinöörin, farmaseutin tms paikkoja auki? Ei tavan duunari voi hakea semmosia paikkoja.
Ei, näihin kouluttaminen kestää kauan, eikä niihin tietenkään kaikki edes pääse.
Mutta yksi ammatti, mihin jatkuvasti kaivataan lisää työntekijöitä on koodaaminen. Tietoyhteiskunnassa on jatkuva pula koodaajista, joten jos itse olisin työttömänä, ja kun tulee sitten ne pakkotyöllistämiset eteen, tämän ammatin saa melko nopealla koulutuksella ja siitä maksetaan melko hyvää liksaakin. Kursseja järjestetään jopa työväenopistoissa, tai sitten voi kysyä te-toimistosta
Mä olen miettinyt tuota koodaamista. Mutta mä pelkään, että minut nauretaan ulos sieltä ikäni takia (52v) ja mietityttää myös, että oppisinkohan sitä. Jos tuon työvoimakoulutuksena aloittaa ja sitten joutuukin keskeyttämään siksi ettei vaan kertakaikkiaan opi sitä yhtään, tulee 2-3kk karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kroonisesti sairas ja petipotilaan tasolla. Kun on pakko mennä ulos mulla on pyörätuoli alla ja voimat loppu. Oon kuitenkin nuori ja tämmönen, kuten jossain haastattelussa sanoivat, "ikävä väliinputoaja" eli en saa eläkettä joten oon perustoimeentulotuella työttömänä työnhakijana. En kykene edes tt toimiston kursseille menemään ja sairaana olo on kallista. Oon vasta viimekuukausina saanut työkkärin ja kelan hellittämään niiden niskaanhönkimisellä vuosien taistelun jälkeen. En ymmärrä miksi meitä on pakko kyykyttää. En vaan jaksa. En jaksa.
Tsemppiä sulle! Ootko hakenut kuntoutustukea? Laitoin itse tänään hakemuksen taas. Hirveintä olisi jäädä roikkumaan kortistoon työkyvyttömänä. Mä en myöskään pystyisi tällä hetkellä edes noihin työkkärin kursseihin, en pysty yhtään mihinkään missä tarvitaan käsiä ja niissä on kaikenmaailman askartelua.
Kiitos. En saa, siitäkin oli kova ja pitkä taistelu ja meni lautakuntaan asti. Kelan mukaan toiseen olemassaolevaan sairauteeni on jotain lääkkeitä joilla oireita voi lieventää tarpeeksi (eivät oke viitsineet kertoa mikä ihmelääke on kyseessä) ja toista sairautta ei voi todistaa esim. verikokeella joten sitä ei oteta huomioon. Suomessa huonostitunnetut sairaudet. On se kumma kun lukuiset lääkärinlausunnot, tukihenkilön kertomukset voinnista ja työkyvystä sekä fysioterapeutin kirjoitelmat jää näiden kelatanttojen "kyllä minä tiedän ku minä päätän" varjoon.
Todella ikävä kuulla, tää on just se hirvein tilanne jonka voin kuvitella. Oon aina tähän asti saanut myöntävän päätöksen, vammani on paha ja ihan radiologisestikin todettavissa. Silti ahdistus on kova aina kun täytyy uudestaan hakea ja odottaa päätöstä. En todellakaan työllistyisi jos kortistoon joutuisin, se on aivan varma. Kannattaisikohan sinunkin yrittää uudestaan jossain vaiheessa jos edellisestä hakemuksesta on jo aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaa velvoittaa työnantajia työllistämään työnhakijoita? Nythan on käynnissä massiiviset lomautukset ja yt:t sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Työnantajapuolelle myös ns. kannustinsanktiot eli jos yritys ei palkkaa vähintään viittä uutta työntekijää, seuraa jokaista vastaava suurehko sanktiomaksu valtiolle ja jonkin tietty prosenttiosuus myös työttömäksi jäävälle, johan loppuisi kohtaanto-ongelma ja rakenteellinen, keinotekoisesti aikaansaatu työttömyys hetkessä. Tällä hetkellä työnantajia ei velvoita mikään yhteiskuntaa toiminnassa pitävä menettely!
Heti, kun valtio maksaa työnantajille samalla tavall kuin työttömille. Kai ymmärrät, että suurin osa työntekijöistä ei saa valtiolta euroakaan, mutta työttömistä työnhakijoista iso osa rahaa saa. Kyllä työnantajat ryhtyvät työllistämään, jos valtio antaa joka kuukausi 6000 e/työntekijä tähän tukea.
Eli työntekijästä ei saa tulla yritykselle mitään kustannuksia? Ei varsinkaan palkkakustannuksia, vakuutuskustannuksia, eläkemaksuja tai työntekijän sosiaaliturvamaksuja? Työntekijästä tulee tuottojen ohella ikävä kyllä myös työnantajalle / yritykselle / yrittäjälle kuluja. Osansa lisäävät vielä vanhempainvapaat yms. Pullasta ei voi syödä vain rusinoita.
Itsehän kaivaisin pullasta rusinat ja heittäisin ne tunkiolle. Sitten söisin sen pullan. Mikä ihme on saanut tuon sanonnan keksijän ja sen käyttäjät kuvittelemaan, että rusinat olis se pullan paras osa?
Ei, näihin kouluttaminen kestää kauan, eikä niihin tietenkään kaikki edes pääse.