Ensi viikonloppuna parhaan ystävän häät. 160 vierasta juhlapaikalla. Mitä ihmettä teen?
Otsikossahan se tulikin. Perheenjäsenteni jälkeen tärkeimmän ihmisen häät tiedossa. Valitettavasti juhlat ovat näin isot ja pelkään koronaa. Olen ollut muutenkin tosi varoivainen, niin tuntuu ihan hullulta mennä. Ystäväni on sairaanhoitaja ja iso osa vieraista on vielä hoitohenkilökuntaa.
Mitä teen? Menenkö häihin ja otan riskin? Vai jätänkö väliin ja leimaudun mahdollisesti hysteeriseksi sekopääksi? Olen kuitenkin alle 30-vuotias enkä kuulu riskiryhmään. Eipä sitä silti voi tietää, miten sairastuu.
Mietin myös, jos menisin vain vihkimiseen ja pysyisin kaukana muista. Mielipiteitä?
PAINA PEUKKU YLÖS, JOS MENISIT HÄIHIN JA PEUKKU ALAS, JOS ET MENISI!
Kommentit (119)
Todennäköisesti riskiryhmään kuuluvat vieraat peruvat osallistumisensa joka tapauksessa ja kaukaisemmista tutuista toivottavasti moni ymmärtää jättää juhlat väliin. Vierasmäärä varmaan laskee aika paljon tuosta 160:sta, jolloin sinä voisit ehkä olla yksi niistä, jotka tulevat paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kysymyksen morsiamelle oletteko siirtämässä häitä tässä koronatilanteessa? tms. vastavaa.
Alkuviikosta tule tekstiviestiä kaikille osallistujille. Siinä luki tyyliin "ihanaa, että nykyiset rajoitukset sallivat häiden järjestämisen. Nähdään häissä!"
Ap
Tämä koronahysteria on todellakin lähtenyt ihan laukalle....
Ei minulla tule edes mieleenkään pelätä koronaa. Vai kuulutko riskiryhmään? Miten joku voi pelätä noin paljon yhtä koronaa? Onhan elämässä satoja muitakin riskejä!
Luulen että osa vieraista peruu häihin tulemisen viime tingassa.
Itsellä sama tilanne, huomenna 120 hengen häät joihin menossa.
Ahdistaa osallistua. Miksi ihmisten pitää tällaisenä ajankohtana järjestellä häitä...
Et kertonut missä nämä häät pidetään. Jos on Uudellamaalla, en menisi. Esim. Helsingissä on jo 10 per 100 000 uutta tartuntaa viikossa, eli jos se olisi maa, hallitus ei suosittelisi matkustamistakaan sinne.
Jos taas juhlat olisi vaikka Pohjois-Karjalassa ja vieraat sieltä kotoisin käytännössä, olisi eri juttu.
Tosin vieraiden iso määrä mietityttää joka tapauksessa... vastuutonta hoitajalta pitää tuollainen massatapahtuma kun toinen aalto on Suomessa. Toivottavasti vieraissa ei ole ainakaan ketään koronapotilaita hoitavaa hoitajaa/lääkäriä.
Talvellakin tuli muuten iso tartuntarypäs häistä. Joku vieras toi viruksen juhliin ilmeisesti Itävallasta ja moni sairastui... meni häät sitten ikään kuin jälkeenpäin pilalle kun tämä selvisi. Toivottavasti kaikki sairastuneet selvisivät hengissä ja ilman komplikaatioita.
Viisas näkee vaarat ennakolta, eikä vasta jälkikäteen.
Jotenkin huvittavia nuo joidenkin kommentit että eivät muka itsekään ymmärrä juhlien järjestämistä, mutta pakko silti mennä. Äly hoi, mikä pakko!?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä panikoida, koska voi olla niin että tämä pandemia/epidemia tilanne on " uusi normaali". Voi kestää vuosia ja sen kanssa kaikkien on opittava elämään ja toimimaan.
Eli menet häihin, yrität noudattaa hyviksi todettuja käyttäytymissääntöjä koronan suhteen. Voit tietysti pitää kasvomaskia, jos oikein pelottaa ja oma käsidesi mukaan. Niitä on pikkupulloissakin.
Mutta todella ei pidä alkaa välttää koronan vuoksi mitään ei ainakaan kotimaassa. Yhteiskunnan rattaat lakkaavat pyörimästä jos aletaan linnouttautua kotiin neljän seinän sisään. Ei sekään ole pitkällä tähtäimellä kenenkään etu.
Tämä. Noin pitää suhtautua eikä ole syytä panikoitua. Ei ainakaan vielä. Jos olis jossain muussa maassa jossa tartunnat ovat eri luokkaa kuin meillä.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Hoitohenkilökunta ei järjestäisi noin isoa kokoontumista. Paitsi ehkä Porvoossa...
Hoitohenkilökunta nimenomaan järjestäisi. Suurimmalla osalla on tällaiseenkin tautiin ihan terve suhtautuminen. Hysteerikot ovat ihan muilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Hoitohenkilökunta ei järjestäisi noin isoa kokoontumista. Paitsi ehkä Porvoossa...Hoitokehkilökunta pelkää koronaa varmaan vähiten kaikista, tai ainakin vapaalla vähiten, koska ovat työssään nii suuressa riskissä (jos aktiivisesti pelkäisivät niin olisivat pian työkyvyttömiä).
Juuri näin. Mun tuttavapiiristä kaikkein huolettomampia juuri hoitoalalla olevat ja muut, jotka ovat töiden vuoksi merkittävässä riskissä. Kai se on mielen tapa suojautua, kun ei muuten jaksaisi töissä tai ajatella sitä, että töidensä vuoksi on itse koko ajan riski muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittavia nuo joidenkin kommentit että eivät muka itsekään ymmärrä juhlien järjestämistä, mutta pakko silti mennä. Äly hoi, mikä pakko!?
Ootko oikeesti niin yksinkertainen, ettet ymmärrä, miksi ihminen haluaa parhaan ystävänsä häihin, mutta voi samalla harmitella, että juhlat pidetään tässä tilanteessa? Maailma ei ole mustavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut missä nämä häät pidetään. Jos on Uudellamaalla, en menisi. Esim. Helsingissä on jo 10 per 100 000 uutta tartuntaa viikossa, eli jos se olisi maa, hallitus ei suosittelisi matkustamistakaan sinne.
Jos taas juhlat olisi vaikka Pohjois-Karjalassa ja vieraat sieltä kotoisin käytännössä, olisi eri juttu.
Tosin vieraiden iso määrä mietityttää joka tapauksessa... vastuutonta hoitajalta pitää tuollainen massatapahtuma kun toinen aalto on Suomessa. Toivottavasti vieraissa ei ole ainakaan ketään koronapotilaita hoitavaa hoitajaa/lääkäriä.
Talvellakin tuli muuten iso tartuntarypäs häistä. Joku vieras toi viruksen juhliin ilmeisesti Itävallasta ja moni sairastui... meni häät sitten ikään kuin jälkeenpäin pilalle kun tämä selvisi. Toivottavasti kaikki sairastuneet selvisivät hengissä ja ilman komplikaatioita.
Jos viitsisit lukea keskustelun, huomaisit, että jo ihan ekalla sivulla kerroin paikkakunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko oikeesti niin yksinkertainen, ettet ymmärrä, miksi ihminen haluaa parhaan ystävänsä häihin, mutta voi samalla harmitella, että juhlat pidetään tässä tilanteessa? Maailma ei ole mustavalkoinen.
Haluaminen on usein eri asia kuin se mitä on järkevää tehdä.
Tosi ystävä kertoo häiden järjestäjälle että ei halua osallistua yleisötapahtumiin tällaisena aikana. Tosi ystävä ymmärtää tämän tietenkin.
Lääkärien häihin en menisi.
Juuri heihin voisin tartuttaa esim. Junamatkalla saamani viruksen. Voisin olla oireeton jne...
Lääkärit voisivat tartuttaa sitten potilaisiin.
Käyttäytyisi vastuullisesti, enkä menisi.
Minullakin olisi peräti neljät häät tulossa syksyllä. Ymmärrän, että hääpareilla on kynnys siirtää häitä toistamiseen, mutta toivoisin että ihmiset toimisivat näin. Vieraana ei tunnu mukavalta kieltäytyä kutsusta tai mennä joukkotapahtumaan keskellä pandemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että osa vieraista peruu häihin tulemisen viime tingassa.
Itsellä sama tilanne, huomenna 120 hengen häät joihin menossa.
Ahdistaa osallistua. Miksi ihmisten pitää tällaisenä ajankohtana järjestellä häitä...
Kannattaa jättää väliin.
Ei ole tartunnan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viitsisit lukea keskustelun, huomaisit, että jo ihan ekalla sivulla kerroin paikkakunnan.
Luin ketjun ja ei, et todellakaan kerro paikkakuntaa. Sanoit väin näin: "Lisäyksenä vielä, että häät eivät ole Helsingissä, mutta isommalla paikkakunnalla kuitenkin. Valtaosa vieraista lienee Uudenmaan ulkopuolelta, mutta en tiedä tarkkaan. Itse menisin häihin Helsingistä JUNALLA. Eli sekin vielä"
---
Jossakin isommalla paikkakunnalla siis muualla kuin Helsingissä, jonne menet junalla. Tuoko tarkoittaa, että kerroit paikkakunnan? Helsingistä pääsee kaikille Suomen isoille paikkakunnille junalla, stupid.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vastaus: Keksi kehittävämpää puuhaa kuin satuilu. Ja hyödyllisempää.
Jos tänne voisi liittää kuvan, laittaisin sensuroituna kuvan hääkutsusta. Ja vaikka mun mekosta, jonka just silitin ja joka roikkuu tuossa ovenkarmissa.
Mulle on sinänsä ihan sama, uskotko sinä, mutta asia on tosi ja en siksi toivo tällästa paskakommentointia. Toivon asiallista keskustelua aiheesta ja mietin oikeesti, mitä teen.
Tietenkin se kertoo jo itsessään jotain, että tätä epäillään trolliksi. On siis oikeesti älytöntä pitää näin isot häät tässä hetkessä. Se on minustakin älytöntä. Mutta valitettavasti totta.
On ihan sama, mitä tänne yrittää kirjoittaa, jotkut ovat heti huutelemassa 0/5, provoa ja porvoota. Ymmärrän, miltä sinusta tuntuu. En minäkään tietäisi, mikä olisi lopulta oikea tapa toimia.
Kiitos! Toi on tietenkin totta, mutta tuntuu tylsältä joutua todistelemaan asiaa saadakseen aikaan järkevää keskustelua.
Mä en vieläkään tiedä mitä teen, mutta luultavasti nyt menen ainakin kirkkoon. Nähtäväksi jää, menenkö juhliin. Ei tunnu helpolta jättää välistä, mutta juhlia ei minustakaan saisi nyt järjestää
Sinun pitää ajatella vain itseäsi nyt eikä ystävääsi, koska niinhän hänkin tekee järjestämällä häänsä nyt vaikka tilanne on mikä on.
Itse kyllä skippaisin kirkonkin (siellä se vasta leviääkin koska noissahan on aina ihan sikahuono ilma muutenkin) ja syyksi sanoisin että tunnen olevani kipeä. Kertoo paljon (tai oikeastaan loput) ystävästäsi jos hän tuosta loukkaantuu tai suuttuu ja silloin menetät vielä vähemmän kun jätät osallistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Perutaan häät.
Mutta yhteistä hautapaikkaa ei tarvitse perua!
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Onkohan syynä se että jos järkkää tulevaisuudessa omia häitään niin se kostetaan eikä sinne tulla. Pandemia aikaan kesä häät voisi pitää ulkona kokonaan ja joku ilmava juhla teltta/katos jos alkaa satamaan vettä niskaan. Luonto, ulkoilmahäät olisikin aivan mahtava kesällä ja vähän erilaista perinteisiin. Iso grilli kaasulla ja puugrilli missä jokainen voisi grillata itse sapuskansa. Ja/ tai sitten palkattu kokki joka grillaa ulkona safkat. Ja opastaa niitä jotka haluavat itse grillata. Minä tykkäisin tämmöisistä juhlista jotka olisivat vähän erilaista kuin tavanomaiset noutopöytä ja kaikki istuvat omissa lokeroissaan pöydissä.
Laittaisin kysymyksen morsiamelle oletteko siirtämässä häitä tässä koronatilanteessa? tms. vastavaa.