Ensi viikonloppuna parhaan ystävän häät. 160 vierasta juhlapaikalla. Mitä ihmettä teen?
Otsikossahan se tulikin. Perheenjäsenteni jälkeen tärkeimmän ihmisen häät tiedossa. Valitettavasti juhlat ovat näin isot ja pelkään koronaa. Olen ollut muutenkin tosi varoivainen, niin tuntuu ihan hullulta mennä. Ystäväni on sairaanhoitaja ja iso osa vieraista on vielä hoitohenkilökuntaa.
Mitä teen? Menenkö häihin ja otan riskin? Vai jätänkö väliin ja leimaudun mahdollisesti hysteeriseksi sekopääksi? Olen kuitenkin alle 30-vuotias enkä kuulu riskiryhmään. Eipä sitä silti voi tietää, miten sairastuu.
Mietin myös, jos menisin vain vihkimiseen ja pysyisin kaukana muista. Mielipiteitä?
PAINA PEUKKU YLÖS, JOS MENISIT HÄIHIN JA PEUKKU ALAS, JOS ET MENISI!
Kommentit (119)
Samoihin häihin ollaan menossa. Mukana oma käsidesi, pari kasvosuojusta ja vahva ymmärrys siitä, miten voi ja saa toimia. Morsian kertoi (ainakin minulle), että pyrkimyksenä on juhlia niin, että pysytään "omissa porukoissa". Sulhasen serkut ei siis istu morsiamen kavereitten kanssa samassa pöydässä eikä edes välttämättä hae ruokaa samasta pöydästä.
En ole ap, mutta itselläkin on kutsu 2 viikon päässä siintäviin kahden nuoren lääkärin häihin (joista toinen sukulaiseni) Pirkanmaalla. En tiiä tarkkaa vierasmäärää, mut pitkälti yli sadan hlön sielläki huidellaan. Että kyllä näit on ja itsekin tässä mietin että mennäkö vai ei. En epäile aapeeta trolliksi, koska tosiaan omallaki kohdalla tälläne tilanne.
Jos porukka on pääosin Uudeltamaalta tai Tornionjokilaaksosta, en menisi. Jos taas pääosa porukasta on alueelta, jossa koronaa on ollut viime viikkoina vain yksittäisillä ulkomaankävijöillä, ja hekin ovat noudattaneet karanteeniohjeistusta tunnollisesti, voisin mennäkin.
Vierailija kirjoitti:
Samoihin häihin ollaan menossa. Mukana oma käsidesi, pari kasvosuojusta ja vahva ymmärrys siitä, miten voi ja saa toimia. Morsian kertoi (ainakin minulle), että pyrkimyksenä on juhlia niin, että pysytään "omissa porukoissa". Sulhasen serkut ei siis istu morsiamen kavereitten kanssa samassa pöydässä eikä edes välttämättä hae ruokaa samasta pöydästä.
Ei oo samat häät, koska näissä ei oo sulhasta :D Mutta joo, mekin saatu ohjeita, miten toimia paikalla ja mietin, että jos ostaisin jonkun kunnon hengityssuojan ja käsidesitän vartin välein enkä syö mitään
Vierailija kirjoitti:
Isoon kokoontumiseen menoa mietit pandemian aikana.
Ei tuossa ole mielestäni mitään miettimistä.
5 ihmistäkin on paljon, viidelläkin ihmisellä on tuhansia koronakontakteja. Mitenkähän 160 ihmisellä sitten. Todennäköisyys saada korona lienee lähellä sataa, vaikka käyttäisit häissä maskia.
Miksi laittaa todennäköisyyksiä itseään vastaan, varsinkin kun koronalla on potentiaalisesti lopullisia vaikutuksia suorityskykyyn. Sen jälkeen pelkästään portaissa nousu voi olla hengästyttävää, vaikka olisit ollut huippu-urheilija ennen koronaa. Miehille voi myös tulla elinikäinen erektio-ongelma koronaviruksen sivuoireena. Etpä sitten harrasta seksiä enää koskaan.
Mistä tuon 100% repäisit?
Tässä tilanteessa mun mielestä kaikkien pitää kunnioittaa jokaisen omaa päätöstä. Kukaan ei saa pahoittaa mieltään, vaikka joku koronan takia jättää juhlat väliin. Ja sillä, että meneekö joku toinen, ei ole mitään tekemistä sun päätöksen kanssa, sun pitää tehdä just niin kuin itestä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo samat häät, koska näissä ei oo sulhasta :D Mutta joo, mekin saatu ohjeita, miten toimia paikalla ja mietin, että jos ostaisin jonkun kunnon hengityssuojan ja käsidesitän vartin välein enkä syö mitään
Ei ole sulhasta?
No nyt alkoi tuoksumaan rölli.
Riippuu missä päin Suomea juhlat ovat ja ovatko ulkona vai sisällä. Uudellamaalla tai Tutrussa en menisi. Muutama kirurginen maski mukaan ja runsaasti käsipyyhkeitä ja desiä.
Toki voi myös sanoa että odottelen tässä koronatestin tulojsia enkä uskalla tulka.
Älä mene.
Et varmasti edes osaisi nauttia juhlista yhtään, kun pelkäät.
Jos et kehtaa kertoa totuutta poisjäännin syystä, sano että sinulla on oireita etkä voi tulla.
Täytyy kyllä todella ihmetellä tuota hoitohenkilökunnan vastuutonta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä alkaa kyllä tulla mieleen, että mikä järki noissa juhlissa enää edes on. Eikö olisi parempi sitten siirtää parempaan ajankohtaan, jos tarvii alkaa pitämään ihmisiä karsinoissa. Aika paljon menee häiden ideasta mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sulhasta?
No nyt alkoi tuoksumaan rölli.
Voi luoja. Oletko kuullut, että kaksi naista voi mennä keskenään naimisiin? Tässä kuva hääkortista jonka viemme parille:
Missä päin Suomea? Pk-seudulla en ehkä menisi, mutta Suomessa on tälläkin hetkellä alueita, joissa ei ole useampaan kuukauteen todettu yhtään tartuntaa. Tuollaisella alueella tuntuisi liioittelulta jättää menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Hoitohenkilökunta ei järjestäisi noin isoa kokoontumista. Paitsi ehkä Porvoossa...Hah hah. Harmi vaan, että järjestää. Ja tässä tapauksessa vielä ystäväni puoliso lääkäri. Vannon, että en todellakaan provoile, vaan tilanne on ihan tosi. Kaipaisin neuvoja, koska ahdistaa koko tilanne.
Joopa joo, lässyn lässyn. Miten te jaksatte jauhaa näitä typeryyksiä sadanteen tuhanteen kertaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä alkaa kyllä tulla mieleen, että mikä järki noissa juhlissa enää edes on. Eikö olisi parempi sitten siirtää parempaan ajankohtaan, jos tarvii alkaa pitämään ihmisiä karsinoissa. Aika paljon menee häiden ideasta mun mielestä.
Ihan sama tuli mieleen. Eikö sitten voisi rajata porukan. Ja pitää isommat juhlat myöhemmin. Tuossa tulee jo käytännön asiat vastaan. Miten esimerkiksi ruokailu rajataan tuossa porukassa järkevästi. Kun isoissa häissä jo normaali oloissa jonotetaan ja odotetaan. Onko juhlatiloissa niin paljon tilaa, että saa eri paikkoihin josta hakea. Onko yhteiset ohjelmat porrastettu vai jossain ulkotiloissa, jotta ei pakkaannuta.
Hehe eikä! Mäkin oon menossa tonne pirkanmaalle häihin! Aika varmasti kyllä samat häät, koska kaikki tuntomerkit mätsää. Ihan samat mietinnät täällä pyörimässä, että mennäkö vai ei. Itse oon varmastikin menossa, mutta ymmärrän myös, jos joku ei tule.
Ihan sama tuli mieleen. Eikö sitten voisi rajata porukan. Ja pitää isommat juhlat myöhemmin. Tuossa tulee jo käytännön asiat vastaan. Miten esimerkiksi ruokailu rajataan tuossa porukassa järkevästi. Kun isoissa häissä jo normaali oloissa jonotetaan ja odotetaan. Onko juhlatiloissa niin paljon tilaa, että saa eri paikkoihin josta hakea. Onko yhteiset ohjelmat porrastettu vai jossain ulkotiloissa, jotta ei pakkaannuta.[/quote]
En oo aapee ja puhun noista pirkanmaan häistä/häistä yleensä. Siel ainakin juhlatila on tosi iso yhtenäinen tila ettei mitää pieniä huoneita ole mahdollista järjestää. Ehkäpä ulkona on mahdollisuus viettää paljon aikaa? :)
Vierailija kirjoitti:
0/5
Hoitohenkilökunta ei järjestäisi noin isoa kokoontumista. Paitsi ehkä Porvoossa...
Hoitohenkilökuntahan on just pahimpia.. Vapaa-ajallaan aika moni vähät välittää suosituksista.
Ilmoita olevasi hysteerikko, niin ystäväsi ymmärtää.
Jätän itse paljon pienemmätkin juhlat nyt väliin. Ennemmin oon poissa juhlista, ja vaikka joku syyllistäisikin ja naureskelisi varoivaisuuttanii kuin koronassa ja vielä pahimmillaan sairaalassa/teholla tai arkussa sit myöhemmin. Minusta nyt ei ole aika juhlille ja laukata muutenkaan porukoissa ympäriinsä.
Menisin, mutta pukeutuisin, mustaan lateksi asuun ja kaasunaamariin. Saadaampa kohta lukea iltiksestä koronalinko häistä.