Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten tapaamissopimuksesta ja toimeentulotuki:

Vierailija
15.08.2013 |

Olemme eronneet exän kanssa yli 10 v sitten.  Eron yhteydessä sovittiin suullisesti, että lapset vuoroin minulla ja vuoroin exällä, sovitusti. Joka toinen viikko ja viikonloppu mentäisiin näin ja että lomat sovitaan erikseen. Paperia ko. sopimuksesta ei ole, ihan keskenämme exän kanssa sovittiin tapaamiset suullisesti. Kaikki sujunut ok koko tämän 10 v ajan.

Tästä aikanaan laitoin sossuun exän allekirjoittaman paperinkin. Nyt kun olen jäänyt työttömäksi viime helmikuussa, sossu vaatii minulta todistusta lasten tapaamisista, pitäisi olla joku lastenvalvojan todistus.

Onko mun nyt pakko vaatia exääni lastenvalvojan luokse tekemäään kirjallinen sopimus tapaamisista, siis 10 v päästä avioerosta? Vaikka kaikki tapaamiset on sovittu keskenämme eikä mitään ongelmia ole ikinä ollut.

Poikamme on jo 17 v, tytär 14 v.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysäisepä tuota sossusta.

Vierailija
2/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Siitä selviää myös elatusmaksut ym tarpeelliset tiedot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa: ei ole siis mitään kirjallista sopimusta lasten tapaamisista. Ei edes elatusmaksuista.

Meistä ei kumpikaan ole ns. lähihuoltaja, eli elareita ei makseta kumpaankaan suuntaan. Kaikki kulut on tasattu hyvässä sovussa exän kanssa.

Vierailija
4/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko nyt kuitenkin kyse elatusmaksuun liittyvästä sopimuksesta. Rahalla ja tapaamisella ei ole mitää tekemistä keskenään. Elatussopimus ja tapaamissopimus ovat erillisiä sopimuksia.

Vierailija
5/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös lapsi vuoroviikoin isällään ja mulla, ei ole tarvinnut sossuun mitään virallista sopimusta lapsen olemisista. Olen sinne ilmoittanut, että lapsi on vuoroviikoin isällä ja mulla, elatusmaksuja emme maksa puolin ei toisin. Kumpikin ostaa vaatetta sun muuta mitä nyt lapsi tarvitsee. Mutta, koska lapsi on joka toisen viikon isällään, sossu ei myöskään anna täyttä lapsen osuutta toimeentulotukena vaan laskelmaan laitetaan puolet siitä summasta ja sen mukaan sitten mennään.

Vierailija
6/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole edes mahdollista. Lapset voivat olla kirjoilla vain yhdessä paikassa ja tässä tapauksessa se lienee sinun luona. Ja sosiaalitoimi katsoo elatusmaksut sinun tuloksi ja on omaa tyhmyyttä, että olet ollut sopimattomassa tilassa.

Postittamallasi paperille voi pyykiä takapuolesi, sillä ei ole mitään virkaa, kun se ole viranomaisten vahvistama.

Vierailija
7/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo se on kumma, että ihmiset ei osaa hoitaa perusasioita, sellaisia, joita tämä yhteiskunta vaatii.

Vierailija
8/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu vaatii elatussopimuksen! Koska tt-tuki on viimesijainen tulonlähde. Joten exäsi on vähintäänkin minimielatustuki maksettava, ennen kuin sossusta saa mitään.

Ja tässä tapauksessa ilmeisesti haluaa siksi tapaamissopimuksen, koska jos lapset ovat vuoroviikoin (tällöin ei elatusmaksua sossunkaan puolelta vaadita) teillä, niin se vaikuttaa tt-tuen perusosaan.

Vierailija
9/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, ettei se lastenvalvojan luona käynti ole kova homma, kerran teillä on tähänkin saakka homma toiminut. Käytte siellä, laitatte sopimanne asiat paperille ja allekirjoitatte ne, sellanen max. puolen tunnin juttu.

Vierailija
10/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teidän nyt on mentävä lastenvalvojan luokse ja hoitaa tuo elatussopimus kuntoon. On sosiaalitoimen velvollisuus puutua asiaan, koska on kyse lapsen oikeudesta riittävää elatukseen, josta vastaavat molemmat vanhemmat kykyjensä mukaan. Sinun kykysi on alentunut niin on isän velvollisuus tasata asiaa, vaikka sinä haluasit olla kuinka kiva.

Vierailija
11/11 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo tilanne,ja sossuun riitti miehen itse kirjoittama ja allekirjoittama lappu, jossa kertoi, että kumpikaan ei maksa elareita, ja lapset ovat vuoroviikoin kummankin luona. Lapsilisät tulevat kyllä minulle ja asumistuen saan myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi