En voi antaa 16-vuotiaalle yhtään rahaa kun se vie kaikki Mäkkäriin.
Kotona on ruokaa, koulussa saa syödä, asiasta on riidelty jne.
Aina lupaa mutta niin sille vaan kulkiessa iskee nälkä ja taas mennään.
En anna enää rahaa, käyn ite ostamassa jos jotain tarvii.
Omaa rahaa sillä ei ole kun ei saanut kesätöitä.
Oonko liian tiukkis jos vaadin käyttämään rahansa (mun rahat) järkevämmin?
Kommentit (110)
Oletpa kylmä ja paha äiti. Katkaise vaan rahahanat, se ei teinin ongelma ole, vaan joku ihan muu. Sinua ei vaan kiinnosta selvittää, onko teinillä pahoinvointia vai haluaako kavereiden suosiota roikkumalla siellä mäkissä.
Aika monen mielestä ok. Enpä ihmettele, että läheisestä koulusta varmasti 50 % skippaa kouluruoan ja menee viereiseen S-markettiin (tai Sub) ostamaan mättöä tai vastaavasti jos laiha tyttö, niin proteiinijuoman.
Eihän toi ole edes kasvatuksellisesti ok rahoittaa päivittäistä mäkkäri-käynti. Millaiseen vastuullisuuteen se omasta terveydestä, maapallosta tai rahan käyttämisestä se teistä kasvattaa? Joku vaatimus pitää vanhempien lapsilleen asioissa esittää eikä vaan antaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa kylmä ja paha äiti. Katkaise vaan rahahanat, se ei teinin ongelma ole, vaan joku ihan muu. Sinua ei vaan kiinnosta selvittää, onko teinillä pahoinvointia vai haluaako kavereiden suosiota roikkumalla siellä mäkissä.
Siis kiitos todella! Itse olet paha.
Ihan kaikille syömishäiriöstä toitottaville tiedoksi että mulla on teinin kanssa hyvä puheyhteys, puhumme asioista ja tunteista ja mistä vaan. Myös siitä rahankäytöstä ja syömisestä!
Olemme myös puhuneet paljon syömishäiriöistä ja muusta.
Ette te tuedä kaikkia taustoja, minä kyllä äitinä tiedän onko syytä vaivata kuraattoreita ongelmalla jota ei ole.
Aivan uskomattomia olette. Käyttäkää tuo "asiantuntijuutenne" jonnekin missä sitä tarvitaan.
Kiitos hei.
Vierailija kirjoitti:
Aika monen mielestä ok. Enpä ihmettele, että läheisestä koulusta varmasti 50 % skippaa kouluruoan ja menee viereiseen S-markettiin (tai Sub) ostamaan mättöä tai vastaavasti jos laiha tyttö, niin proteiinijuoman.
Eihän toi ole edes kasvatuksellisesti ok rahoittaa päivittäistä mäkkäri-käynti. Millaiseen vastuullisuuteen se omasta terveydestä, maapallosta tai rahan käyttämisestä se teistä kasvattaa? Joku vaatimus pitää vanhempien lapsilleen asioissa esittää eikä vaan antaa mennä.
Tätä mäkin ihmettelen. Eikä enää yllätä että lähikauppojen jonot on päivisin täynnä nuoria energiajuomaostoksilla.
Kontrollifriikki. Meillä nuori saa käyttää omat rahansa mihin haluaa. Olen kyllä sanonur, että ei ole hyväksi syödä vain hampurilaista ja pizzaa. Terveellisiäkin vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
Eihän siinä ongelmaa, jos on ihan normikokoinen ja saahan teini nyt käyttää rahansa miten haluaa, kunhan ei sitten kinua lisää, jos pitää ostaa vaatteita jne.
No sehän siinä, kun kinuaa heti lisää kun raha loppuu. Eikä käytä sitä niihin asioihin mihin piti.
Esim. Laitoin tililleen 150e ja sanoin että tämä on vain ja ainoastaan vaatteisiin.
50e meni Mäkkiin, viikossa.Etkai anna lisää rahaa?
Ehkä on ihan hyvä opettaa, että annat sen tietyn rahan ja se on siinä. Ehkä jossain vaiheessa oppii, ettei saa sitten lisää ja oppii olla käyttämättä mäkkiin noin paljoa rahaa.No tämä se ongelma onkin.
Pakkohan mun on antaa rahaa tarpeellisiin asioihin. Siksi nyt lakkasin antamasta rahaa kun nekin menee sinne samaan osoitteeseen!Ei pidä lupaustaan että laittaa vaikka oikeasti sitä bensaa, ja enhän mä halua että joku kuskaa mun lastani omilla bensoillaan.
Tämä teini ei tunnu ymmärtävän seurauksia tuosta asiasta vaikka siitä on väännetty jo ainakin kaksi vuotta.
Jos se valehtelee sulle että menee bensarahoihin kaverille ja vie ne rahat silti mäkkäriin (tai mihin vaan), niin älä anna lisää jos kerran tiedät että ei se velkojaan niillä maksa. Oppii sitten että seuraavasta kuukausirahasta antaa ne velat, kun kaveri kinuaa että koska saan rahat. Jos sillä on oikeasti joku kaveri joka kuskaa, kyllä se kaveri lopettaa sen kuskailun kunnes bensavelat on maksettu - mikäli niitä bensavelkoja oikeasti edes on.
Revi kaikki höttö ympäriltä pois ja kysy aina iteltäs mitä sun tekeminen käytännössä kertoo lapselle.
Tämä jatkuva rahan anto aina kun pyytää, opettaa lapselle kaikessa yksinkertaisuudessaan että saa sinulta rahaa aina kun pyytää. That's it. Sitten mietit johtaako se opetus tasapainoiseen aikuiseen joka selviää omillaan. Mikäli ei, niin muutat toimintatapaasi. Tehtäväsihän on loppupeleissä se, että lapsi kasvaa toimivaksi aikuiseksi joka pärjää sitten kun sinä kuolet vanhuuteen.
Tämä rahajuttu on tärkeä. Moni vanhempi heltyy juuri tuohon mihin sinäkin ja nakkelee ilmaista rahaa teinille. Lapsesi olettaa sitten aikuisenakin että sama homma jatkuu, "ethän sä nyt voi mua pulaan jättää äiti pliis". Eipäs menekään rahat vuokraan vaan vaikkapa alkoholiin tai shoppailuaddiktioon, tai uhkapeleihin. Sitten itketään kun katto menee pään päältä, vanhemmat heltyy ja ottaa velat kontolleen, 35v lapsi muuttaa takasin kotiin, kerjää edelleen vanhemmilta rahaa.
Usko mua ja kaikkia muita ketjussa - ei se teini oikeasti niitä rahoja vaatteisiin tarvitse, jos ne menee ulkona syömiseen joka kerta. "Korvamerkityn" rahan käsite on todella tärkeä oppi. Muutenhan se eka palkka katoaa kokonaan kun nuori aikuinen tuntee olonsa rikkaaksi ja hups, sinne meni vuokrarahat kun ne nyt vaan poltteli taskussa ja kaveri pyys ravintolaan enkä osaa sanoa ei.
Oikeassa olet, mun tarvii nyt muuttaa omaakin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Otat teinin eteesi ja sanot sille, että vapaus ja vastuu kulkee käsikädessä.
Tarjosin omalle teinille 500€ kk rahan, jos hän maksaa itse harrastuksensa ja puhelinlaskun ja vaatteet. Hän ei halunnut sitä vastuuta ja sanoi kiitos ei. Itseäni vähän huolestutti, mutta toisaalta ymmärrän. Vuoden päästä uusi yritys. Hän on nyt 15v. Miten muiden lapset haluavat ottaa vastuun itsestään?
500 e kuussa noihin? Tuolla tekee karhunpalveluksen nuorelle. Sitten, kun menee opiskelemaan, ei hänellä ole käytettävissä samaa rahamäärää. Olen aikuinen työssä käyvä enkä käytä 500 e/kk vaatteisiin, harrastukseen ja puhelinlaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat teinin eteesi ja sanot sille, että vapaus ja vastuu kulkee käsikädessä.
Tarjosin omalle teinille 500€ kk rahan, jos hän maksaa itse harrastuksensa ja puhelinlaskun ja vaatteet. Hän ei halunnut sitä vastuuta ja sanoi kiitos ei. Itseäni vähän huolestutti, mutta toisaalta ymmärrän. Vuoden päästä uusi yritys. Hän on nyt 15v. Miten muiden lapset haluavat ottaa vastuun itsestään?500 e kuussa noihin? Tuolla tekee karhunpalveluksen nuorelle. Sitten, kun menee opiskelemaan, ei hänellä ole käytettävissä samaa rahamäärää. Olen aikuinen työssä käyvä enkä käytä 500 e/kk vaatteisiin, harrastukseen ja puhelinlaskuun.
Minulla ei olisi varaakaan käyttää noihin noin paljon rahaa per kk.
Tässä on nyt ihan hyvin kirjoitettu useammankin taholta (itse kirjoitin ekan kommentin), miksi lapsella voisi olla sh, mutta ap suhtautuu asiaan aggressiivisesti ja puolustelevasti. Miksi? Kuten sanottu niin Suomessa on helppoa saada apua ja se ei ole keneltäkään pois ettäa sia tarkistetaan varmuuden vuoksi.