En voi antaa 16-vuotiaalle yhtään rahaa kun se vie kaikki Mäkkäriin.
Kotona on ruokaa, koulussa saa syödä, asiasta on riidelty jne.
Aina lupaa mutta niin sille vaan kulkiessa iskee nälkä ja taas mennään.
En anna enää rahaa, käyn ite ostamassa jos jotain tarvii.
Omaa rahaa sillä ei ole kun ei saanut kesätöitä.
Oonko liian tiukkis jos vaadin käyttämään rahansa (mun rahat) järkevämmin?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Erikoista ettei ole mitään kuukausirahaa. Koska se lapsi oppii käyttämään rahaa? Meillä lapsilla on aina ollut rahaa ja he ovat osanneet sitä käyttää, niin ettei ole pakko aina heti kaikkea tuhlata. Lahjarahoja ym laitettiin tilille pesämunaksi 200, kun saivat pankkikortit. Sen jälkeen 40€ kuukausirahaa. Koskaan ei ole rahat loppuneet eikä minulta ole pyydetty misää.
Minä taas en koskaan ole arvostellut heidän rahankäyttöään.
Niinpä osaavat nytkin säästää, kun ovat kesätöissä.
Hänellä on ollut vuosia kk-raha mutta se on loppunut aina saman tien juuri tästä syystä ja lisää kinutaan jatkuvasti.
Muille lapsille raha riittää.
Mä ostan kaiken tarpeellisen.
Muttä tämä yksi pyytää koko ajan lisää, esim. siihen että laittaa kaverille bensaa kun on kydkannut tätä tms. Ja sekin raha menee sitten ainakin osaksi Mäkkäriin.
Samoin jos pyytää rahaa vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
Eihän siinä ongelmaa, jos on ihan normikokoinen ja saahan teini nyt käyttää rahansa miten haluaa, kunhan ei sitten kinua lisää, jos pitää ostaa vaatteita jne.
No sehän siinä, kun kinuaa heti lisää kun raha loppuu. Eikä käytä sitä niihin asioihin mihin piti.
Esim. Laitoin tililleen 150e ja sanoin että tämä on vain ja ainoastaan vaatteisiin.
50e meni Mäkkiin, viikossa.
No siis et anna enempää rahaa vaikka kinuaisi. Jos käyttää vaaterahat mäkkiin niin on sitten ilman vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
Eihän siinä ongelmaa, jos on ihan normikokoinen ja saahan teini nyt käyttää rahansa miten haluaa, kunhan ei sitten kinua lisää, jos pitää ostaa vaatteita jne.
No sehän siinä, kun kinuaa heti lisää kun raha loppuu. Eikä käytä sitä niihin asioihin mihin piti.
Esim. Laitoin tililleen 150e ja sanoin että tämä on vain ja ainoastaan vaatteisiin.
Etkai anna lisää rahaa?
Ehkä on ihan hyvä opettaa, että annat sen tietyn rahan ja se on siinä. Ehkä jossain vaiheessa oppii, ettei saa sitten lisää ja oppii olla käyttämättä mäkkiin noin paljoa rahaa.
No voi voi kuule, kun annat jollekin rahaa, niin se vaihtaa omistajaa XD. Ja omistaja tekee rahallaan mitä lystää. Ei ome mitään väärää käydä mäkissä omilla rahoilla. Puutu sitten, kun käy naapurin rahoilla XD.
Siis antaako jengi oikeesti teineilleen 150€ kuussa käyttörahaa? Ite en saanu ees 10 euroa.
Kyse on nyt siitä että jos annan jotain tarkoitusta varten rahaa, niin seķin menee Mäkkäriin. Ja sitten tarvitaan sitä rahaa lisäö siuhen alkuperäiseen tarkoutukseen.
Miten se oppii rahan käyttöä jos vaan vie kaiken mitä saa, sinne hiton Mäkkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Ootteko ihan tosissaan sitä mieltä että pitäis vaan antaa syödä Mäkkärillä niin paljon kun tykkää kun muut perheen lapset syö pääasiassa kotona?
Meillä on kotona aina ruokaa, herkkuja kaapissa, on suklaata, limpparia säännöllisesti. Kaikkea mitä nyt teinit himoitsee. Aina myös kysytään mitä haluavat kaupasta.
Olen tosissani sitä mieltä, että kun syö Mäkkärillä niin paljon kun tykkää niin kyllä se alkaa ennemmin tai myöhemmin kyllästyttää ja kotiruoka maistua paremmin. Siis tavallisella normaalipainoisella ihmisellä. Erityislapsilla ja/tai ylipainoisilla nälänsäätely ei välttämättä toimi samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
Et anna lisää. Ei hän koskaan opi tekemään järkeviä valintoja, ellei joudu kohtaamaan seurauksia tai joku toinen kontrolloi täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista ettei ole mitään kuukausirahaa. Koska se lapsi oppii käyttämään rahaa? Meillä lapsilla on aina ollut rahaa ja he ovat osanneet sitä käyttää, niin ettei ole pakko aina heti kaikkea tuhlata. Lahjarahoja ym laitettiin tilille pesämunaksi 200, kun saivat pankkikortit. Sen jälkeen 40€ kuukausirahaa. Koskaan ei ole rahat loppuneet eikä minulta ole pyydetty misää.
Minä taas en koskaan ole arvostellut heidän rahankäyttöään.
Niinpä osaavat nytkin säästää, kun ovat kesätöissä.
Hänellä on ollut vuosia kk-raha mutta se on loppunut aina saman tien juuri tästä syystä ja lisää kinutaan jatkuvasti.
Muille lapsille raha riittää.
Mä ostan kaiken tarpeellisen.
Muttä tämä yksi pyytää koko ajan lisää, esim. siihen että laittaa kaverille bensaa kun on kydkannut tätä tms. Ja sekin raha menee sitten ainakin osaksi Mäkkäriin.Samoin jos pyytää rahaa vaatteisiin.
Kuinka iso kuukausiraha?
Kuukausirahan idea on se, että oppii budjetoimaan. Ei sen lisäksi anneta rahaa. Toki olisi hyvä olla jonin pohjaraha ja riittävä kuukausiraha.
Tämä yleensä aloitetaan jo alakoulussa.
Moka on sinun kun annat lisää rahaa kun lapsi kinuaa. Miksi ihmeessä annat lisää rahaa!! Tietysti se oppii kinuamaan entistä kovemmin kun palkitsen kinuamisen. Ongelma ei ole se mihin raha kuluu vaan se, että sinulla ei ole selkärankaa sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nyt siitä että jos annan jotain tarkoitusta varten rahaa, niin seķin menee Mäkkäriin. Ja sitten tarvitaan sitä rahaa lisäö siuhen alkuperäiseen tarkoutukseen.
Miten se oppii rahan käyttöä jos vaan vie kaiken mitä saa, sinne hiton Mäkkäriin?
Sillä ettei se saa lisää rahaa siihen alkuperäiseen tarkoitukseen.
Voi olla myös syömishäiriö. Mäkkäristä saa halpaa ruokaa volyymiin nähden. Itse varastin nuorena ahmimishäiriöisenä (ilman oksentamista), kun rahaa ei ollut. Kukaan ei koskaan auttanut, koulusta sain lähetteen ravitsemusterkalle jossa jauhettiin kalorinlaskennasta aivan kun en olisi tiennyt. Taustalla vaikeita psyykkisiä ongelmia, söin suruuni. Kukaan ei koskaan ehdottanut terapiaa ja luulin pitkälle parikymppiseksi olevani vain laiska läski, vaikka minulla oli todella selvät BED-piirteet (rituaalinen käytös jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
50e meni Mäkkiin, viikossa.Etkai anna lisää rahaa?
Ehkä on ihan hyvä opettaa, että annat sen tietyn rahan ja se on siinä. Ehkä jossain vaiheessa oppii, ettei saa sitten lisää ja oppii olla käyttämättä mäkkiin noin paljoa rahaa.
No tämä se ongelma onkin.
Pakkohan mun on antaa rahaa tarpeellisiin asioihin. Siksi nyt lakkasin antamasta rahaa kun nekin menee sinne samaan osoitteeseen!
Ei pidä lupaustaan että laittaa vaikka oikeasti sitä bensaa, ja enhän mä halua että joku kuskaa mun lastani omilla bensoillaan.
Tämä teini ei tunnu ymmärtävän seurauksia tuosta asiasta vaikka siitä on väännetty jo ainakin kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
50e meni Mäkkiin, viikossa.Etkai anna lisää rahaa?
Ehkä on ihan hyvä opettaa, että annat sen tietyn rahan ja se on siinä. Ehkä jossain vaiheessa oppii, ettei saa sitten lisää ja oppii olla käyttämättä mäkkiin noin paljoa rahaa.No tämä se ongelma onkin.
Pakkohan mun on antaa rahaa tarpeellisiin asioihin. Siksi nyt lakkasin antamasta rahaa kun nekin menee sinne samaan osoitteeseen!Ei pidä lupaustaan että laittaa vaikka oikeasti sitä bensaa, ja enhän mä halua että joku kuskaa mun lastani omilla bensoillaan.
Tämä teini ei tunnu ymmärtävän seurauksia tuosta asiasta vaikka siitä on väännetty jo ainakin kaksi vuotta.
Tuolla tavalla opetat lapsellesi vain sen, että saa lisää rahaa ja voi sinne mäkkiin viedä ne ekat rahat.
Eli tällehän on helppo ratkaisu!
Älä enää anna sitä rahaa. Jos olet antanut 150e vaatteisiin ja hän törsää ne rahat mäkkiin, niin sitten ostaa halvemmat vaatteet tai on rikkinäisissä vaatteissa.
Teini ei ymmärrä seurauksia, koska sinä annat hänen elää tuossa tilassa.
Mäkin tutkisin ettei ole syömishäiriötä, mutta siis. Meillä kun olin lapsi, 50% rahasta piti laittaa aina säästöön. Siis käytännössä jos vanhemmat halusivat antaa 5€, he antoivatkin 10€ ja laittoivat sen toisen sitten säästöön (vähän sama kuin säästäisi lapselle ihan muuten vaan). Joululahja- ja synttärirahoista 5-10% piti laittaa kolehtiin kirkossa, ja joku prosentti piti myös käyttää lahjoihin perheelle. Musta ihan toimiva tapa opettaa säästämistä ja rahankäyttöä, meidän perheessä oli kyllä se etuoikeus että vanhemmilla oli varaa antaa sen verran rahaa että niistä pystyi säästämään. Muistan olleeni aina tyytyväinen kun annoin kolehdin/rahaa vaikka pikkuveljelle, ja toisinaan sain aina katsoa paljonko pankkitilillä on rahaa. Kyllähän sinne 18 vuodessa kertyi mukavasti, ja vaalin niitä vielä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
50e meni Mäkkiin, viikossa.Entä kuukausiraha?
Tottakai raha polttelee, kun sitä ei ole koskaan saanut.
Tuo 150 vaatteisiin on ihan eri asia ja pieni raha.
On saanut aina rahaa. Ehkä siksi kuvitteleekin että sitä vaan saa lisää.
Sai pari vuotta sitten lajjaksi 1000 euroa, pikku hiljaa nekin meni Mäkkiin.
16-vuotiaan energiantarve voi olla esimerkiksi 3260 kcal päivässä: https://www.tervekoululainen.fi/ylakoulu/ravinto/energiansaanti/
Sen täyttäminen pelkällä kouluruualla ja kouluruokaa vastaavalla kotiruualla voi olla vaikeaa ilman, että joko syö koko ajan tai venyttää mahalaukkua epämukavan paljon. Silloin Mäkki voi olla houkuttelevin vaihtoehto.
Jos tuntuu, että Mäkkiin menee jatkuvasti liikaa rahaa, kannattaa huolehtia, että kotonakin on mahdollista täyttää suuri energiantarve ilman tarvetta syödä koko ajan tai venyttää mahalaukkua epämukaviin mittasuhteisiin.
Olemme sitä mieltä, että teini tarvitsee kuukausirahan ja vapauden laittaa rahansa mihin haluaa. Ihan siksi, että.oppii käyttämään rahaa.