En voi antaa 16-vuotiaalle yhtään rahaa kun se vie kaikki Mäkkäriin.
Kotona on ruokaa, koulussa saa syödä, asiasta on riidelty jne.
Aina lupaa mutta niin sille vaan kulkiessa iskee nälkä ja taas mennään.
En anna enää rahaa, käyn ite ostamassa jos jotain tarvii.
Omaa rahaa sillä ei ole kun ei saanut kesätöitä.
Oonko liian tiukkis jos vaadin käyttämään rahansa (mun rahat) järkevämmin?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Moka on sinun kun annat lisää rahaa kun lapsi kinuaa. Miksi ihmeessä annat lisää rahaa!! Tietysti se oppii kinuamaan entistä kovemmin kun palkitsen kinuamisen. Ongelma ei ole se mihin raha kuluu vaan se, että sinulla ei ole selkärankaa sanoa ei.
No justhan mä oon sanonut ei kun ei ole oppinut.
Ja kysyin oonko liian tiukkis. Täällä vain sanotaan että ihan normaalia teinin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista ettei ole mitään kuukausirahaa. Koska se lapsi oppii käyttämään rahaa? Meillä lapsilla on aina ollut rahaa ja he ovat osanneet sitä käyttää, niin ettei ole pakko aina heti kaikkea tuhlata. Lahjarahoja ym laitettiin tilille pesämunaksi 200, kun saivat pankkikortit. Sen jälkeen 40€ kuukausirahaa. Koskaan ei ole rahat loppuneet eikä minulta ole pyydetty misää.
Minä taas en koskaan ole arvostellut heidän rahankäyttöään.
Niinpä osaavat nytkin säästää, kun ovat kesätöissä.
Hänellä on ollut vuosia kk-raha mutta se on loppunut aina saman tien juuri tästä syystä ja lisää kinutaan jatkuvasti.
Muille lapsille raha riittää.
Mä ostan kaiken tarpeellisen.
Muttä tämä yksi pyytää koko ajan lisää, esim. siihen että laittaa kaverille bensaa kun on kydkannut tätä tms. Ja sekin raha menee sitten ainakin osaksi Mäkkäriin.Samoin jos pyytää rahaa vaatteisiin.
Tuo nyt on ainakin valehtelua, jos ei jopa pienimuotoinen kavallus. Meillä menisi rahahana kiinni tuollaisesta samantien. Jos kaveri tarvitsee bensarahaa, minä siirrän se rahan mobílepayllä suoraan kaverille. Jos tarvitaan vaatteita, sitten lähdetään kaupoille yhdessä, jos niikseen. Loppuisi tosiaan se kk-rahanmaksukin siihen paikkaan. Ongelma on teillä rahankäytössä, ei siinä, mihin se käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
Eihän siinä ongelmaa, jos on ihan normikokoinen ja saahan teini nyt käyttää rahansa miten haluaa, kunhan ei sitten kinua lisää, jos pitää ostaa vaatteita jne.
No sehän siinä, kun kinuaa heti lisää kun raha loppuu. Eikä käytä sitä niihin asioihin mihin piti.
Esim. Laitoin tililleen 150e ja sanoin että tämä on vain ja ainoastaan vaatteisiin.
50e meni Mäkkiin, viikossa.Etkai anna lisää rahaa?
Ehkä on ihan hyvä opettaa, että annat sen tietyn rahan ja se on siinä. Ehkä jossain vaiheessa oppii, ettei saa sitten lisää ja oppii olla käyttämättä mäkkiin noin paljoa rahaa.No tämä se ongelma onkin.
Pakkohan mun on antaa rahaa tarpeellisiin asioihin. Siksi nyt lakkasin antamasta rahaa kun nekin menee sinne samaan osoitteeseen!Ei pidä lupaustaan että laittaa vaikka oikeasti sitä bensaa, ja enhän mä halua että joku kuskaa mun lastani omilla bensoillaan.
Tämä teini ei tunnu ymmärtävän seurauksia tuosta asiasta vaikka siitä on väännetty jo ainakin kaksi vuotta.
Tuolla tavalla opetat lapsellesi vain sen, että saa lisää rahaa ja voi sinne mäkkiin viedä ne ekat rahat.
Eli tällehän on helppo ratkaisu!
Älä enää anna sitä rahaa. Jos olet antanut 150e vaatteisiin ja hän törsää ne rahat mäkkiin, niin sitten ostaa halvemmat vaatteet tai on rikkinäisissä vaatteissa.
Teini ei ymmärrä seurauksia, koska sinä annat hänen elää tuossa tilassa.
No sitäjän mä kysyinkin että oonko tiukkus kun en anna enää enempää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
Eihän siinä ongelmaa, jos on ihan normikokoinen ja saahan teini nyt käyttää rahansa miten haluaa, kunhan ei sitten kinua lisää, jos pitää ostaa vaatteita jne.
No sehän siinä, kun kinuaa heti lisää kun raha loppuu. Eikä käytä sitä niihin asioihin mihin piti.
Esim. Laitoin tililleen 150e ja sanoin että tämä on vain ja ainoastaan vaatteisiin.
Ehkä on ihan hyvä opettaa, että annat sen tietyn rahan ja se on siinä. Ehkä jossain vaiheessa oppii, ettei saa sitten lisää ja oppii olla käyttämättä mäkkiin noin paljoa rahaa.No tämä se ongelma onkin.
Pakkohan mun on antaa rahaa tarpeellisiin asioihin. Siksi nyt lakkasin antamasta rahaa kun nekin menee sinne samaan osoitteeseen!Ei pidä lupaustaan että laittaa vaikka oikeasti sitä bensaa, ja enhän mä halua että joku kuskaa mun lastani omilla bensoillaan.
Tämä teini ei tunnu ymmärtävän seurauksia tuosta asiasta vaikka siitä on väännetty jo ainakin kaksi vuotta.
Viet itse sille kaverille sen bensarahan.
Pakko olla trolli, kun ei taas ota lainkaan kuuleviin korviinsa, kun on sanottu jo useamman kerran, että lopettaa antamasta lisää rahaa teinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
Tuolla tavalla opetat lapsellesi vain sen, että saa lisää rahaa ja voi sinne mäkkiin viedä ne ekat rahat.
Eli tällehän on helppo ratkaisu!
Älä enää anna sitä rahaa. Jos olet antanut 150e vaatteisiin ja hän törsää ne rahat mäkkiin, niin sitten ostaa halvemmat vaatteet tai on rikkinäisissä vaatteissa.
Teini ei ymmärrä seurauksia, koska sinä annat hänen elää tuossa tilassa.
No sitäjän mä kysyinkin että oonko tiukkus kun en anna enää enempää rahaa.
Et ole. Olet normaali ja järkevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
Viet itse sille kaverille sen bensarahan.
Näin taidan tehdä jatkossa, kerran jo tehnytkin.
Please laita se lapsi nyt edes kuraattorille, jotta saatte selville syökö se lapsi ahdistukseen/pahaan oloon/suruun vai mikä on. Koska syömishäiriöinen lapsi kyllä löytää keinot vaikka et antaisi pennin latia. Vaikka varastamalla.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla trolli, kun ei taas ota lainkaan kuuleviin korviinsa, kun on sanottu jo useamman kerran, että lopettaa antamasta lisää rahaa teinille.
Siis mähän sanon jo otsikossa etten anna enää rahaa.
Siis hetkonen. Mitä teini sanoo, kun kysyt, miksi hän käytti rahat mäkkäriin vaikka piti mennä vaatteisiin?
Minkä ikäinen? Jos on sen ikäinen että on autolla liikkuvia kavereita, niin pitäisi kyllä olla jo jotain itsehillintää.
Nyt sitten vedät tiukan linjan, että saa vaikka 40 euroa kuukausirahaa (siis sen verran, että ei ole maailmanloppu jos ne menee kaikki mäkkiin), ja sillä tehköön mitä tahtoo mutta lisää ei tule kuin seuraavassa kuussa. Vaatteet yms. joihin tarttis enemmän rahaa käytte sitten ostamassa yhdessä.
Jos haluaa muuta kuin mäkkirahaa omaan käyttöön, niin sitten hänen on osoitettava, että pystyy käyttämään ne siihen, mihin sovittiin.
Vähän kyllä kuulostaa siltä, että pitäis käydä jossain ammattilaisen puheilla, jos toiminta on ihan holtitonta.
Vierailija kirjoitti:
Please laita se lapsi nyt edes kuraattorille, jotta saatte selville syökö se lapsi ahdistukseen/pahaan oloon/suruun vai mikä on. Koska syömishäiriöinen lapsi kyllä löytää keinot vaikka et antaisi pennin latia. Vaikka varastamalla.
En kyllä nyt osaa ihan vetää yhtäläisyysmerkkiä siihen että jos tykkää mäkkiruoasta niin on syömishäiriö.
Totta kai tulee nälkä jos ei syö kotona, ei siihen häiriötä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä nyt osaa ihan vetää yhtäläisyysmerkkiä siihen että jos tykkää mäkkiruoasta niin on syömishäiriö.
Jos rahaa menee tolkuttomasti niin se on todennäköistä. Mäkkiruoka on halpaa, sitä saa paljon halvalla ja se on helppo oksentaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkonen. Mitä teini sanoo, kun kysyt, miksi hän käytti rahat mäkkäriin vaikka piti mennä vaatteisiin?
Minkä ikäinen? Jos on sen ikäinen että on autolla liikkuvia kavereita, niin pitäisi kyllä olla jo jotain itsehillintää.
Nyt sitten vedät tiukan linjan, että saa vaikka 40 euroa kuukausirahaa (siis sen verran, että ei ole maailmanloppu jos ne menee kaikki mäkkiin), ja sillä tehköön mitä tahtoo mutta lisää ei tule kuin seuraavassa kuussa. Vaatteet yms. joihin tarttis enemmän rahaa käytte sitten ostamassa yhdessä.
Jos haluaa muuta kuin mäkkirahaa omaan käyttöön, niin sitten hänen on osoitettava, että pystyy käyttämään ne siihen, mihin sovittiin.
Vähän kyllä kuulostaa siltä, että pitäis käydä jossain ammattilaisen puheilla, jos toiminta on ihan holtitonta.
Otsikossa lukee 16-vuotias :D
Vierailija kirjoitti:
Sanoo että "joo sori sori, mä tiedän että tein väärin mutku oli niin kivaa ja kiire jne.".
Sitten sovitaan että nyt sitten syö koulussa ja kotona jatkossa, mutta viikossa lähtee käsistä.
Mä en oo trolli, en tyhmä, vaan ymmälläni.
Koska rahakasvatus toimii muiden lasten kanssa, mutta ei tämän yhden.
Muita ei tarvi kontrolloida, vaikka käyvätkin mäkissä silloin tällöin.
Itse varmasn oon tehnyt virheitä, siksi kysynkin mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa lukee 16-vuotias :D
No niinpä olikin, ehti unohtua tossa muita viestejä lukiessa. Olisin kyllä huolissani jos 16-vuotiaan itsehillintä ei riitä siihen, että olisi ostanut ees OSALLA siitä 150 eurosta vaatteita eikä mäkkisafkaa. Ja valehtelee saadakseen mäkkirahaa. Onkohan mahdollista, että tarjoaa muillekin ja "ostaa" siten kavereiden suosiota vai mitä ihmettä?
Mä kävin aikoinaan lukiota, joka oli Hesburgerin ja Kotipizzan vieressä. Me kavereitten kanssa todellakin käytiin jommassa kummassa syömässä aina kun haluttiin. Lainailtiin myös rahaa toisillemme, jos kaverilta loppui. Nyt kun olemme kolmekymppisiä, voin todeta, että kenestäkään meistä ei ole tullut lihavaa ja hampparit ja pizzat tuntuvat vain ruuilta muiden joukossa.
Jälkikäteen muistellen parasta Hesellä ja Kotipizzassa oli se kavereitten kanssa vietetty aika. Silloin olimme vain me, eikä kaikkien kirkuvat lapset ja puolisot niin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa menee tolkuttomasti niin se on todennäköistä. Mäkkiruoka on halpaa, sitä saa paljon halvalla ja se on helppo oksentaa.
Vielä kerran, se ei syö koulussa eikä kotona. Eli syö nälkäänsä tietenkin siellä mäkissä.
Jos senkin oksentaisi pois, ei ois kun luut jäljellä.
Kyse on nyt siitä että millä ruoalla sen nälän tyydyttää.
Otat teinin eteesi ja sanot sille, että vapaus ja vastuu kulkee käsikädessä.
Tarjosin omalle teinille 500€ kk rahan, jos hän maksaa itse harrastuksensa ja puhelinlaskun ja vaatteet. Hän ei halunnut sitä vastuuta ja sanoi kiitos ei. Itseäni vähän huolestutti, mutta toisaalta ymmärrän. Vuoden päästä uusi yritys. Hän on nyt 15v. Miten muiden lapset haluavat ottaa vastuun itsestään?
Mäkkiläskiks noita mun nuoruudessa kutsuttiin. - 96
En tunne ketään, joka ei osaisi käyttää rahaa. Säästäminen on se vaikea asia.