En voi antaa 16-vuotiaalle yhtään rahaa kun se vie kaikki Mäkkäriin.
Kotona on ruokaa, koulussa saa syödä, asiasta on riidelty jne.
Aina lupaa mutta niin sille vaan kulkiessa iskee nälkä ja taas mennään.
En anna enää rahaa, käyn ite ostamassa jos jotain tarvii.
Omaa rahaa sillä ei ole kun ei saanut kesätöitä.
Oonko liian tiukkis jos vaadin käyttämään rahansa (mun rahat) järkevämmin?
Kommentit (110)
kyllä se kelpaa jollekkin afrikkalaiselle
Onko kyse vain omista ennakkoluuloistasi, vai onko lapsi omalla toiminnallaan osoittanut olevansa epäluotettava?
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse vain omista ennakkoluuloistasi, vai onko lapsi omalla toiminnallaan osoittanut olevansa epäluotettava?
En ymmärrä?
Lapsi siis laittaa kaikki rahat ulkona syömiseen, näen sen ihan tiliotetta katsomalla.
Teinin kalorinkulutus voi olla jopa 300-500kcal suurempi kuin vastaavan kokoisella aikuisella.
Tuskin se sitä kiusallaan tekee.
Anna syödä mäkkäriä kunnes kyllästyy. Jos kiellät mäkkärin, se alkaan himottamaan vaan entistäkin enemmän ja aikuisena voi tulla hengenvaarallisesti lihava kun ei enää vaan kykene vastustamaan kiusausta.
Onko ylipainoinen?
Eihän siinä ongelmaa, jos on ihan normikokoinen ja saahan teini nyt käyttää rahansa miten haluaa, kunhan ei sitten kinua lisää, jos pitää ostaa vaatteita jne.
Muistan kun itsekin vedin tuon ikäisenä joka päivä suklaalevyn ja ties mitä vielä mättöä päälle kun teki vaan niin hulluna mieli kaikkea ja oli nälkä. Se vaihe meni lopulta ohi kun yksinkertaisesti kyllästyi niihin mättöihin ja alkoi tykkäämään oikeasta ruuasta. Jos kotona olisi alkanut joku hítlerkuri herkkujen suhteen, siitä olisi voinu tulla loppuelämän pakkomielle.
Vierailija kirjoitti:
Teinin kalorinkulutus voi olla jopa 300-500kcal suurempi kuin vastaavan kokoisella aikuisella.
Tuskin se sitä kiusallaan tekee.
No ei sitä kalorientarvetta tarvi Mäkkärillä täyttää.
Ei syö koulussa eikä kotona ennen kuin lähtee (koska ei oo nälkä just sillon tai ei ehdi) niin en ihan ymmärrä miksi pitää se kauhea nälkä täyttää sitten hamppareilla.
Kotona on kaapit täynnä ruokaa aina.
Meidän teineille tippuu joka kuukausi tietty summa rahaa tilille. Käyttäkööt mihin käyttävät, enempää ei tipu. Jos sen haluaa sössiä heti ekana viikkona mäkkiin, sitten niin tekee ja loppukuun on sitten ilman. Eli ihan tuota rahan määrää viilaamalla saat aika monta mäkkireissua pois.
Vierailija kirjoitti:
Anna syödä mäkkäriä kunnes kyllästyy. Jos kiellät mäkkärin, se alkaan himottamaan vaan entistäkin enemmän ja aikuisena voi tulla hengenvaarallisesti lihava kun ei enää vaan kykene vastustamaan kiusausta.
Ei mulla oke varaa laittaa satasia Mäkkäriin, kun tarvii se rahaa sitten muuhunkin. Vaatteet ym.
Ja on muitakin lapsia, jotka taas käyttävät rahaa järkevämmin niin olis mun mielestä epäreilua että yksi saa enemmän rahaa siksi ettei tykkää syödä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
Eihän siinä ongelmaa, jos on ihan normikokoinen ja saahan teini nyt käyttää rahansa miten haluaa, kunhan ei sitten kinua lisää, jos pitää ostaa vaatteita jne.
No sehän siinä, kun kinuaa heti lisää kun raha loppuu. Eikä käytä sitä niihin asioihin mihin piti.
Esim. Laitoin tililleen 150e ja sanoin että tämä on vain ja ainoastaan vaatteisiin.
50e meni Mäkkiin, viikossa.
Itse annan lapselle jonkun verran rahaa mitä saa käyttää siihen minkä itse tuntee tärkeäksi. Viime vuonna ne meni "mäkkäriin". Siihen liittyi kavereiden kanssa hengaileminen. Luulen, että se oli hänelle tärkeää. Häneltä jäi ostamatta uudet tietsikkapelit ja harrastusvälineet, mutta se oli hänen arvovalinta. Mikä minä olen sitä kyseenalaistamaan.
Kuitenkin perustarpeet on hoidettu minun toimesta. Ylimääräiset halut hän saa hoitaa itse ja valita tärkeysjärjestyksen.
Mikä tuossa oli ongelma? Ostiko hän ne vaattert, jotka tarvitsi? Itse toimin noin. Annan rahan ja hän katsoo mihin se riittää ja missä järjestyksessä. Jos raha menee mäkkäriin, niin saa olla ilman vaatteita tai ostaa ne uffilta.
Erikoista ettei ole mitään kuukausirahaa. Koska se lapsi oppii käyttämään rahaa? Meillä lapsilla on aina ollut rahaa ja he ovat osanneet sitä käyttää, niin ettei ole pakko aina heti kaikkea tuhlata. Lahjarahoja ym laitettiin tilille pesämunaksi 200, kun saivat pankkikortit. Sen jälkeen 40€ kuukausirahaa. Koskaan ei ole rahat loppuneet eikä minulta ole pyydetty misää.
Minä taas en koskaan ole arvostellut heidän rahankäyttöään.
Niinpä osaavat nytkin säästää, kun ovat kesätöissä.
Ootteko ihan tosissaan sitä mieltä että pitäis vaan antaa syödä Mäkkärillä niin paljon kun tykkää kun muut perheen lapset syö pääasiassa kotona?
Meillä on kotona aina ruokaa, herkkuja kaapissa, on suklaata, limpparia säännöllisesti. Kaikkea mitä nyt teinit himoitsee. Aina myös kysytään mitä haluavat kaupasta.
Kysy siltä teiniltä, mikä hänen mielestään sinun rahan käytössä on turhaa. Sitten suhteitat sen ja oman ajatuksesi teinin rahankäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoinen?
No sehän siinä, kun kinuaa heti lisää kun raha loppuu. Eikä käytä sitä niihin asioihin mihin piti.
Esim. Laitoin tililleen 150e ja sanoin että tämä on vain ja ainoastaan vaatteisiin.
50e meni Mäkkiin, viikossa.
Entä kuukausiraha?
Tottakai raha polttelee, kun sitä ei ole koskaan saanut.
Tuo 150 vaatteisiin on ihan eri asia ja pieni raha.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko ihan tosissaan sitä mieltä että pitäis vaan antaa syödä Mäkkärillä niin paljon kun tykkää kun muut perheen lapset syö pääasiassa kotona?
Meillä on kotona aina ruokaa, herkkuja kaapissa, on suklaata, limpparia säännöllisesti. Kaikkea mitä nyt teinit himoitsee. Aina myös kysytään mitä haluavat kaupasta.
Se on teinien elämää, eikä siinä ole kyse ruuasta.
Oon hommannut kotiin ksiken maailman patukoita yms. joita voi ottaa kouluun mukaan, että nälässä ei tarvis olla kun vielä söis siellä koulussakin.