Kehtaatteko pyytää ravintolassa pienemmän annoksen?
Olen äärettömän pieniruokainen ja törmään tähän "ongelmaan" joka kerta ulkona syödessä; en saa alas edes puolta annoksesta. Tarjoilijat lähes poikkeuksetta kysyvät, onko ruoassa jotain vikaa, ja usein käy niin, että syön itseni kipeäksi, jotta näyttäisi edes siltä, että olen maistanutkaan ruokaa.
Yhdessä paikassa tarjoilija pyysi, että seuraavalla kerralla tilatessa pyytäisin pienemmän annoksen. Toisessa paikassa sitten kerran selitin tarjoilijalle, että toivoisin pienikokoista annosta. Tarjoilija sanoi mulle, että annokset ovat vakiokokoisia ja että he joutuvat kuitenkin perimään annoksesta listahinnan. Minua nolotti, sillä en todellakaan pyytänyt pientä annosta siksi, että olisin halunnut maksaa vähemmän. Ravintolassa syöminen vain ei enää tunnu kivalle, kun lähes koskematon lautanen lähetetään takaisin keittiöön, tarjoilijat ihmettelevät ja olen itse kipeänä ylensyönnin vuoksi :(
Kehtaako muut esittää tarjoilijalle "erikoisempia" toivomuksia? Miten niihin yleensä suhtaudutaan?
Kommentit (12)
Hyvissä ravintoloissa ei tarjoilijat ala tentata asiakkaalta mitään. Syöt mitä syöt ja sillä sipuli. Jos on niin moukkamainen tarjoilija että alkaa udella, sanot vain että kiitos, ruoka oli hyvää. Ei sun tarvitse mitään selittää.
Kyllä kehtaan. Pyydän usein ns. lasten annoksen juurikin, koska ei voi sietää, että ruokaa heitetään pois.
4, miten pyyntöösi reagoidaan? Onko annos sitten kooltaan pienempi? Minuakin inhottaa kun paljon hyvää ruokaa menee haaskiin.
Olen kokenut, että tämä ongelma on ollut nimenomaan niissä paremmissa ravintoloissa. Ei mua kukaan ole "tentannut" mutta huolestuneesti kyselevät, mikä oli vikana.
Mä taas ajattelen, että jossain ketjuravintolassa ei voidakaan säveltää jokaiselle jotain ihmeellistä mutta paremmassa ravintolassa pitäisi voida ottaa asiakkaan toiveet huomioon. Se on musta yksi niistä kriteereistä, jotka erottaa jyvät akanoista ravintola-alalla.
ap
Eikö monissa ravintoloissa ole joku ikäraja lasten annosten suhteen?
Lasten annosta ei aina myydä aikuisille (en möisi itsekään). Sen sijaan keittiö tekee kai yleensä mielellään pienemmän annoksen samaan hintaan, jos asiakas sitä välttämättä haluaa. Yleensä kyllä asiakkaita suositellaan ottamaan silti kokonainen annos, koska eihän sitä tiedä jos vaikka sitten kunnon nälkä iskeekin odotellessa :-)
Voithan kysyä jo ennen tilaamista, tarjoillaanko paikassa ylipäätään puolikkaita annoksia. Pieniruokaisuus ei ole mitenkään tavatonta, ja aika monessa paikassa voidaan valmistaa pienempiä annoksia lapsille. Tarjoilija sitten vastaa, mikä käytäntö on, ja voit tilata mielesi mukaan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:26"]
4, miten pyyntöösi reagoidaan? Onko annos sitten kooltaan pienempi? Minuakin inhottaa kun paljon hyvää ruokaa menee haaskiin.
Olen kokenut, että tämä ongelma on ollut nimenomaan niissä paremmissa ravintoloissa. Ei mua kukaan ole "tentannut" mutta huolestuneesti kyselevät, mikä oli vikana.
Mä taas ajattelen, että jossain ketjuravintolassa ei voidakaan säveltää jokaiselle jotain ihmeellistä mutta paremmassa ravintolassa pitäisi voida ottaa asiakkaan toiveet huomioon. Se on musta yksi niistä kriteereistä, jotka erottaa jyvät akanoista ravintola-alalla.
ap
[/quote]
Kyllä jotkut vähän kattovat, että häh? ;) Mutta jos mä olen esim mieheni kanssa syömässä, niin siihen sitten totean, ettei muhun mahdu niin paljon kuin tuohon. Kun aikuisten annokset tuppaa olemaan samankokoisia, vaikka ruokailija itse olisi pienen lapsenkin kokoinen. ;) Kun pyydän, niin onnistuu se sitten. Maksan aina täyden hinnan, etten mä piheyttäni vähän syö. Senkin sitten sanon siinä tilattaessa. Joskus tarjoilija on loppusummasta jotain vähentänyt, ei kaikki. Eikä se tosiaan ole pointtinikaan.
Enhän mä mitään pihvejä ravintoloissa koskaan edes valitse. Usein saatan tilata pelkän alkuruuan ruuaksi. :)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:12"]
Yhdessä paikassa tarjoilija pyysi, että seuraavalla kerralla tilatessa pyytäisin pienemmän annoksen.
[/quote]
Katso silmiin ja kysy: "Miksi oletat, että olen tulossa tänne uudestaan?"
Älytön ja asiaton kommentti tarjoilijalta.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:33"]
Yhdessä paikassa tarjoilija pyysi, että seuraavalla kerralla tilatessa pyytäisin pienemmän annoksen.
[/quote]
[/quote]
Ei se minusta ollut älytön eikä asiaton kommentti, pikemminkin käytännöllinen. Ja esitetty aivan ystävällisesti.
Kasin järjestys kuulostaa järkevältä. Taidankin seuraavalla kerralla tehdä niin.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:33"]
[/quote]
[/quote]
Ei se minusta ollut älytön eikä asiaton kommentti, pikemminkin käytännöllinen. Ja esitetty aivan ystävällisesti.
Kasin järjestys kuulostaa järkevältä. Taidankin seuraavalla kerralla tehdä niin.
ap
[/quote] USAssa pyydetaan syomaton ruoka mukaan, "doggie bag, please".
Todellakin voi pyytää pienempää annosta, ja jos ravintola(työntekijät)ovat ammattitaitoisia myöskin toteuttavat sen. Itse kokkina toteutan jos jonkunmoisia pyyntöjä ;/.
En pyydä. En itsekään jaksa läheskään aina syödä kaikkea, mutta mitä siitä. Ei ne keittiössä voi alkaa joka ruokailijalle säveltämään erikseen jos yksi haluaa kolme perunaa ja toinen yhden perunan ja yhden porkkanan ja kolmas pelkästään puolikkaan porkkanan.
Jos tarjoilija kysyy oliko ruuassa vikaa, sanon että ei ollut. En ole tilivelvollinen tarjoilijoille, syön vaikka vain pelkän kastikkeen jos siltä tuntuu.