Miksi helvetissä jotkut koululaiset menee koulusta suoraan kotiin?
Meidän naapurissamme asuu perhe, jonka poika joutuu aina ensimmäiseksi menemään kotiin syömään ja tekemään läksyt ja vasta sitten pääsee ulos. Viideltä syömään.
Nyt kun olen sairaslomalla, olen huolestunut pojasta kun sen käydessä kotona, kaikki kaverit katoaa puistoon ja kaupungille ja minne kukakin yhdessä jengissä. Ei ne enää jaksa lähteä sen kanssa ulos kun jengi on jo kasassa tai ne heittää reput jonnekin leikkipaikan nurkkaan, eikä enää vastaa kun naapurin poika on käynyt kotona.
Miksei voi olla niin, että koulun jälkeen on vapaa-aikaa kavereiden kanssa ja illaksi kotiin? Niin muutkin tekee! Nyt tämä yksi pyörii yksin pihalla ilman kaveria, kun muut on jo keksineet kaikkea kivaa.
Kommentit (28)
huvittavasti muotoiltu aloitus.
minä ihmettelen enemmän eikö lapsilla ole nälkä ja välipala-aika koulun jälkeen?
Tottakai läksyt tehdään aina heti koulun jälkeen, ehkä välipala ennen sitä. Siitä on muuten ihan tehty tutkimuksia (ei ole lähdettä tähän hätään), että parhaiten koulussa pärjäävät tekevät läksyt heti koulun jälkeen ja aina ne läksyt, jotka on sinä päivänä annettu. Kumpi on sitten syy ja kumpi seuraus, sitä en tiedä.
Meillä lasten pitää tulla koulun jälkeen kotiin koska päivällinen on ajoitettu heidän koulusta tuloon. Koulussa ovat syöneet joskus keskipäivällä ja kotona ovat noin neljältä. Ruokailun ajoittaminen tuohon johtuu ihan puhtaasti siitä että säännöllisellä ateriarytmillä pysyy ruoansulatus kunnossa ja naposteluille ja muille turhuuksille jää vähemmän tilaa mahaan.
Läksyt tehdään ruoan jälkeen ja sitten lapset saavat mennä kavereilleen. Harrastusiltoina ei kavereiden kanssa hengailu aikaa ole, mutta harrastuksissaan lapset näkevät kavereitaan (esikoinen pelaa salibandya ja kuopus koripalloa). Harrastuspäivinä läksyt tehdään ennen harrastusta.
Läksyt tehdään siis heti koulun jälkeen ihan jo siksi että aivot toimivat paremmin ja niihin tehtäviin jaksaa perehtyä kunnolla. Jos tekisivät tehtävänsä illalla, olisivat ne todella surkeasti tehtyjä (testattu tämäkin, ei toiminut, arvosanat laskivat ja opettajilta tuli soittoja kotiin ja merkintöjä wilmaan että onko kaikki hyvin kun hyvä oppilas ei enää teekään hyvin tehtäviään jne).
Itse olen päätynyt ap:n kummeksumaan käytäntöön ihan kokemuksen kautta. Läksyt jäivät tekemättä ja välipala syömättä, jos lapset saivat jäädä koulutielleen. Sitten kotiin tultiin liian nälkäisinä ja vasta iltamyöhään muistettiin, että tuli läksyä.
Meillä on siis sääntö, että ensin kotiin, välipalan syönti ja läksyjen teko. Sitten saa mennä ulos. Kaverit toki saavat myös tulla meille läksyjä tekemään ja välipalalle, jos kotona ei ole ketään odottamassa.
Kyllä se nyt on niin että läksyt tehdään koulun jälkeen. Meillä alkaa klo 16 ruokailu ja harrastusrumba jonka jälkeen läksyjä ei enää jakseta tehdä. Jos lapsi menee suoraan kaverille, niin silloin ne läksyt tehdään siellä toisen kotona.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 15:46"]
Tottakai läksyt tehdään aina heti koulun jälkeen, ehkä välipala ennen sitä. Siitä on muuten ihan tehty tutkimuksia (ei ole lähdettä tähän hätään), että parhaiten koulussa pärjäävät tekevät läksyt heti koulun jälkeen ja aina ne läksyt, jotka on sinä päivänä annettu. Kumpi on sitten syy ja kumpi seuraus, sitä en tiedä.
[/quote]
Oi, olen siis vahingossa opettanut lapsille oikean tavan ;)
Meillä lapset saa mennä kaverille suoraan koulusta, mutta sielläkin tehdään ensin läksyt ja syödään välipala, sen jälkeen leikitään/tehdään mitä huvittaa. Molemmat lapset. Lapseni ovat alakouluikäisiä, eivät hengaa vielä ostareilla eivätkä kaupungilla. Kaupunginosamme on sen verran pieni, että pyörällä hurauttaen löytää seuraa, jos haluaa. Ja puhelinkin on keksitty.
Harrastuksia on pari-kolme iltaa viikossa.
huvittavasti muotoiltu aloitus.
minä ihmettelen enemmän eikö lapsilla ole nälkä ja välipala-aika koulun jälkeen?