Hyväntuulinen teinivuosien muisteluketju -peukutusketju
Tule tänne muistelemaan mukavia asioita teinivuosistasi! Millaiset isot tai pienet jutut ovat jääneet mieleen? Mitä kaipaat? Mikä kuului teininä arkeesi? Peukku ylös = minäkin muistan tämän omista teinivuosistani, peukku alas = minulla ei ollut teinivuosina tällaista.
Iltapäivät koulupäivän jälkeen. Vanhemmat eivät olleet vielä tulleet kotiin, telkkarista katsottiin Marienhofia ja Jyrkiä, tehtiin lämpimiä voileipiä välipalaksi. Hengailtiin kavereiden kanssa aina jonkun kotona.<3
Ap
Kommentit (488)
Asioita, joita rakastin teininä:
-lukuisat tv-sarjat: Frendit, Everwood, OC, Laura-sarja, Rakastuin mä luuseriin...
-se, kun pääsi kaverien kanssa junalla shoppailemaan suurempaan kaupunkiin
-Filipinos-keksit ja Pepsi Max
-ihastuksista haaveilu ja heistä päiväkirjaan kirjoittaminen
-kesäöisin valvominen kaverien kanssa, tuntui, että kaikki on uutta ja jännittävää
-kirjojen ja lehtien lukeminen mäkin vintillä, kun sade ropisi kattoon
-kun pääsi kaverin perheen mukaan reissuun (Suomen sisällä)
Ainakin meidän kaveriporukassa luettiin paljon varsinkin kirjasarjoja, Animorphsit muistan edelleen, sitten oli sweet valley high, joku kirjasarja kloonista nimeltä Amy ja jotain hevoskirjoja. Kirppiksiltä ostettiin reginoita.
Joku kaveri osti cdn ja se kopioitiin muille kasetille.
Saatettiin soittaa koulun kansliasta kotiin ja ilmoittaa että mennään sinne ja sinne kaverille, isi kävi illalla yleensä hakemassa.
Yökyläilyt kavereilla ja illan kikattelukohtaukset. Myöhemmin pidettiin kotibileitä ja huolehdittiin ettei vanhemmat saisi tietää että on juotu vaikka varmaan osasivat arvata että 17-vuotiailla voi olla alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Yves Rocher
Miten teillä muuten lausuttiin tämä?
"Jees Rokker" :D
Elämä oli ihanan arkista ja tykkäsin siitä, että tavallisuus riitti. Ei tarvinnut harrastaa mitään extremelajeja, vaan sain olla ihan rauhassa piirtämistä rakastanut lukutoukka. En ollut teininäkään kovin kokeilunhaluinen tai villi, vaan olin rauhallinen, harkitseva ja melko aikuismainen iästäni huolimatta. Nykyisin tuntuu olevan hurjasti vaatimuksia siitä, millaista elämän pitäisi olla. Toki se vaikuttaa, että nyt oli aikuinen ja silloin teini. Kaipaan tuota arkisuutta ja yksinkertaisempaa elämää.❤️
(Aika kultaa monessa asiassa muistot, olihan niitä murheita teininäkin)
Minun selkääni kasvoi aivan mahtavia finnejä. Kaikkiin niihin en yltänyt itse,
mutta sain helposti apua niiden puristeluun esim serkujen taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jambo -suklaapatukka oli hyvää, söin aina ensin suklaapäällysteen ja sitten vasta marmeladilevyn, viimeiseksi valkoisen nougatin tai mitälie. Jambo mainoksessa tumma poika käveli rannalla vastaan ja sanoi 'Samboo!' heh heh heh
Jos saan korjata, mutta tuo taisi kuitenkin olla Sampo-vakuutusyhtiön mainos missä tumma mies käveli rannalla ja huudahti Jambo. Jambo-suklaallakin toki oli se legendaarisempi mainos kun nainen istuu junassa miestä vastapäätä ja mies tarjoaa hänelle Jamboa.
Ihan totta! Kiitos korjauksesta. Näin se aika myös vääristää muistoja.
Yhtä aikaa ikävöin ja yhtä aikaa olen helpottunut ettei tätä enää ole, mutta sitä miten ajatukset pyöri koko ajan pojissa ja kavereiden kanssa jauhettiin ihanista pojista tuntikausia, ja koulussa niitä tuli bongailtua koko ajan. Ja ihastuminen oli sitä aidoimmillaan, ei ollut edes mitään väliä sopisiko oikeasti ihastuksen kanssa toisilleen, kiinnostuksenkohteet, yhteiset arvot tai tulevaisuudensuunnitelmat eivät merkinneet tuon taivaallista. Jos joku oli söpö niin se oli söpö!
Minä muistan Tuiskulan ja sen järkyttävän teinimenon siellä :D
Sinne oli linja-autokuljetus (joka maksoi joitain markkoja) ja oltiin siellä lähes joka vikkonloppu. Yleensä saatiin hankittua muutama kalja matkalle ja ryypättiin ne matkan loppupuolella tosi nopeaa, että menis päähän. Kalja maistui ihan kamalalle, mutta se oli halvempaa kuin siideri. Välillä kyllä saatiin hankittua myös Linda-siideriä, joka oli ihanaa.
Sisällä sitten tutustuttiin ihmisiin ja välillä käytiin ulkona pyörimässä, jos sais jostain vähän pohjia :D
Siellä oli aina joku bändi, jota oltiin katsomassa joidenkin jätkien olkapäillä.
Ja sitten ne hidasringit :D Aika usein löytyi joku poika jonka kans pussailtiin. Nämä oli aika usein ns. yhdenillanjuttuja. Ja yhdenillanjuttu oli siihen aikaan poika, jonka kanssa oli pussailtu, ei todellakaan muuta.
Loppuillasta haettiin siitä kiskasta vettä, koska piti selvitä ennen kotiin lähtöä. Sitten linja-autoon ja pokkana kotiin. Mun vanhemmat joskus valvoi kun tulin kotiin, varmaan halusivat tsekata olenko juonut. Tosi harvoin jäin kiinni ja kielsin aina kaiken, vaikka haisin varmasti kaljalta ja röökiltä.
Alkuviikko muisteltiin kavereiden kanssa Tuiskula-sekoiluja, kunnes alettiin suunnitella seuraavaa kertaa. Lehdestä näki aina mikä bändi siellä oli.
Mun isä antoi jostain syystä mulle aina rahat lippuihin ja bussimatkaan, kun pyysi. Mut se oli tärkeää, että mentiin bussilla, kai se ajatteli, että siinä on vähän valvovan silmän alla. Joskus kyllä hankittiin salaa kuskikin ja sehän oli hauskaa, kun kuski haki juomat ja sai rauhassa juoda ja pilistellä. Voi luoja :D
Ikinä ei sattunut mitään, kaverit piti toisistaan huolta ja takaraivossa tieto siitä, että porukat saattaa valvoa, kun tulen kotiin.
Jos löysi uuden hyvän biisin/bändin, niin se oli sitten maailman paras biisi/bändi. Tykkäsin ostaa cditä ja sitä sitten kuunneltiin intensiivisesti viikkoja, ekat kerrat kansivihon kanssa lyriikoita lukien.
Kaikki oli mahdollista! Kuvittelin opiskelevani eläinlääkäriksi (olen täysin lahjaton matikassa ja kemiassa sekä lisäksi laiska :D) kaverini kanssa ja meillä olisi ollut yhteinen klinikka.
Kirjoitin ruotsin tunnila salaa kirjeitä ystävälleni toiselle puolelle Suomea.
Todella hyvä fiilis tulee lukea teinien kotibileistä kun itse nukkui nuoruuden muun perheen kanssa samassa huoneessa ja KOSKAAN en päässyt mihinkään kotibileisiin. Jäipä nekin ilot kokematta!
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä fiilis tulee lukea teinien kotibileistä kun itse nukkui nuoruuden muun perheen kanssa samassa huoneessa ja KOSKAAN en päässyt mihinkään kotibileisiin. Jäipä nekin ilot kokematta!
Lähinnä ne bileet olivat kotona kun vanhemmat joivat viikonloppuna ja metelöivät pitkälle yöhön. Ulos jos meni kiusaajat huutelivat ja haukkuivat ulkonäköä. Kotiin itku kurkussa ja biletystä kuuntelemaan joka oli jo kääntynyt tappeluksi.
Mun yksi kaveri sanoi Jees Rokker ja se ei mitenkään uskonut että tuo ei ole oikein äännetty!
Anytimen meikit. Anytimen puuteri oli ensimmäinen meikkituote, jonka ostin ja se oli valtavan tärkeä juttu silloin, hypistelin puuterirasiaa koko päivän. Yhtä Anytimen huulipunaa säilytin vielä vuosikaudet sen jälkeen kun noiden meikkien valmistus oli jo lopetettu. Eihän sitä enää käyttää pystynyt, mutta aina välillä haistelin sitä ja koin nostalgisia hetkiä. Sitten hajukin alkoi härskiintyä ja oli pakko heittää roskiin.
Tuija Lehtisen ja Merja Jalon kirjat ja Sweet Walley High-sarja... Kuinka valtavan hyviä ne silloin olivatkaan ja nyt ei myötähäpeältä enää pysty lukemaankaan... ;D
Salatut elämät sarjan alkuaikoina. Ulla Taalasmaa aina tunkeutumassa yleisavaimilla muiden asuntoihin nuuskimaan. Siskon kanssa katsottiin ja aina kauhisteltiin, että nyt se jää kiinni, ei pysty katsoa! Ja sitten kuitenkin katsottiin. :D
Vierailija kirjoitti:
Suosikin Bees&honey! Niitä kysymyksiä oli ihan huippua lukea kaverin kanssa. Lähetettiin myös joskus joku tosi typerä feikkikysymys ja saatiin siihen vielä vastauskin. Sori Eki :D
Kerran joku kysyi Ekiltä kysymyksen:
"Mikä on auru pairi ?"
Eki vastasi ihan asialliseen tapaansa mistä sanasta ja asiasta mahtaa olla kyse.
Myöskin koska seksuaalivalistus oli varsin häveliästä ja seksuaalisuus ei nykymeiningin malliin hyppinyt silmille joka puolelta ja seksikkyys ei sinänä ollut niin korostettua kuin nykyisin,
nuorten kysymykset koskivat tieämättömän viattomina tyyliin "Rakas Eki, voinko tulla raskaaksi kun suutelin poikaa ?".
Polkupyörällä kesälauantaina lavatansseihin lillakaverin kanssa. Olimme muistaakseni 14-v, joka tapauksessa ennen rippikoulua. Vanhemmat naureskelivat ja luulivat, että polkaisemme yhden luokkkaverin luo, joka asui lavan lähellä, kuten usein teimme. Mutta mepä menimme lavalle! Hauska muisto 60-luvun alusta.
Tytöistä tuli haaveiltua koko ajan. Mitkä valitsisin miltäkin luokalta. Ja se itsetyydytyksen määrä. Anttilan kuvaston alusvaateosiota tuli katseltua paljon ja muitakin kuvastoja. Joistakin liiveistä näkyi nännit läpi ja joskus pikkuhousuista erottui jotain tummaa läpi. Pienestä oli tyytyväinen.
Suosikin Dear Eki -palstalta "opittiin" seksuaalisuudesta. Kysymykset oli ihan uskomattomia tyyliin "Voinko olla raskaana, kun suutelin kundin kaa?" tms. Kuviteltiin myös, että raskaus voi saada alkunsa saunan lauteilta tai ainakin seksitaudin voi sieltä saada. En tiedä, oliko nää kieli poskessa tehtyjä kysymyksiä vai ihan aitoja. Varmaan sekä että.
Lehdet oli tosi tärkeitä, kun ei ollu nettiä 90-luvulla. Luin ainakin Suosikkia, SinäMinää ja (hui) vähän liian nuorena Reginaa. Äiti ei tykänny viimeksimainitusta. Yritin aina piilottaa siltä ne. Joskus se heitti jonkun mun Reginan menemään ja olin siitä tosi kiukkuinen. Kuitenkin Regina muuttui aika pian lapselliseksi ja aloin inhota niitä mukahauskoja novelleja. Vakavammat oli vähän parempia. Uskoin, että olisin itse kirjoittanut paremmin.
Cosmopolitania tilasin myös, kunnes sen jutut alkoi toistaa itseään. Olin selkeesti kasvanu siitä yli.
Koulussa kaikilla tytöillä oli etuheitto, ja jossain vaiheessa osa teki runsaalla määrällä hiuslakkaa sellasen suoran pystyn etuhiuksista, sanottiin sitä vähän pilkallisesti seinäksi, koska se näytti tosi typerältä. Tytöillä oli usein liivi päällä, jalassa 501:n Levikset tietenkin.
Pojat jaettiin tylysti kiinnostaviin ja ei-kiinnostaviin, nössöihin. Ei sitä silloin tajunnut, miten kauheaa oli varmasti kuulua niihin nössöihin. Varmaan toki pojat jaotteli tyttöjä myös, oli ne suositut, joihin kaikki oli ihastuneita, ja sitten ne seinäruusut.
Vapaa-ajalla lukemisen lisäksi katteltiin MTV:ltä musiikkivideoita. Nauhoitin niitä vhs-kasetille, jossa luki isolla, että ei saa äänittää päälle. Niitä ihanan suttuisia videoita sitten katteltiin. Radiosta äänitettiin c-kasetille suosikkibiisejä, joiden päälle se typerä toimittaja tietenkin hölisi. Sitten pätkä niitä toimittajien pälinöitä päätyi niille kaseteille :D
Olin jo melkein aikuinen kun sain ekan kännykän, Nokialaisen tietenkin.
Minulle on jäänyt mieleen jotkut bändit, joita kuuntelin todella paljon ( esim HIM, Negative, The 69 Eyes), Suosikki- lehti sekä Tuija Lehtisen nuorten kirjat, jotka luin kaikki. Emo-tyyli oli myös silloin aika yleinen juttu ainakin omassa koulussa. Muuten en paljon muistele nuoruuttani ja se ei ollut mukavaa aikaa ja paljon jäi kaikkea hauskaa kokematta. Silti on kiva lukea muiden viestejä, mutta haikea olo vähän tulee. Aloitin yläkoulun 2006 vuonna.