Laittaisitko maskin kampaajalle mennessä?
Elikkäs kampaaja huomenna, ja olen riskiryhmää ja asun maakunnassa, jossa on nyt maskisuositus. Kampaajani ei oikein ymmärrä "koronavouhotusta"...
Miten siis kampaajaa loukkaamatta ilmaista, että haluan että hänellä on maski koko ajan ja laitan sellaisen myös itse? Vai onko se oikeasti liioittelua tai loukkaavaa?
Kommentit (17)
Laittaisin maskin. Siinä on kuitenkin pitkä lähikontakti ihmiseen, jolla on työssään paljon muitakin lähikontakteja joka päivä.
Laittaisin. Paitsi, että maski jossain määrin suojaa minua, maskia käyttämällä osoitan huomaavaisuutta kampaajaa kohtaan.
Jos kampaajani ei käyttäisi maskia, pyytäisin häntä niin tekemään tai vaihtaisin kampaajaa. Parempi tässäkin tilanteessa varoa, kuin katua myöhemmin.
Kellään ei ainakaan tänään ollut meidän kampaamossa mitään maskeja vaikka suositus alueella ollaankin. Eikä varmasti laittaisi. Älytöntä se olisikin luuletko että jos ilmassa on virusta se ei tartu ihoosi ja vaatteisiisi tilassa ollessa. 15min riittää tartuttavaan määrään.
En sanoisi, että se olisi millään lailla liioiteltua eikä loukkaavaa. Jokaisellahan on oikeus huolehtia omasta turvallisuudestaan haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kellään ei ainakaan tänään ollut meidän kampaamossa mitään maskeja vaikka suositus alueella ollaankin. Eikä varmasti laittaisi. Älytöntä se olisikin luuletko että jos ilmassa on virusta se ei tartu ihoosi ja vaatteisiisi tilassa ollessa. 15min riittää tartuttavaan määrään.
Iholta tai vaatteista se ei kuitenkaan leviä elimistöön, jos muuten noudattaa hygieniaohjeita eikä likakäsillä lääpi naamaansa.
Käytän maskia aina kun ei ole mahdollista pitää 2 metrin etäisyyttä eikä olla ulkotiloissa eli julkisissa, kampaajalla, manikyyrissä jne. Asuinmaassani tämä on vaatimus ja myös jotkut kaupat vaatii maskin asioinnin ajaksi.
Miten onnistuu hiusten laitto jos pään ympärillä on kuminauha?
Vierailija kirjoitti:
Se laitetaan korvien alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iholta tai vaatteista se ei kuitenkaan leviä elimistöön, jos muuten noudattaa hygieniaohjeita eikä likakäsillä lääpi naamaansa.
Ja kotona otat vaatteet päältä pois miten? Laitat ne minne? Peset 90 asteessa? Missä istut kampaajalla? Näennäis suojautumista maskit on, ei mitään muuta. Ne ei suojaa mitään, mutta onpahan ihmisillä puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun keväinen kampaajareissu meni ilman maskia juuri tämän takia. Silloin mulla oli vain pään takaa kiinnitettäviä maskeja, nyttemmin löytyy myös korvalenkillisiä jotka ovat toki muutenkin monella tavalla kätevämpiä käyttää. Joten korvalenkillisiä kannattaa hankkia. Kampaajakäynti onkin ainoita asioita joissa riskinottoa korona-aikana jälkikäteen kadun. Ajattelin että tilanteen rauhoituttua uskaltaa mennä, ja ajattelin että on parempi mennä kävelymatkan päässä olevaan kampaamoon, kuin kulkea bussilla kauemmas koronaturvallisemman vaihtoehdon perässä. No kampaajahan oli sitten juuri käynyt Helsingissä shoppailemassa... Onneksi ei tullut koronaa, mutta hirvitti ja harmitti. Olisi pitänyt mennä sellaiselle kampaajalle joka käyttää aina maskia asiakkaiden kanssa.
Nostelen vanhempaa ketjua. Miten kampaamoissa on toimittu yleensä nyt talven aikaan? Minulla olisi parin päivän päästä mallin muutosaika ja en ole käynyt korona-aikaan kampaajalla. Pystyyykö kampaaja edes leikata minulle sopivaa mallia jos kasvoja ei näy? Mielelläni siis menisin maski päässä, mutta ajattelin kysellä, jos jollain olisi tuoreita kokemuksia kampaamokäynneistä.
Kampaajallakin pitäisi olla sen hitusen itsesuojeluvaistoa ja järkeä että käyttäisi maskia. Ja se osoittaa että välittää asiakkaistaan. Jos ei ymmärrä niin selvittäkää miksi koko maailma suojautuu.
Lukemalla Gustave Le Bon: Joukkosielu. Sieltä se selviää.
Koko pandemian ajan olen käynyt sekä kampaajalla ja että kynsihuollossa ja aina pidetty maskeja molemmin puolin. Ihan pyytämättäkin, itsestäänselvyytenä.
Mene toiseen paikkaan, jossa sitä ei ihmetellä.
Olen laittanut. Kampaajallakin oli.