Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoruotsi valituksesta

Vierailija
13.08.2013 |

Alkaa niin paljon ottamaan päähän tuo valitus ja ininä, että pakko avautua :D Itsellä ruotsin kielen opiskelu ei ole koskaan ollut mitään pakkopullaa, eikä myöskään kavereillanikaan. Yläasteella muista suurimman osan oppilaista olleen innoissaan saadessaan opiskella kieltä ja monella vastahakoisuus ruotsin kieltä kohtaan tuli ihan vanhemmilta kotoa. Jos kotona arvostetaan kielitaitoa ja sen tuomia mahdollisuuksia, on todennäköisesti lapsenkin asenne positiivinen. 

Meillä oli kahdeksannesta luokasta alkaen mahdollisuus valita sen pakkoenglannin ja pakkoruotsin rinnalle ranskaa, venäjää, saksaa ja espanjan kieltä. En tiedä miten on valinnaisten laita nykyään, mutta monesti pakkoruotsikeskusteluissa ne sivuutetaan. Meillä sai myös ala-asteella aloittaa neljännellä luokalla saksan kielen opiskelun englannin lisäksi. Saksan kielen opintojen pohjalta se ruotsin opiskelu yläasteella ei ollut niin vaikeaa. 

Olisi mielenkiintoista tehdä yläasteille kysely siitä, kuinka monta oppilasta ruotsin kielen opiskelu todella ahdistaa. Vai onko ennemminkin kyse vanhempien asennevammasta? Enemmän traumoja olen itse saanut kuviksen tunneista, joilla opettaja arvosteli piirustus- ja kädentaitoja kaikkien nähden, eikä aina niin mukavasti.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:57"]

Yksikään suru ei ole minua kyykyttänyt eikä pakkoruotsi ole yhtään haitannut yhteensä 7 vieraan kielen opiskelua.

[/quote]

Sori vaan, mutta tää argumentointi on ihan ö-luokkaa. Se nyt vielä puuttuisi että pakkoruotsista olisi haittaa muiden kielten opiskelussa! Mutta jos haluaa oppia vaikka saksaa, kannattaa varmaan opiskella saksaa ihan suoraan eikä minkään pakkoruotsin "kautta".

[/quote]

Ymmärsit väärin. Lue teksti uudestaan.

Vierailija
22/26 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt se pointti, että kansantaloudellisesti on JÄRJETÖNTÄ kyykyttää koko Suomen kansaa 5% vähemmistön takia. Oli sen ruotsin opiskelu sitten jättekivaa tai ei joidenkin mielestä.

Suurin osa meistä suomalaisista ei sitä ruotsia tarvitse, ja jos tulee tilanne vastaan jossa joku Suomessa ei suomea osaa, voi käyttää englantia ja tulee tod näk ymmärretyksi paljon paremmin. Ei tarvitse ainakaan mongertaa jotain vuosien takaista koulusuomiruotsia, jota ei ole ehkä koskaan tositilanteessa aiemmin käyttänyt.

Antakaa ihmisille vapaus valita mitä kieliä lukevat. Tämä pelleily on jatkunut jo liian kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo puhe että lama vaikuttaa siihen että pitää olla yhteinen vihollinen, on kyllä ihan potaskaa, kyllä pakkoruotsia on vastustettu aina, oli nousu- tai laskukausi. Minä olin peruskoulussa 80-luvulla, ja vastustin pakkoruotsia jo silloin, yhtään ihmistä en tunne joka sitä kannattaisi. Eihän koko ruotsinopiskelussa ole mitään järkeä tällä systeemillä, kyllä ruotsinkieli pitää laittaa samalle viivalle muiden kielten kanssa.

Vierailija
24/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap sen vertaa tiedä että Suomessa ei ole pakkoenglantia?

Vierailija
25/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 07:12"]

Eikö ap sen vertaa tiedä että Suomessa ei ole pakkoenglantia?

[/quote]

Meinasin juuri kirjoittaa saman.

Olen ollut lasteni koulussa kuudessa kieli-infossa ja se alkaa aina samoin sanoin:"Suomen peruskoulussa on pakko opiskella kahta kieltä ja toinen niistä on ruotsi". Eli pakkoruotsi. Kun aina ihmetellään, että mistä se pakko tulee, niin tästä.

Englanti ei ole pakollinen, mutta jos resussit riittävät vain kahden kielen opiskeluun, niin kukaan ei uskalla nykymaailmassa jäädä saksa-ruotsi, ranska-ruotsi tai venäjä-ruotsi- yhdistelmän varaan, koska englanti on oikeasti tärkeä kieli. Käytännön syistä siis toiseksi kieleksi valikoituu englanti.

Jos ruotsi olisi vapaaehtoinen, voisi kieliyhdistelmät olla englanti-saksa, englanti-ranska tai englanti-venäjä. Lahjakkaat voisivat opiskella siihen päälle niin monta kieltä kuin haluavat.

Itse olen opiskellut englantia, pakkoruotsia, 8.luokalta saksaa ja lukiossa venäjää. Omista lapsistani kaksi vanhinta tyytyy englantiin ja pakkoruotsiin. Kolmannesta ei vielä tiedä, on nyt seiskalla. Hän halusi itse A2-kieleksi vapaaehtoisen ruotsin.

Vierailija
26/26 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen täydellinen idiootti ei tätä asiaa ymmärrä? On niitä, joille kielet ovat vaikeita. Siis sen ruotsin lisäksi ei todellakaan oteta mitään kolmatta, käyttökelpoista kieltä, kun muutenkin on jo tekemistä. 

Toiseksi, ei ole mikään rikkaus että kaikki opiskelevat samaa SUOMENruotsia (ei siis sitä todellista, jota Ruotsissa tarvitsisi), kun aniharva sitä oikeasti tulee tarvitsemaan. Juu, on mahdollista että jokainen suomalainen koululainen joku päivä muuttaa Pietarsaareen, mutta vielä todennäköisempää on, että muuttaa jonnekin muualle Eurooppaan/maailmaan tai tarvitsee asiakaspalvelutöissä venäjää/saksaa/ranskaa/espanjaa. Tässä pakkoruotsi on tiellä, koska kaikki sen viemät tunnit (vuodet) ovat poissa muilta kieliltä. 

Kerroin muuten yhdelle espanjalaiselle tutulleni asiasta ja reaktio oli kauhea naurunremakka. Ei espanjalaisetkaan katalaania veri suussa opiskele. 

Että kiitos vaan helvetisti teille kaikille jotka väen vängällä teette muiden elämän vaikeammaksi oman itsekkyytenne nimissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä