Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on 2vk aikaa tutustuttaa lapsi päiväkotiin, kuinka se pitäisi tehdä?

Vierailija
12.08.2013 |

Lapsi oli tänään ekaa kertaa päiväkodissa ja  oli siellä n. 15 min yksin, kaikki meni todella hienosti ja itkun kanssa lähti kotiin, koska olisi halunnut jäädä sinne. 

Mieheni mielestä lapsi viedään huomenna päiväkotiin niin, että hän on siellä taas sen koko ajan (MONTA TUNTIA!!) ja käy vaan jossain, niin että lapsi on siellä 30 min yksin. Kuulemma olen sydämetön paska kun mielestäni lapsi voisi siellä olla ihan hyvin pari tuntia yksin. 

Miten ihmeessä tää homma nyt tehdään oikein????

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri päiväkodeissa on eri käytännöt. Aika pitkälle pääsee jos sopii päiväkodin henkilökunnan kanssa. 

Tyypillinen tapa on hetki kerrallapidentää yksinoloaikaa. 

Vierailija
2/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oltiin pari päivää, niin että olin pari tuntia siellä lapsen kanssa ja pari päivää lapsi oli muutaman tunnin yksin. ja tämä päiväkodin pyynnöstä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele päiväkodin henkilökunnan kanssa. Ja lapsen ikä?

Vierailija
4/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu pitkälti lapsen iästä. 1-2-vuotiaan kanssa ollaan muutamia päiviä tutustumassa, 4-5-vuotiaan kanssa ei välttämättä tarvitse olla kuin hetken jos ollenkaan.

Vierailija
5/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksi viikkoa aikaa, niin ei siellä vielä tarvitse olla koko päivää. Kunhan tutustuu paikkoihin, hoitajiin ja lapsiin muutaman tunnin päivässä, vaikka vanhemman kanssa. Ens viikolla vasta jätätte leikkimään yksin, sitten syömään ja nukkumaankin ehkä. Kyllä se arki opettaa sitten ne päivärytmit.

Vierailija
6/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekana päivänä oltiin varauduttu olemaan koko päivä. Mies oli istunut koko aamun sohvalla tyhjänpanttina, kun lapsi ei ollut näkevinäänkään. Minä tulin nukuttamaan päiväunet ja siinä käytiin melkein tunnin vääntö lapsen kanssa, kun ei meinannut nukahtaa päiväkodin sänkyyn ja pelkäsi paikkaa.

Toisena päivänä jätettiin lapsi sinne aamusta (lasta ei taaskaan vanhemmat kiinnostaneet), ja lupasin tulla lounaalle ja päiväunille. Hoitaja tuli vastaan ja sanoi, että älä tule ihan vielä, ei ole kaipaillut yhtään. Nukahti sinne helposti ja olin paikalla kun heräsi eikä ollut milläänsäkään.

Kolmantena päivänä sitten olikin jo normaalisti koko päivän ilman mitään ongelmaa.

Lapsella ikää 2,5 v. Ikävävaihe tuli vasta puoli vuotta myöhemmin.

Vierailija
7/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mä en jäis kyllä sinne koko päiväksi itse (eikä lapsenkaan tarvitse mun mielestä olla koko päivää). Vaan esim. veisin lapsen kello 9 ja hakisin lounaan jälkeen päiväunille kotiin. Näin viikon verran ja toisella viikolla antaisin lapsen harjoitella päiväunia siellä ja hakisin heti välipalan jälkeen. 

Ei kai ne työntekijätkään oikeasti halua, että aina jonkun äiti/isä on siellä pari viikkoa lapsen kanssa...

Vierailija
8/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne poissaolot kannattaa pitää lyhyinä. Tarkoitus ei ole opettaa lApselle että äiti lähtee vaan että ÄITI TULEE KYLLÄ TAKAISIN. Sen takia alkuun ne poissaolot niin lyhyitä että lapsi ei varmasti ehdi hätääntymään, niin lapsi oppii luottamaan siihen että kyllä se äiti sieltä tulee. 

Me totuteltiin niin että parina päivänä käytiin ulkona muiden kanssa leikkimässä, sitten 2-3 päivänä lyhyt alle 30min Poissaolo, sitten viimeisenä harjoittelupäivänä olin pari tuntia pois, ekana hoitopäivänä hoitoaika oli 5 tuntia ja siitÄ sitten piteni 

Varsinkin jos on pieni lapsi niin osa totuttelua on sitä että päiväkodin väki näkee miten äiti hoitaa lasta, milloin äiti antaa tutin, milloin ottaa syliin, miten lohduttaa. Miten asettaa rajat, miten kehuu jne jotta tietävÄt sitten mihin lapsi on tottunut.

Vierailija
9/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa vielä että harjoitteluaikana oltiin 2-3 tuntia aamupäivisin ja mentiin kotiin  päiväunille. Ekat päiväunet nukkuivat päivähoidossa vasta kun olivat ekaa oikeaa hoitopäivää. Ajattelin että lasten on helpompi nukahtaa sielläjos minä en ole paikalla, ja toisaalta turha totuttaa niitä siihen että minä niitä nukuttaisin. 

Vierailija
10/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin:

Viikko 1. Lapsi tulee vanhemman kanssa joka päivä tai minimissään kolmena päivänä sisälle leikkimään ja ulkoilemaan meidän kanssa. 

Viikko 2. Jatkuu samalla tavalla, mutta kahtena viimeisenä päivänä lapsi syö lounaan ja nukkuu päiväunet vanhempi koko ajan mukanaan. Lapsen nukahdettua voi vanhempi lähteä jonnekkin ja palata klo 14 mennessä jolloin välipala. Jos lapsi herää aikaisin uniltaan ja tulee hätä, vanhemmalle soitetaan ja hän tulee pian takaisin. Osa vanhemmsta haluaa odottaa päiväkodilla lapsen nukahtamista.

Nykyisen kasvatuskumppanuuden mukaan menisi niin, että eka tapaaminen hoitaja menee lapsen kotiin tutustumaan lapseen ja perheeseen.

Vierailija
11/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsen iästä. Meidän nelivuotias sanoi, että lähe äiti kotiin. 

Vierailija
12/12 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viikko aikaa totuttaa 2v joka ei ole ollut koskaan muualla hoidossa hetkeäkään. Tosin meillä päiväkodissa isosisarus, joka ollut ennenkin päiväkodissa hoidossa vaikka tämä uusi hoitopaikka onkin myös hänelle.

Viime viikolla oli molempien omahoitajat tutustumassa lapsiin ja kyselemässä tapoja ja tottumuksia.

Tänään mentiin ysiltä, ensin katsottiin sisaruksen ryhmä ja toimintatavat ja hän jäi ryhmäänsä. Sitten mentiin 2v kanssa hänen ryhmänsä tiloihin. Laitettiin varavaatteet yms paikoilleen ja tutustuttiin eteistiloihin yms systeemeihin ekaksi. Sitten mentiin ihan leikkitiloihin ja moikattiin tuttu täti ja muut ryhmän aikuiset ja tutun tädin kanssa katseltiin paikat läpi, missä on vessa ja oma pyyhe ja oma sänky ja mistä löytyy lapsen suosikkilelusarjan lelut yms. Tämän jälkeen mentiin ryhmän mukana ulos ja lapsi jäi yksin pihalle leikkimään kun näytti olevan reipas eikä takertunut kiinni tms. Tosin sisarus tuli samaan aikaan pihalle ja keinutti 2v:tä. Minä lähdin käymään kotona, toki tutti oli jätetty hätävaraksi jos tulee hätä ja puhelin oli valmiudessa jos soittavat tulemaan takaisin. Olin poissa 40min. Hyvin oli mennyt, sisarus oli lähtenyt omien kavereidensa kanssa leikkimään hetken keinutettuaan 2v:tä ja hänen lähtiessään 2v oli hetken katsonut ihmeissään perään mutta jatkanut sitten leikkejään tyytyväisenä. Lähtiessäni olin kertonut pienelle että nyt äiti lähtee käymään kotona ja tulee kohta sinut hakemaan, joten mitenkään salakavalasti häntä ei oltu jätetty.

Huomenna mennään taas ysiltä, mutta nyt en jää yhtään ryhmään ellei tule heti isoa itkua, vaan lähden heti kotiin. Lapsen haen puoli yksitoista.

Keskiviikkona taas ysiltä ja haen heti lounaan jälkeen eli on suunnilleen 2,5 tuntia.

Torstaina sitten joko vien aamupalalle ja haen lounaan jälkeen tai sitten vaihtoehtoisesti vien ysiltä ja haen heti päiväunien jälkeen. Tämä päätetään kun nähdään miten keskiviikkoon asti on sujunut.

Perjantaina vien ysin maissa ja haen välipalan jälkeen.

Seuraavana maanantaina alkaa arki ja lapset menevät hoitoon jo ennen seitsemää. Jättämistä helpottaa, että siihen aikaan lapset ovat yhdessä ryhmässä kaikki, joten pienellä on sisarus tukenaan. Teen alkuun lyhennettyä päivää joten kotiin pääsevät välipalan jälkeen.

Päiväkodin henkilökunta oli todella tyytyväinen totutussuunnitelmaan, kertoivat todella monen lapsen käyvän tutustumassa ennen varsinaisen hoidon aloittamista muutamana päivänä vanhemman kanssa. Tällöin vanhempi ei voi jättää lasta yksin päiväkotiin kun hoito ei ole vielä alkanut. Todella monet näistä lapsista kuulemma joutuvat sitten heti ensimmäisenä hoitopäivänään jäämään koko päiväksi yksin. Ei onnistuisi meidän 2v:ltä, mutta varmasti ainakin paremmin sellaiselta lapselta joka on ollut hoidossa (siis muualla kuin pelkästään omien vanhempien) aiemminkin ja niin ollen jätetty ilman vanhempiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan