Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apteekin työntekijöiden muisti

Vierailija
12.08.2013 |

Olen monta kertaa miettinyt, muistaako apteekin työntekijät kaikkien lääkkeiden/rasvojen yms. haitta/sivuvaikutukset sekä ominaisuudet yms. :D yleensä he eivät edes katso tietokoneelta/pakkauksesta tietoja... Onko heillä vaan niin hyvä muisti? 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse farmaseutti tai proviisori (jotka käsittääkseni on niitä, jotka saa neuvoa apteekissa asiakkaita ja selittää reseptilääkkeiden vaikutuksia yms. Olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että iso osa lääkkeistä on sellaisia, joita haetaan useita kertoja viikossa jollei päivittäin, joten kyllähän siinä oppii muistamaan sivuvaikutukset ulkoa. Sitten kantsii muistaa, että takana on vähintään kolmen vuoden yliopistokoulutus, jonka ansiosta lääkeaineista saattaa ymmärtää yhtä sun toista syvällisemmällä tasolla. Ja kolmanneksi olen ymmärtänyt, että pelkästään farmaseuttiseen tiedekuntaan päästäkseen pitää opiskella aika tarkkaan paksu kirja, joten huonomuistisemmilla ei ole sinne asiaa. Ja opintojen aikanakin kuuluu olevan aika lailla suurien määrien opettelua niin, että osaa kaiken ulkoa.

Vierailija
2/8 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuuluuko tämä edes tälle sivulle. Mutta minulla ikääntyessä huononee ukonäkö muisti ja nimi muisti. Lieneekö se enne sitten aikanaan tulevasta dementtiasta. Sain lääkityksen huono muistisuuteen siten, että aivoveren kierto lisdääntyi. Minun lähitapahtumien muisti jonkin verran parani, sillä olen huomannut, että en unohtele tavaroitani niin paljon kuin silloin kun minulla ei ollut lääkitystä. On olemassa, ns muistin jättiläisiä, esm Kivikoski oli ennen tälläinen muistin jättiläinen. Häntä ihmettei koko kasa hänen ilmiömäisen muistinsa vuoksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai! Kuten kaikki lääkärit tuntevat kaikki sairaudet tosta vaan. Ja jokainen hortonomi tuntee kaikki maailman kasvit. Ja jokainen farmaseutti on toisensa kopio. Ja kukaan heistä ei koskaan katso mitään koneelta.

Vierailija
4/8 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ainakaan reseptilääkkeistä tiedä mitään ulkoa.

Vierailija
5/8 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisimmistä lääkkeistä, oli ne sitten reseptillä tai käsikauppana, niin kyllä muistaa. Jos kyseessä on joku harvinaisempi lääke, niin sitten pitää tarkistaa asia Pharmacasta.

proviisori

Vierailija
6/8 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain paikkakunnalla työskentelee pidemmän aikaa lääkäri terkkarissa, niin kyllä apteekkihenkilökunta, myös pitkäaikaista, oppii aika nopeasti tuntemaan ne lääkkeet, joita lääkäri useimmiten määrää. Lääkkeitä on leegioittain, mutta yleisessä käytössä aika suppea määrä, Joskus voi olla pari kolmekin eri kauppanimeä, mutta samasta lääkkeestä on kysymys. Ei farmaseutin tarvitse selata tiedostoja, jos ja kun hän näkee purkin kyljestä, mitä vaikuttavia aineita lääkkeessä on.

Jos sitten menee yksityiselle puolelle, voi saada reseptin sellaisesta lääkkeestä, jota apteekissa ei juuri myydä tai joka ehkä joudutaan tilaamaan muualta. Silloin tietysti farmaseuttikin joutuu ottamaan asiasta selvää. Hän ehtii yleensä tutkia asian ennen kuin asiakas tulee hakemaan lääkettään, joten muistilappuja ei tarvita.

Vierailija
7/8 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi että oppii muistamaan useat lääkkeet niin paljon auttaa jo sekin että osaa eri lääkeaineet. Eli jos tiedät mitä lääkeainetta lääke sisältää niin ei tarvitse kuitenkaan ihan jokaista eri merkkiä kuitenkaan osata ulkoa. Itse oli aikoinani  teknisenä apteekissa ja yllättävän nopeasti vaan oppi kaikki käsikauppatavarat kun kuormaa purki. Ja samalla myös reseptilääkkeet ainakin nimeltä. Ja itselläni ei siis ole mitään alan koulutusta. Ei ollut tuolloin eikä ole nytkään.

Vierailija
8/8 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole edes apteekkihenkilökuntaa mutta voisin väittää harrastusteni takia tietäväni suomessa myytävät yleisimmät reseptilääkkeet, vaikuttavat aineet ja haittavaikutukset ulkoa. :) Myöskin tietämällä perusjutut farmakologiasta voi päätellä jo melko pitkälle mitä mikäkin vaikuttava aine tekee. :)