Teititteletkö ketään? Missään tilanteessa?
Olin aikanaan nuorempana vahvasti sitä mieltä, että teitittely ei kuulu nykypäivään.
Erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä olen kuitenkin huomannut, että vanhemmat ihmiset arvostavat teitittelyä. Itsellenikin tulee nykyään "nolo olo" jos vahingossa kiireessä sanon 90 v mummolle, että "tässä nää sun paperit". Mieluummin sanon, ja vielä hitaasti, että viesti menee perille, että "olkaa hyvä, tässä ovat teidän tarvitsemanne paperit".
Samoin puhuttelen nykyisessä työssäni (hoiva-ala) asiakkaita rouvana ja herrana.
Eihän toi teitittely maksa mulle mitään, ja varmaan tuntuu asiakkailta hyvältä.
Mielipiteitä?
Kommentit (24)
Teitittelen, kuuluu kulttuuriin. Teen isitä kyllä Suomessakin, pidän muiltakin asiaankuuluvana.
Sinuttelu tuntuu tungettelevalta, ellei kysymys ole aidosti ystävistä.
Teitittelen itseäni selkeästi vanhempia ihmisiä. En teitittele-sinuttele-teitittele, kuten monet koomiset nuoret myyjät tekevät. Rouvaksi tai herraksi kutsuminen on mielestäni alkeellista, joten en käytä kyseisiä termejä.
Teitittelen aina itseäni vanhempia henkilöitä. Varsinkin työssäni hoitoalalla. En vain osaa sinutella, teitittely tulee automaattisesti.
Joskus potilaat tekevät sinunkaupat, mutta kohta taas jo vahingossa teitittelen..
Teitittely on minun mielestäni vanha hyvä tapa osoittaa kunnioitusta itseään iäkkäämpää henkilöä kohtaan.
Kuka sanoi, että potilaan pitäisi teititellä lääkäriä?
Päinvastoinhan tämä menee: lääkärit teitittelevät asiakkaita, jos kokevat sen tilanteeseen sopivaksi.
Olen kyllä muutaman kerran hihitellyt, kun mua teititellään, mm. lääkärissä. Arvioini mukaan lääkäri on ollut vanhempi kuin minä, ehkä hän ei ollut ehtinyt katsomaan papereista mun syntymävuotta, mutta mua on sitten kuitenkin rouviteltu.