Teititteletkö ketään? Missään tilanteessa?
Olin aikanaan nuorempana vahvasti sitä mieltä, että teitittely ei kuulu nykypäivään.
Erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä olen kuitenkin huomannut, että vanhemmat ihmiset arvostavat teitittelyä. Itsellenikin tulee nykyään "nolo olo" jos vahingossa kiireessä sanon 90 v mummolle, että "tässä nää sun paperit". Mieluummin sanon, ja vielä hitaasti, että viesti menee perille, että "olkaa hyvä, tässä ovat teidän tarvitsemanne paperit".
Samoin puhuttelen nykyisessä työssäni (hoiva-ala) asiakkaita rouvana ja herrana.
Eihän toi teitittely maksa mulle mitään, ja varmaan tuntuu asiakkailta hyvältä.
Mielipiteitä?
Kommentit (24)
Totta kai. Jos puhuttelen jotakuta vanhempaa, tuntematonta ihmistä, niin tuntuisi aika tökeröltä sinutella.
Teennäistä. Voihan sitä siviilissä teititellä mutta en ymmärrä miksi asiakaspelvelussa halutaan ottaa etäisyyttä asiakkaaseen. Itse en palaa koskaan paikkaa missä henkilökunta teitittelee
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 16:47"]
Olin aikanaan nuorempana vahvasti sitä mieltä, että teitittely ei kuulu nykypäivään.
Erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä olen kuitenkin huomannut, että vanhemmat ihmiset arvostavat teitittelyä. Itsellenikin tulee nykyään "nolo olo" jos vahingossa kiireessä sanon 90 v mummolle, että "tässä nää sun paperit". Mieluummin sanon, ja vielä hitaasti, että viesti menee perille, että "olkaa hyvä, tässä ovat teidän tarvitsemanne paperit".
Samoin puhuttelen nykyisessä työssäni (hoiva-ala) asiakkaita rouvana ja herrana.
Eihän toi teitittely maksa mulle mitään, ja varmaan tuntuu asiakkailta hyvältä.
Mielipiteitä?
[/quote]Noi sä oot vaan tyhmä teini joka ei osaa puhua. Ystävällinen voi olla teitittelemättäkin. Teitittelemällä asetat vaan itsesi vanhuksen yläpuolelle
Kyllä teitittelen tuntemattomia, ja varsinkin iäkkäitä ihmisiä aina, jos en heitä siis tunne paremmin. Teitittelen aina saksaksi puhuesssani saksalaisten kanssa, jos en ole tehnyt sinunkauppoja.
Nro 5:lle: siis teitittelemällähän asettaa itsensä kohteen ALAPUOLELLE!
Mitä sä oikein höpiset?
Minä odottaisin esim. kaupassa asioidessani kyllä teitittelyä, mutta eihän tietenkään nämä "asiakaspalvelijat" tunne käytöstapoja.
Minä olen siellä kaupassa asiakkaana; eli viime kädessä se, joka maksaa sen kassatytön palkan.
Sama juttu toki muissakin asiakaspalvelutilanteissa.
Vaikka en ehkä hirveän vanha olekaan, odotan ehdottomasti kohteliasta ja kunnioittavaa palvelua.
Mikä siinä nykypäivänä on niin vaikeaa?
Teitittelen senioriasiakkaitani niin kauan kunnes jonkunlaiset sinunkaupat on tehty. Yleensä seniorit haluavat tehdä ne heti, mutta muutamat vasta kun tutustumme paremmin. Olen ollut myös kirjastossa töissä ja siellä teitittelin asiaa miettimättä senioreita. Ikää minulla on 39 vuotta, joten ihan teini en ole enää, terveiset vaan 5:lle. En mieti teitittelyä etukäteen, se tulee automaattisesti.
Esim. lääkärithän teitittelevät vähintäänkin keski-ikäisiä asiakkaitaan, teinejä ei tartte. Eikö se liene heille opettu jo koulutuksessa?
Teitittelen uusia asiakkaita niin kauan, että asiakas ehdottaa sinunkauppoja. Samoin teitittelen omaisia. Myös vapaalla ollessa teitittelen tuntemattomia vanhuksia. Olen huomannut, että kaikki sujuu paremmin, kun osoitan tietynlaista kunnioitusta ("Mitäs jos lähdettäis käymään tuossa vessan puolella, voisin auttaa teitä niissä aamupesuissa"). Tietynlainen nöyryys toimii monien kanssa. Nykypäivän vanhukset ovat kuitenkin niitä, kenelle se teitittely on tarkoittaa kunnioitusta.
Teitittelen potilaitani, olen hoitoalalla, vanhustyössä. Jos potilas ehdottaa sinunkauppoja tai on jo tuttu, saatan sinutella.
Olen n. nelikymppinen ja olen huomannut, että viimevuosina esim. kaupassa nuoret, parikymppiset myyjät teitittelevät minua. Minusta se tuntuu vähän hassulta, mutta ehkä sitten alan jo kuulua "vanhempiin rouvashenkilöihin" vaikka omasta mielestäni olenkin vielä kovin nuori ;)
Ja niinkuin joku jo korjasikin tuon nro 5 erheellisen viestin (alennat asiakkaasi teititellessä) niin kyllä, teitittely tarkoittaa kunnioittamista vanhempia ihmisiä kohtaan. Vielä muutama vuosi sitten lapset teitittelivät vanhempiaan.
Teitittelen potilaitani, olen hoitoalalla, vanhustyössä. Jos potilas ehdottaa sinunkauppoja tai on jo tuttu, saatan sinutella.
Olen n. nelikymppinen ja olen huomannut, että viimevuosina esim. kaupassa nuoret, parikymppiset myyjät teitittelevät minua. Minusta se tuntuu vähän hassulta, mutta ehkä sitten alan jo kuulua "vanhempiin rouvashenkilöihin" vaikka omasta mielestäni olenkin vielä kovin nuori ;)
Ja niinkuin joku jo korjasikin tuon nro 5 erheellisen viestin (alennat asiakkaasi teititellessä) niin kyllä, teitittely tarkoittaa kunnioittamista vanhempia ihmisiä kohtaan. Vielä muutama vuosi sitten lapset teitittelivät vanhempiaan.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 17:11"]
Nro 5:lle: siis teitittelemällähän asettaa itsensä kohteen ALAPUOLELLE!
Mitä sä oikein höpiset?
[/quote]Yläpuolelle todellakin. Mieti nyt itsekin
Eläkeikäisiä. Mutta kyllä mulla on aika omituinen olo,kun viime vuosina nuoret esim. kassat on alkaneet teititellä. Ei me nykyajan viisikymppiset oikein perusteta teitittelystä, sinultelkaa vaan ja jättäkää teitittely niille, joilla on harmaat hiukset ja rollaattori.
Minä en nyt ymmärrä, miten teitittelemällä asettaa itsensä toisen yläpuolelle?
Teitittelen niitä, jotka teitittelemällä minua osoittavat haluavansa sitä. Koska etikettisäännöt ovat hukassa, tämä seikka usein unohtuu.
Kaksi tuntematontahan puhuttelee toisiaan samoin: Jos kassapoika teitittelee minua, minä teitittelen häntä. Tosin ne näyttävät jostain syystä hämmästyvän siitä.
Jos presidentti sinuttelee minua, minä sinuttelen häntä.
Ongelma on tietenkin se, että ensinnäkin juuri kukaan ei osaa teititellä. Harva se päivä kuulee puhuttelutavan vaihtuvan kesken kaiken. Kassa saattaa sanoa ensin: "Onks sulla X-korttia?", mutta lopuksi "Olkaa hyvä". Tai sotkea teitittelymuodon ja monikkomuodon: "Olisitteko halunneet vielä jotakin?"
Myöskään sinuttelun ehdottamiseen ei osata suhtautua. Ainoa oikea tapahan olisi myöntyä ehdotukseen. Mutta jos sanon satunnaiselle asiakaspalvelijalle, että voimme kyllä minun puolestani sinutella, hän tuijottaa minua niin kuin ei tajuaisi mistä puhun. Ja jatkaa jääräpäisesti teitittelyä, mikä on sinuttelua ehdottaneen näkökulmasta loukkaus. Hänhän haluaa ottaa vallan ja päättää miten ko. kohtaamisessa puhutellaan toista. Lisäksi hän nolaa kieltäytymällä asiakkaansa. Ja osoittaa haluavansa pitää etäisyyttä. Niin ei toimi hyvä asiakaspalvelija.
Sinutteluahan voi ehdottaa etiketin mukaan "korkeammassa" asemassa oleva. Toisin sanoen, asiakas, iältään vanhempi tai nainen.
Koska tämä kaikki on niin pahasti hukassa melkein kaikilta, en suosi itse enkä suosittele teitittelyä juuri kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 16:51"]
Teitittelen itseäni reilusti vanhempia ihmisiä, tuntemattomia varsinkin. Töissä potilaita. Aikaisemmin asiakaspalvelijana asiakkaitani. Lääkäreitä.
Teitittelen paljon, se on luontevaa. Vastapuoli voi pyytää sinuttelemaan halutessaan. Myös minua saa teititellä vaikka kaupassa tai terveyskeskuksessa, olen nelikymppinen.
[/quote]
Miksi lääkäreitä pitää teititellä?
Mielestäni teitittelen aivan liian usein. Olen huoltsikalla töissä ja sielläkin tulee jostain syystä teititeltyä kaikkia asiakkaita, vaikka useimmat ovat ihan vakiokäyjiä, joita ei todellakaan tarvitsisi teititellä. Se työtapa vain on jäänyt jostain.
Töissä teitittelen ns. asiakkaita, ja muuten kaikkia vanhempia ihmisiä. Toisaalta pidän varsinkin töissä teitittelystä senkin takia, että se pitää sellaista pientä etäisyyttä ihmisten välissä, ja on helpompi saada työasiat käytyä läpi ilman, että jäädään jankuttamaan jostain epäolennaisesta. Ja jos langan toisessa päässä on ärtymystä ilmassa, niin yleensä teitittely auttaa siihenkin - itse kuvittelen, että se saa toisen ihmisen tajuamaan, että kunnioitan hänen työpanostaan, vaikka joudunkin soittelemaan deadlinejen ja muiden järjestelyjen perässä välillä tiukastikin.
Teitittelin keski-iän ylittäneitä kun ajoin taksia.
Enää en teitittele. Siirryin brutaalimmalle rahtipuolelle... ;-)
Teitittelen itseäni reilusti vanhempia ihmisiä, tuntemattomia varsinkin. Töissä potilaita. Aikaisemmin asiakaspalvelijana asiakkaitani. Lääkäreitä.
Teitittelen paljon, se on luontevaa. Vastapuoli voi pyytää sinuttelemaan halutessaan. Myös minua saa teititellä vaikka kaupassa tai terveyskeskuksessa, olen nelikymppinen.