Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI hankkia lapsi, jos se pitää viedä 10kk hoitoon?

Vierailija
12.08.2013 |

Mä en yksinkertaisesti tajua. Onko noin pienen hoitoon laittamisessa AINA kyse rahasta?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua aloitustasi- laki on laki ja ole tyytyväinen ap

t. ammattikasvattaja

Vierailija
2/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei hankkia lasta, vaikka veisi hoitoon, kun se on sallittua? Ajatteletko, että kaikkien pitäisi olla se kolme ekaa vuotta kotona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli kyse opintojen viemisestä loppuun. 

Vierailija
4/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, ettei lasta enää näe sen jälkeen kun se on viety hoitoon? Että se hoitoon viedessä ikäänkuin annetaan pois? Ihmisillä on omat syynsä laittaa lapsi hoitoon. Sitä en käsitä, miten ne syyt liittyy aloittajan elämään.

Vierailija
5/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, TÄTÄ minäkään en ymmärrä. Miksi on haluttu lapsi, jos ei sitä pysty itse hoitamaan edes vauva-aikaa? Sen jo jotenkin käsitän, että vaikkapa opintojen takia tai puolison äkillisen työttömyyden takia (jos itse pitää mennä töihin siis) lapsi laitetaan hoitoon noin 1,5-vuotiaana.

Vierailija
6/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä mitä erityisen pahaa on 10 kk ikäisen hoitoon viennissä. Itse olen molemmat siinä iässä hoitoon laittanut, osin syynä raha (olen perheen päätienaaja) mutta vielä tärkeämpi syy pelko ammatillisesta ja urakehityksestä jälkeen jäämisestä. Alallani teknologiat kehittyy koko ajan ja 3 vuoden tauko on melkoinen ammatillinen itsemurha. Moni niitä pitänyt nainen on päätynyt taukojensa jälkeen hanttihommiin, avustelemaan toisia. 

Toki se asia on mietityttänyt, että onko ok viedä alle vuoden ikäinen hoitoon. Enkä itsekään usko että se on ihanteellisin tilanne että viedään. Mutta, lapset tuntuvat kuitenkin selviävän siitä isommitta traumoitta, ja monessa maassa viedään paljon nuorempanakin hoitoon, joten en näe mitään kauheaa varhaisessa hoitoon viennissä.

Vierailija
7/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se äkillisesti työtön puoliso voi sitten hoitaa??[

quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:17"]

No, TÄTÄ minäkään en ymmärrä. Miksi on haluttu lapsi, jos ei sitä pysty itse hoitamaan edes vauva-aikaa? Sen jo jotenkin käsitän, että vaikkapa opintojen takia tai puolison äkillisen työttömyyden takia (jos itse pitää mennä töihin siis) lapsi laitetaan hoitoon noin 1,5-vuotiaana.

[/quote]

Vierailija
8/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:16"]

No mulla oli kyse opintojen viemisestä loppuun. 

[/quote]

Mulla jäi viimeinen vuosi + opinnäytetyö puuttumaan, kun sain esikoiseni. Siirsin vain valmistumisaikaa viimeiseen mahdolliseen ajankohtaan, jolloin pystyin tekemään opinnot ja opinnäytetyö hitaalla aikataululla. Sovittelin koulun kanssa mahdollisimman paljon etänä tehtäviä juttuja. Pari kurssia kävin niin, että mummo hoiti lasta. Lapsi ei tarvinnut hoitopaikkaa ollenkaan.

Vierailija
9/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin "hankin" sen lapsen saadakseni nauttia tästä uudesta ihanasta ihmisestä läpi elämäni. Tavoitteeni on olla osa hänen elämäänsä niin kauan kuin henki minulla pihisee enkä näe miksi työssäkäyminen poissulkisi mahdollisuuteni "hankkia"jälkikasvua.

En siis hankkinut lasta saadaseni olla kolme vuotta kotona vaan siksi, että itsekkääsi halusin lapsen osaksi elämääni, johon siis myös työssäkäynti kuuluu.

Vierailija
10/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa ajattelen minäkin, on omituista että hankitaan lapsi ja sitten kuskataan se pois silmistä mahdollisimman äkkiä, ei siinä ole kovin paljon ajateltu, lasta.

Päiväkotien entinen nimi tarha kuvasi sitä oikein hyvin.

Ei varmasti voi millään lailla puolustella noin pienten kotoa pois viemistä pitkiksi päiviksi, sanoohan sen järkikin että pikkulapsen paras paikka on koti..tai jos on, ainahan ei niin ole ikävä kyllä vaikka pitäisi. Kyllä minä ainakin olen ollut paras asiantuntija omien lasteni hoidossa, ei ole tullut koskaan mieleeni "ulkoistaa" sitä.

Vierailija
11/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meistä ei varmaan montaa olisikaan sitten tässä kirjoittelemassa. Ainakin 70- ja 80-luvulla oli ihan normaalia viedä lapsi pian hoitoon. Ei ollut äitiyslomakaan kovin pitkä. Minut vietiin 3 kuukautisena perhepäivähoitoon. En ole kärsinyt siitä missään vaiheessa elämääni. Minun äitini halusi tehdä töitä ja opiskeli samalla myös tutkinnon. Minusta on kiva, että äitini teki minut, vaikka laittoikin hoitoon. Mutta olisi vissiin pitänyt jättää tekemättä....

Vierailija
12/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi *leen kultalusikka suussa syntyneet, että osaakin kismittää tuommonen nillitys :(

Osalla on vastuuta työpaikalla. Oletteko kuulleet esimerkiksi yrittäjistä, vaikka?

Lyön vetoo että aloittaja elää jonkun muun rahoilla.

Onneksi olkoon.

Vierailija
13/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska muuten esimerkiksi täällä Belgiassa kukaan ei lisääntyisi. Äitiysloma on täällä 3 kuukautta. 

Lisää hassuja kysymyksiä?

Vierailija
14/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä olemassa kymmeniä paljon pätevämpiä syitä olla hankkimatta lapsi kuin se, että vie lapsen hoitoon 10 kk ikäisenä. Siinä iässä ja monissa maissa paljon pienempinäkin lapset nyt vaan viedään hoitoon. Ei se lapsen maailmaa mitenkään kaada. Täällä vaan hysterisoidaan sekä lapsen hoitoon viemistä että kotihoitoa. :=))

Vierailija
15/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en käsitä, minkäläinen mielenvika antaa (äiti)ihmiselle sellaisen käsityksen, että hän on moraalisesti ja älyllisesti niin paljon korkeampi olento, että hänellä on varaa kyseenalaistaa ja arvostella kaikkien muiden valintoja, jotka poikkeavat hänen omistaan.

Vierailija
16/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan helkutin tyytyväinen että vanhempani minut hankkivat vaikka minut pantiin 70-luvulla alle vuoden vanhana päivähoitoon. En todellakaan koe että olisi parempi kun olisin jäänyt syntymättä.  Minulla on ollut ihana elämä ja lapsuuskin oli onnellinen.

Vierailija
17/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankkia lapsi, jos ei sitä itse pysty elättämään? Aina vastuu on vanhemman.

Vierailija
18/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskimpa lastenpsykiatrit liputtavat lapsen kotihoidon puolesta, ellei siinä jotakin ihan pätevää perustelua olisi!!! Uskon, että ovat hiukan pätevämpiä arvioimaan sen, että mikä on lapsen kasvulle ja kehitykselle hyväksi, kuin te monet urakeskeiset täällä. Kaikille on tarjottu sama mahdollisuus olla kotona ensimmäiset 3v. Tuet eivät ole hääppöiset, mutta niillä pärjää jos ei perseessä ole kultalusikka poikittain! Vaihtoehtoja on aina olemassa ja ne ovat valintakysymyksiä, että miten leveesti tahtoo elää vai riittäskö vähempi ja voisi olla lapsen kanssa kotona hiukan pidempään. Monille teistä tuntuu korkeampi elintaso menevän vanhemmuuden edelle. Yleensä se älähtää johon kalikka kalahtaa, eli osuiko arkaan paikkaan??! Lapsia pystyy "tekemään" yllättävän moni, mutta vanhemmuus ei sitten kaikilta suju ja kasvatus- ja hoitotehtävät ulkoistetaan mieluummin muualle ja aivan törkeän varhain pieniä lapsia laitetaankin hoitoon isoihin päiväkotiryhmiin. Se mikä on vanhempien mielestä "hyvä ja toimiva" ratkaisu ei aina ole sitä lapselle. 

Vierailija
19/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää, että saan olla äiti töiden jälkeen. :)

Vierailija
20/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista tämä av-logiikka... veloille saarnataan, että lapsi ei estä kunnianhimoista uraa ja lapsiatehneet velvoitetaan olemaan poissa työelämästä 3 v/ lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän