Muuten alkoholia häissä, mutta ei viiniä ruoan kanssa
Mikä logiikka? Alkujuomat tarjoillaan ja illalla boolia sekä olutta ja siideriä. Mutta ei viiniä ruoan kanssa. Viinakset hankittu tallinnasta, olisiko muutama viinipullo muuttanut tilannetta juuri mihinkään?
Tällaisissa häissä tuli käytyä viikonloppuna ja vähän ihmetytti maito ja vesi sinänsä ihan hyvän ja juhlallisen hääpäivällisen seurana. Onko tämmöinen linjanveto tavallistakin?
Kommentit (13)
On se Suomessa aika tavallista varsinkin maalla. Viinin juonti ruoan kanssa kun ei perinteisesti kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Kaljaa, sahtia tms kyllä usein on tarjolla maidon ja piimän ja veden lisäksi.
Riippuu niin niistä juhlaruoistakin, kaikkiin perinteisiin suomalaisiin ruokiin ei oikein viini edes kovin hyvin sovi.
Mitä tyypillisin suomalainen perinnetapa. Ruuan kanssa maitoa, ruuan jälkeen viinaa. Kuka sitä nyt ruuan hyvää makua jollain happamalla litkulla pilaisi!
Mun mies saa joka joulu reilu 10 pulloa viiniä joululahjaksi asiakkailta. Vuoden kuluessa viedään pullot yksitellen lahjaksi. Kunnes tulee taas uusi joulu ja uudet lahjat. Mä juon kuohuviiniä lasillisen joskus ja drinksuista tykkään. Mies juo firman saunaillassa oluen, silloinkin menee ja tulee autolla.
Meille sopis juhlat loistavasti.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 11:55"]
Mitä tyypillisin suomalainen perinnetapa. Ruuan kanssa maitoa, ruuan jälkeen viinaa. Kuka sitä nyt ruuan hyvää makua jollain happamalla litkulla pilaisi!
[/quote]
Maitohan ei ole hapanta:).
Maito ruokajuomana on kyllä aika erikoista aikuisten osalta. Tuo alkoholin painottuminen iltaan viittaa kyllä ryyppyhäihin. Tosin olut on kyllä hyvä ruokajuoma tiettyjen sapuskoiden kanssa. Tässä tapauksessa ei vissiin sitäkään ollut tarjolla.
Onneksi Suomessa on hyvää vettä (eikä maksa juuri mitään...). Sen puolesta ruokailu voi onnistua ilman viiniäkin.
Miksi kaikkien pitäisi järjestää häät samalla kaavalla? Mikään suomalainen perinne viini ruuan kanssa ei ole, vaikka monilla näin onkin. Eikä tietenkään tarvitse ajatella niinkään, että pitää järjestää just perinteen mukaan, mutta kannattaa ehkä myös ottaa suomalaiset tavat ja perinteet huomioon, ennen kuin alkaa arvostella juhlajärjestelyjä.
Suomalaiset ovat suurella joukolla alkaneet juoda viiniä suunnilleen 2000-luvulla. Sitä ennen viiniä joi pienempi joukko, eikä Alkonkaan valikoimissa ollut juuri kehumista. Tänäkään päivänä kaikki eivät tykkää viinistä, edes tai varsinkaan ruuan kanssa. Siihen kannattaa sopeutua.
Tää ihme hienohelmailu jotenkin ällöttää, kaikkien tulisi järjestää juhlansa jotenkin hirveen fiinisti. Minusta parempi, että juhlat ovat juhlakalujen näköiset.
Mitä sä ap haluat kuulla? Oi miten kultivoitunut olet, kun et koskaan ole ollut häissä, jossa ei ole viiniä ruuan kanssa, mutta alkoholitarjoilu myöhemmin? Olet varmaan hienosta vanhan rahan suvusta ja erityisen hieno ihminen, jolla ei ole lainkaan kosketuspintaa siihen, miten tavallinen rahvas rypee (eli juhlii).
En ole kyllä KOSKAAN kuullut häistä, joissa ei olisi viiniä ruuan kanssa. MITEN sulla ap on NOIN rahvaanomaisia tuttavia?!? Varmaan jotain miehen serkkuja...
Oltiinkohan samoissa häissä :)
Ihmettelin hieman samaa, mutta eiköhän tuo ole ihan normaalia ja hyväksyttävää. Oli kaikin puolin hääparin oloiset häät, ihan pelkästään hyvällä.
Tuo on kyllä ihan totta, esimerkiksi 80-luvulla ei vielä häissä viiniä näkynyt ruuan kanssa. Joku voi sanoa, että nythän eletäänkin 2000-lukua. Niin eletäänkin, mutta ei kai kaikkien pidä olla samanlaisia, eikö jokainen tee ihan omannäköisensä häät.
Itse en voi sietää viinin makua, enkä minkään alkoholin. Sinänsä minulle on ihan sama, tarjotaanko ruuan kanssa viiniä, vai ei.
meillä oli alkumalja keittoruoka jonka kanssa leipiä vettä maitoa kotikaljaa ja sitten illalla vasta alkoholia kun lapsetkin olivat poistuneet... So? Meidän häät :b tehtiin kaikki itse kakkujakin leivottin edellisenä yönä...
Tyypillinen wt-ilmiö häissä. Ei olla koskaan juotu ruuan kanssa muuta kuin sinistä maitoa ja koskaan käyty kuin Hesburgerissa syömässä, niin ei siinä kaikki tavat ehdi vielä juurtua. Voisin vielä arvata että alkoholibudjetti sinällään on aika äärimmäinen.
Itse olin juuri viikonloppuna myös häissä, missä oli käyty Tallinnassa. Onneksi ei ollut boolia vaan baari+baarimikot (booli junttien hommaa) ja viinitkin oli saatu kohtuullisesti sointumaan ruokaan.