Kertokaa hämmentäviä faktoja
Kommentit (1405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset söivät ensimmäisiä perunoita raakana. Eivät ymmärtäneet että niitä pitää keittää ensin kun perunat saapuivat Etelä-Amerikasta Suomeen.
Muistelisin kuulleeni tämän jutun niin, että ensiksi suomalaiset luulivat, että perunan pahanmakuiset ja myrkylliset marjat ovat niitä syötäviä osia. Sen kyllä uskoisin, että sitten kun on keksitty että ne juurimukulat ovat syötäviä, hyvin pian ne on alettu myös keittää. Kun kerran nauriitakin on osattu kypsentää.
Raaka peruna on hyödyllistä suolistolle. Siinä on resistenttia tärkkelystä, joka on prebiootti suolessa, edistää hyvänlaatuisen flooran kasvua ja joka myös muuttuu butyraatiksi.
Itseasiassa siihen kehittyy resistenttiä tärkkelystä vasta kuumentaminen, jäähdyttämiseen ja uudellen kuumentaminen jälkeen.
Hämmentävä fakta: kuka tahansa voi väittää netissä aivan mitä tahansa joutumatta mihinkään vastuuseen väittämästään, ja joku asiaa paremmin tunteva voi yrittää oikaista ensimmäistä väittämää mutta ei ole mitään takeita että parempi tieto saa näissä tilanteissa etulyöntiaseman.
Tällaista peitsentaittoa seuraavien (mm. minun) pitää sitten vaan jotenkin yrittää päättää että kannataako uskoa jotain osapuolta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/10/03/avara-luonto-saarten-monet-kas…
siksi kannattaa katsoa kaikki luontodokumentit, mitä vastaan tulee. Tuota olen itse toivinut uusintana:-)
Vierailija kirjoitti:
Hiekkarannalla on hiekanjyviä enemmän kuin maailmankaikkeudessa atomeja
Eihän tuo voi olla mitenkään mahdollista. Näes ne hiekanjyvätkin muodostuvat atomeista.
Maamme lappaa miljarditolkulla rahaa muilta mailta tulleiden elättämiseen, eikä veltoita näitä mihinkään kuten oman maan kansaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ihmiset kokevat olevansa rationaalisia.
On kuitenkin valtava määrä tutkimustietoa, että ihminen ei pääsääntöisesti toimi rationaalisesti.
Näin ollen on rationaalista tiedostaa olevansa epärationaalinen.
Tämä, yllättävää kyllä tekee sinusta rationaalisemman.
Kuulin kerran tällaisen vertauksen: jos järki ajatellaan ihmisen kokoiseksi (fyysisesti siis), niin tunteet ovat kuin elefantti jota ihminen yrittää kontrolloida. Välillä onnistuu, mutta jos tunteet ovat vahvasti jotain "mieltä", ne vievät meitä kuin litran mittaa.
Hämmentävä fakta: tunteet pitää vain tuntea.
Mutta tuntoaistia voi toki vahvistaa/heikentää kemiallisesti!
"– Kolme haitallisiksi tiedetyistä neonikotinoideista viidestä siis nyt kiellettiin rypsin käsittelyssä, mutta vain
väliaikaisesti.
Aineet sallitaan muussa tuotannossa mm. kasvihuonetuotannossa, metsäpuiden taimikäsittelyssä ja koirien ulkoloisten häädössä.
Rypsin osalta kielto alkaa vuodenvaihteessa ja on voimassa kaksi vuotta. kertoo luomutuottaja Hannele Sippu.
Sippu oli järjestämässä Anjalankosken puutarhaseuran ja Mämmälän kotiseutuyhdistyksen kanssa keskustelutilaisuutta toukokuun alussa.
Puhujana oli Mehiläishoitajien liiton tiedottaja ja tutkimuskoordinaattori Tuula Lehtonen.
Lehtonen kertoi luennossaan, että neonikotinoidit haittaavat hyönteisten suunnistuskykyä, muistia, oppimista, ruoan keruuta, kommunikointia, lisääntymistä ja taudinkestävyyttä.
Erityisen huolestuttavaa näiden aineiden vaikutus on toukkiin.
Uhattuna on koko mehiläisyhdyskunnan selviytyminen.
Mehiläinen on erittäin tärkeä toimija luonnossa; se pölyttää ainakin 87 eri ravintokasvia."
http://www.luomuliitto.fi/hallinta/wp-content/uploads/2013/05/9vedos_LL…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanin suurlähetystöllä Pariisissa on 24 tuntia vuorokaudessa päivystävä numero japanilaisille, jotka kokevan kriisin siksi, ettei Pariisi olekaan niin ihana kaupunki kuin he kuvittelivat. :D
Kaikissa suurlähetyistöissä on oman maan kansalaisille 24h-numero.
Tässä taidettiin tarkoittaa tuon päivystävän numeron tarkoitusta. Olen kuullut että osa näistä japanilaisista turisteista tarvitsevat jopa hoitoa koska ovat niin masentuneita. Pariisi ei ollutkaan niin kuin elokuvissa. Sotkuiset kadut ja kiireiset ihmiset. Romanttisuus kaukana.
Kyseessä on siis ns. Pariisi-syndroomana tunnettu, jopa psykoosiin johtava mielenterveyden järkkyminen, joka esiintyy jostain syystä vain japanilaisilla turisteilla
Samanlainen turistikohteeseen liittyvä syndrooma on Jerusalem-syndrooma, jossa moni ko. paikassa käynyt sekoaa käytyään pyhillä paikoilla. Kyseessä voi siis olla joku helluntailainen tms. "vapaiden suuntien" uskovainen, joiden seuroissa muutenkin tapana puhua kielillä ja saadaa jotain näkyjä, jonka Israelin terveysviranomaiset merkkaavan mielenterveysongelmaksi. Kyseessä voi olla myös hämmennyksen aikaansaama shokki, jossa esim. Jeesuksen haudassa (joka on semmoinen n. vaatehuoneen kokoinen) käyminen voi olla jollekin uskovaiselle ihan liikaa, olla nyt samassa pikku huoneessa, jossa Jeesuksen on sanottu nousseen kuolleista. Erikoisimpana ihan ns. perusturistit, jotka eivät ole välttämättä uskovaisia, jotka saattavat yhtäkkiä myös saada jonkun kohtauksen.
Mun ex-mies on israelilainen ja oli nuoruudessaan töissä lentokentällä ja sanoi, että n. kerran kuussa joku kiljuva ja kouristeleva pyhiinvaetaja pitää saattaa terminaalista ambulanssiin. Hadassah Medical Centerissä Jerusalemissa on jopa oma yksikkö ja hoitokoodi näiden tapausten hoitamiselle.
Tuo Jerusalemin syndrooma koskee kaikkia kansallisuuksia, mutta Pariisin syndrooma vain japanilaisia. Syyksi on sanuttu juuri idealisoitua kuvaa Pariisista ja sitä, että esim. ranskalainen asiakaspalvelu on melko töykeää, varsinkin Japaniin verrattuna. Kukaan ei ole silti vielä selittänyt, miksi juuri japanilaiset kriisityvät Pariisissa ollessaan, eikä kukaan muu tämän todellisuuden huomaava.
Mä olen ihan supisuomalainen, mutta mullekin Pariisi oli ihan hirveä pettymys, kun teini-ikäisenä siellä ekaa kertaa kävin. En nyt mitään kohtausta tai kriisiä saanut, mutta oli se jotain ihan muuta kuin olin kuvitellut, likainen ja ruma.
Mutta joo, mielenkiintoisia ilmiöitä nuo turistisyndroomat muuten.
Itselle kävi myös 17-vuotiaana. En saanut mitään kohtausta, mutta kamala pettymys se oli. Tässä varmaan puhuttiin juuri siitä, miksi japanilaisilla tulee noita peruspettymystä pahempia oireita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyökki, tammi, pähkinä, lehtikuusi, ja marjakuusi olivat rautakaudella Suomen yleisimpiä puita. Kuusi levisi Suomeen vasta keskiajalla.
Tämän kai kaikki tietävät?
Kasvilajiston muutos kuvastaa sitä sykliä, jota kutsutaan ilmastonmuutokseksi.
Hallitustenvälisen ilmastopaneelin määrittelemänä maapallon keskilämpötilan mittaushistoria aloitetaan ajankohdasta, jolloin maapallolla vallitsi ns. Pieni jääkausi.
Tuolloin oli useita katovuosia peräkkäin ja nälkä vaivasi ihmisiä joka puolella maailmaa. Maapallon ilmasto on tuosta lämmennyt n. 1.8 calciusastetta, voinemme olla tyytyväisiä, että kylmyyden aiheuttamat katovuodet ovat pelkkää historiaa.
Maapallon mennyttä ilmastoa voidaan tutkia kyllä huomattavasti keskiaikaa kauemmaksi. Geologisten näytteiden avulla voidaan tutkia minkälainen ilmasto oli jopa satoja tuhansia vuosia sitten, kannattaa tutustua tarkemmin paleoekologiaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielessä on enemmän kirosanoja kuin avaruudessa on tähtiä JA maailmankaikkeudessa on atomeita yhteensä!
Eihän nykyään enää edes ole kirosanoja. Ne ovat ouhekielen välimerkkejä. (Esim v:ttu on pilkku ja saat4na on huutomerkki)
Esimerkkilause:
Juominen ei ole mulle mikään ongelma v:ttu mä voin juoda niin paljon kuin mä haluan saat4na
Etelä-Atlantilla on alue jossa maan kuori on niin ohut että maapallon sisäosista tuleva säteily jatkuvasti sekoittaa ja jopa rikkoo satelliitit siinä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Pas kaan hinkattu Kånken on todellakin oksettavin "asuste" maailmassa. Ja silti sitä pitävät jotkut hienona ja trendikkäänä.
Tämä on mielipide, ei fakta.
Tunnissa on 3600 sekuntia. Minä laskin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanin suurlähetystöllä Pariisissa on 24 tuntia vuorokaudessa päivystävä numero japanilaisille, jotka kokevan kriisin siksi, ettei Pariisi olekaan niin ihana kaupunki kuin he kuvittelivat. :D
Kaikissa suurlähetyistöissä on oman maan kansalaisille 24h-numero.
Tässä taidettiin tarkoittaa tuon päivystävän numeron tarkoitusta. Olen kuullut että osa näistä japanilaisista turisteista tarvitsevat jopa hoitoa koska ovat niin masentuneita. Pariisi ei ollutkaan niin kuin elokuvissa. Sotkuiset kadut ja kiireiset ihmiset. Romanttisuus kaukana.
Kyseessä on siis ns. Pariisi-syndroomana tunnettu, jopa psykoosiin johtava mielenterveyden järkkyminen, joka esiintyy jostain syystä vain japanilaisilla turisteilla
Samanlainen turistikohteeseen liittyvä syndrooma on Jerusalem-syndrooma, jossa moni ko. paikassa käynyt sekoaa käytyään pyhillä paikoilla. Kyseessä voi siis olla joku helluntailainen tms. "vapaiden suuntien" uskovainen, joiden seuroissa muutenkin tapana puhua kielillä ja saadaa jotain näkyjä, jonka Israelin terveysviranomaiset merkkaavan mielenterveysongelmaksi. Kyseessä voi olla myös hämmennyksen aikaansaama shokki, jossa esim. Jeesuksen haudassa (joka on semmoinen n. vaatehuoneen kokoinen) käyminen voi olla jollekin uskovaiselle ihan liikaa, olla nyt samassa pikku huoneessa, jossa Jeesuksen on sanottu nousseen kuolleista. Erikoisimpana ihan ns. perusturistit, jotka eivät ole välttämättä uskovaisia, jotka saattavat yhtäkkiä myös saada jonkun kohtauksen.
Mun ex-mies on israelilainen ja oli nuoruudessaan töissä lentokentällä ja sanoi, että n. kerran kuussa joku kiljuva ja kouristeleva pyhiinvaetaja pitää saattaa terminaalista ambulanssiin. Hadassah Medical Centerissä Jerusalemissa on jopa oma yksikkö ja hoitokoodi näiden tapausten hoitamiselle.
Tuo Jerusalemin syndrooma koskee kaikkia kansallisuuksia, mutta Pariisin syndrooma vain japanilaisia. Syyksi on sanuttu juuri idealisoitua kuvaa Pariisista ja sitä, että esim. ranskalainen asiakaspalvelu on melko töykeää, varsinkin Japaniin verrattuna. Kukaan ei ole silti vielä selittänyt, miksi juuri japanilaiset kriisityvät Pariisissa ollessaan, eikä kukaan muu tämän todellisuuden huomaava.
Mä olen ihan supisuomalainen, mutta mullekin Pariisi oli ihan hirveä pettymys, kun teini-ikäisenä siellä ekaa kertaa kävin. En nyt mitään kohtausta tai kriisiä saanut, mutta oli se jotain ihan muuta kuin olin kuvitellut, likainen ja ruma.
Mutta joo, mielenkiintoisia ilmiöitä nuo turistisyndroomat muuten.Itselle kävi myös 17-vuotiaana. En saanut mitään kohtausta, mutta kamala pettymys se oli. Tässä varmaan puhuttiin juuri siitä, miksi japanilaisilla tulee noita peruspettymystä pahempia oireita?
Pariisi syndrooma on sitten vastakohta Florence syndromelle, jossa Italian Firenzessä vierailevat haltioituvat klassisista taideteoksista niin että pyörtyilevät euforiasta.
Kalmanmies kirjoitti:
Tunnissa on 3600 sekuntia. Minä laskin!
Miljardi sekuntia tulee täyteen noin 31v 8kk iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyökki, tammi, pähkinä, lehtikuusi, ja marjakuusi olivat rautakaudella Suomen yleisimpiä puita. Kuusi levisi Suomeen vasta keskiajalla.
Tämän kai kaikki tietävät?
Haluaisin kuulla kenelle, tai siis millä koulutuspohjalla varustetulle ihmiselle tämä on jotenkin itsestään selvää. Myönnän suoraan ettei oma biologiantuntemukseni edennyt yläasteen jälkeen pätkääkään, mutta onko oletus se että tällainen asia pitäisi tietää? (toivon että sekä tämän kysymyksen esittäjä että minä itse voimme puhkaista ainakin yhden kuplan seinän, ainakin osittain)
Teollissuuasähkö tai "sähkön hinta muille kuin kotitalouksille" on raapaisun halvempi Suomessa kuin Ruotsissa, lähse Eurostat. Ei siis 4 kertaa kalliimpi kuren on kuulut väitettävän.
Vierailija kirjoitti:
Teollissuuasähkö tai "sähkön hinta muille kuin kotitalouksille" on raapaisun halvempi Suomessa kuin Ruotsissa, lähse Eurostat. Ei siis 4 kertaa kalliimpi kuren on kuulut väitettävän.
Suomen teollisuuden sähkövero on laskettu tänä vuonna EU-minimiin. Siitä UPM:n Pesonen vaikenee.
Kun USA:n suihkuhävittäjiin kehitettiin 60-luvulla heittoistuinta, "testinukkena" käytettiin huumattua karhua.
Yapin saarivaltiossa Mikronesiassa käytetään USA:n dollarin ohella virallisena valuuttana lannevaatekangasta, palloksi pyöriteltyä kurkumatahnaa, simpukkakaulanauhoja ja kivikiekkoja, joiden läpimitta vaihtelee 3,5 cm:stä neljään metriin.
Vierailija kirjoitti:
Kun USA:n suihkuhävittäjiin kehitettiin 60-luvulla heittoistuinta, "testinukkena" käytettiin huumattua karhua.
En haluais joutua istuttamaan huumattua karhua koneen istuimelle ja turvavöihin ja vielä vähemmän irroittamaan sitä tuon kokemuksen jälkeen.
Pariisin olympialaisissa vuonna 1900 ammuttiin eläviä kyyhkysiä. Kohta varmaan ammunta kielletään olympiakisoissa kokonaan. Monet olympialaisten urheilulajit ovat alun perin sotaan liittyviä, kuten vaikkapa keihäänheitto ja ammuntalajit. Tämä on hyvin ymmärrettävää, kun tietää että tuollainen kilpaurheilu on paljolti sodan korviketta.
Olympialaisia on järjestetty vuodesta 1896 lähtien, paitsi vuosina 1916, 1940 ja 1944. Näinä vuosina ei kilpailuja tarvinnut järjestää, kun oli menossa oikea sota.