Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies uhkailee itsemurhalla jos jätän hänet, alkoholismi

kyllästynyt
12.08.2020 |

Hei!

Ei ole provo. Mitä hittoa tässä pitää tehdä? Jokainen alkoholistin puoliso tietää varmasti tilanteen. Tyhjät lupaukset, aina paluu samaan ja hyvä aika kestää parhaimmillaan 2vk. Takana jo useampi vuosi. Itse olen suorittaja, joka kestää näköjään mitä tahansa paskaa. Tiedostan omana ongelmanani läheisriippuvuuden. Jos joku ulkopuolinen kysyisi vastaavassa tilanteessa apua, sanoisin että sairastahan tossa suhteessa on pysyä.

Nyt on taas retkahdus, olen kertonut että otan lapset ja lähden. Muuttuu marttyyriksi, koska ei ole kuin "paska ihminen" ja kertoo ettei millään ole mitään väliä niin tappaa itsensä??? Tuntuu ihan kiristykseltä ja olen aivan hukassa kun en uskalla jättää miestäni, joka on vielä enemmän hukassa.

Alkoholismista: Tiedostaa kyllä ongelmansa ja vihaa asiaa, mutta ei suostu hoitoon kun pääsee siitä itse. Ei vaan ole päässyt, mutta yritys alkaa taas uudestaan. Itse pitäisi vaan jaksaa mukana, hoitaa koti ja lapset ja tsempata kun hänellä on vaikeaa!

Puolisona: En jaksa enää. Olen aivan loppu. Tunteet kuolee tässä, vaikka toista rakastankin. Ei tämä ole nuoren, ihan mielestäni hyvännäköisen ja terveen aikuisen unelmien suhde. Parisuhteemme on niin syvältä perseestä alkoholismin takia, että olen lähes heittänyt hanskat tiskiin ja todennut menettäneeni sen ihmisen kenen kanssa olen alkanut seurustelemaan.

On tehty lasu, joka on tietoinen asiasta. Mies lupasi kuun taivaalta muuttua. Ei vaan oo vieläkään onnistunut pysyvästi. Pelkään, että jos lähden tai otan oman asunnon, lapset menettää isänsä. Syyttäisin siitä itseäni. On niin paljon paskaa mielessä näiltä alkoholismivuosilta, että terapeuttikin heittäisi varmaan selälleen rullatuolissaan.

Onko vertaistukea, tai järjen ääntä? Tää on ihan kauheeta. :(

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että tänne tuli kommentteja alkoholistien ex-puolisoilta. Vertaistuki on paras tuki tässäkin asiassa. Lähtö kuin pieru saharaan on tosi vaikeaa toteuttaa.. Täällä ei ole sopivaa asuntoa vapaana. Vuokrasopimus on minun nimissä, vain minulla olisi varaa maksaa täyttä vuokraa ilman puolisoa, kaikki tavaramme ovat yhteisiä. En jotenkaan moraalisesti voi heittää toista pellolle, kun toi uhkailu alkaa ja maksaa kuitenkin asumisesta osansa. Tosi vaikee tilanne.

Ap

No sä katkaiset vuokrasopimuksen kun uusi asunto on tiedossa. Mies voi jäädä nykyiseen eli ottaa sen omille nimilleen ja sinnittelee siinä sitten niin kauan kunnes saa halvemman itselleen. Sä voit sanoa vuokranantajalle, että mies jää siihen ainakin kuukaudeksi, ettei ole heti ottamassa siihen uutta vuokralaista. Kun mies joutuu maksamaan asumisesta enemmän, jää teoriassa vähemmän rahaa viinaan. Toki alkoholista löytää ne viinaroposet mistä tahansa ja tinkii vaikka syömisestä, että saa juotavaa. Mutta sekään ei ole sun ongelma ap. Miksi kannat huolta miehen pärjäämisestä tai asumisesta? Se on aikuinen ja luultavasti jollakin lailla tilanteen tasalla, jos ootte tuosta juomisesta jo muutaman kerran puhuneet. Voithan sä vielä kerran sanoa sille, että nyt alkaa olla mitta täynnä ja alat etsiä itsellesi asuntoa. Luultavasti se sinnittelee vähän aikaa selvin päin antaakseen vaikutelman, että ongelmat on selätetty, mutta sun pitää pysyä tiukkana. Oot tainnut vähän jo hukata itteäs tuon juopon rinnalla?

Mun kaverilla oli just tuollainen tilanne. Mies joi vuosikaudet, ja pystyi korkeintaan olemaan pari kuukautta raittiina välissä. Syytti kaikkia ja kaikkea omasta juomisestaan eli tosiasiassa ei missään vaiheessa tainnut ymmärtää, että kyseessä oli oma sairaus ja pitkälti omat valinnat. Kaveri oli löyhässä hirressä, ei ukaltanut lähteä eikä häätää ukkoa pois. Kunnes jostakin sai sitten voimaa lempata housuihindsa kusevan, milloin mistäkin sammuneena löytyvän ukon pihalle. Vuosia siihen meni ja lapset kärsivät todella pahoin, eivät taida koskaan päästä jaloilleen :( No eron jälkeen ukko heitti veivinsä parissa kuukaudessa, oli sillä jo kaikenlaisia ongelmia valmiina.

Vierailija
42/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ihmiset olette niin kauan yhdessä hirviöiden kanssa? Erotkaa ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja elementtejä ap! Meillä ei ollut onneksi lapsia, mutta edellinen mieheni joi itsensä melkein hengiltä. Silloin itselläni tuli mitta täyteen.

Siitä alkoholismista on niin vaikea päästä eroon. Etenkin monet miehet lääkitsevät stressiä ja vaikeita elämäntilanteita juomalla. Monta keskustelua käytiin ja uhkailin erolla monesti, ellei hae apua. Lupasi aina hakea, mutta ei siitä mitään tullut. Lopulta alkoi juomaan salaa. Piilotteli pulloja ympäri taloa ja tonttia. Kun lopulta joi itsensä sairaalaan niin sain siitä voimaa eroon. Uhkaili tappavansa itsensä. Minä olin siinä vaiheessa jo niin väsynyt ja uupunut tilanteeseen, etten edes välittänyt. Pistin miehen pihalle, pakotin muuttamaan muualle ja ottamaan vastuuta omasta elämästä. Toistaiseksi on kyllä hengissä.

Ymmärrän, että kun on lapsia on helpompi pysyä yhdessä. Eihän sen eron tarvitse olla lopullinen jos nyt lähdet. Mikäli mies raitistuu pysyvästi, voitte varmasti palata yhteen. Mutta nyt ensisijaisena tavoitteena on viedä lapset pois katselemasta alkoholi-isää!

Vierailija
44/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan vielä kysyä, onko KETÄÄN kenen puoliso olisi oikeasti päässyt tosta viinahelvetistä irti niin luvattuaan?

Jos joku läheisesi on, niin miten ihmeessä onnistui raitistumaan?

Alkaisitko vihdoin ajattelemaan lapsia??

Miehestä ei ole nyt isäksi ja sinä mahdollistat sen. Apua saat, kun pyydät esim. Sossu. Jos jo 1 lasu on tehty, ovat tietoisia.

Vierailija
45/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan vielä kysyä, onko KETÄÄN kenen puoliso olisi oikeasti päässyt tosta viinahelvetistä irti niin luvattuaan?

Jos joku läheisesi on, niin miten ihmeessä onnistui raitistumaan?

Ap

Tätä ihmeraitistumista tapahtuu erittäin harvoin, lähinnä vain elokuvissa. Itse kirjoitit, että tilanne on jatkunut jo vuosia! Vuosia on pitkä aika odottaa. Mies ei ole saanut mitään aikaiseksi sinä aikana, paitsi itkeä. AP: nyt skarppa nainen ja laita sinun ja lasten hyvinvointi etusijalle. Aikuinen mies osaa kyllä pitää itsestään huolta ja selkeästi tiedostaa tarvitsevansa apua. Anna hänen ottaa vastuuta omasta elämästä.

Ihan ensin: puhu viranomaisille tilanteestasi. Lasun taisitkin jo tehdä? Hanki ulkopuolista apua myös läheisiltä/ystäviltä.

1) Hanki sinulle ja lapsille uusi asunto. Irtisano nykyinen. Kerro miehelle, ettei hän saa avaimia uuteen asuntoon vaan joutuu hankkimaan itselleen oman asumuksen.

2) Valitettavasti mies on vain heitettävä susille. Miestä voi kuitenkin auttaa pääsemään jaloille KÄYTÄNNÖN asioissa, esim. asunnon etsinnässä.

3) Älä taivu. Mies tulee varmasti uhkailemaan itsensä tappamisella. Ihan yleistä alkoholisteille kun ei enää tanssita hänen pillin mukaan. Oikeasti, ei ole enää sinun ongelma. Sinun ongelma on pitää lapset kasassa ja huolehtia heille turvallinen kotiympäristö.

Vierailija
46/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tähän kirjoittaa vielä sen, että olen taloudellisesti naimisissa tuon alkoholistini kanssa. Jos hän jättää lainasta oman osansa maksamatta, voi hän aiheuttaa paljon taloudellista paskaa minulle ja lapsille. Nyt hän maksaa lainaa ja vuokraa. Nämä ovat kaikki toissijaisia asioita hyvän olon ja turvallisen kodin rinnalla, tiedän, mutta on helvetin vaikeaa yrittää seurata järkeä pelkojen yli ja laskea euroja. Tukia en saisi, koska tienaan ihan ok. 

Lapset ovat vielä niin pieniä, etteivät he ymmärrä mistään mitään. Lapsille isän alkoholismi välittyy lähinnä sillä, että huitelee poissa kotoa. Sitten taas itku silmässä kertoo, miten perseelleen veti ja lapset ja minä ollaan elämä. Eli samaa paskapuhetta, jos taas huomenna jatkaa käytöstään. 

Päätin nyt näitä lukiessa, että a) potkaisen pellolle ja sanon että ei voi kiristää minua millään. Omista valinnoista täytyy kantaa vastuu. Minä pärjään kyllä, yksin olen nytkin pärjännyt ja hautonut ajatusta erosta jo pidemmän aikaa. Toteutus on sitten toinen juttu ja miehen reaktio, mutta teen sen hänen ollessa selvänä ja aamusta vaikka ennen töihin lähtöä.

Vierailija
47/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos tsempeistä, todella tarvin niitä!! Ajatukseni selkiytyivät kun toistitte samaa, mitä olen toistanut itselleni. Ei tämä vastaa arvojani. Tällä hetkellä yksin olo kuulostaa niin paljon paremmalta.

- AP

Vierailija
48/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi joskus ohjata sellainen filmi, jossa seikkailevat Jore, Pera ja Mara monta kuukautta putkeen, kaikilla silmiinpistävän sama tyyli toimia ja selitellä toimintaansa itseään toistaen. Kaikki kliseet ja enemmänkin, kun tuntuu vähän jokaiselle juojallekin olevan ihan aiemmin tuntematonta ja tiedostamatonta, miten alkoholisti tyypillisesti taaplailee. Tai kunnon tapauskertomuskirja, jotta voisi peilata elämäänsä muiden vastaavien kautta. Ei tuntuisi niin ainutlaatuiselta ja siksi yksinäiseltä, ja kenties vertaistuki alkaisi kuulostaa hyvältä ajatukselta.

Nimim. Makaronit seinään jo v:sta 1918 etiäpäin

Vierailija
49/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski on otettava ja lähdettävä alkoholistin elämästä. Moni alkoholisti on sanonut että tapahtuma laittoi seinää vasten ja alkoi raitistuminen tai sitten juominen lisääntyy ja henki menee. Mutta siitä et ole vastuussa.

Vierailija
50/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex oli juurikin tuollainen, onneksi ei ollut lapsia. Lähdin 7 vuoden jälkeen ja olen ollut nykyisen mieheni kanssa yhdessä 25 v. Uhkailustaan huolimatta ex on yhä hengissä ja juo edelleen.

Vierailija
51/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan tähän kirjoittaa vielä sen, että olen taloudellisesti naimisissa tuon alkoholistini kanssa. Jos hän jättää lainasta oman osansa maksamatta, voi hän aiheuttaa paljon taloudellista paskaa minulle ja lapsille. Nyt hän maksaa lainaa ja vuokraa. Nämä ovat kaikki toissijaisia asioita hyvän olon ja turvallisen kodin rinnalla, tiedän, mutta on helvetin vaikeaa yrittää seurata järkeä pelkojen yli ja laskea euroja. Tukia en saisi, koska tienaan ihan ok. 

Lapset ovat vielä niin pieniä, etteivät he ymmärrä mistään mitään. Lapsille isän alkoholismi välittyy lähinnä sillä, että huitelee poissa kotoa. Sitten taas itku silmässä kertoo, miten perseelleen veti ja lapset ja minä ollaan elämä. Eli samaa paskapuhetta, jos taas huomenna jatkaa käytöstään. 

Päätin nyt näitä lukiessa, että a) potkaisen pellolle ja sanon että ei voi kiristää minua millään. Omista valinnoista täytyy kantaa vastuu. Minä pärjään kyllä, yksin olen nytkin pärjännyt ja hautonut ajatusta erosta jo pidemmän aikaa. Toteutus on sitten toinen juttu ja miehen reaktio, mutta teen sen hänen ollessa selvänä ja aamusta vaikka ennen töihin lähtöä.

AP ymmärrän kyllä. Olet isojen muutosten edessä, eikä tuleva tie ole helppo. Mutta se, että on yhteinen asuntolaina ei pidä olla mikään syy jäädä tuohon tilanteeseen. Ei myöskään kannata aliarvioida mitä lapset tietävät. Äitini isä oli alkoholisti, kuoli myös alkoholiin. Isä ei ollut koskaan kuvioissa, kävi ajoittain vain kuulemma moikkaamassa, yleensä vielä ”suht selvänä”. Äidilleni oli kuitenkin aina selvää jo ihan pienenäkin, ettei isällä ole kaikki kunnossa ja että on kova juomaan. Lapset aistii asioita.

Tiedätkö, meilläkin oli 50/50 ostettu ihana asunto alkoholisti eksän kanssa. Jos ette saa järjestettyä niin, että toinen ostaa toisen osuuden, niin sitten avioero prosessiin ja kämppä vapaille markkinoille myyntiin. Kuten sinulla, minullakin oli ok palkka ja sain ostettua miehen puolikkaan asunnosta itselleni. Se oli hankalaa aikaa: mies kiukutteli, joi, kiukutteli, joi, uhkasi tappaa itsensä, joi lisää... Kun olin jo ostanut hänen puolikkaansa ja annoin hänelle päivämäärän mihin mennessä häipyä niin ei kuule lähtenyt. Vasta kun uhkailin, että hänet tullaan fyysisesti poistamaan, oli hän kadonnut kuin pieru saharaan. Jätti kuitenkin tyhjät kalja ja viinapullot jälkeensä. Niitä keräsimme vanhempieni kanssa 8 jätesäkillistä ympäri taloa. Nyt jälkikäteen ihmettelen mistä löysin kaiken sen voiman eroon ja etenkään siihen asunnon osuuden ostoon. Ehkä se on joku päättäväisyyden liekki, joka vain syttyi kun koin totaalisen väsymisen tilanteeseen.

Vierailija
52/78 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde. Kun tappaa itsensä niin onneksi yksi juoppo maailmassa vähemmän.

Vierailija
53/78 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap joko olet miehellesi tehnyt asian selväksi? Muista että olet vastuussa vain lastesi hyvinvoinnista, et aikuisen miehen!! Pärjäät paremmin yksin. Pää pystyyn ja kohti parempaa huomista👍❤️

Vierailija
54/78 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kiitos aloituksesta. Olen kanssasi samankaltisessa tilanteessa. Mies juo päivittäin ja meillä on lapsia. Miehen juominen on aiheuttanut ongelmia koko perheelle ja mittani on tullut täyteen.

Olen lasten kanssa kotona ,nuorin on 1 vuotias eikä minulla ole pennin latia rahaa.

Vanha talo maalaiskylässä on nimissäni ja lapsille tärkeä, mutta haluasin muuttaa keskustaajamaan palveluiden viereen. Täällä taas plussana on mahtavat naapurit apua saadaan ja annetaan.

Hämmästyttävää on se että nuorimmaista odottaessani sain psykologolta apua omaan äitisuhteeseeni. Ymmärsin etten minä olekkaan tyhmä-paska-ruma-idiootti vaan psykologin mukaan äitini käytös on narsistista ja kehoitti laittamaan välit poikki. Ja minä laitoin enkä ole katunut hetkeäkään. Elämääni tuli valtava positiivinen muutos.

Miksi sitten en saa erottua miehestä joka on juoppo. Tekee valtavasti töitä mutta ei voi olla juomatta. Rattijuopumksia on ollut. Kaljaa juo aina.

En nyt kaipaa jeesustelua tilanteeseeni.

Kaipaan vertaistukea. Tiedän mitä pitäisi tehdä. Voimat puuttuvat. Mietin lapsia. Yksi on kysellyt ettemmehän eroa.  Kumpi  on lapsille pahempi. Ero vai isänsä kaljan lipittäminen.  Alkoholi on miehelleni prioriteetti  numero ykkönen.

Erota pitäsi. Tilanne on raskas .En tiedä väsyttääkö enemmän tämä tilanne vai ero sen tullessa

Vierailija
55/78 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että puolisollasi on alkoholismin lisäksi myös masennus. Kumpi sitten on se muna, ja kumpi kana. Eli onko masennus alkoholismin seuraus, vai lääkitseekö puolisosi masennustaan alkoholilla? Ensimmäisessä vaihtoehdossa pelkkä raitistuminen voi auttaa. Jälkimmäisessä tapauksessa tarvitsee myös muuta hoitoa.

Vierailija
56/78 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesystävä aikanaan uhkaili itsemurhalla. Tein heti selväksi että hän on itse vastuussa elämästään ja teoistaan, enkä minä ole vastuussa hänen ratkaisuistaan. Kyllä ärsytti että edes yritti tuollaista ikään kuin manipulaatiota.

Vierailija
57/78 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Kiitos aloituksesta. Olen kanssasi samankaltisessa tilanteessa. Mies juo päivittäin ja meillä on lapsia. Miehen juominen on aiheuttanut ongelmia koko perheelle ja mittani on tullut täyteen.

Olen lasten kanssa kotona ,nuorin on 1 vuotias eikä minulla ole pennin latia rahaa.

Vanha talo maalaiskylässä on nimissäni ja lapsille tärkeä, mutta haluasin muuttaa keskustaajamaan palveluiden viereen. Täällä taas plussana on mahtavat naapurit apua saadaan ja annetaan.

Hämmästyttävää on se että nuorimmaista odottaessani sain psykologolta apua omaan äitisuhteeseeni. Ymmärsin etten minä olekkaan tyhmä-paska-ruma-idiootti vaan psykologin mukaan äitini käytös on narsistista ja kehoitti laittamaan välit poikki. Ja minä laitoin enkä ole katunut hetkeäkään. Elämääni tuli valtava positiivinen muutos.

Miksi sitten en saa erottua miehestä joka on juoppo. Tekee valtavasti töitä mutta ei voi olla juomatta. Rattijuopumksia on ollut. Kaljaa juo aina.

Kaipaan vertaistukea. Tiedän mitä pitäisi tehdä. Voimat puuttuvat. Mietin lapsia. Yksi on kysellyt ettemmehän eroa.  Kumpi  on lapsille pahempi. Ero vai isänsä kaljan lipittäminen.  Alkoholi on miehelleni prioriteetti  numero ykkönen.

Erota pitäsi. Tilanne on raskas .En tiedä väsyttääkö enemmän tämä tilanne vai ero sen tullessa

Lapsennehan kärsii jo tilanteesta, kun aiheuttaa ahdistusta ja pelkää eroanne. Sanot, että alkoholi on miehen prioriteetti. Se on se ahdistuksen, pahan olon, rattijuopumuksen ja kaiken syy. Sinun pitää tehdä loppu siitä soittamalla vaikka lastensuojeluun ja pyytämällä apua. Sitä kautta sosiaalitoimen piiriin, asunnon hakuun ym.

Vierailija
58/78 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sen sanoit. Erota varmasti pitäisi. Miksi lapset kysyvät ”ettehän te eroa”? Taitavat olla perillä tilanteesta paremmin kuin arvaatkaan.

Jos hyväksyt miehen juomisen niin jää hänen luokseen. Turha erota jos olet kerran tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen.

Onko mies hakenut apua juomiseensa? Rattijuopumiksiakin jo taustalla? Missä mahtaa kännissä ajella? Ei kai lapset ole kyydissä?

Vierailija
59/78 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hyysäätte juoppoa?

Mahdollistatte.

Vierailija
60/78 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet juo koska ne voi. Ei sillä ole mitään seurauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan