Joukkuevoimistelu vai baletti?
Pienelle tytölle harrastukseksi. Kumpaa suosittelet? Miksi? Millaista meininkiä näiden harrastusten piirissä esiintyy?
Kommentit (66)
Mikä siinä kehonhallinnassa nyt niin kiehtoo?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:40"]
[/quote]
Kehonhallinnasta on hyötyä ihan jokaisella, eniten kasvavalle lapselle. Ota asioista selvää.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:51"]
Tanssi? Mitä tarkoitat kehonhallinnalla? Onko pakko olla "esteettisesti kaunis" laji? Miksei jalkapallo tai koripallo käy?
[/quote]
Ei ole pakko olla esteettisesti kaunis laji. Tyttö on pienikokoinen ja keskivertoa notkeampi, joten olen ajatellut, että tämäntyyliset lajit voisivat sopia hänelle. Lisäksi kotimme on musikaalinen, joten mielestäni olisi hienoa, että harrastus tukisi tätä yhdistäen liikuntaan musiikin, urheilua ja kulttuuria!
Muuten, mielestäni jalkapallo tms ei samalla tavalla kehitä kehonhallintaa kuin baletti/jv.
ap
[/quote]
Joukkuevoimistelussakin voi valita sen tason jolla harrastaa. Tosin nälkä kasvaa syödessä ja kuulostaa siltä, että tyttösi voisi olla lahjakas voimistelulajeissa, olettaen että hän on myös "hentoinen" varreltaan ja sitten paremmissa ryhmissä se muuttuu tosi nopsaan vakavaksi - ja kalliiksi.
Oma lapseni harrastaa rytmistä voimistelua, on nyt 11 v ja monta vuotta jo on ollut harkkoja paljon, paineita luokkakisoissa nousemisesta, kesälomaa ruhtinaalliset 3 viikkoa ja jos olet pois harkoista, huono omatunto. Tarjolla olisi myös harrasteryhmiä, mutta vaikea on siirtyä "alaspäin" ja kun kaikki kaverit ovat siitä omasta kilparyhmästä. Lapsi rakastaa harrastustaan ja harjoittelisi varmaan vielä enemmän, mutta äitinä alan kokea sen liian rankaksi.
Ja tuosta että telinevoimistelussa olisi terveempi ruumiinkuva, ei ole. Itse olen telinevoimistelutaustainen ja punnitukset ja niistä ripittäminen alkoivat about 12-vuotiaana. Laji on siitä haastava, että voimaa pitäisi olla älyttömästi, mutta ei saisi painaa juuri mitään. .
Voithan laittaa tyttösi tanssitunneille nyt lapsena mutta katsoa ettei siitä tule liian kunnianhimoista (5 krt viikossa) ja pysyy vain harrastuksena. Ei tuolla lasten tunneilla näitä syömishäiriöitä yms ole.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 16:52"]
Tyttäremme on nyt kaksi vuotta harrastanut joukkuevoimistelua. Treenejä on ollut koko ajan kolmesti viikossa ja minileirejä kahdesti kuussa. Tyttö on tykännyt. Kolmet kisat on läpikäyty ja juuri tänään tuli syksyn ohjelma, kolmet kisat myös syksyllä.
Kesällä kivasti vapaaehtoisia treenjä, vain heinäkuu täysin vapaa.
Tytär voimistelee nyt 10-12 vuotiaiden ryhmässä. Välillä Jos tuntuu liian totiselta, niin mä puhallan pilliin. kesäloma on kesäloma ja kouluaikana koulu ja kaverit tulee ekana. Kaikkiin treeneihin ei tarvi osallistua, onhan lapsi vasta 10 vuotias. Jokainen "lintsaaminen" mietitään tarkoin, treeneistä ei olla pois, koska ei huvita. Lomareissu tehdään oli treenit tai ei. Lapsi on vasta 10 v, joten vanhemmat pitävät suitsista kiinni, ei valmentaja, jojo tai tyttö itse.
Joukkeessa voi olla vaikkei kilpailekaan, joten jos yhdet kisat jää huonon treenin takia väliin, niin seuraaviin on enemmän motivaatiota.
Olihan tuolla kurjia esimerkkejä ja kliseitä omista nuoruusvuosista.. valitettavasti kaikessa urheilussa lapsi voi loukkaantua. Poika pelaa korista ja polvet leikattu, kerran murtui ranne. Syömishäiriöt ovat tyttömäsissä lajeissa ikävä lisä myös. vanhempien tyttöjen joukkueessa tuli yhden tytön bulimia ilmi kisamatkalla, joten näihin valmentaja otti hyvän otteen. Tilas ravitsemisterapeutin puhumaan tytöille ja erikseeen vanhemmille. Hyvää tietoa kaikille, miten urheilija syö ja minkälaisia annoksia jne. Auto himpun verran meidän neidin sokerihampaan kolotukseen. eipä ravaa enää joka päivä suklaa ostoksilla. Pitää olla valppaana ja kiinnostunut lapsesta ja harrastuksesta. Iloisin mielin harrastamaan!
[/quote]
Hui, kuulostaa kamalalta harrastuselämältä :O
Lienee tässä kehonhallinnassa kysymys vain ap:n päähänpinttymästä saada lapsi harrastamaan jotain tyttömäistä "kaunista" lajia, ei mitään rahvaanomaista jalista tms.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:47"]
Tanssi? Mitä tarkoitat kehonhallinnalla? Onko pakko olla "esteettisesti kaunis" laji? Miksei jalkapallo tai koripallo käy?
[/quote]
Ei ole pakko olla esteettisesti kaunis laji. Tyttö on pienikokoinen ja keskivertoa notkeampi, joten olen ajatellut, että tämäntyyliset lajit voisivat sopia hänelle. Lisäksi kotimme on musikaalinen, joten mielestäni olisi hienoa, että harrastus tukisi tätä yhdistäen liikuntaan musiikin, urheilua ja kulttuuria!
Muuten, mielestäni jalkapallo tms ei samalla tavalla kehitä kehonhallintaa kuin baletti/jv.
ap
[/quote]
Joukkuevoimistelussakin voi valita sen tason jolla harrastaa. Tosin nälkä kasvaa syödessä ja kuulostaa siltä, että tyttösi voisi olla lahjakas voimistelulajeissa, olettaen että hän on myös "hentoinen" varreltaan ja sitten paremmissa ryhmissä se muuttuu tosi nopsaan vakavaksi - ja kalliiksi.
Oma lapseni harrastaa rytmistä voimistelua, on nyt 11 v ja monta vuotta jo on ollut harkkoja paljon, paineita luokkakisoissa nousemisesta, kesälomaa ruhtinaalliset 3 viikkoa ja jos olet pois harkoista, huono omatunto. Tarjolla olisi myös harrasteryhmiä, mutta vaikea on siirtyä "alaspäin" ja kun kaikki kaverit ovat siitä omasta kilparyhmästä. Lapsi rakastaa harrastustaan ja harjoittelisi varmaan vielä enemmän, mutta äitinä alan kokea sen liian rankaksi.
Ja tuosta että telinevoimistelussa olisi terveempi ruumiinkuva, ei ole. Itse olen telinevoimistelutaustainen ja punnitukset ja niistä ripittäminen alkoivat about 12-vuotiaana. Laji on siitä haastava, että voimaa pitäisi olla älyttömästi, mutta ei saisi painaa juuri mitään. .
[/quote]
Telinevoimistelussa ei ainakaan enää ole mitään punnitsemisia 12v:lla, tai ainakaan tyttärelläni ei ole. Se on totta että voimaa pitäisi olla älyttömästi, mutta varsinaisesti paino ei ole se oleellinen. Pikemminkin kyseessä on se että pienemmästä massasta on hyötyä hyppykorkeudessa ja voimaa vaativissa liikkeissä. Telinevoimistelijoille on tyypillisempää ehkä lyhyt pituus kuin hentoinen varsi.
[/quote]
No itseä kiehtoo eniten ajatus monialaisesta harrastuksesta: liikuntaa, musiikkia, taidetta. Lisäksi haluaisin tukea tytön liikunnallista pohjaa, haluaisin että hän saisi "perusliikunnallisuuden lahjan" (joka siis saadaan harjoittelemalla), hyvän pohjan mihin tahansa liikuntaan tulevaisuudessa.
Tytöllä on myös aikamoinen prinsessavaihe, joten baletti tuntuu olevan hänen oma ykköstoiveensa...
Ja kehonhallinnasta. Minulle se ei ole mikään ykkösjuttu, pidän sitä musiikkia tärkeämpänä, mutta eihän siitä mitään haittaakaan ole. Päinvastoin, hyvä ryhti ja oman kehonsa tunteminen on valtava plussa. Itse olen pikku-quasimodo.
ap
[/quote]
No itseä kiehtoo eniten ajatus monialaisesta harrastuksesta: liikuntaa, musiikkia, taidetta. Lisäksi haluaisin tukea tytön liikunnallista pohjaa, haluaisin että hän saisi "perusliikunnallisuuden lahjan" (joka siis saadaan harjoittelemalla), hyvän pohjan mihin tahansa liikuntaan tulevaisuudessa.
Tytöllä on myös aikamoinen prinsessavaihe, joten baletti tuntuu olevan hänen oma ykköstoiveensa...
Ja kehonhallinnasta. Minulle se ei ole mikään ykkösjuttu, pidän sitä musiikkia tärkeämpänä, mutta eihän siitä mitään haittaakaan ole. Päinvastoin, hyvä ryhti ja oman kehonsa tunteminen on valtava plussa. Itse olen pikku-quasimodo.
ap
Mistä se lapsi itse tykkäisi tai haluaisi? Lapsen omilla mieltymyksillä on se suurin merkitys.
Ap varmaan miettii lapsen luontaisia ja fyysisiä ominaisuuksia. Varmaankin vanhempi suosittelisi lapselleen mielummin sellaista lajia, johon lapsella olisi edellytyksiä ja voisi olla siinä hyvä.
Kovin lyhyen tuskin kannattaa aloittaa koripallon peluuta ja hujopin taas voimistelua, jos haluaa kokea olevansa hyvä. Luontaisesti siro ja taipuisa lapsi soveltuu paremmin ehkäpä balettiin kuin jääkiekkoon.
Luonteeltaan rajulle ja kontaktihakuiselle lapselle voi sopia kontaktijoukkuelaji, mutta vetäytyvälle enemmän yksilölaji. Eli luonnekin ohjaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:56"]
[/quote]
ap
[/quote]
No jos baletti on tytön ykköstoive, niin sinne sitten. Joskus voit näyttää tytölle myös sitä voimistelua ja katsoa syttyisikö tyttö siitä. Baletti on aika usein voimistelun oheislaji, joten vaikka tyttö vaihtaisikin lajia, niin baletista olisi vain hyötyä.
Toinen vaihtoehto on että tyttö kokeilee kumpaakin lajia ja katsotte sitten mistä hän itse pitää enemmän.
Missä kaupungissa AP asustaa? Nimittäin monissa voimisteluseuroissa on nykyään todella laadukasta harrastustoimintaa, joka on paljon tervehenkisempää kuin jv (huipputasolla), mutta perusperiaatteet - kehonhallinta, rytmitaju, liikkuvuus, hypyt, akrobatia, ilmaisullisuus jne. - ovat samat. Oma lapseni harrastaa voimistelua tältä pohjalta, menee nyt viidennelle ja nyt alkaa toiset viikottaiset harjoitukset. Myöhemmällä iällä käsittääkseni harkkoja voi olla kolmesti viikossa, mutta ilmeisesti ei yleensä juuri sen enempää. Alakouluikäisinä osallistuvat asema-tapahtumiin, jossa kaikki palkitaan ja valmentajat saavat palautteet, sitten suuntaavat kilpailuihin. Meidän seurassa laji on tanssillinen voimistelu, mutta eri nimikkeellä samankaltaista toimintaa löytynee muualtakin. Kaikki saavat olla mukana (olettaen tietenkin että treenaavat säännöllisesti, ja enää ei tuohon porukkaan ketään vasta-alkajaa otettaisi) ja yhteiset kilpailu- ja tapahtumareissut ovat olleet ikimuistoisia myös meille vanhemmille!
Suosittelen!
Mä liputan joukkuevoimistelun puolesta.
Säästyy varpaat!
Molempien lajien harrastajilla usein selkävaivoja aikuisena.
Terv. joukkuevoimistelua harrastanut (pidin kovasti lajista)
Taitoluistelu on myös sellainen laji, jossa musiikki ja liikunta yhdistyvät! Jos on enemmän joukkuehenkinen, voi mennä muodostelmaluistelun puolelle ja jos taas joukkuehommat ei kiinnosta niin yksinluistelu! Tuo on tietysti kallis harrastus, mutta voi myös tosiaan kilpailla ihan harrastajatasolla ja treenejä ei silloin varmaan ole yli kolmea kertaa viikossa missään ikävaiheessa!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 22:04"]
Missä kaupungissa AP asustaa? Nimittäin monissa voimisteluseuroissa on nykyään todella laadukasta harrastustoimintaa, joka on paljon tervehenkisempää kuin jv (huipputasolla), mutta perusperiaatteet - kehonhallinta, rytmitaju, liikkuvuus, hypyt, akrobatia, ilmaisullisuus jne. - ovat samat. Oma lapseni harrastaa voimistelua tältä pohjalta, menee nyt viidennelle ja nyt alkaa toiset viikottaiset harjoitukset. Myöhemmällä iällä käsittääkseni harkkoja voi olla kolmesti viikossa, mutta ilmeisesti ei yleensä juuri sen enempää. Alakouluikäisinä osallistuvat asema-tapahtumiin, jossa kaikki palkitaan ja valmentajat saavat palautteet, sitten suuntaavat kilpailuihin. Meidän seurassa laji on tanssillinen voimistelu, mutta eri nimikkeellä samankaltaista toimintaa löytynee muualtakin. Kaikki saavat olla mukana (olettaen tietenkin että treenaavat säännöllisesti, ja enää ei tuohon porukkaan ketään vasta-alkajaa otettaisi) ja yhteiset kilpailu- ja tapahtumareissut ovat olleet ikimuistoisia myös meille vanhemmille!
Suosittelen!
[/quote]
Tämä kuulostaa todella mielenkiintoiselta! Täytyy googlailla asiaa. Kiitos paljon vinkistä!
ap
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:52"]
Lienee tässä kehonhallinnassa kysymys vain ap:n päähänpinttymästä saada lapsi harrastamaan jotain tyttömäistä "kaunista" lajia, ei mitään rahvaanomaista jalista tms.
[/quote]
Mietinkin että kauanpa kesti ennen kuin joku heitti moista kehiin. Luehan kirjoittamani hitusen tarkemmin. En myöskään ymmärrä miksi jalkapallo olisi rahvaanomainen laji?! Mielestäni ihan päinvastoin.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:47"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Telinevoimistelussa ei ainakaan enää ole mitään punnitsemisia 12v:lla, tai ainakaan tyttärelläni ei ole. Se on totta että voimaa pitäisi olla älyttömästi, mutta varsinaisesti paino ei ole se oleellinen. Pikemminkin kyseessä on se että pienemmästä massasta on hyötyä hyppykorkeudessa ja voimaa vaativissa liikkeissä. Telinevoimistelijoille on tyypillisempää ehkä lyhyt pituus kuin hentoinen varsi.
[/quote]
Toivottaavsti tosiaan ei ole. Ja riippuu varmaan vähän tasosta millä harrastaa, itse olin n. 11-vuotiaasta maajoukkueringistä ja junnumaajoukkueessa 13-vuotiaasta. Joo, telinevoimistelijoiden ei tosiaan pidä eikä tarvitse olla hentoisia, viittasin sillä lähinnä tuohon joukkuevoimisteluun, balettiin ja rytmiseen. Itselläni on selkävaivoja, muuten olen säästynyt hyvin, ottaen huomioon että treenasin 5-7 x viikossa n. 4 h kerrallaan n. 14-vuotiaasta 18-vuotiaaksi.
Kun katson voimistelukisojen huippuja esim. olympialaisissa, on ruumiinrakenne muuttunut vieläkin skrodempaan suuntaa, johtuen luultavasti nopapuilla tapahtuneeseen hiukeaan muutokseen. Välillä on vaikea uskoa näiden voimistelijattarien "puhtauteen", valitettevasti. Suomessa toki ollaan varmasti puhtain keinoin liikkeellä.
Luistelu nyt on vihoviimeistä hommaa! Alakouluikäiset tytöt treenaavat lähes päivittäin tuntikausia ja jääajat ovat usein epäinhimillisiä. Harrasteryhmiin ei panosteta juuri minkään vertaa ja yleensä ne lopahtavat ennen nuoruusvuosia.
Tässäpä muutama hyvä (tapahtumissa tutuksi tullut) seura, joukossa myös meidän seura ;). Jos joku näistä sattuu lähellä olemaan niin suosittelen tutustumaan asiaan, jos ei tärpännyt niin www.voimistelu.fi löytyy lisää seuroja. Menee hakuammunnaksi kun en yhtään tiedä missä asut, mutta ainakin näiden seurojen sivuilta saa vähän vinkkiä siitä, minkälaista toimintaa tarkoitan.
Iisalmen Naisvoimistelijat http://www.iina.fi/
Jyväskylän Naisvoimistelijat http://www.jnv.fi/
Keuruun Naisvoimistelijat http://keuruunnaisvoimistelijat.sporttisaitti.com/
Kokkolan liikuntaseura Trioli http://www.liikuntaseuratrioli.com/
Kuopion Reippaan voimistelijat http://www.kuopionreippaanvoimistelijat.fi/
Mäntsälän Voimistelijat http://www.mantsalanvoimistelijat.fi/
Oulun Voimisteluseura http://www.oulunvoimisteluseura.fi/
Liikuntaseura Vihti-Gym http://www.vihti-gym.fi/
Toivottavasti löytyy mukava harrastus! Ja muistutan, että harrastustoiminta voi olla ammattimaisesti ohjattua, tavoitteellista ja pitkälle tähtäävää; ainoat vaihtoehdot eivät ole kerhomainen puuhastelu tai puoliammattimainen kisatreenaus.
33
suunnistus