Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveyskeskusten masennushoitajat leikkivät terapeutteja?

Vierailija
10.08.2013 |

siis jollain sairaanhoitajan koulutuksella yritetään antaa jotain laastari-pika-apua masentuneille. Antaako sairaanhoitajan koulutus todellakin valmiuksia tuollaiseen? Kokemuksia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä paikkakunnalla suomessa menee niin huonosti, että terveysasemalle on palkattu oma masennushoitaja?

Vierailija
2/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se terveyskeskuksen sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja on edes joku ihminen joka puhuu sulle. Tuntuu ihan hyvältä kun ei ole kuukausiin puhunut kenenkään kanssa ja miettii että toimiiko äänijänteet vielä.

Mä en siis edes jaksanut ajatella sen koulutusta, se oli vaan ihminen. Mutta näin jälkikäteen ihan positiivisia ne käynnit ja 'työkirjan' tekeminen oli. Aloitin lääkityksen samaan aikaan ja uskon että se vaikutti vielä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tutkitusti lievään masennukseen auttaa asian käsittely, kenen kanssa vaan. Toisekseen on paljon sairaanhoitajia, jotka ovat hankkineet esim psykoterapeutin pätevyyden, eli ovat käyneet useamman vuoden terapeuttikoulutuksen läpi. Siis sairaanhoitajan koulutuksen lisäksi. He voivat antaa sitten vaikka kelan rahoittamaa psykoterapiaa.

Vierailija
4/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairaanhoitaja ja vaikka uskonkin tuon, että keskustelu "kenen tahansa kanssa" voi auttaa vaikka lievissä masennuksissa, en ikinä ikinä itse enää halua sairaanhoitajalle hoidattamaan päänuppiani. Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla akuutissa kriisitilanteessa selventelemässä tilannettani (ei psyykkistä sairautta siis) ja se oli aivan absurdia. Musta tuntui, että se sh puhui enemmän ku minä ja enimmäkseen vain ikäänkuin lohdutteli itseään, en saanut mitään hyötyä käynneistä, koin ne vain mitätöivinä. Enkä myöskään itse sairaanhoitajana (en ole psyk puolen sh) pystyisin ihmisten mielenterveysongelmia käsittelemään millään tavoin. Voin olla ihminen ihmiselle, siinä kaikki.

Vierailija
5/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:50"]

siis jollain sairaanhoitajan koulutuksella yritetään antaa jotain laastari-pika-apua masentuneille. Antaako sairaanhoitajan koulutus todellakin valmiuksia tuollaiseen? Kokemuksia?

[/quote]

Ne terveyskeskusten sairaanhoitajat, jotka "yritetään antaa jotain laastari-pika-apua masentuneille" ovat sairaanhoitajia, jotka ovat opiskelleet hieman enemmän kuin tavalliset sairaanhoitajat.

Oikeasti he ovat pykiatrian erikoissairaanhoitajia ja ihan päteviä ammatissaan. Itselläni on kokemusta kaikkiaan neljästä eri psyk. erikoissh:sta vuosien varrella ja olen ollut tyytyväinen heidän antamaansa terapiaan. Luonnollisesti tuohon pakettiin on kuulunut myös lääkäri. 

Ap, ilmeisesti sinulla ei ole omakohtaista kokemusta ko. palvelusta, kun kirjoittelet täällä kovin alentuvia aloituksia psyk. erik.hoitajista. 

Vierailija
6/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:10"]

Olen itse sairaanhoitaja ja vaikka uskonkin tuon, että keskustelu "kenen tahansa kanssa" voi auttaa vaikka lievissä masennuksissa, en ikinä ikinä itse enää halua sairaanhoitajalle hoidattamaan päänuppiani. Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla akuutissa kriisitilanteessa selventelemässä tilannettani (ei psyykkistä sairautta siis) ja se oli aivan absurdia. Musta tuntui, että se sh puhui enemmän ku minä ja enimmäkseen vain ikäänkuin lohdutteli itseään, en saanut mitään hyötyä käynneistä, koin ne vain mitätöivinä. Enkä myöskään itse sairaanhoitajana (en ole psyk puolen sh) pystyisin ihmisten mielenterveysongelmia käsittelemään millään tavoin. Voin olla ihminen ihmiselle, siinä kaikki.

[/quote] Harmi,että sulla oli noin huono kokemus. Ei kannata kuitenkaan yleistää huonoa kokemustaan kaikkiin psyk.sairaanhoitajiin. 

Vierailija
7/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia psyk. sairaanhoitajista, toisin kuin psykiatreista (lääkäri).

Vierailija
8/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:10"]

[/quote]

Minäkin olen kokenut tätä mitätöintiä. Koulutetut ihmiset (psykoterapeutit tai psykiatrit) eivät ole koskaan suhtautuneet sillä tavalla, vaan ovat ottaneet vakavasti sen, mitä olen sanonut.

Vierailija
9/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:26"]

[/quote]

Ne terveyskeskusten sairaanhoitajat, jotka "yritetään antaa jotain laastari-pika-apua masentuneille" ovat sairaanhoitajia, jotka ovat opiskelleet hieman enemmän kuin tavalliset sairaanhoitajat.

Oikeasti he ovat pykiatrian erikoissairaanhoitajia ja ihan päteviä ammatissaan. Itselläni on kokemusta kaikkiaan neljästä eri psyk. erikoissh:sta vuosien varrella ja olen ollut tyytyväinen heidän antamaansa terapiaan. Luonnollisesti tuohon pakettiin on kuulunut myös lääkäri. 

Ap, ilmeisesti sinulla ei ole omakohtaista kokemusta ko. palvelusta, kun kirjoittelet täällä kovin alentuvia aloituksia psyk. erik.hoitajista. 

[/quote]

psykiatrian erikoissairaanhoitaja ei ole psykoterapeutti, ellei hänellä ole psykoterapeutin koulutusta.

Vierailija
10/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:26"]

[/quote]

[/quote]

psykiatrian erikoissairaanhoitaja ei ole psykoterapeutti, ellei hänellä ole psykoterapeutin koulutusta.

[/quote]

Kuuleha sie, kukaan ei ole täällä väittänytkään, että psyk. erik.sh olisi psykoterapeutti. Ilmeisesti sinullakaan ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta terapiasta. Psykoterapia on vain yksi terapian muoto muiden joukossa eikä siitä ole apua kaikissa vaivoissa. Ts. psykoterapiasta ei ole apua ihan kaikille potilaille. Terapiamuoto pitää valita potilaan vaivan ja hänen persoonallisuutensa mukaan. 

Ensin pitää kartoittaa potilaan kunto - ottaa selvää, mikä häntä oikeastaan vaivaa. Psykiatri tekee tämän kartoituksen ja psyk. erik. sh:t antavat henkisenä ensiapuna potilaalle työkaluja käsitellä omia ongelmiaan. Tähän käytetään yleensä jotakin ratkaisukeskeisistä terapiamuodoista. Itselläni on kokemusta lähinnä kognitiivisesta terapiasta ja pidin siitä, koska siinä terapeutti on aktiivisessa vuorovaikutussuhteessa potilaan kanssa. Opin monta hyödyllistä asiaa itsestäni. Opin myös monta hyödyllistä taitoa, miten pärjään elämässäni paremmin. Ts. tapahtui vääränlaisten toimintatapojeni poisoppimista ja uusien hyödyllisempien toimintatapojen omaksumista. 

Vierailija
11/11 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki "jutteluterapiat" ovat psykoterapiaa. Psykoanalyysi on se klassinen, jossa terapeutti on hiljaa mutta esim. analyyttis-kognitiivinen terapia on psykoterapiaa.

Eli jos ps-sh "juttelee" potilaalle eikä hänellä ole psykoterapeutin pätevyyttä, ylittää hän kompetenssinsa kirkkaasti ja voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi