Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten koirien omistajat

Vierailija
10.08.2013 |

Miksi ihmeessä pienten koirien omistajat eivät komenna omaa kullannuppuaan?

Tänään oli taas kerran lenkillä tilanne, jossa jonkin kääpiörodun edustaja aloitti uhmakkaan haukkumisen ja kaksi aikuista ulkoiluttajaa eivät reagoineet mitenkään! Oma koira tietysti provosoitui ja vastasi haukkumisella, mutta komensin koiraa heti ja otin tilanteen omalta osaltani hallintaan. Mutta mitä tekivät pienen koiran ulkoiluttajat? Antoivat koiran räksyttää korvaansa lotkauttamatta. Harmittaa, että välimatkaa oli parikymmentä metriä, koska muuten olisin kysynyt, miksi koiraa ei komenneta. Räksytys jatkui vielä pitkään ohi mentyä.

Oikeasti: Pienenkin koiran räksytys on negatiivinen viesti muille koirille. Ei kai kukaan anna lapsensakaan huudella törkeyksiä vastaantulijoille, joten miksi koiran käytökseen ei puututa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, kaipa koirat joskus saavat haukkua? Vai eikö se ole sallittua ikinä? Mielluummin haukkuvat ulkona kuin kotona sisällä, jolloin naapurit häiriintyy.

Vierailija
2/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, koirilla on erilaisia haukkuja, ihan niin kuin ihmisillä on erilaisia äänensävyjä. Tässä tapauksessa oli kyse sellaisesta haukkumisesta, joka ihmisten kielessä vastaisi suunnilleen huutamista.

Haukkuminen on ok silloin, jos kyseessä on vaikka tervehdyshaukahdus tai innostunut haukkuminen leikkiessä. Ne kuulostavat ihan erilaiselta ja antavatkin muille koirille aivan erilaisen viestin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on näiden omistajien mielestä hirrveen söpöä kun heidän pikku puudelinsa räksyttää söpösti jalat tanassa. NOT!!!

Vierailija
4/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä, emme kaikki ole samanlaisia. Olen itse chihun omistaja, ja yritän kitkeä tuota käytöstä pois. Ihan varmasti puutun siihen, me olemme ne ketkä väistämme, sanon HILJAA ja EI. Mun koirasta on asiantuntija sanonut, että se on tosi pelokas koira, ja käytös johtuu siitä. Olen onnellinen siitä, että ongelma on aika paljon lieventymään päin. Joskus pystymme nykyisin jopa ohittamaan toisen koiran ilman pahempia haukkuja ja pyörimisiä. Kärsivällisyyttä siis, pyydän. Eri asia tietenkin ovat ne, jotka eivät asiasta piittaa ja yritä korjata asiaa. 

Vierailija
5/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää tämä yleistys, mutta voin ap kertoa sulle, että ihan yhtälailla osa isoista koiristakin näyttää saavan mellastaa miten sattuu siellä hihnan päässä...

Mun toinen koira on ns pikkukoira, ja valitettavasti pentuna sai ison koiran kimppuunsa lenkillä, ja joillekin isoille koirille se kyllä haukkuu edelleen, vaikka sitä yritämme kitkeä pois. Eli haukkuu pelosta, ei raivosta.

Vierailija
6/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, vähän tuolta ne tilanteet näyttävätkin, että omistajasta on ihan hirmuisen söpöä, kun pikkuisella on asiaa. Joskus joku ääliö on jopa leperrellyt räkyttäjälleen, joka on tullut uhkailemaan omaa koiraa. Sitten jos asiasta sanoo, ei vain mene jakeluun. Ärsyttää!

5, olet oikeassa, kärjistin suutuspäissäni. Tarkoitin juuri noita ihmisiä, joita ei kiinnosta. Olemme kuitenkin tavanneet myös monia hyvin kasvatettuja pikkuisia koiria, joita komennetaan. Olisipa teidän kaltaisianne pienten koirien omistajia enemmän, koska onhan se kaikkien etu, että koiralle asetetaan rajat. Tsemppiä ohittamisen harjoitteluun, kyllä se taito onnistumisten kautta aina menee eteenpäin.

ap

Vierailija
7/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, ymmärrän tilanteen, ja nuo traumaattiset tapahtumat ovat ikäviä.

Tosiaan aiemmassa viestissäni sanoinkin, että kärjistin suutuspäissäni, koska oikeasti ovat alkaneet ärsyttää ne omistajat, joilla ei ole mitään käsitystä koirista eikä ilmeisesti edes halua ottaa selvää. Sanon siis vielä, että on järkeviäkin pienten koirien omistajia, samoin on ääliöitä isojen koirien omistajia.

ap

Vierailija
8/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap närkästyy koiransa puolesta =D Onko tämä nyt sitten jotain petcurlingia?

Nyt kyllä naurattaa... Kuvittelen miten ap on närkästyneenä, kun heidän ohittamansa pikkukoira "kehtaa" haukkua hänen koiralleen "sillä äänellä". =D

Vierailija
9/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, sinulla ei ilmeisesti ole kokemusta koirista.

Kuten sanottu, koirilla on erilaisia haukkuja ja tässä tilanteessa kyse oli räksyttävästä haukkumisesta. Kuvittele siis tilanne, jossa joku vastaan tuleva lapsi alkaa huutaa omalle lapsellesi, että "tuun lyömään ja potkimaan sua". Olisiko se ok? Tai entä jos joku huutelisi sinulle kadulla törkeyksiä? Kyse on samanlaisesta tilanteesta mutta koirien viestintätavoilla.

ap

Vierailija
10/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin ohitusongelma kurssi, koska koiramme räksytti kaikille vastaantuleville koirille. Siellä neuvottiin, että tilaanteessa kuuluu olla rauhallinen ja olla lähtemättä mukaan räksyttämään (kieltämisen ja komentamisen tässä vaiheesssa koira helposti kuvittelee että isäntä "räksyttää" hänen kanssaan eikä hänelle). Joka tapauksessa kun se minun pieni rasittava koira räksyttää sun koiralle väärällä tavalla, niin todellakin tiedostan ongelman ja yritän saada sitä hallintaan osaamini tavoin. Fakta on, että näyttävä komentaminen ja kieltäminen (teatteria vastaantulevan vuoksi) pahentaa tilannetta. Eli seuraavaksi kun näet "välinpitämättömän" rasittavan pikkukoiran omistajan, mieti hetki että jos kuitenkin olisit ihan hiljaa, ja jopa vaikka kiertäisit heidät kauempaa vaikka toispuolta tietä. Olethan myös varma ettei oma koira tuijottele, hidasta tai riuhdo remmissä, koska nekin kaikki ovat kontaktin ottamista. Mitä se pikkukoiran omistaja ei halua ottaa.

Tärkein tieto kuitenkin koirallani on se että isäntä pysyy rauhallisena eli ohitustilanne on hanskassa.

Vierailija
11/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, kiitos näkökulmastasi. Näitä ohituksen harjoittelutapoja on tosiaan monia. Itse olen käyttänyt palkitsemista ja opettanut ohi-käskyn. Ja mainitsemasi rauhallisuus on ehdoton juttu, koirahan katsoo ihmiseltään esimerkkiä. Tsemppiä ohitusharjoitteluun!

ap

Vierailija
12/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho! Olipa asiallinen viesti, vaikka itse kirjoitin niin provokatiivisesti. Juu, on meilläkin palkat ym käytössä mut vahinko oli jo tapahtunut kun "heräsin" tilanteeseen. Mut lupaan et mua ketuttaa 20-kertaisesti suhun verrattuna se räksytys :)

Vierailija
13/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hiljainen pikkukoira, ei hauku ei rähjää vastaantulijoille, päästään tilanteesta kuin tilanteesta ohi ihan vaan häntää heiluttamalla. Pelkoa kylvävät kyllä tällä alueella nimenomaan isot remmirähjääjä hurtat, nelivedolla tullaan päälle omistajaa hinaten.

Lauma kääpiösnautsereita aloittaa aina ihan mielipuolisen mellakan, kun näkevät meidät tai jonkun muun koiraksi tulkittavan. Niistä kyllä selviää ilman sydämentykytyksiä ohi, mutta kun seuraavan kulman takaa tulee vähän isompi rähjä, alkaa olla lähellä jännäkakit housussa.

Ehkä niitä isojakin koiria voi kouluttaa samalla tavalla kuin meidän kiltti kullannuppu on koulutettu, ottamaan vastaan tulevat tilanteet asiaan kuuluvalla rauhallisuudella. Oletko koskaan ajatellut, että kumpi teistä provosoituu pienen koiran räksytyksestä, sinä vai koirasi?

Vierailija
14/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielto ei ole paras koulutusmenetelmä. Negatiiviseen käytökseen pitäisi tehota huomiotta jättäminen. Tilalle sitten positiivinen tapa kuten seuraa yms. Eli samaa mieltä kuin joku aiempi, että omistajan tiukka kielto voi vaan provosoida koiraa enemmän.

Sinä tulkitsit toisen koiran haukkumisen/huutamisen räyhäämiseksi, mitä jos tulkitsitkin väärin ja se oli pelkoa/varoittamista? Usea pikkukoira voi olla todella pelokas/arka kun koiran näkökulmasta tulee "jättiläinen" vastaan.

Oletko ajatellut että erirotuisia koiria on myös erilaista kouluttaa? Syy käytökseen saattaa olla koiran sisäinen pelko, johon koulutus tepsii heikommin. Sen lisäksi haukkuminen saattaa olla rodulle tyypillistä käytöstä ja automaattinen reaktio.

Eli koiria on todella erilaisia. Ne pikkukoirat harvoin toimivat kuten isot. Pystyisitköhän huomioimaan tätä.

Vierailija
15/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mäyräkoira, joka ei hauku eikä varoittele vaan puree jos toinen lähituntumalle tulee. Ja aina löytyy sellaisia valopäitä, jotka tuovat koiransa haistelemaan. Ja kun sanoo, että älä päästä lähelle, niin vakuutellaan, että tämä on ihan kiltti...niin, niin, mutta kun minun koirani ei ole.

Vierailija
16/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja mäykky puree myös lapsia ja aina välillä äidit tuomalla tuovat lapsensa lähelle. Kun se on niin söpö ja pieni. Sitten mulkoillaan, kun sanoo, että ei saa silittää tämä on vihainen.

Vierailija
17/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun ei tarvitse komentaa pientä koiraani, koska se ei hauku. En tiedä johtuuko koulutuksesta vai mistä, mutta monet ihmettelevät koiraani joka ei hauku juurikaan. Joskus saattaa päästää yhden haukun, mutta se tarkoittaa yleensä "huomaa minut".

Mulla on muuten naapurissa kaksi koiraa, jotka haukkuvat aivan älyttömästi jokaiselle koiralle ja pitkään. Omistaja ei tee mitään myöskään, mutta en anna sen häiritä. Oma koirani on hiljaa ja heiluttaa häntäänsä, "leikittäiskö"?

Ja tiedän senkin ,että useimmiten se haukkuminen johtuu pelosta. Omistajien olisi pitänyt sosiaalistaa koira jo pienenä pentuna kaikenkokoisiin koiriin.

Vierailija
18/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:25"]

Ai niin ja mäykky puree myös lapsia ja aina välillä äidit tuomalla tuovat lapsensa lähelle. Kun se on niin söpö ja pieni. Sitten mulkoillaan, kun sanoo, että ei saa silittää tämä on vihainen.

[/quote]

Hienoa, miten onnistuitkin pilaamaan koirasi? Kerro ihmeessä.

Vierailija
19/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilllä saa terrierit haukkua ihan vapaasti. Kyllä ääntä maailmaan mahtuu, ei minua haittaa ollenkaan omien eikä muidenkaan koirien haukku. 

Vierailija
20/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:25"]

[/quote]

Sori nyt vaan mutta sun lapsia pureva mäykky on ongelma, mikäs helvetti sitä vaivaa? En itse päästä koiraani haistelemaan muita koiria ja lapsia minulla ei ole, mutta kyllä itse huolestuisin koirastani jos se alkaisi purra muita koiria tai LAPSIA.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi