Onko alkoholismi oikea sairaus vai ei?
Käsihän sitä kallo silti ääntä kohti pullistaa. Siihen voi aivojen käskyllä vaikuttaa, ettei kallistu eikä pullistu.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Eikä huumeiden käyttökään ole sairaus. Ihan oma valinta. Juu ei ole helppoa raitistua mutta elämä harvemmin on helppoa ja ruusuilla tanssimista. Itse voisin juoda viiniä vaikka joka päivä ja olla onnellisesti huppelissa aamusta iltaan mutta en tee niin koska en halua olla juoppo. Itse ne rajat on laitettava ja pidettävä. Aikuisen ihmisen vastuu omasta itsestään!
Jep näin se on. Täsmälleen samaa mieltä joka sanasta!
Alkoholismi on määritelty sairaudeksi vain jotta alkoholisteilla on parempi mieli kun voivat aina vedota siihen mutta kun mulla on tämä sairaus ja viinageeni. Voi vattu, meidän kaikkien mielestä kännissä on kivaa, mutta me muut osaamme pitää rajamme emmekä juhli päiviä pääkseen ja osa ei nauti alkoholia ollenkaan.
Minulla on nyt 110. alkoholiton päivä menossa ja esimerkiksi nyt täällä kesämökillä olisi mukava vähän rentoutua alkon kanssa ja sitä on tarjollakin, mutta koska olen päättänyt olla toistaiseksi tyystin ilman niin olen.
Haistakaapa paska kaikki te, jotka toisten syvää kärsimystä rallattelette selkärangattomuutena.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antabuskuurille väkisin jos maksa-arvot näyttää punaista. Poliisi hakee joak viikko sairaalaan ja antabusta pakaraan. Jos kuolee niin sitten kuolee.
Suomessa ei ketään hoideta väkisin. Ei edes raskaana olevia päihdeäitejä.
Tähän pitäisi tulla muutos. Minusta ihmisoikeudet loppuu siihen paikkaan kun yksilöstä tulee vahingollinen itselleen tai muille.
Ositain samaa mieltä. Mutta kenellä olisi valtuus määritellä, koska raja ylittyy? Eräs sukulaiseni painaa yli 200 kiloa. Hän on vahingollinen itselleen, on jo monia ylipainon aiheuttamia vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Juopot, narkkarit ja rikolliset piiloutuu "sairauden" taakse. EIi voi tehdä sitä eikä tätä kun on niin sairas reppana. Sairaus päättää ja ihminen itse muka ei voi itse mitään.
Äkkinäinen ja tietämätön voi ajatella noin, mutta oikeasti se on niin päin, että sairastumisen itselleen myönnettyä raitistuminen mahdollistuu.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on määritelty sairaudeksi vain jotta alkoholisteilla on parempi mieli kun voivat aina vedota siihen mutta kun mulla on tämä sairaus ja viinageeni. Voi vattu, meidän kaikkien mielestä kännissä on kivaa, mutta me muut osaamme pitää rajamme emmekä juhli päiviä pääkseen ja osa ei nauti alkoholia ollenkaan.
Minulla on nyt 110. alkoholiton päivä menossa ja esimerkiksi nyt täällä kesämökillä olisi mukava vähän rentoutua alkon kanssa ja sitä on tarjollakin, mutta koska olen päättänyt olla toistaiseksi tyystin ilman niin olen.
Alkoholisti kiistää sairauden lähes aina ja siksi on älytön väite että se on alkoholistien iloksi keksitty. alkoholistilla ei ole ollut hauskaa kännissä pitkään aikaan ja tuossa se alkoholisminnpiirre juuri on " me muut osaamme pitää rajamme" alkoholistilta puuttuu kyky havaita humaltumisen astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Eikä huumeiden käyttökään ole sairaus. Ihan oma valinta. Juu ei ole helppoa raitistua mutta elämä harvemmin on helppoa ja ruusuilla tanssimista. Itse voisin juoda viiniä vaikka joka päivä ja olla onnellisesti huppelissa aamusta iltaan mutta en tee niin koska en halua olla juoppo. Itse ne rajat on laitettava ja pidettävä. Aikuisen ihmisen vastuu omasta itsestään!
Jep näin se on. Täsmälleen samaa mieltä joka sanasta!
Eipähän vaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Oletko parempi kuin kukaan, kun ilmeisesti kokemattomana kehuskelet laskemillasi kuivahumalan päivillä?
Kerrohan, kuinka monta rapajuoppoa olet nähnyt nauttivan kännistään, kuplivan iloisesta ja huolettomasta elämästä, ikuisesta nousuhumalasta? Siitä vaan, ei kukaan sua estä, nauti rauhassa alkoholismin vapaasta vankeudesta! Ei tarvi sitten olla katkera muiden helposta elämästä keksittyine sairauksineen.
T: riippuvainen, jolla nykyään elämä hallinnassa, joka ei siltikään tuomitse muita
Olen entinen alkoholisti, entinen tupakoitsija, entinen syömishäiriöinen ja entinen seksiriippuvainen. Ruoka ja seksi on edelleen sallittua, kohtuudella ja kärjellä. Alkoholin ja tupakan jätin juurikin vain ja ainoastaan omalla tahdonvoimalla. Ilman kenenkään apua tai lääkkeitä. En toki samanaikaisesti.
Lopetin itseni takia, järki ja elämänhalu voitti.
Mielestäni se on riippuvuus, ei sairaus. Olen ikuisesti addikti, ja ilmeisesti mikä tahansa koukuttaa. Vain itsekuri ja tahdonvoima auttaa. Sairaus ei parane pelkällä tahdonvoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen alkoholisti, entinen tupakoitsija, entinen syömishäiriöinen ja entinen seksiriippuvainen. Ruoka ja seksi on edelleen sallittua, kohtuudella ja kärjellä. Alkoholin ja tupakan jätin juurikin vain ja ainoastaan omalla tahdonvoimalla. Ilman kenenkään apua tai lääkkeitä. En toki samanaikaisesti.
Lopetin itseni takia, järki ja elämänhalu voitti.
Mielestäni se on riippuvuus, ei sairaus. Olen ikuisesti addikti, ja ilmeisesti mikä tahansa koukuttaa. Vain itsekuri ja tahdonvoima auttaa. Sairaus ei parane pelkällä tahdonvoimalla.
Olet ikuisesti addikti. Addiktiot ovat sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa se virheajatus- ja -käsitys juuri on. Että se on hauskaa ja yhtä juhlaa. Alkoholistin juominen on pakonomaista ilman mitään nousuhumalaa. Sitä kyllä haetaan, mutta ei sitä enää koskaan tule. Se ei ole kivaa millään muotoa, vain vieroitusoireiden väistyessä voi jonkinlainen nousuhumalan irvikuva hetken olla. Ainetta himoitsee vaikka tietää miten pahaa se tekee ja toisaalta alkoholistin mieli löytää verukkeet. Itse juomaputkessa juominen menee jo autopilotilla.
Onnellinen huppeli kertoo miten vähän asiasta tiedät ja hyvä niin itsesi vuoksi.
Raitis alkoholisti
Jos noin olisi niin miksi alkoholistit ovat niin typeriä että juovat siitä huolimatta? Alkoholia juodaan koska kännissä on kivaa ja jatkuvasti juova ei ymmärrä tai osaa lopettaa hauskanpitoa. Ei alkoholistikaan viinaa maun vuoksi juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa se virheajatus- ja -käsitys juuri on. Että se on hauskaa ja yhtä juhlaa. Alkoholistin juominen on pakonomaista ilman mitään nousuhumalaa. Sitä kyllä haetaan, mutta ei sitä enää koskaan tule. Se ei ole kivaa millään muotoa, vain vieroitusoireiden väistyessä voi jonkinlainen nousuhumalan irvikuva hetken olla. Ainetta himoitsee vaikka tietää miten pahaa se tekee ja toisaalta alkoholistin mieli löytää verukkeet. Itse juomaputkessa juominen menee jo autopilotilla.
Onnellinen huppeli kertoo miten vähän asiasta tiedät ja hyvä niin itsesi vuoksi.
Raitis alkoholisti
Jos noin olisi niin miksi alkoholistit ovat niin typeriä että juovat siitä huolimatta? Alkoholia juodaan koska kännissä on kivaa ja jatkuvasti juova ei ymmärrä tai osaa lopettaa hauskanpitoa. Ei alkoholistikaan viinaa maun vuoksi juo.
Ei mitään jos vaan näin on. Siinä se sairaus juuri on. Ainetta himoitsee ylikaiken. Joka kerta juomisen aloittaessa alkoholisti toivoo, että jospa nyt tuntuisi jossain tai paetakseen joitain asioita. Alkoholistilla näitä paettavia asioita riittää. Sitten kun juominen on jo päällä astuu kuvioon jo täysin kontrolloimaton käytös, eikä juomista pysty lopettamaan vaikeiden vieroitusoireiden vuoksi. Kun fyysinen riippuvuus on syntynyt, kovakin peruskrapula on kuin keuhkoputkentulehdus verrattuna vieroitusoireisiin ( keuhkokuume )
Sinä tiedät aiheesta niin vähän, hyvä niin sillä ongelmaa sinulla ei taatusti ole. Toki sinun alkoholinkäytöllä kyse onkin hauskanpidosta ja sitä alkoholisti tietysti haikailee ja kaipaa, mutta ei sitä enää saavuta.
Itse olen ollut 1.5v
Raitis alkoholisti
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 14 vuoden ikäinen. Ihan vaan kokeilin. Jos lasketaan että 18 vuotiaana olin aikuinen, olin jo koukussa. Vaikka vastuussa? Töissäkin kävin. Alkuun otettiin pikkulauantait, perjantait, lauantait ja korjausta sunnuntait. No kun muutkin. Tai ainakin luulin niin. Kulttuurimme suosii dokaamista. En mielestäni omannut mitään ongelmaa. Ongelmat aiheutti tyttöystävä ja muut.
Ehkä ongelma kuitenkin oli. Olin putkassa 20-30 kertaa. En laskenut kertoja enää. 2 törkeää rattia. 1,lievempi.
Sain lopetettua juomisen. En ole juonut enää 20 vuoteen ollenkaan. Eikä yksikään sen aikainen ystävänikään enää juo. Kaikki ovat kuolleet.
Tämä on ihan itse aiheutettu sairaus. Sellaista alkoholismi on.
Nykyjuopot ovat myös aineiden käyttäjiä. Heistä on yhteiskunnalle vähemmän vaivaa. Koska he kuolevat vuosikymmeniä nuorempana.
Elämä on sairaus ja alkoholismi on lääke siihen.
Moni lapsi oppii dokaamiskulttuurin jo lapsena. Monet ns.normaalit vanhemmat kun juo vklput mökillä, tms.
Ovatko lapset siis tähän opittuun malliin syyllisiä?
Näyttää että vanhemmilla on jopa hauskaa kun dokaavat siellä mökillä tai laivalla tai etelänmatkalla. Kulttuurissamme olisi paljon parannettavaa.
Vikkonloppujuhlimista pidetään normaalina. Sitä se ei ole kun sitä tehdään joka viikoloppu.
Käsittämätöntä, että immeiset pohtii onko sairaus vai ei... koska olette valmistuneet tutkijoiksi? Menkää väitteleen sinne, muiden asiantuntijoiden joukkoon, saavat päivän naurunsa.
Ylipaino, eli liiallinen herkuttelu ei kuulu tuohon listaan koska ihmisen on pakko syödä. Siksi ylipainosta eroon pääseminen on myös ziljoona kertaa vaikeampaa kuin noista muista. Huimausaineista, alkoholista ja tupakasta luopumiseen tarvitaan vain hieman mielen lujuutta, siis selkärankaa.