Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko alkoholismi oikea sairaus vai ei?

Vierailija
12.08.2020 |

Käsihän sitä kallo silti ääntä kohti pullistaa. Siihen voi aivojen käskyllä vaikuttaa, ettei kallistu eikä pullistu.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi aiheuttaa fyysistä ja neurologista riippuvuutta ja tarpeeksi herkkä ihminen ei voi olla juomatta vaikka miten yrittää. Eli kyllä se pitäisi luokitella sairaudeksi. 2% alkoholismin kokeneista raitistuu pysyvästi, eli tsänssit on aika heikot.

Vierailija
2/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Icd-kooditkin löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Alkoholi on psyykenlääke joka tappaa. Ei sen kummempi.

Vierailija
4/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se. Sellaisena sitä pitää hoitaa. Kaikki tuntemani alkoholismia sairastavat, jotka ovat yrittäneet hoitaa ongelmaansa tahdon asiana eivätkä sairautena, ovat kuolleet ennen aikojaan. Nelikymppisenä useimmat.

Tunnen myös muutaman raitistuneen alkoholistin, ja he ovat hoitaneet sairauttaan juuri sairautena.

Vierailija
5/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Eikä huumeiden käyttökään ole sairaus. Ihan oma valinta. Juu ei ole helppoa raitistua mutta elämä harvemmin on helppoa ja ruusuilla tanssimista. Itse voisin juoda viiniä vaikka joka päivä ja olla onnellisesti huppelissa aamusta iltaan mutta en tee niin koska en halua olla juoppo. Itse ne rajat on laitettava ja pidettävä. Aikuisen ihmisen vastuu omasta itsestään!

Vierailija
6/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopot, narkkarit ja rikolliset piiloutuu "sairauden" taakse. EIi voi tehdä sitä eikä tätä kun on niin sairas reppana. Sairaus päättää ja ihminen itse muka ei voi itse mitään.

Vierailija
7/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaan riippuvaisuus.

Vaiva paranee kun viinaa ei saa.

Oikeat sairaudet ei tuolla lailla häviä.

Vierailija
8/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä anoreksiakin on sairaus, vaikka voisi sanoa että omasta tahdosta sitä laihdutetaan.

Vierailija
9/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se, mutta itseaiheutettu. Alkoholistiksi voi tulla vain kaatamalla kurkusta alas alkoholia, se ei puhkea kelle tahansa tai juomattomille. Mt-ongelmat ja tietyt persoonallisuuden piirteet altistavat alkoholismille geeniperimän lisäksi.

Vierailija
10/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielisairaus

Vierailija
11/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on riippuvuussairaus. Kaikista ei alkoholistia tule, mutta toisen aivot huutaa vaan lisää viinaa.

Vierailija
12/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Je juominen saa siinä sairaat mitat - pitäisin ennemminkin selkärangattomuutena.

M 45

Vierailija
13/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kannattaa hoitaa sairautena, mihin ainoa lääke on juomattomuus. Päivästä toiseen, päivä kerrallaan. Itse en ole vielä siinä onnistunut. Marko Jantusta lainatakseni, niin hänelle jokainen päivä on ”game seven”.

Kyseisellä termillä viitataan siis jääkiekon pudotuspelien ratkaisevaan matsiin.

Huominen on mun ensimmäinen game seven.

Vierailija
14/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Viinan yletön käyttö kyllä aiheuttaa sairauksia, mutta sitä tässä ei kysytty.

Juopot ovat yleensä muutenkin vailla itsekuria.

Mutta heikon luonteen nimittäminen sairaudeksi on päähän taputtamista. Sillä juoppo vain vapautetaan vastuusta.

15/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei alkoholismi ole sairaus, niin sitten eivät ole sairauksia syömishäiriötkään, anoreksia, bulimia ja BED. Oma käsi kieltäytyy viemästä ruokaa suuhun tai työntää sormet kurkkuun ahmimisen jälkeen.

Sairauksia ovat, hoitamattomina kaikki hengenvaarallisia.

Vierailija
16/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihuomenna tulee kaksi raitista päivää täyteen.

T: tissu

Vierailija
17/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juopot, narkkarit ja rikolliset piiloutuu "sairauden" taakse. EIi voi tehdä sitä eikä tätä kun on niin sairas reppana. Sairaus päättää ja ihminen itse muka ei voi itse mitään.

Kyllä alkoholistit useimmiten juuri kiistää ongelmansa niin pitkään kuin mahdollista. Sanotaan että voisin lopettaa milloin tahansa, vaikka todellisuudessa siihen ei pystytä.

Vierailija
18/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se sairaus.

Itse aiheutettu sellainen, ei se tyhjästä tule tai toiselta tartu.

Vierailija
19/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi aiheuttaa alkoholismia. Siihen ei auta mielen lujuus vaan alkoholin saatavuuden raju rajoittaminen. Vastineeksi voisimme sallia vaikkapa yrtin kasvattamisen omaan käyttöön.

Vierailija
20/57 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkoholisti voi vain käskeä aivojaan lopettamaan" on melkein kuin sanoisi alaraajahalvaantuneelle, että pitää vain käskeä lihaksiaan ponnistamaan.

Alkoholistilla on sairaus. Terve ihminen ei saisi itseään juomaan itselleen ennenaikaista kuolemaa ja kaikkia niitä muita haittoja.